Przeglądaj Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne według tytułu
Wyświetlanie pozycji 21-40 z 300
-
Codzienne życie rodzin dzieci uzdolnionych w obszarach: akademickim, artystycznym i sportowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)This article describes selected aspects of the everyday life of families with children talented academically, artistically, or in sports. The analyses presented in this paper are based on empirical research devoted to the ... -
Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” ... -
Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania ... -
Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania, interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i ... -
Collaborative professional development and curriculum implementation: insights from program evaluation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In its recent Communication, the European Commission calls for greater use of collaborative professional development for teachers in member states (European Commission 2017a). Although peer collaboration is gaining ground, ... -
Communication and Action: Re-Reading Habermas in the Age of Activism
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-30)The combined effects of digital communication technologies, political upheavals around the world, waves of powerful activism and protests have injected a new urgency into communication research. How communication ... -
Competence of planning educational process in pre-service teacher training
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Currently, the Slovak system of education requires an increase in its quality, which is influenced by quality of teacher training. Pre-service education of teachers must respond to current requirements concerning their ... -
Construire une situation d’action policière après les attentats terroristes : une transformation durable des cultures d’interprétation et de l’expérience collective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)In France, the terrorist attacks of 2015 strongly impacted on police work. On patrol, the French police officers construct action situations by means of cultures of collective interpretation: they “discern”. These cultures ... -
Culture rurale et mode de formation: témoignage
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Rural environment, due to its specific characteristics, requires an adjustment of the pedagogical approach in education. This environment is characterized by: 1) life at work, family life, social life, life in leisure time, ... -
Current Challenges for Preschool Primary Education
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)Challenges for elementary and primary education in many areas neither occur in isolation nor are limited to individual states but often represent themselves as area-wide and complex problem situations. The text discusses ... -
Czas nie mija, czas nie stoi… Krótkie filmy Wojciecha Hasa w perspektywie autobiograficznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-06-24)The paper describes short films made by Wojciech Has, for example Harmonia (1947), Moje Miasto (1950), and searches for traces of (auto)biography in them. The purpose was to show their semantic potential and to draw attention ... -
Czas wolny i aktywność społeczna starszych wiekiem mieszkańców Białegostoku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-06-24)The paper is based on surveys conducted among elderly people (65+) living in Białystok. Its aim is to analyze the current situation and changes that have occurred in the area of social activity of seniors over the last ... -
Czasopiśmiennictwo pedagogiczne organizacji nauczycielskich u progu Drugiej Rzeczypospolitej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-11-06)Before Poland regained independence in 1918, a great role in the development of domestic educational concepts and propagation of international ones, as well as in designing solutions concerning the future school system, ... -
Czy rzeczywiście jesteśmy skazani na edukacyjną porażkę? Pedagogika jako narzędzie wyzwolenia uciśnionych tego świata
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article I represent a radical approach to the existing capitalist system of exploitation. The purpose of my analysis is to extract from critical pedagogy its essential elements to undermine the basic assumptions ... -
Daughter–Father Relationships. Biographical Research from a Feminist Perspective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article aims to contribute to the debate about the reflection on biographical experiences, in particular, the relationship between daughter and father. It presents my research project devoted to young adult women, ... -
Deegoizacja jako cel wychowania – paradygmat duszy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article focuses on man understood as a being that exists in the imaginary order and displays the ability to create images. One of the these images is the ego construct which will be revisioned in the perspective of the ... -
Developmental and educational goals of early childhood education and care – perspective of Warsaw caregivers
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The following inquiry aims at exploring the beliefs of caregivers from the Public Crèche Network in Warsaw, the biggest network of this type in Poland, on the importance of fostering different developmental and educational ... -
Dialog czy teorie dialogu? Refleksje egzystencjalne
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Teoria wychowania opiera się na dialogu z wychowankiem. Nie inaczej rzecz się ma z teorią psychoterapii. Obie zawdzięczają swe istnienie dialogowi osób. Jednak dialog? Czy on sam może być przedmiotem teorii? Artykuł ... -
Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the Reggio Emilia approach in the context of educational experiences of the youngest children attending infant-toddler centers. From the very beginning, these institutions have been seen as a place of ... -
Dimension sociétale ďinterventions dans le champ de la pratique: le cas du travail social
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The subject of analysis in this article are the links between the field of practice – social work and the socio-pedagogical approach.We assume that social work is a kind of practice of the representatives of social professions ...