Wybrane aspekty strategii marketingowej dystrybutora zdrowej żywności – studium przypadku sklepu Słoneczko w Łodzi
Abstract
W artykule dokonano analizy wybranych aspektów strategii marketingowej
firmy sprzedającej tzw. zdrową żywność w modelu dystrybucji wielokanałowej. Badania
obejmowały wywiad pogłębiony z właścicielką sklepu Słoneczko i analizę prezentacji
jej oferty w internecie. O doborze asortymentu decyduje skład, jakość i cena. Wśród
klientów przeważają osoby z dolegliwościami zdrowotnymi. Integracja pionowa kanału
dystrybucji ma bardzo ograniczony charakter. Strona internetowa badanej firmy pełni
funkcję promocyjną i sprzedażową. Opisy produktów mają charakter marketingowy. Zawierają
informacje o korzyściach wynikających z konsumpcji danego produktu, sposobach
jego wykorzystania i grupach docelowych. Bardzo pozytywnie należy także ocenić
wysiłki firmy w kierunku internacjonalizacji sprzedaży (mimo pewnych uchybień). Ważnym
elementem strategii marketingowej badanego detalisty jest ponadto efekt synergii
i komplementarności między sklepem internetowym i stacjonarnym. The article analyses the marketing strategy of a firm selling the so-called
healthy food, following the model of cross-channel distribution. The research consisted
of an in-depth interview with the owner of the Słoneczko shop and an analysis of the
presentation of its offer in the internet. Assortment choices are determined by contents,
quality and price. People with health problems prevail among customers. Vertical distribution
channel integration is very limited. The company website fulfils promotion and
selling functions. Product descriptions have a marketing character. They include information
on benefits stemming from the consumption of a given product, ways to use it and
target groups. The company efforts directed at sales internationalization should be evaluated very positively (in spite of certain shortcomings). The effect of synergy and complementarity
between online and brick-and-mortar shops is also an important element of
the marketing strategy of the studied retailer.
Collections