Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRostocki, Włodzimierz Andrzej
dc.date.accessioned2018-10-18T09:11:19Z
dc.date.available2018-10-18T09:11:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25987
dc.description.abstractThe article presents the results of empirical analysis of the transcription of twenty-two in-depth free interviews conducted with ethics teachers, teaching this subject in Polish schools at various levels of education. The first part of the article describes the socio-political and ideological context of introducing the subject of ethics to Polish schools. The next one presents motivations of students choosing this subject and a sometimes critical evaluation of the core curriculum for this subject made by teachers. The core curriculum does not take into account the ethical sensitivity of students focused rather on the problems of practical ethics than philosophical ethics. The last part of the text describes a “figure of loneliness” of an ethics teacher in a Polish school and presents a hypothesis regarding the axiological silence prevailing in Polish families.en_GB
dc.description.abstractW artykule zostały przedstawione wyniki empirycznej analizy transkrypcji dwudziestu dwóch pogłębionych wywiadów swobodnych przeprowadzonych z nauczycielami etyki, uczącymi tego przedmiotu w polskich szkołach na różnych poziomach edukacji. Pierwsza część artykułu opisuje społeczno-polityczny i ideologiczny kontekst wprowadzania przedmiotu etyka do polskich szkół. Kolejna przedstawia motywacje uczniów wybierających ten przedmiot oraz krytyczną czasami ocenę podstaw programowych do tego przedmiotu dokonaną przez nauczycieli. Podstawy programowe nie uwzględniają wrażliwości etycznej uczniów, skoncentrowanej raczej na problemach etyki praktycznej niż etyki filozoficznej. W ostatniej części tekstu opisano „figurę samotności” nauczyciela etyki w polskiej szkole oraz hipotezę dotyczącą aksjologicznej ciszy panującej w polskich rodzinach.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;29
dc.subjectethicsen_GB
dc.subjectcore curriculumen_GB
dc.subjectpractical ethicsen_GB
dc.subjectphilosophical ethicsen_GB
dc.subjectethical sensitivityen_GB
dc.subject“figure of loneliness” of an ethics teacheren_GB
dc.subjectaxiological silenceen_GB
dc.subjectetykapl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectetyka praktycznapl_PL
dc.subjectetyka filozoficznapl_PL
dc.subjectwrażliwość etycznapl_PL
dc.subject„figura samotności” nauczycielapl_PL
dc.subjectcisza aksjologicznapl_PL
dc.titleEtyka w polskiej szkole w opiniach nauczycieli praktyków (analiza danych jakościowych)pl_PL
dc.title.alternativeEthics in Polish schools in the opinion of practicing teachers (analysis of qualitative data)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[53]-79
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesBabbie Eearl, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof Tomasz, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesKubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej, Badania ankietowe, w: Encyklopedia Socjologii, Tom 1 (A – J), Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesKultys Julian Andrzej, Etyka w szkole – teoria i praktyka, „Słupskie Studia Filozoficzne” nr 3, 2001.pl_PL
dc.referencesKvale Steinar, Prowadzenie wywiadów (Niezbędnik badacza), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesLutyński Jan, Ankieta i jej rodzaje na tle podziału technik otrzymywania materiałów, w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, red. Z. Gostkowski, J. Lutyński, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1968.pl_PL
dc.referencesMadalińska-Michalak Joanna, Jeżowski Józef Antoni, Więsław Szymon, Etyka w systemie edukacji w Polsce, Wolters Kluwer Polska SA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa–Łódź 2017.pl_PL
dc.referencesRostocki Włodzimierz Andrzej, Kłamstwo obronne w ujęciu M. Ossowskiej a etyczne problemy wywiadu kwestionariuszowego w socjologii w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom IX: Problemy humanizacji procesu badawczego, red. Z. Gostkowski, IFiSPAN, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesSłownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki, P. Chomczyński, Difin SA, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesSzacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesSztompka Piotr, Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesTarkowska Elżbieta, Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, IFiS PAN, Warszawa 1992.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrostower@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.29.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord