Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców
Browse by
Rocznik „Acta Universtitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” (KPC), wydawany przez Uniwersytet Łódzki w serii „Acta Universitatis Lodziensis”, ukazuje się od roku 1987 i jest najstarszym w Polsce czasopismem przedstawiającym problemy nauczania języka polskiego jako obcego (JPJO). W latach 1987-2009 pismo było związane ze Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, ośrodkiem uniwersyteckim kształcącym – nieprzerwanie od 1952 roku – cudzoziemców z całego świata Od 2010 roku Redakcja KPC mieści się w Katedrze Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej na Wydziale Filologicznym UŁ. Każdy tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” jest recenzowany. Tom z roku 1987, inicjujący serię, nazywamy tomem zerowym, ponieważ jako tom próbny nie został on opatrzony numerem.
W „Kształceniu Polonistycznym Cudzoziemców” publikowali badacze problemów nauczania kultury polskiej i JPJO z kraju i zagranicy. Wielu z nich to naukowcy rozpoznawani dziś w całym środowisku glottodydaktyki polonistycznej. W kilku rocznikach KPC zostały opublikowane materiały z ważnych konferencji glottodydaktycznych, w innych monografie naukowe, których autorzy podjęli tematy związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego, a w kolejnych – zbiory artykułów.
„Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” znajduje się od 2010 r. w części B wykazu czasopism punktowanych MNiSW; za artykuły opublikowane w latach 2010 i 2011 r. przyznawano 6 p., w latach 2012-14; 5 p., za prace publikowane w latach 2015 i 2016 przyznaje się po 8 p.
Cel i zakres tematyczny
Czasopismo upowszechnia badania humanistyczne z zakresu glottodydaktyki polonistycznej – zamieszcza prace dotyczące różnorodnych zagadnień nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, także w porównaniu z nauczaniem innym języków. Prace, które są publikowane w „Kształceniu Polonistycznym Cudzoziemców”, przedstawiają problemy nauczania języka polskiego jako obcego z perspektywy lingwistyki, pedagogiki, nauk o komunikacji, kulturoznawstwa, psychologii, psycholingwistyki, socjologii i in. Odbiorcami prac są specjaliści nauczający języka polskiego jako obcego/drugiego w kraju i za granicą oraz badacze zainteresowani problematyką glottodydaktyczną.
Redakcja / Editorial board
Acta Universitatis Lodziensis Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców (Studies in Teaching Polish to Foreigners)
Redaktor naczelna / Editor-in-chief
prof. UŁ dr hab. Grażyna Zarzycka (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
Redaktor językowy / Language editor
dr Beata Grochala (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
Redaktor tematyczny / Thematic editor
dr Grzegorz Rudziński (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
Redaktorzy / Editors
dr Michalina Biernacka (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
dr Iwona Dembowska-Wosik (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
prof. dr hab. Bożena Ostromęcka-Frączak (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
dr hab. Edyta Pałuszyńska (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
dr Magdalena Karasek (Wydział Filologiczny UŁ, Poland)
Rada Programowa / Scientific council
doc. dr Andriej Babanow (Uniwersytet Państwowy w Sankt-Petersburgu, Russia
dr Hanna Burkhardt (Uniwersytet Humboldtów w Berlinie, Germany)
prof. dr hab. Anna Dąbrowska (Uniwersytet Wrocławski, Poland)
prof. dr Katarzyna Dziwirek (University of Washington, Seattle, USA)
dr hab. Piotr Garncarek (Uniwersytet Warszawski, Poland)
prof. dr Constantin Geambaşu (Uniwersytet w Bukareszcie, Romania)
dr Iwona Janowska (Uniwersytet Jagielloński, Poland)
doc. dr Nikolaj Jež (Uniwersytet w Lublanie, Slovenia)
dr Piotr Kajak (Uniwersytet Warszawski, Poland)
dr hab. László Kálmán Nagy (Uniwersytet Debreczyński, Hungary)
doc. dr Ałła Krawczuk (Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, Ukraine)
dr Mirosława Magajewska (Uniwersytet Łódzki, Poland)
prof. nadzw. dr hab. Jan Majer (Uniwersytet Łódzki, Poland)
prof. dr hab. Władysław T. Miodunka (Uniwersytet Jagielloński, Poland)
prof. dr hab.Marta Pančíková (Uniwersytet Ostrawski, Czech Republic)
dr Anna Seretny (Uniwersytet Jagielloński, Poland)
dr hab. Wiesław Tomasz Stefańczyk (Uniwersytet Jagielloński, Poland)
dr Anna Trębska-Kerntopf (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Poland)
prof. nadzw. dr hab. Andrzej Zieniewicz (Uniwersytet Warszawski, Poland)
Adres Redakcji:
Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej
Wydział Filologiczny UŁ
90-236 Łódź
ul. Pomorska 171/173 pok. 3.91
tel. +48 42 665 52 48
e-mail: glotto@uni.lodz.pl
e-mail do bezpośredniego kontaktu z Redakcją KPC: kpc.uni.lodz@gmail.com
http://www.kpc.uni.lodz.pl/
Nazwa wydawcy: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISSN 0860-6587
Collections in this community
-
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 05 [10]
Studia i Materiały -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 20 [45]
Glottodydaktyka, media, komunikacja. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 22 [28]
Błąd glottodydaktyczny -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24 [23]
Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży
Recent Submissions
-
Aspekt polskiego czasownika jako problem przekładu oraz wyzwanie dla uczących się i nauczających języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article concerns the issue of Slavonic aspect of Polish verb in the contrastive approach. The base for the contrastive analysis is Polish-German and German-Polish translation. Empirical research could finally be conducted ... -
Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The objective of the article is to present the achievements of genre studies that might be used in teaching Polish as a foreign language. Assuming that genres of speech are products of particular cultures, while teaching ... -
Ekwiwalencja pozycyjna konstrukcji składniowych w teorii i praktyce glottodydaktycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article discusses the problem of alternative connectivity of lexical units. This phenomenon, which we called positional equivalence, is analyzed from the perspective of teaching Polish as a foreign language (PFL). The ... -
Polskie przyimki pierwotne a przypadki analityczne w węgierskiej perspektywie porównawczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The paper aims to offer a synchronic presentation of the Polish case, which, with an exception of very few synthetic constructions, is in principle a two-element structure, consisting of two constituents – a preposition ... -
Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Culinary arts are an important part of every nation’s culture. The goal of our text is to converge the linguistic-cultural view of Slovene culinary arts from a hetero-stereotypical point of view of Polish people. For our ... -
Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is dedicated to the issue of how to teach the grammar of numerals to foreigners. The article exposes the problem of a dual way of expressing plurality in sentence structures. The author provides the grammatical ... -
Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The most important goal of the presented article is to show how the concept of discourse, which can be considered as crucial for the humanities in recent decades, has been rooted in Polish-language glottodidactics. In the ... -
Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in ... -
Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne – stan obecny i perspektywy rozwoju
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the first part of the article, the author defines teaching Polish as a foreign language (Polish glottodidactics) as a field of scientific research, identifies its subfields, among which she pays to special attention to ... -
Stopień opanowania sprawności pisania u studenta z dysfunkcją słuchu – studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to describe selected difficulties with writing in Polish experienced by a hearing-impaired student. The research material comes from a B.A thesis and selected other texts written by a student of ... -
Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to review the textbook Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek. It is the newest collection of phonetic exercises for Polish as a foreign language at the A1–B1 levels (according to CEFR). ... -
Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the article, the author draws the attention to how hearing-impaired persons use the genre of wishes. She notices departures from the canonical form of this genre, as well as deviations on the language level. She concludes ... -
W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in ... -
Pamiętniki jako źródło wiedzy o kształtowaniu się kompetencji leksykalnej (na przykładzie XVII-wiecznych Les anecdotes de Pologne… F. P. Dalairaca)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author analyzes the lexical competence of F.P. Dalairac as reflected in the diary Les anecdotes de Pologne… written in French in the 17th century. Dalairac, who was the subject of king John III Sobieski, had written a ... -
Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction ... -
Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the use of songs in Polish lessons as a part of ludicity strategy. The author shows the methods of introducing students to this way of learning grammar. She presents examples of exercises which can ... -
Językowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The starting point for this article are postulates presented more than 20 years ago by Anna Burzyńska (1998) in a publication devoted to didactic instruction. The development of linguistics and changes in glottodidactics ... -
Lingwistyka, glottodydaktyka, praktyka dydaktyczna – rola teorii językoznawczych w procesie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the article is to present the importance of linguistic knowledge (linguistic concepts) in the process of teaching Polish as a foreign language. The awareness of its own identity as a science allows glottodidactics ... -
O leksyce nacechowanej stylistycznie w nauczaniu Białorusinów języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the present paper is to describe the idea of stylistic marked vocabulary in teaching Polish in Belarusian environment. Particular attention is paid to the nuances of different stylistic tokens Polish and Belarusian, ... -
Sztuka nawijki, czyli jak uczyć cudzoziemców polskiego slangu młodzieżowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The Polish language can be used for formal announcements, serious academic articles, books or newspapers. But it is much more than that. It is also a special code used by young people in bars, clubs and at parties, or ...