Search
Now showing items 1-10 of 14
Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie pisma „Scientific American”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The aim of the study is to describe the relationship between rhetoric and popular science
texts. Scientific American magazine is taken as an example. In conclusion, the author suggests that
the rhetoric of popular ...
Zestawienie jako narzędzie dowodzenia w sportowych komentarzach prasowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The article describes juxtaposition as a tool of argumentatio, used by sports journalists. As
a powerful means of persuasion, juxtaposition can play different roles in a text. Sports journalists
use juxtaposition to ...
Język nienawiści w dyskursie medialnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
This article is an attempt to seek answers to the question of whether so-called hate speech
in the media constitutes a reporting of facts and reflects real social and cultural life or pursues
other aims, for example: the ...
Perswazyjność przekazu a problem legitymizacji władzy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The author analyses several selected speeches of Italian politicians: the founder of the Forza
Italia party, Silvio Berlusconi; founder and leader of the Movement Five Stars, Beppe Grillo; and
the current Prime Minister ...
Czy Hermogenes oglądałby telewizję? – starożytny podręcznik dla medioznawców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The purpose of this article is to examine whether the work of Hermogenes can be useful in
the analysis of the media. The Polish translation of the Byzantine textbook becomes an opportunity
to reflect on the universality ...
Retoryczne aspekty popularyzacji naukowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
After having distinguished the two main contexts for the transmission of knowledge – the
esoteric and exoteric – the paper offers a systematic comparison between scientific and popular
science texts in terms of inventio, ...
Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa prasowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
Media rhetoric consists of the inventive and eloquent dimensions of text. They are not only
rhetorical genres but also specific rhetorical strategies. The article analyses various examples
taken from different areas of ...
„Gazeta Wyborcza” o Narodowym Święcie Niepodległości Gatunki dziennikarskie z perspektywy retorycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
This research relates to the rhetorical criticism of journalistic genres. Attention has been
paid to the selection of genres made by the communicating entities affected by the nature of the
media. Moreover, the author ...
Biznes jako wojna. Retoryka wojenna w tytułach prasy ekonomicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The topic of this article is the usage of the metaphor of war in the headlines of articles from
"Ekonomia& Rynek" ("Economy&Market"), a division of the Rzeczpospolita daily, devoted to business
issues. In order to establish ...
News telewizyjny jako akt retoryczny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
This article presents television news as a rhetorical act. Television news is understood as an
account of an event usually comprising of a short introduction and a few minutes of film footage
(sometimes referred to as ...