Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzerwinska, Jadwiga
dc.date.accessioned2019-03-13T09:52:50Z
dc.date.available2019-03-13T09:52:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1733-0319
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27076
dc.description.abstractEkphrasis is one of the forms that the Greek tragic dramatists used in their plays. From a dramaturgical point of view it was a very important element of play strictly connected with the conventions of the ancient theater. The examples taken from the Euripidean tragedy will be used to demonstrate the ways the ancient Greek tragedians applied ekphrasis in their works. Their review will start with descriptions, which can be conventionally called the ekphrasis of the theatrical “mask”. The term mask is understood here not sensu stricto as a part of actor’s costume, but as having a reference to what it hides. This type of ekphrasis may be found in visually inaccessible to the public of the Greek theater face of dramatis personae that is hidden behind the mask. It concealed facial expressions, so important to understand the action of the drama itself, as well as the role played by the actor. It is impossible to overestimate the importance of this dramaturgical element as a non-verbal means of communication which harmonizes with the text of play and its action and is crucial to perceive the intended meaning of the actors’ words.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCollectanea Philologica; 21
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectekphrasisen_GB
dc.subjectdramatis personaen_GB
dc.subjectancient Greek tragedyen_GB
dc.subjectEuripidesen_GB
dc.titleProblem antycznej ekfrazy teatralnej. Część I: Postaćpl_PL
dc.title.alternativeThe Issue of Ancient Theatrical Ekphrasis. Part I: The Characteren_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39-57
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Romanistyki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź
dc.identifier.eissn2353-0901
dc.referencesChodkowski, R.R. (2007). „Na granicy obrazu scenicznego i słowa, czyli audioskrypcja supletywna w teatrze Sofoklesa”, [w:] From Antiquity to Modern Times. Classical Poetry and Its Modern Recep­tion. Essays in Honour of Stanisław Stabryła. Jerzy Styka (ed.). Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesClaus, D. (1972). „Phaedra and the Socratic Paradox”. YCS 22. 223–238.pl_PL
dc.referencesCraik, E.M. (1987). „Euripides’ First Hippolytus”. Mnemosyne 40, 137–139.pl_PL
dc.referencesCzerwińska, J. (1999). Człowiek Eurypidesa wobec zagrożenia życia, namiętnej miłości i ekstazy religijnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCzerwińska, J. (2005). “Dramaturgiczny wymiar aktu ‘hiketei’ w ‘Hiketides’ Eurypidesa (L’aspect dramatique du rite de ‘hiketeia’ dans ‘Le Suppliantes’ d’Euripide), [w:] Euterpe, Terpsichore, Erato. Liryka grecka i jej recepcja, Classica Wratislaviensia 24, 113–123.pl_PL
dc.referencesCzerwińska, J. (2013). Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa. Tragedia. Tragikome­dia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCzerwińska, J. (2015). “The Myth of Helen of Troy and Its Transformations in the Dramas by Euripides”, [w:] Ancient Myths in the Making of Culture, M. Budzowska, J. Czerwińska (eds.). Frankfurt am Mein: Peter Lang. 43–56.pl_PL
dc.referencesDevereux G. (1970). “The Psychotherapy Scene in Euripides’ Bacchae”. Journal of Hellenic Studies 90, 35–48.pl_PL
dc.referencesDiller, H. (1966). „ΘΥMOΣ ΔE KPEIΣΣΩN TΩN EMΩN BOYΛEYMATΩN”. Hermes 94, 267–275.pl_PL
dc.referencesDodds E.R. (1940). “Maenadism in the Bacchae”, Harvard Theological Review 33, 155–176.pl_PL
dc.referencesDodds E.R. (1988). Euripides, Bacchae, edited with introduction and commentary by E.R. Dodds, Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesEuripides (1937). Euripidis Fabulae, vol. 2, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesEuripides (1947). Euripidis Fabulae, vol. 1, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesEuripides (1978). Euripidis Fabulae, vol. 3, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesEurypides (1967). Tragedie, t. 1, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesEurypides (1972). Tragedie, t. 2, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesEurypides (1980). Tragedie, t. 3, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesFilostrat Starszy (2004). Obrazy, przeł. R. Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesHammer, S. (1921). O wpływie tragedii Eurypidesa ‘Hippolytos’ na tragedię hellenistyczną. Po­znań: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesHesiodus. (1970). Hesiodi Scutum. W: Hesiodi. Opera, F. Solmsen ed. Oxford: Clarendon Press. 88–107.pl_PL
dc.referencesHomer. (1999). Iliada, przekł. K. Jeżewska. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesHomer (2000). Odyseja, przekł. L. Siemieński. Warszawa: KWE Sp. z o.o.pl_PL
dc.referencesHomerus (1931). Homeri Ilias, vol. 2–3. T.W. Allen (ed.). Oxford: Clarendon Press.pl_PL
dc.referencesHomerus (1962). Homeri Odyssea. P. von der Mühll (ed.). Basel: Helbing & Lichtenhahn.pl_PL
dc.referencesHoracy (1988). Sztuka poetycka (De arte poetica) O. Jurewicz (ed.), [w:] Horacy, Dzieła wszystkie, t. II: Gawędy. Listy. Sztuka poetycka. Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesIrvin, T.H. (1983). “Euripides and Socrates”. CPh 78, 183–197.pl_PL
dc.referencesJESI F. (1966). L’Egitto infero nell’Elena di Euripide, “Aegyptus”. 56–69.pl_PL
dc.referencesJESI F. (1974). La vera terra. La vera terra. Antologia di storici e prosatori sul mito e sulla storia, Turín: Paravia.pl_PL
dc.referencesKovacs, D. (1986). „On Medea`s Great Monologue (1021-8)”, CQ 36, 343–352.pl_PL
dc.referencesŁanowski, J. (1967). Słowo wstępne, [w:] Eurypides, Tragedie. t. 1, przeł. i oprac. J. Łanowski, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesŁanowski, J. (1980). Słowo wstępne, [w:] Eurypides, Tragedie. t. 3, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesLesky, A. (1958). „Psychologie bei Euripides“. Entretiens sur l’Antiquieté Classique, 6, 125–180.pl_PL
dc.referencesLesky, A. (2006). Tragedia grecka, przeł. M. Weiner, Kraków: Homini.pl_PL
dc.referencesMoline, S.P. (1973). „Euripides, Socrates and Virtue“. Hermes 103, 45–67.pl_PL
dc.referencesMüller, G. (1951). “Interpretationen in der Medeia des Euripides”. Studi Italiani di filologia classica 25, 65–82.pl_PL
dc.referencesPavis, P. (2002). Słownik terminów teatralnych, wstęp. A. Ubersfeld, przekł. S. Świontek. Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesPhilostratus (1893). Philostrati maioris Imagines. O. Benndorf and K. Schenkl (edd.). Leipzig: Te­ubner.pl_PL
dc.referencesPopowski, R. (2004). „Starożytny przewodnik po neapolitańskiej pinakotece”, [w:] Filostrat Star­szy, Obrazy, przeł. R. Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka. 13–87.pl_PL
dc.referencesReeve, M.D. (1972). “Euripides, Medea 1021–1080”. CQ 22, 51–61.pl_PL
dc.referencesRomilly, J. de (1988). „La belle Hélène et l’évolution de la tragédie grecque”. EC 56, 129–143.pl_PL
dc.referencesSchlesinger, E. (1966), „Zu Euripides’ Medea“. Hermes 94, 26–53.pl_PL
dc.referencesVoigtländer, H.D. (1957). „Spätere Überarbeitungen im großen Medea-Monolog?“. Philologus 101, 217–237.pl_PL
dc.referencesWinnington-Ingram R. (1948). Euripides and Dionysus. An Interprtation of the Bacchae. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjadwiga.czerwinska@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-0319.21.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.