Trafność i rzetelność testu jako miary jego poprawności, czyli o błędach w konstruowaniu językowych testów osiągnięć
Streszczenie
Narzędziem pomiaru najczęściej stosowanym w dydaktyce języka jest test osiągnięć.
Za jego pomocą określa się stopień opanowania przez uczących się określonego materiału
i/lub wielkość przyrostu ich umiejętności językowych. Błędy popełniane na etapie konstruowania
testu osiągnięć w zakresie doboru treści podlegających sprawdzeniu, zadań testowych oraz zastosowanych
kryteriów poprawy mogą fałszować rzeczywisty obraz umiejętności zdających, niesłusznie
je przeceniając lub dostatecznie ich nie dowartościowując. W niniejszym tekście analizie poddaje
się czynniki wpływające na trafność oraz rzetelność testu osiągnięć, które są podstawowymi wyznacznikami
jego poprawności. A language achievement test is the most commonly used evaluation tool in the field
of language learning/ teaching. Such tests measure students’ mastery of a particular instructional
domain in order to make decisions regarding their advancement and/or competency. A well-constructed
test will give both the teacher and the students an appraisal of their respective achievements.
Administering tests will lose its importance if the items do not pose a particular challenge to the
students and/or if they do not adequately reflect the given body of content. The text presents a thorough
analysis of the factors affecting validity and reliability of achievement tests. Validity is the
most important quality of test use, which concerns the extent to which meaningful inferences can be
drawn from test scores. No test can achieve its intended purpose if its results are unreliable.