Przeglądaj Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne według tytułu
Wyświetlanie pozycji 204-223 z 300
-
Qualitative Inquiry into Art History: A Tribute to Arthur P. Bochner
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-01-02) -
QualityMatters: How and under what conditions does quality in early education and care matter? A study across four European countries
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)QualityMatters, an extension of a European Commission funded study, the CARE project, intends to examine whether the quality of teacher-child interactions varies as a function of particular classroom features (e.g., types ... -
Radomskie Towarzystwo Kursów Technicznych (1927–1939)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-11-06)This article outlines the history and activities of the Society for Technical Courses in Radom, a pioneering private educational institution offering continuing vocational training for adults in Radom in the interwar period. ... -
(Re)conceptualizing Difference in the Context of the Acting Subject’s Identity
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)What is the source and the effect of the acting subject’s identity? This question refers to difference, but not in its usual conceptualization, synonymous with a border and the need to maintain or transcend it. By ... -
Recenzja książki Daniela Verby – Le métier d’éducateur de jeunes enfants. Un certain regard sur l’enfant. Nouvelle édition, entièrement actualisée
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Recenzja: Alane Jordan Starko, Creativity in the Classroom. School of Curious Delight, seventh edition, Routledge, New York – London 2022, ss. 442.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)The text is a short review of the seventh edition of Alane Jordan Starko’s book Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, recognized by the author of the review as the best American academic textbook on the ... -
Recenzja: Bogusław Śliwerski, Habilitacja: Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Recenzja: Johannes Boettner, Ambivalenz der Aufmerksamkeit. Öffentlichkeit, Vertraulichkeit und Diskretion im Berufsfeld der Sozialen Arbeit, Wydawnictwo Barbara Budrich, Opladen–Berlin–Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Recenzja: Maria Dębińska, Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii, Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2020, ss. 277
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-07-07)The review of Maria Dębińska’s Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii [Transgender in Poland. Producing a category] points out to the huge demand for modern academic works concerning transgender issues, letting the ... -
Recenzja: Robert Kreitz, Ingried Miethe, Anja Tervooren (red.), Theorien in der qualitativen Bildungsforschung – Qualitative Bildungsforschung als Theoriegenerierung, Opladen Berlin Toronto 2016, Verlag Barbara Budrich, ss. 256
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The text is a review of a monograph edited by Robert Kreitz, Ingried Miethe and Anja Tervooren, published by Kommision für qualitative Bildungs- und Biographieforschung Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaf. The ... -
Recenzja: Scott Barry Kaufman, Carolyn Gregoire "Kreatywni. I masz pomysł na wszystko", tłum. K. Mojkowska, Wyd. Muza, Warszawa 2018
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The book reviewed as an item presenting the issue of creativity can play its role in case of persons who just enter this field of knowledge or persons who are seeking curiosities. It should not be approached uncritically, ... -
Recenzja: Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit, Regina Rätz, Bettina Völter (red.), Wyd. Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Recenzja: Zbyszko Melosik, Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, WN UAM, Poznań 2016
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Recenzja: „The Nature of Human Creativity”, edited by Robert J. Sternberg and James C. Kaufman, Cambridge University Press, Cambridge 2018
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)A review of the latest collective work edited by R. J. Sternberg and J. C. Kaufman, in which the invited authors report on their own research path and assess the state of development of the creativity-related sciences ... -
The Reception of Maria Montessori’s Pedagogical Theory in Pre-School Education in Interwar Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-11-06)The innovative tendency in pedagogy, called “new education”, which appeared in many European countries in the first half of the 20th century, aimed at reviving schooling, the conditions of education, and the process of ... -
Refleksyjno-egzystencjalny wymiar tanatopedagogiki obszarem wspierającym rozwój człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article presents the issue of thanatopedagogy as a relatively new area of pedagogical research. The main emphasis of the discussion is placed on its philosophical character and the possibilities of supporting contemporary ... -
Relacja intymna jako przestrzeń kształtowania poczucia podmiotowości kobiet
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-07-07)The article addresses selected aspects of the sense of subjectivity of women supported by social work institutions. The paper presents theoretical inspirations that were used to find traces of the examined issue in ... -
Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-01-02)The article discusses the problem of the master – disciple relationship and its presence in modern science in the context of two models: an objective model of cognition and a constructivist model of cognition. -
Remembrance and Identity in Constructing the Narration of the Individual and the Community
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-30)In the article, I present two currently co-functioning diagnoses of Polish modernity. One is separatist, emphasizing the division, without hope of consent – a vision of two conflicted tribes, differing in their ... -
Repérer les dynamiques de changement déjà présentes lors de demandes d’aide
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)Researching the construction of experience involves working on the very mode in which experience is built in its continuum, in its micro-social aspects, in its simultaneous transformations of action and thought of action. ...