Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców według tytułu
Wyświetlanie pozycji 193-212 z 736
-
„Karuzela plakatowa” jako technika rozwijania działań językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The „poster carousel” is an interesting didactic technique. It is a task-based form of work inspired by poster sessions, i.e. discussions held at posters. Tony Lynch and Joan Maclean in the article A case of exercising: ... -
Kategoria czasu w tekstach poetyckich Propozycje glottodydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The aim of the article is to describe the category of gender in Polish from three perspectives: the perspective of the grammatical system, of discourse and of glottodidactics. In the grammatical description, the author ... -
Kategorie wiedzy i władzy w dyskursie publicznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Cel artykułu stanowi prezentacja funkcjonowania kategorii wiedzy, władzy i ładu w dyskursie publicznym na przykładzie dyskursu sądowego i medialnego. Źródłem ich rozumienia jest twórczość filozofa Michela Foucaulta. ... -
Kilka uwag na temat leksyki specjalistycznej w nauczaniu polonistów w Ołomuńcu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998) -
Kilka uwag o dwóch podręcznikach używanych w nauczaniu języka polskiego Francuzów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998) -
Kilka uwag o słowotwórstwie polskiego przysłówka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Klasyka polskiej powieści w działaniach językowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article concerns the incorporation of literary texts for foreign language learning. It consists of two sections. In the first section, the theoretical considerations are focusing on issues related to literature’s place ... -
Kody niewerbalne jako obiekty nauczania języka obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1996) -
Kogo i jak testujemy w części „Rozumienie ze słuchu” egzaminu certyfikatowego na poziomie B1?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Kollokacja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (propozycja słownika)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998) -
Komiks w kształceniu polonistycznym obcokrajowców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Komizm językowy w felietonach Tomasza Olbratowskiego, czyli o tekstach nie dla wszystkich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Tomasz Olbratowski, dziennikarz radia RMF FM i autor felietonów w audycji Wstawaj, szkoda DNiA, wykorzystuje różne zjawiska leksykalne, które służą budowaniu komizmu językowego: wieloznaczność, homonimię, leksykę o ... -
Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Powszechnie znane określenia to kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna, socjolingwistyczna i to do nich odwołują się autorzy prac glottodydaktycznych. Zjawiskiem nieco marginalizowanym jest kompetencja tekstowa. W ... -
Kompetencja rodzimych użytkowników polszczyzny oraz obcokrajowców (Ukraińców) w zakresie stosowania polskiej frazeologii temporalnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł poświęcony jest badaniom znajomości normy w zakresie polskiej frazeologii temporalnej rodzimych użytkowników polszczyzny oraz Ukraińców uczących się tego języka. Ujawniono, jakie odstępstwa od zawartej w słownikach ... -
Kompetencja składniowa i jej niedostatki w polszczyźnie mówionej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł dotyczy kompetencji składniowej oraz jej niedostatków w polszczyźnie mówionej cudzoziemców. Autorka przedstawia i omawia pod względem poprawności składniowej spontaniczne wypowiedzi studentów z Angoli, zebrane ... -
Kompetencje uczniów w zakresie języka polskiego jako odziedziczonego i jako ojczystego w ujęciu komparatywnym – podsumowanie projektu badawczego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The language competences in the Polish of teenage heritage language learners so far have not been compared to the skills of their Polish peers. Such an attempt was made at the Institute of Polish Language and Culture for ... -
Komputery w nauczaniu języków obcych z uwzględnieniem nauczania języka polskiego jako obcego; kierunki rozwoju oprogramowania dydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1992) -
Komunikacyjny start. O zależności występowania form adresatywnych w podręcznikach do języka polskiego jako obcego od ich koncepcji metodycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses the relationship between the occurrence and representation of forms of address in contemporary coursebooks for teaching Polish as a foreign language at A0–B1 levels with their methodical concept. The ...