Wyświetlanie pozycji 5-14 z 14

    • News telewizyjny jako akt retoryczny 

      Sobczak, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      This article presents television news as a rhetorical act. Television news is understood as an account of an event usually comprising of a short introduction and a few minutes of film footage (sometimes referred to as ...
    • Od Redakcji 

      Worsowicz, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
    • Patos w retoryce filmowej. Na podstawie "Yodok stories" Andrzeja Fidyka 

      Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      The article relates to the use of rhetoric in documentary film. Pathos is one of many ways of creating a persuasive documentary. According to Andrzej Fidyk, modern documentary film must be attractive to the viewer, ...
    • Perswazyjność przekazu a problem legitymizacji władzy 

      Leśniczak, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      The author analyses several selected speeches of Italian politicians: the founder of the Forza Italia party, Silvio Berlusconi; founder and leader of the Movement Five Stars, Beppe Grillo; and the current Prime Minister ...
    • Retoryczne aspekty popularyzacji naukowej 

      Załęska, Maria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      After having distinguished the two main contexts for the transmission of knowledge – the esoteric and exoteric – the paper offers a systematic comparison between scientific and popular science texts in terms of inventio, ...
    • Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa prasowego 

      Bogołębska, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      Media rhetoric consists of the inventive and eloquent dimensions of text. They are not only rhetorical genres but also specific rhetorical strategies. The article analyses various examples taken from different areas of ...
    • Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie pisma „Scientific American” 

      Lichański, Jakub Z. (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      The aim of the study is to describe the relationship between rhetoric and popular science texts. Scientific American magazine is taken as an example. In conclusion, the author suggests that the rhetoric of popular ...
    • Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej 

      Worsowicz, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      The article discusses the specificity of character pieces (the journalistic genre for the presentation and recommendation of a person) in the context of the rhetorical triad. Logos, ethos and pathos are three ways of ...
    • Zagadnienia prawdy i poprawności a retoryka w dyskursie medialnym 

      Ostrowski, Marek ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      Following Niklas Luhmann, the author assumes that communication creates social systems. The system therefore influences the nature of communication. The impact of rhetoric on media discourse can be understood as a result ...
    • Zestawienie jako narzędzie dowodzenia w sportowych komentarzach prasowych 

      Siekiera, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
      The article describes juxtaposition as a tool of argumentatio, used by sports journalists. As a powerful means of persuasion, juxtaposition can play different roles in a text. Sports journalists use juxtaposition to ...