Antecedencje osiągnięć edukacyjnych słuchaczy szkół policealnych dla dorosłych
Streszczenie
W pracy dokonano syntezy dotychczasowych studiów teoretycznych i badań empirycznych na temat uwarunkowań osiągnięć edukacyjnych, z uwzględnieniem różnych założeń teoretycznych (teorii kapitału kulturowego, statusu społeczno-ekonomicznego rodziny, cech osobowościowych i cech jednostkowych). W dalszej części rozprawy przeprowadzono diagnozę szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji. Opisane zostały rozwiązania instytucjonalne w zakresie nadzoru, struktury organizacyjnej, sposobów finansowania, kwalifikacji kadry nauczycielskiej szkolnictwa zawodowego. Cześć empiryczna zawiera badania, które miały na celu określenie stopnia wpływu wyróżnionych antecedencji (cech społeczno-demograficznych, statusu socjoekonomicznego rodziny, kapitału kulturowego, cech osobowościowych) na osiągnięcia edukacyjne. Badania zostały przeprowadzone wśród słuchaczy szkół policealnych w wybranych województwach. Przedstawione zostały również propozycje działań wspomagających tę gałąź systemu oświaty.