dc.contributor.author | Płuciennik, Jarosław | |
dc.date.accessioned | 2016-01-20T18:09:56Z | |
dc.date.available | 2016-01-20T18:09:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | J. Płuciennik, Zaangażowanie studenta, uniwersytet i jego transformacje, [w:] Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, red. J. Płuciennik, K. Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 9‒23. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-806-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16687 | |
dc.description | Publikacja przynosi różne spojrzenia na zjawisko zaangażowania (się) / angażowania (się) w dydaktyce. Znajdziemy tu teksty ujmujące ów proces z teoretycznej bądź historycznej perspektywy, a także takie, których autorzy ukazują realne – wypływające z ich dydak¬tycznych doświadczeń – efekty stosowania twórczych rozwiązań edukacyjnych w motywowaniu studentów. Jakie to metody? Stoliki negocjacyjne, audiodeskrypcja, personalizacja zadań, realizacja projektu – to niektóre z propozycji.
Autorzy piszą nie tylko o konieczności angażowania studentów w proces edukacyjny. Zwracają też uwagę na konieczność rozbudzania i podtrzymywania pasji dydaktycznej i badawczej zarówno u nauczycieli, jak i u studentów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author begins his article pointing out civilizational and demographic transformations that also influenced the academic world. All those processes resulted in a decrease of number of passionate students engaged in the process of learning. He then associates some postulates from the lecture by Kazimierz Twardowski from the 30s of the 20th century with Magna Charta Universitatum and its theses. Both academic declarations underline paragon ideals of universities’ autonomy in the free scientific and critical enquiry. The author makes reference to a definition of student engagement by Elizabeth R. Barcley and adds some reflections coming from cognitive science by Peter Gärdenfors. Płuciennik frames those ideas by Life Long Learning scope and the ideal of self-realization and independence. In the last section, the author describes metaphors of quality associated with divergent models of curriculum quality and learning. At the end of the article, the author makes explicit reference to a methodological device of student engagement that is academic essays writing. He then describes technical tools such as rubrics and nano-degrees and nano-certificates. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej”, red. J. Płuciennik, K. Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.title | Zaangażowanie studenta, uniwersytet i jego transformacje | pl_PL |
dc.title.alternative | Student engagement, university and its transformation | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [9]-23 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-807-3 | |
dc.references | Barkley Elizabeth F., 2010, Student engagement techniques: A handbook for college faculty, John Wiley and Sons, San Francisco. | pl_PL |
dc.references | Bean John C., 1996, Engaging ideas: the professor’s guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom, John Wiley and Sons, San Francisco [2nd ed. John Wiley and Sons, San Francisco 2011]. | pl_PL |
dc.references | Bollaert Lucien, 2014, A manual for internal quality assurance in higher education – with a special focus on professional higher education, EURASHE, Bruxelles. | pl_PL |
dc.references | Brophy Jere E., 2004, Motivating students to learn, Erlbaum, Mahwah, NJ. | pl_PL |
dc.references | Deci Edward, Ryan Richard M. (eds), 1985; 2002, Handbook of self-determination research, University of Rochester Press, Rochester, NY. | pl_PL |
dc.references | Dewey John, 1938, Experience and education, Collier Books, New York [Collier edition first published 1963]. | pl_PL |
dc.references | Fishman Stephen M., McCarthy Lucille, 2007, John Dewey and the philosophy and practice of hope, University of Illinois Press, New York and Chicago. | pl_PL |
dc.references | Gärdenfors Peter, 2010, Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor, Natur och Kultur, Stockholm. | pl_PL |
dc.references | Magna Charta Universitatum z 18 września 1988 roku, http://www.magna-charta.org/resources/ files/the-magna-charta/polish. | pl_PL |
dc.references | Pinker Steven, 2014, Sense of style. The thinking person’s guide to writing in the 21st century, Penguin, London. | pl_PL |
dc.references | Quack this way: David Foster Wallace & Bryan A. Garner talk language and writing, 2013, Rosepen Books, Dallas, TX. | pl_PL |
dc.references | Twardowski Kazimierz, 1933, O dostojeństwie uniwersytetu [zob. reprint WUAM, Poznań 2011]. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak Maciej, 2004, Istota jakości, [w:] Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, DzU, 2005, nr 164, poz. 1365 ze zmianami według: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, DzU, 2012, nr 0, poz. 572. | pl_PL |