Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 13
Early Childhood Education and Care System in Finland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
In Finland, Early Childhood Education and Care (ECEC) includes day care arrangements offered to families (care) along with goal-oriented early childhood education (early education and teaching) provided for children prior ...
Świat jako fenomen. Kategoria codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
Artykuł przedstawia próbę rekonstrukcji kategorii codzienności w perspektywie
fenomenologii Edmunda Husserla. Prowadzone badania wskazały na możliwość wykorzystania
podstawowych idei fenomenologii Husserla do tworzenia ...
Nauki o wychowaniu a pedagogika
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
Punktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką
jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną
dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki ...
Wprowadzenie - w problematykę pierwszego numeru czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
Głównym przesłaniem pierwszego numeru jest przybliżenie stanowisk teoretycznych
i głównych nurtów refleksji na temat nauk o wychowaniu, ich związku z pedagogiką,
z metapedagogiką, a także problemów, które zajmują aktualnie ...
Fizyczny obraz starości w świetle wybranej literatury dla dzieci. Stereotyp niekoniecznie negatywny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-07-07)
The article discusses the problem of the physical appearance of older people in the context of the stereotype that exists about old age and shows it in the context of intergenerational relations. The dynamics of socio ...
Meeting in Children's Literature Concerning Death – Finding Connections with Andrzej Nowicki’s Incontrology. With the Example of the Relationship with the Oldest Generation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-06-24)
Philosophy in literature may also be found in children’s books, especially those concerning such serious subjects as death. The authors of these books often introduce the philosophy of life and the meaning of death by ...
Pojęcie duchowości w tradycji polskiej, świeckiej myśli pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
The article presents the variety of meanings associated with the concept of spirituality. It shows several characteristic definitions, which have been critically analysed in the context of Nawroczyński’s pedagogy of culture. ...
Choćby i niedoskonale: Nauki pobrane z trzydziestu lat nauczania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
The author presents, in essay style, seven basic principles of adequate education resulting from his personal teaching experience. These are both pedeutological and pedagogical principles, including methodological and ...
Refleksyjno-egzystencjalny wymiar tanatopedagogiki obszarem wspierającym rozwój człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
The article presents the issue of thanatopedagogy as a relatively new area of pedagogical research. The main emphasis of the discussion is placed on its philosophical character and the possibilities of supporting contemporary ...
Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka,
będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną
et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze ...