Zarządzanie relacjami z dostawcami w sektorze ekologicznej żywności
Streszczenie
Następstwem ewolucji podejścia do zakupów i zaopatrzenia, jednego z filarów zarządzania łańcuchami dostaw na rynku B2B, jest zarządzanie relacjami z dostawcami (ang. Supplier Relationship Management, SRM), będące przedmiotem rozprawy. Pojęcie zostało zdefiniowane jako proces skoncentrowany na rozwoju relacji z dostawcami, współtworzony przez pracowników reprezentujących różne funkcje biznesowe w przedsiębiorstwie i istotnie wpływający na wartość dostarczaną klientom i innym interesariuszom. Jego celem jest zapewnienie rozwoju relacji uwzględniającej równowagę między wymiarami ekonomicznym, ekologicznym i społecznym działalności ogniw łańcuchów dostaw. Dysertacja jest odpowiedzią na potrzebę przedstawienia roli zakupów w perspektywie rynku produktów marki własnej żywności ekologicznej. Głównym celem rozprawy jest określenie uwarunkowań, metod, narzędzi oraz efektów zarządzania relacjami z dostawcami na przykładzie dystrybutorów produktów oznaczonych marką własną w sektorze ekologicznej żywności. Dodatkowym bodźcem dla autorki była również luka aplikacyjna w zakresie wykorzystania dźwigni zakupowych, w postaci metod i narzędzi w zarządzaniu relacjami z dostawcami. Na bazie wniosków literaturowych oraz z badań empirycznych pozytywnie zweryfikowano tezę główną, tj. Dystrybutorzy produktów oznaczonych marką własną w sektorze ekologicznej żywności mają potencjał doskonalenia metod i narzędzi, a w rezultacie efektów zarządzania relacjami z dostawcami. Przedstawiono szereg rekomendacji oraz dalszych kierunków badań w tym zakresie.