Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKłos, Jan
dc.date.accessioned2017-04-04T11:57:29Z
dc.date.available2017-04-04T11:57:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21193
dc.description.abstractThis paper seeks to present a brief outline of America as a structure of many boundaries. The United States of America came to existence on the grounds of a contract, therefore it is the first modern State, for it is built in accordance with modern philosophy. Being the cradle of many cultures and languages, this country is a particularly interesting example how to harmonize tensions and come to agreement on the border. We are dealing here with the influence of philosophical ideas and the religious thought of a divided European Christianity. In the religious attitude of deism these two spheres – in the form of the religion as a free choice – are combined. Because the State distances itself from religion, allowing the citizens to practice many religions, new frontiers appear. In principle, the government should be limited, so that society is free to act within the legal regulations, hence the frontiers function in a peaceful coexistence.en_GB
dc.description.abstractNiniejszy tekst jest krótką charakterystyką Ameryki jako struktury wielu granic. Stany Zjednoczone powstały na gruncie umowy, a zatem są nazywane pierwszym krajem nowoczesnym – bo zbudowanym zgodnie z ideą niesioną przez koncepcje filozoficzne nowoczesności. Będąc kolebką wielu kultur i języków, kraj ten jest szczególnie ciekawym przykładem łagodzenia napięć i budowania porozumienia na granicy. Mamy tu do czynienia zarówno z oddziaływaniem idei filozoficznych, jak też myśli religijnej podzielonego chrześcijaństwa europejskiego. W religijnej postawie deizmu zresztą te dwa obszary – w postaci religii jako wolnego wyboru – łączą się ze sobą. Ponieważ państwo dystansuje się od religii, dając jednocześnie swobodę praktykowania wielu wyznań, tworzą się kolejne pogranicza. Ponieważ z założenia rząd powinien być ograniczony, tak iż społeczeństwo ma swobodę działania w granicach obowiązującego prawa, pogranicza funkcjonują na zasadzie pokojowej koegzystencji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica; 26
dc.subjectBoundaryen_GB
dc.subjectphilosophyen_GB
dc.subjecttensionen_GB
dc.subjectthe Stateen_GB
dc.subjectfrontieren_GB
dc.subjectreligionen_GB
dc.subjectGranicapl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectnapięciepl_PL
dc.subjectpaństwopl_PL
dc.subjectpograniczepl_PL
dc.subjectreligiapl_PL
dc.titleGranice wewnętrzne – granice zewnętrzne. Kontekst amerykańskipl_PL
dc.title.alternativeInternal boundaries – external boundaries in the American contexten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[47]-61
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katedra Etyki Szczegółowej
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesConde A. de, 1963, A History of American Foreign Policy, Charles Scribner’s Sons, New York.pl_PL
dc.referencesGalbraith J.K., 1958, The Affluent Society, Mentor Books, New York.pl_PL
dc.referencesGarraty J.A., 1966, The American Nation. A History of the United States, Harper Row, New York.pl_PL
dc.referencesGreenberg E.S., Page B.I., 1995, The Struggle for Democracy, Harper Collins College Publishers, New York.pl_PL
dc.referencesGrob G.N., Beck R.N., 1963, American Ideas, vol. I, The Free Press of Glencoe, London.pl_PL
dc.referencesHarrington M., 1973, The Other America, Penguin Books, Baltimore.pl_PL
dc.referencesHimmelfarb G., 2007, Jeden naród, dwie kultury, tłum. P. Bogucki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLipset S.M., 2008, Wyjątkowość amerykańska – broń obosieczna, tłum. B. Piasecki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLocke J., 1963, List o tolerancji, tłum. L. Joachimowicz, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaritain J., 1996, Reflections on America, http://www3.nd.edu/Departments/Maritain/etext/reflect0.html#F (dostęp:10.04.2015).pl_PL
dc.referencesNeuhaus R.J., 1986, From Providence to Privacy: Religion and the Redefinition of America, [w:] Neuhaus R.J. (red.), Unsecular America, William B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, s. 52–66.pl_PL
dc.referencesPutnam R., 2008, Samotna gra w kręgle, tłum. P. Sadura, S. Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRoss T.E., 1986, Buffer States: A Geographer’s Perspective, [w:] Chay J., Ross T.E. (red.), Buffer States in World Politics, Westview Press, Boulder and London s. 11–17.pl_PL
dc.referencesSantayana G., 1962, Reason in Religion, Collier Books, New York.pl_PL
dc.referencesSowell Th., 1981, Ethnic America. A History, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesTaylor Ch., 2010, Nowoczesne imaginarium społeczne, tłum. A. Puchejda, K. Szymaniak, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesTyler A.F., 1962, Freedom’s Ferment, Harper Row, New York.pl_PL
dc.contributor.authorEmailklosjan@kul.lublin.pl
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.26.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord