Search
Now showing items 1-10 of 15
Z prac nad "Chemicznym słownikiem minimum dla cudzoziemców" (Problem doboru treści i układu hasła)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
W 1982 r. rozpoczęto pracę nad “Chemicznym słownikiem minimum”. Ma to być jednojęzyczny, specjalistyczny słownik
dydaktyczny dla cudzoziemców kształconych w SJPC UŁ, których obowiązuje
przedmiot "chemia" ze wzglądu na ...
Teoretyczne założenia dydaktycznego słownika objaśniającego języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
Głównym celem, jakiemu winien służyć dydaktyczny słownik języka
polskiego dla cudzoziemców, jest to, aby był on skuteczną
pomocą w procesie przyswajania sobie przez nich polszczyzny na
wszystkich jej poziomach: ...
Uwagi na marginesie pracy nad "Historycznym słownikiem minimum dla cudzoziemców"
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
W 1985 r. w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców
Uniwersytetu Łódzkiego postanowiono opracować cykl słowników o
różnych profilach, przeznaczonych dla cudzoziemców podejmujących
studia w Polsce. Decyzja ta była ...
Charakterystyka językowa tekstów naukowych a glottodydaktyka (na materiale prac sozologicznych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004)
Badanie tekstów naukowych jako źródła potencjalnych trudności w nauczaniu
cudzoziemców to nowy nurt, sąsiadujący z badaniami stylistycznymi
i obszarem statystyki językoznawczej. Ma z nimi pewne cechy wspólne, ale
jest ...
Z problematyki nauczania cudzoziemców konstrukcji ze słowem nie (Potrzeby językowe i ich realizacja w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego używanych w ośrodkach kształcenia cudzoziemców w Polsce)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
Słowo "nie" pełni w języku polskim
wielorakie funkcje semantyczne i syntaktyczne. Jego prymarną
funkcją jest wyrażanie negacji (zakres i stopieŃ negacji może
być różny: negacja wzmocniona, osłabiona, ograniczona), ...
Główne ogniwa dydaktyczne w procesie nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
Organizacja procesu nauczania języka obcego i
jego przebieg mogą być różne, ponieważ zależą od wielu czynników.
W przypadku środowiska studentów-cudzoziemców są to przede
wszystkim: poziom wiedzy ogólnej studenta, ...
O fonetykę dydaktyczną języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
W artykule zarysowano koncepcje
podręcznika fonetyki dydaktycznej języka polskiego: uniwersalnego
i adresowanego (bilateralnego) oraz zasugerowano potrzebę dalszych poszukiwań
i rozwiązań łączących niektóre elementy
fonetyki ...
Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces przyswajania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania pewnych zależności,
które w istotny sposób oddziałują na psychikę uczącego się
cudzoziemca i kształtują jego pragmatyczny stosunek do nauki w
pierwszym roku pobytu w Polsce. ...
Niektóre metody nauczania języka polskiego jako obcego (Próba klasyfikacji)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
Artykuł niniejszy jest próbą wstępnej klasyfikacji niektórych
metod nauczania studentów-cudzoziemców w Studium Języka Polskiego
dla Cudzoziemców UŁ, refleksją nad zagadnieniem nauczania języka
polskiego jako obcego.
W oprawie odmiany specjałistycznej języka polskiego na zajęciach z cudzoziemcami
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)
W przedstawionym artykule chodzi o zasygnalizowanie
pewnych możliwości, które - wykorzystywane przez dłuższy czas
mogą posłużyć do opracowania systemu ćwiczeń leksykalnych i gramatycznych uwzględniających potrzeby "języka" ...