Turystyka społeczna — istota, determinanty, możliwości i kierunki rozwoju
Streszczenie
Artykuł jest próbą wskazania głównych problemów związanych z definiowaniem,
badaniem i określeniem możliwości rozwoju turystyki społecznej. W ciągu ostatnich lat
widać wyraźną ewolucję poglądów związanych z definiowaniem tej formy podróżowania,
określaniem kręgu beneficjentów, a także roli i znaczenia turystyki społecznej w przestrzeni i
gospodarce turystycznej regionu. Prowadzone dyskusje upoważniają do stwierdzenia, że w
najszerszym rozumieniu pojęcia „turystyka społeczna” mieszczą się co najmniej trzy podstawowe
zjawiska: turystyka społeczna (sensu stricto), przedsiębiorczość społeczna w turystyce
i podróże turystyczne powiązane z projektami społecznie zaangażowanymi. Dotychczasowe
nieliczne analizy dowodzą, że problematyka turystyki społecznej w Polsce jest jeszcze słabo
rozpoznana i bez wątpienia wymaga dalszych pogłębionych badań.The article is an attempt to present the main problems related to the definition, study and development perspectives of social tourism. Over the last few years, the definitions of this form of travelling have visibly evolved, as well as the scope of beneficiaries and the role and significance of social tourism in the tourist space and economy of the region. The discussions held by tourism experts allow us to conclude that the notion of social tourism in its widest sense comprises at least three basic phenomena: social tourism (sensu stricto), social entrepreneurship in tourism, tourist trips combined with socially engaging projects). The scarcity of the research results published so far points to the fact that the problems of social tourism have not been studied at length yet. Therefore, they require further thorough examination.
Collections