dc.contributor.author | WIŚNIEWSKI, JERZY T. | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T07:49:25Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T07:49:25Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Wiśniewski J., Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w wierszach polskich autorów po 1945 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-847-9 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-847-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30050 | |
dc.description | Książka Jerzego Wiśniewskiego ma szeroki, obejmujący ponad pół wieku zakres historycznoliteracki, a także bardzo wyraźny charakter hermeneutyczny. Autor postanowił przyjrzeć się różnego typu odniesieniom muzycznym, obecnym w tekstach polskich poetów, które powstały w drugiej połowie dwudziestego i na początku obecnego stulecia. To nader ważne decyzje badawcze, determinujące kształt studium oraz w dużej mierze przesądzające o jego wadze naukowej. Wybrany plan czasowy wydaje się dostatecznie rozległy, by można było wyciągać wnioski dotyczące nie tylko jednostkowych upodobań muzycznych i form ich literackiej reprezentacji, lecz także prawidłowości epokowych czy pokoleniowych w sposobach ewokowania muzyki w wierszu. Praca Jerzego Wiśniewskiego nie bada tych zjawisk w perspektywie procesualnej, nie systematyzuje ich w diachronicznym uszeregowaniu, ale nawet jej punktowe oświetlenia dają wyobrażenie różnorodności estetycznych percepcji i literackich przetworzeń muzyki w poezji polskiej ostatnich kilkudziesięciu lat. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | interpretacje | pl_PL |
dc.subject | wiersz | pl_PL |
dc.subject | polscy poeci | pl_PL |
dc.subject | poezja | pl_PL |
dc.subject | muzyka w poezji | pl_PL |
dc.title | Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w wierszach polskich autorów po 1945 roku | pl_PL |
dc.title.alternative | Towards harmony? Poetic styles of listening to music in poems by Polish authors after 1945 | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 217 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-329-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Autor ukończył filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim w 1987 roku, gdzie uzyskał w 1998 roku stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa na podstawie rozprawy O muzyce i instrumentach muzycznych w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta i Mirona Białoszewskiego, której promotorem był prof. dr hab. Jerzy Poradecki. Od 1998 roku pracował jako adiunkt – najpierw (do 2003 roku) w Katedrze Literatury Romantyzmu i Literatury Współczesnej, a następnie (w latach 2003–2007) w Zakładzie Poezji Katedry Literatury Romantyzmu, Dwudziestolecia
Międzywojennego i Literatury Współczesnej; od 2007 roku jest adiunktem w Katedrze Literatury Polskiej XX i XXI wieku Uniwersytetu Łódzkiego. Główny obszar zainteresowań badawczych Jerzego Wiśniewskiego stanowi polska poezja dwudziestego wieku i jej związki z muzyką. Opublikował m. in. studia O dźwiękowym i muzycznym rezonansie w wierszach Baczyńskiego (2002), Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta (2003), Od liry do kołatki. O związkach motywów muzycznych z zagadnieniami metapoetyckimi w wierszach Zbigniewa Herberta (2009) oraz książkę Miron Białoszewski i muzyka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004). Jest także autorem szkiców o polskich piosenkach – o tekstach Wojciecha Młynarskiego i Jeremiego Przybory. Był organizatorem ogólnopolskiej konferencji naukowej Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych (Łódź, 2–4 grudnia 2009 roku) i współredaktorem dwutomowej publikacji, stanowiącej pokłosie tego spotkania literaturoznawców i muzykologów („Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1–2 (15–16), Łódź 2012). Publikował także recenzje muzyczne w „Ruchu Muzycznym”, „Wychowaniu Muzycznym w Szkole” oraz „Czasie Kultury”. | pl_PL |
dc.references | Adorno T. W., Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Między stylami, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Szkic do portretu Wisławy Szymborskiej, „Dekada Literacka” 1996, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Świat ze wszystkich stron świata. O Wisławie Szymborskiej; aneks: Wisława Szymborska, Dwadzieścia jeden wierszy, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Balcerzan E., Poezja „słowiarska” – poezja lingwistyczna, [w:] tegoż, Poezja polska w latach 1939–1965, cz. II: Ideologie artystyczne, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Balcerzan E., Rzeczywistość zaatakowana, [w:] tegoż, Oprócz głosu. Szkice krytycznoliterackie, Warszawa 1971. | pl_PL |
dc.references | Baranowska M., „Tak lekko było nic o tym nie wiedzieć…”. Szymborska i świat, Wrocław 1996. | pl_PL |
dc.references | Baranowska M., Aleksander Wat: choroba wieku, [w:] Sporne postaci polskiej literatury współczesnej, red. A. Brodzka, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Barańczak A., Jak muzyka znaczy, „Teksty” 1976, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Barańczak A., Poetycka „muzykologia”, „Teksty” 1973, nr 3; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Wrocław 1974. | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Uciekinier z utopii. O poezji Zbigniewa Herberta, Wrocław 1994 | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Wat: cztery ściany bólu, [w:] Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, red. W. Ligęza, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Witold Wirpsza albo Ironia, [w:] tegoż, Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm w młodej poezji lat sześćdziesiątych, Wrocław 1971. | pl_PL |
dc.references | Berkan-Jabłońska M., Wizje sztuki w twórczości Zbigniewa Herberta, Łódź 2008. | pl_PL |
dc.references | Biała A., Literatura i muzyka. Korespondencja sztuk, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Bikont A., Szczęsna J., Wisławy Szymborskiej pamiątkowe rupiecie, przyjaciele i sny, wyd. 3, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Błoński J., Tradycja, ironia i głębsze znaczenie, [w:] Poznawanie Herberta, t. 1, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Błoński J., Ut musica poësis?, „Twórczość” 1980, nr 9; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Borowski J., „Między bluźniercą a wyznawcą”. Doświadczenie sacrum w poezji Aleksandra Wata, Lublin 1998. | pl_PL |
dc.references | Bristiger M., Związki muzyki ze słowem, Kraków 1986. | pl_PL |
dc.references | Brzozowicz G., Łobodziński F., Sto płyt, które wstrząsnęły światem. Kronika czasów popkultury, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski J., O dwóch wieczorach autorskich Wisławy Szymborskiej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1, Łódź 1998. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski J., O poezji Mirona Białoszewskiego, [w:] O wierszach Mirona Białoszewskiego. Szkice i interpretacje, oprac. naukowe i redakcyjne J. Brzozowski, Łódź 1993. | pl_PL |
dc.references | Buchner A., Encyklopedia instrumentów muzycznych, Racibórz 1995. | pl_PL |
dc.references | Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, tłum. E. Dziębowska, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Burkot S., Miron Białoszewski, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Chojnowski Z., „Bawić się niedorzecznościami”. O twórczości poetyckiej Witolda Wirpszy po roku 1968, „Odra” 1995. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Historia harmonii i kontrapunktu, t. 1–3, Kraków 1958. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki cz. I i II, Kraków 1989–90. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Małe formy instrumentalne, Kraków 1983. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Opera i dramat, Kraków 1976. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Pieśń, Kraków 1974. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Wielkie formy instrumentalne, Kraków 1987. | pl_PL |
dc.references | Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Wielkie formy wokalne, Kraków 1984. | pl_PL |
dc.references | Cieślak T., Prawie haiku Mirona Białoszewskiego, [w:] O wierszach Mirona Białoszewskiego. Szkice i interpretacje, oprac. naukowe i redakcyjne J. Brzozowski, Łódź 1993. | pl_PL |
dc.references | Cirlot J. E., Słownik symboli, przeł. I. Kania, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Cook N., Muzyka, przeł. M. Łuczak, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Cudak R., Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999. | pl_PL |
dc.references | Czabanowska-Wróbel A., Piękno i groza zawsze razem. Poetycki dialog Zbigniewa Herberta i Adama Zagajewskiego, [w:] Dialog i spór. Zbigniew Herbert a inni poeci i eseiści, red. J. M. Ruszar, D. Koman, Lublin 2006. | pl_PL |
dc.references | Czabanowska-Wróbel A., Poszukiwanie blasku. O poezji Adama Zagajewskiego, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Czermińska M., Muzyka w zimie, „Tytuł” 1997, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Czytanie Herberta, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, E. Wiegandt, Poznań 1995. | pl_PL |
dc.references | Dahlhaus C., „Musica poetica” i poezja muzyczna, [w:] tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia, przeł. A. Buchner, Kraków 1988. | pl_PL |
dc.references | Dahlhaus C., Eggebrecht H. H., Co to jest muzyka?, przeł. D. Lachowska, wstęp M. Bristiger, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Dahlhaus C., O genezie romantycznej interpretacji Bacha, [w:] tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia, przeł. A. Buchner, Kraków 1988. | pl_PL |
dc.references | Dahlhaus C., Paradygmat estetyczny muzyki absolutnej, [w:] tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia, przeł. A. Buchner, Kraków 1988. | pl_PL |
dc.references | Danecka-Szopowa K., Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski S., „Muzyka w literaturze”. (Próba przeglądu zagadnień), „Poezja” 1980, nr 3; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Dedecius C., Uprawa filozofii. Zbigniew Herbert w poszukiwaniu tożsamości, [w:] Poznawanie Herberta, t. 1, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Dembińska-Pawelec J., Danse moriendi. O muzyczno-tantalogicznych aspektach późnej twórczości lirycznej Jarosława Marka Rymkiewicza, [w:] Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, t. I, pod red. M. Lachman i J. Wiśniewskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1 (15), Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | Dembińska-Pawelec J., Jak słuchać prozy Jarosława Iwaszkiewicza? O muzyczności „Nieba”, [w:] Skamander, t. 9: Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza. Interpretacje, pod red. I. Opackiego przy współudziale A. Nawareckiego, Katowice 1993. | pl_PL |
dc.references | Dialog i spór. Zbigniew Herbert a inni poeci i eseiści, red. J. M. Ruszar, D. Koman, Lublin 2006. | pl_PL |
dc.references | Dlaczego Herbert. Wiersze – komentarze – interpretacje, wyd. II poszerzone, red. M. Woźniak-Łabieniec i J. Wiśniewski, Łódź 2004. | pl_PL |
dc.references | Drobner M., Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1980. | pl_PL |
dc.references | Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982. | pl_PL |
dc.references | Dürr A., Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. A. Teske, Lublin 2004. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Rytm i podmiot w „Oktostychach” oraz w „Muzyce wieczorem” Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] tegoż, Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata, Katowice 1999. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Wiersze somatyczne Aleksandra Wata, [w:] tegoż, Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata, Katowice 1999, s. 87–134. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Wstęp, [w:] A. Wat, Wybór wierszy, Wrocław–Warszawa–Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Dziadek M., Jan Sebastian Bach w oczach pisarzy muzycznych Młodej Polski, „Canor” 1994, nr 1 [8]. | pl_PL |
dc.references | Eggebrecht H. H., Czy istnieje muzyka „po prostu”?, [w:] Dahlhaus C., Eggebrecht H. H., Co to jest muzyka?, przeł. D. Lachowska, wstęp M. Bristiger, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Eggebrecht H. H., Muzyka dawna i nowa, [w:] Dahlhaus C., Eggebrecht H. H., Co to jest muzyka?, przeł. D. Lachowska, wstęp M. Bristiger, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Einstein A., Mozart, przeł. A. Rieger, posłowie S. Jarociński, Kraków 1983. | pl_PL |
dc.references | Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu, przeł. M. i S. Jarocińscy, Kraków 1975. | pl_PL |
dc.references | Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia instrumentów muzycznych świata, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna pod red. E. Dziębowskiej, t. A–Z, Kraków 1979–2011. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Falkowski S., Muzyka sfer ziemskich (O niektórych funkcjach motywów muzycznych w poezji Białoszewskiego), „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, R. XXIV [1989], Warszawa–Łódź 1991. | pl_PL |
dc.references | Fazan J., Ale ja nie Bóg: kontemplacja i teatr w dziele Mirona Białoszewskiego, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Filozofia muzyki, Studia pod red. K. Guczalskiego, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Fliciński P., Wójtowicz S., Hip-hop słownik, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.references | Fubini E., Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Furmanik S., Dzieło literackie a muzyka, „Pion” 1935, nr 37. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Czy poeci umilkną?, wybór i oprac. J. Margański, tłum. M. Łukasiewicz, wstęp K. Bartoszyński, Bydgoszcz 1998. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Kim jestem Ja i kim jesteś Ty? Komentarze do cyklu wierszy Celana Atemkristall (1986), [w:] tegoż, Czy poeci umilkną?, wybór i oprac. J. Margański, tłum. M. Łukasiewicz, wstęp K. Bartoszyński, Bydgoszcz 1998. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Poetica. Wybrane eseje, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, wybór, oprac., wstęp K. Michalski, tłum. M. Łukasiewicz, K. Michalski, Warszawa 1979. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Tekst i interpretacja, [w:] tegoż, Język i rozumienie, wybór, tłum. i posłowie P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Białoszewskiego gatunki codzienne, [w:] Pisanie Białoszewskiego, Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Literackość muzyki – muzyczność literatury, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk. „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej” LVI, Studia pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980, s. 65–81; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Literatura a muzyka, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Muzyka w powieści, „Teksty” 1980, nr 2; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Pytania zadawane muzyce, „Ruch Muzyczny” 1993, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Gołąb M., Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Łódź 2001. | pl_PL |
dc.references | Gooch B. N. S., Dryden i Purcell, Trzy ody na dzień św. Cecylii, tłum. C. Zych, „Canor” 1995, nr 2 [13]. | pl_PL |
dc.references | Górski K., Muzyka w opisie literackim, „Życie i Myśl”, 1952, nr 1/6. | pl_PL |
dc.references | Grądziel-Wójcik J., Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań 2001. | pl_PL |
dc.references | Gutorow J., Wielki Wirpsza, „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 44. | pl_PL |
dc.references | Gutorow J., Urwany ślad: o wierszach Wirpszy, Karpowicza, Różewicza i Sosnowskiego, Wrocław 2007. | pl_PL |
dc.references | Habela J., Słowniczek muzyczny, Kraków 1972. | pl_PL |
dc.references | Harnoncourt N., Muzyczny dialog, tłum. M. Czajka, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków, tłum. M. Czajka, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Harper J., Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, przeł. M. Kowalska, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Harrington W. J., Klucz do Biblii, przedm. R. de Vaux OP, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Hejmej A., Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.references | Hejmej A., Muzyka w literaturze. (Perspektywy współczesnych badań), „Teksty Drugie” 2000, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Hejmej A., Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego, [w:] tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i oprac. H. Citko, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Herbert. Poetyka, wartości i konteksty, red. E. Czaplejewicz, W. Sadowski, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Hogwood Ch., Händel, przekł. B. Świderska, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Ingarden R,. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973. | pl_PL |
dc.references | Ingarden R., O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego, [w:] Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Iwaszkiewicz J., Jan Sebastian Bach, Warszawa 1951; [przedr. w:] tegoż, Pisma muzyczne, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | James J., Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata, przeł. M. Godyń, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Jarzębska A., Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004. | pl_PL |
dc.references | Jeśli masz dwie drogi (rozmowa ze Zbigniewem Herbertem), [w:] K. Nastulanka, Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Kaliszewski A., Gry Pana Cogito, wyd. II rozszerzone, Łódź 1990. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski S., Perspektywy jazzu, [przedmowa do:] Tyrmand L., U brzegów jazzu, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, Kraków 1982. | pl_PL |
dc.references | Klejnocki J., „Tak ja mrąc żyję”, „Czas Kultury” 1997, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Klejnocki J., Bez utopii? Rzecz o poezji Adama Zagajewskiego, Wałbrzych 2002. | pl_PL |
dc.references | Kolbuszewski J., O romantycznym stylu słuchania muzyki, „Litteraria”, t. XXVIII, 1997. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.references | Kopciński J., Muzyka w teatrze Białoszewskiego, „Dialog” 1994, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Kornahauser J., Uśmiech Sfinksa. O poezji Zbigniewa Herberta, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Koryl J., Chciałbym być dobry (druga rozmowa z Bolesławem Taborskim), [w:] Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego, pod red. W. Ligęzy i J. Wolskiego, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Koryl J., Świat nie może być chaosem (rozmowa z Bolesławem Taborskim), [w:] Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego, pod red. W. Ligęzy i J. Wolskiego, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Kryszak J., Bolesław Taborski: poeta z tego świata, [w:] Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego, pod red. W. Ligęzy i J. Wolskiego, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Kulawik A., Stylizacja na formę muzyczną, [w:] tegoż, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Abulia i liturgia. Analiza peryferyjna, [w:] tegoż, Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, wybór M. Podraza-Kwatkowska i A. Łebkowska, posł. M. Stala, Kraków 1995, s. 241–278. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Dwie poezje Julii Hartwig, [w:] tegoż, Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, wybór M. Podraza-Kwatkowska i A. Łebkowska, posł. M. Stala, Kraków 1995. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Imiona prostoty, [w:] Poznawanie Herberta, t. 1, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Miejsce Iwaszkiewicza w poezji polskiej, [w:] tegoż, Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, wybór M. Podraza-Kwatkowska i A. Łebkowska, posł. M. Stala, Kraków 1995. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Poezja Jarosław Iwaszkiewicza na tle dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski J., Wisława Szymborska, [w:] tegoż, Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, wybór M. Podraza-Kwiatkowska i A. Łebkowska, posł. M. Stala, Kraków 1995. | pl_PL |
dc.references | Legeżyńska A., Dom Mirona Białoszewskiego, [w:] Pisanie Białoszewskiego. Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Legeżyńska A., Powtórka z Szymborskiej, „Polonistyka” 1997, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Legeżyńska A., Wisława Szymborska, wyd. 3 uzup. Poznań 1997. | pl_PL |
dc.references | Leksykon symboli, oprac. M. Oesterreicher-Mollwo, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1992 | pl_PL |
dc.references | Lewis C. S., Odrzucony obraz, przeł. W. Ostrowski, Kraków 1995. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., „Homo patiens” Aleksandra Wata, „Znak” 1991, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Historia muzyki według Pana Cogito, [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, pod red. W. Ligęzy przy współudziale M. Cichej, Lublin 2005. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Muzyczne tematy i wariacje Bolesława Taborskiego, [w:] Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego, pod red. W. Ligęzy i J. Wolskiego, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Świat w stanie korekty. O poezji Wisławy Szymborskiej, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Trwanie dźwięku. Muzyka i muzyczność w poezji Czesława Miłosza, [w:] Intersemiotyczność Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Belbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Lipski J. J., Autotematyzm, ekspresja i koncept, „Twórczość” 1967, nr 12. | pl_PL |
dc.references | Lipski J. J., Pamiętnik z okresu dojrzewania, „Twórczość” 1963, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Lisecki W., Vademecum muzycznej „Ars Oratoria”, „Canor” 1993, nr 3 [6]. | pl_PL |
dc.references | Lissa Z., Zarys nauki o muzyce, Warszawa–Rzeszów 2007. | pl_PL |
dc.references | Lurker M., Obraz, słowo i dźwięk odsyłają poza siebie, [w:] tegoż, Przesłanie symboli. W mitach, kulturach i religiach, przeł. R. Wojnakowski, Kraków 1994. | pl_PL |
dc.references | Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989. | pl_PL |
dc.references | Łobaczewska S., Beethoven, Kraków 1955. | pl_PL |
dc.references | Łukasiewicz J., Poeta Białoszewski, [w:] Pisanie Białoszewskiego. Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Łuszczykiewicz P., Wieczorna muzyka Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] tegoż, Po balu. (Eseje o literaturze polskiej), Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Makowiecki T., Poezja a muzyka, [w:] tegoż, Muzyka w twórczości Wyspiańskiego, Toruń 1955. | pl_PL |
dc.references | Maleszyńska J., Na dachu Łubianki, [w:] Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Marek G. R., Beethoven. Biografia geniusza, przeł. E. Życińska, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Matracka-Kościelny A., Komponowanie dźwiękiem i słowem w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, „Twórczość” 1990, nr 2; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Matracka-Kościelny A., O dźwiękowych transformacjach poezji Jarosława Iwaszkiewicza, „Twórczość” 1988, nr 44. | pl_PL |
dc.references | Mazurek D., Aleksandra Wata poezja doświadczenia i doświadczania, „Akcent” 1989, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Michels U., Atlas muzyki, t. I–II, przeł. P. Maculewicz, Warszawa 2002–2003. | pl_PL |
dc.references | Micińska A., Aleksander Wat – elementy do portretu, [w:] A. Wat, Poezje zebrane, oprac. A. Micińska i J. Zieliński, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Mikołajczak M., Od Orfeusza do Arijona. Pieśń i muzyka w świecie poetyckim Zbigniewa Herberta, [w:] Niepewna jasność tekstu. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta 1998–2008, red. J. M. Ruszar, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Mikołajczak M., Pomiędzy końcem i apokalipsą. O wyobraźni poetyckiej Zbigniewa Herberta, Wrocław 2007. | pl_PL |
dc.references | Miłosz Cz., O wierszach Aleksandra Wata, [w:] tegoż, Prywatne obowiązki, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Miłosz Cz., Poeta Aleksander Wat, „Tygodnik Powszechny” 1992, nr 34. | pl_PL |
dc.references | Miłosz Cz., Zapiski o Iwaszkiewiczu, [w:] Miłosz / Iwaszkiewicz, Portret podwójny. Wykonany z listów, wierszy, zapisków intymnych i publikacji, wybór tekstów, układ i red. B. Toruńczyk, oprac. i przyp. R. Papieski, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Miron. Wspomnienia o poecie, zebrała i oprac. H. Kirchner, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Mitzner P., Na progu. Doświadczenie religijne w tekstach Jarosława Iwaszkiewicza, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Moje parantele (rozmowa z Jarosławem Iwaszkiewiczem), [w:] K. Nastulanka, Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Molęda E., Mowa cierpienia. Interpretacja poezji Aleksandra Wata, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Muratow P., Wody letejskie, [w:] tegoż, Obrazy Włoch. Wenecja, tłum. P. Herz, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych: t. I–II, pod red. M. Lachman, J. Wiśniewskiego, „Acta Universitatis Lodziensis: Folia Litteraria Polonica”, nr 1–2 (15–16), Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Nasiłowska A., Poezja jako sposób poznania, „Odra” 1996, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Nastulanka K., Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi, Warszawa 1975 | pl_PL |
dc.references | Nawarecki A., Grzebanie w „rzeczach” Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Skamander, Tom 9: Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza. Interpretacje, pod red. I. Opackiego przy współudziale A. Nawareckiego, Katowice 1993. | pl_PL |
dc.references | Nawrocka M., U podstaw romantycznej koncepcji muzyki. Poglądy E. T. A. Hoffmanna, [w:] Z filozoficznych problemów muzyki, pod red. M. Piotrowskiego, Poznań 1989, s. 89–124. | pl_PL |
dc.references | Neumayr A., Muzyka i cierpienie, tłum. M. Dudkiewicz, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Nicholson S., Ella Fitzgerald, przeł. A. Schmidt, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Niepewna jasność tekstu. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta 1998–2008, red. J. M. Ruszar, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Nycz R., „Szare eminencje zachwytu”. Miejsce epifanii w poetyce Mirona Białoszewskiego, [w:] Pisanie Białoszewskiego. Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993, s. 179–190. | pl_PL |
dc.references | Nyczek T., Kos. O Adamie Zagajewskim, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Nyczek T., Tyle naraz świata. 27 x Szymborska, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków 1983. | pl_PL |
dc.references | O wierszach Mirona Białoszewskiego. Szkice i interpretacje, oprac. naukowe i redakcyjne J. Brzozowski, Łódź 1993. | pl_PL |
dc.references | O wierszach Wisławy Szymborskiej. Szkice i interpretacje, pod red. J. Brzozowskiego, Łódź 1996. | pl_PL |
dc.references | Obniska E., Claudio Monteverdi. Życie i twórczość, Gdańsk 1993. | pl_PL |
dc.references | Olejniczak J., W-Tajemniczanie – Aleksander Wat, Katowice 1999. | pl_PL |
dc.references | Opalski J., „Cudownie nieartykułowana mowa dźwięków…”, „Teksty” 1972, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Opalski J., „Sprawiedliwość w pięknie”, czyli o muzyce w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, pod red. A. Brodzkiej, Kraków–Wrocław 1983. | pl_PL |
dc.references | Opalski J., O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej” LVI, Studia pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Paczkowski Sz., Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998 | pl_PL |
dc.references | Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, red. W. Ligęza, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Peiper T., O dźwięczności i rytmiczności, „Pion” 1935, nr 21. | pl_PL |
dc.references | Piątkowski D., Jazz. Encyklopedia muzyki popularnej, Poznań 2005. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie lektury, Łódź 2009. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., O „Wierszach śródziemnomorskich” Aleksandra Wata, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski G., Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza, Toruń 2010. | pl_PL |
dc.references | Pisanie Białoszewskiego, Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Bach – muzyka i wielkość, Kraków 1972. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Harmonia świata?, [w:] tegoż, Z perspektywy muzyki, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Jan Sebastian Bach, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Literacka ekspresja językowa a wiedza o muzyce, [w:] O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, pod red. A. Brodzkiej, Kraków–Wrocław 1983. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Mahler, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Muzyczność i metafizyka muzyki w prozie Iwaszkiewicza, [w:] Miejsce Iwaszkiewicza – w setną rocznicę urodzin, red. M. Bojanowska, Z. Jarosiński, H. Podgórska, Podkowa Leśna 1994. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Muzyka i myśl oświecenia, [w:] tegoż, Z perspektywy muzyki, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Muzyka w poezji, „Ruch Muzyczny” 1993, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Pociej B., Wagner, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Podraza-Kwiatkowska M., O muzycznej i niemuzycznej koncepcji poezji, „Teksty” 1980, nr 2; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Poeci czytają Herberta, zebrał i oprac. A. Franaszek, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Poprawa A., Motywy muzyczne w pisarstwie Mirona Białoszewskiego, [w:] Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Poradecki J., „Ogród, którego nigdy tu nie było”. Interpretacja „Klasyka”, [w:] O wierszach Wisławy Szymborskiej. Szkice i interpretacje, pod red. J. Brzozowskiego, Łódź 1996. | pl_PL |
dc.references | Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, pod red. W. Ligęzy przy współudziale M. Cichej, Lublin 2005. | pl_PL |
dc.references | Powrót do źródeł (rozmowa z Wisławą Szymborską), [w:] K. Nastulanka, Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Poznawanie Herberta, t. 1–2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998–2000. | pl_PL |
dc.references | Prószyński S., Poezja, teatr, muzyka, [w:] Miron. Wspomnienia o poecie, zebrała i oprac. H. Kirchner, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego, pod red. W. Ligęzy i J. Wolskiego, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Przybylski R., Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Przybylski R., Klasycyzm a demuzykalizacja świata, [w:] tegoż, To jest klasycyzm, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Przybylski R., Między chaosem a snem, [w:] tegoż, To jest klasycyzm, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Przybylski R., Między cierpieniem a formą, [w:] tegoż, To jest klasycyzm, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Przybylski R., Myślący badyl, [w:] tegoż, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Pszczołowska L., Instrumentacja dźwiękowa, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1977. | pl_PL |
dc.references | Pszczołowska L., Wiersz nieregularny, Wrocław 1987. | pl_PL |
dc.references | Pszczołowska L., Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 2001. | pl_PL |
dc.references | Radość czytania Szymborskiej. Wybór tekstów krytycznych (1953–1996), oprac. S. Balbus i D. Wojda, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Reimann A., Strategie oglądu samego siebie we własnej czaszce, „Twórczość” 2006, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Roland R., Haendel, przeł. M. Jarocińska, Kraków 1985 | pl_PL |
dc.references | Ross A., Reszta jest hałasem. Słuchając dwudziestego wieku, przeł. A. Laskowski, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Rozmowa z Witoldem Wirpszą. (Rozmawiał W. P. Szymański), „Tygodnik Powszechny” 1965, nr 12. | pl_PL |
dc.references | Różewicz T., «Kto jest ten dziwny nieznajomy», [w:] tegoż, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, wyd. II rozszerzone, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Różewicz T., Dźwięk i obraz w poezji współczesnej, [w:] tegoż, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, wyd. II rozszerzone, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Rutkowski K., Wielogłosowość wypowiedzi Białoszewskiego, „Twórczość” 1983, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Rzymowski J., Artyści i dzieła sztuki w poezji Julii Hartwig, [w:] W kręgu współczesnej literatury polskiej. Księga jubileuszowa z okazji 65. rocznicy urodzin prof. dra hab. Tadeusza Błażejewskiego, Włocławek 2009. | pl_PL |
dc.references | Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, przeł. S. Olęcki, Kraków 1989. | pl_PL |
dc.references | Sacks O., Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. J. Łoziński, Poznań 2009. | pl_PL |
dc.references | Sadowski W., Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Sandauer A., Na przykład Szymborska, [w:] tegoż, Liryka i logika. Wybór pism krytycznych, Warszawa 1971. | pl_PL |
dc.references | Sandauer A., Poezja rupieci. Rzecz o Mironie Białoszewskim, [w:] tenże, Liryka i logika. Wybór pism krytycznych, Warszawa 1971. | pl_PL |
dc.references | Schweitzer A., Jan Sebastian Bach, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Kraków 1987. | pl_PL |
dc.references | Simson O. von, Katedra gotycka, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Skamander, t. 9: Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza. Interpretacje, pod red. I. Opackiego przy współudziale A. Nawareckiego, Katowice 1993. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., Literacki koncert polski, Rzeszów 1997. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., Literatura – muzyka, zbliżenia i dialogi, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., Muzyka w poezji Jarosława Iwaszkiewicza, „Poezja” 1978, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., Muzyka w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] tegoż, Literatura — muzyka, zbliżenia i dialogi, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., O zjawisku muzyczności, [w:] Filozofia muzyki, Studia pod red. K. Guczalskiego, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Skarbowski J., Poezjo-muzyka Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, [w:] tegoż, Literatura – muzyka, zbliżenia i dialogi, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Smolka I., Prawo do sprzeczności, [w:] tejże, Dziewięć światów. Współczesne poetki polskie, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Sobolewska A., „Lepienie widoku z domysłu”. Percepcja świata w prozie Mirona Białoszewskiego, [w:] Pisanie Białoszewskiego, Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Sobolewska A., Maksymalnie udana egzystencja. Szkice o twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Sobolewska J., Gra w Wirpszę, „Nowe Książki” 2006, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Sobolewski T., Człowiek Miron, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Sobolewski T., Post scriptum: muzyka u Mirona, [w:] Miron. Wspomnienia o poecie, zebrała i oprac. H. Kirchner, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Spalski A., Przewodnik dla organistów, Kraków 1880. | pl_PL |
dc.references | Stala M., Czy Białoszewski jest poetą metafizycznym?, [w:] Pisanie Białoszewskiego, Szkice pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Stala M., Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Starzyński J., O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Stelmaszczyk-Świontek B., O muzyczności „Niobe” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, zagadnienie łączności między rodzajami sztuk pięknych, „Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń Naukowych” Łódź 1970, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Szacunek dla każdego drobiazgu. Rozmowa z Mironem Białoszewskim, [w:] Z. Taranienko, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Szkice o poezji Aleksandra Wata, red. J. Brzozowski, K. Pietrych, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Szulc T., Muzyka w dziele literackim, „Pion” 1935, nr 28. | pl_PL |
dc.references | Szulc T., Muzyka w dziele literackim, Warszawa 1937. | pl_PL |
dc.references | Talbot M., Vivaldi, przeł. H. Dunicz-Niwińska, Kraków 1988. | pl_PL |
dc.references | Taranienko Z., Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 1–3, Warszawa 1985–1991. | pl_PL |
dc.references | Tenczyńska A., Brahms i Rachmaninow Iwaszkiewicza, [w:] Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, t. I, pod red. M. Lachman i J. Wiśniewskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1 (15), Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | To w czym się jest. Rozmowa z Mironem Białoszewskim w dniu 2 II 1983. Rozmawiała Anna Trznadel-Szczepanek, „Twórczość” 1983, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Tomaszewski M., Chopin. Człowiek. Dzieło. Rezonans, Poznań 1998. | pl_PL |
dc.references | Tomaszewski M., Muzyka i literatura, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991. | pl_PL |
dc.references | Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia, red. M. Woźniak-Łabieniec i J. Wiśniewski, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Tyrmand L., U brzegów jazzu, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Tyszecka-Grygorowicz, Muzyka w prozie narracyjnej Prousta, Manna, Iwaszkiewicza, Łódź 1995. | pl_PL |
dc.references | Urbanowski M., Oczyszczenie, „Arcana” 1997, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Venclova T., Aleksander Wat – obrazoburca, przeł. J. Goślicki, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002. | pl_PL |
dc.references | Waschko R., Przewodnik Iskier: muzyka jazzowa i rozrywkowa, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Wellek R., Warren A., Eufonia, rytm i metrum, [w:] tychże, Teoria literatury, przekład pod red. i z posłowiem M. Żurowskiego, Warszawa 1976. | pl_PL |
dc.references | Wellek R., Warren A., Literatura wobec innych sztuk, [w:] tychże, Teoria literatury, przekład pod red. i z posłowiem M. Żurowskiego, Warszawa 1976. | pl_PL |
dc.references | Wesołowski F., Zasady muzyki, Kraków 1980. | pl_PL |
dc.references | Westrup J. A., Purcell, przeł. M. Karczyńska-Bielas, Kraków 1986 | pl_PL |
dc.references | Wiegandt E., Problem tzw. muzyczności prozy powieściowej XX wieku, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej” LVI, Studia pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Wierszyłowski J., Zarys psychologii muzyki, Warszawa 1968. | pl_PL |
dc.references | Wirpsza W., Gra znaczeń. szkice literackie, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Wirpsza W., Poezja a muzyka, [w:] Ruchome granice. Studia i szkice, red. M. Grześczak, Gdynia 1968. | pl_PL |
dc.references | Wisława Szymborska. Tradice – současnost – recepce. Materiály z mezinárodní vĕdecké konference uskutečnĕné v Ostravĕ ve dnech 4–5 prosince 2003 u příležitosti 80. narozenin Wisławy Szymborské, red. M. Balowski, J. Raclavská, Ostrava 2004. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski J., Między fuszerką a boską harmonią. Motywy muzyczne w wierszach Bolesława Taborskiego z tomu «Nowa era Big-Brothera…» (2004), [w:] Nowa poezja polska, pod red. T. Cieślaka i K. Pietrych, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski J., Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski J., Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 6, Łódź 2003. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski J., Od liry do kołatki. O związkach motywów muzycznych z zagadnieniami metapoetyckimi w wierszach Zbigniewa Herberta, [w:] W kręgu współczesnej literatury polskiej. Księga jubileuszowa z okazji 65. rocznicy urodzin prof. dra hab. Tadeusza Błażejewskiego, Włocławek 2009. | pl_PL |
dc.references | Wojda D., Milczenie słowa. O poezji Wisławy Szymborskiej, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Wolff Ch., Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Woźniakiewicz-Dziadosz M., Kategorie muzyczne w strukturze tekstu narracyjnego (na przykładzie „Kotłów Beethovenowskich” Choromańskiego i „Martwej Pasieki” Iwaszkiewicza), „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 4; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Wójcicki K., Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Wójcik T., Pociecha mieszka w pięknie. Studia o twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Wójcik T., Późna twórczość wielkich poetów. Dramat formy, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Z filozoficznych problemów muzyki, pod red. M. Piotrowskiego, Poznań 1989. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka A., Rewolucja Szymborskiej 1945–1957. O wczesnej twórczości poetki na tle epoki, Poznań 2010. | pl_PL |
dc.references | Zavarský E., J. S. Bach, przeł. M. Erhardt-Gronowska, Kraków 1979 | pl_PL |
dc.references | Zawada, A., Jarosław Iwaszkiewicz, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Zgorzelski Cz., Elementy „muzyczności” w poezji lirycznej, [w:] Prace ofiarowane Henrykowi Markiewiczowi, red. T. Weiss, Kraków 1984; [przedr. w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. Andrzej Hejmej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Zieliński T. A., Czas choroby. Uwagi o kondycji muzyki współczesnej, „Ruch Muzyczny” 1997, nr 14–17. | pl_PL |
dc.references | Zieniewicz A., Małe iluminacje. Formy prozatorskie Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-847-9 | |