Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzmidt, Krzysztof
dc.contributor.editorSzmidt, Krzysztof
dc.contributor.editorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2019-11-07T16:18:48Z
dc.date.available2019-11-07T16:18:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSzmidt K., Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 13-40, doi: 10.18778/7525-837-0.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-837-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30694
dc.descriptionWyjściową tezą tego tekstu, jak i całej książki Zasoby twórcze człowieka, jest twierdzenie, w myśl którego polska pedagogika akademicka przypomina stan psychologii zachodniej w momencie pojawienia się postulatów psychologii pozytywnej na przełomie XX i XXI w. Podobnie jak tamta, pedagogika w głównym nurcie zajęta jest głównie chorobą, a nie zdrowiem i rozwojem. Ten nurt badań pedagogicznych, zwracających baczniejszą uwagę na zasoby człowieka, jego zdolności i uzdolnienia, twórczość i mądrość życiową, na których można i trzeba budować programy wychowania, nazywam pedagogiką rozwoju lub wzrostu. Łatwo zauważyć, iż sięgam tu po znaną już metaforę Abrahama Maslowa (1990), wykorzystaną w słynnej klasyfikacji potrzeb ludzkich.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpedagogika pozytywnapl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectzdolnościpl_PL
dc.subjectmądrośćpl_PL
dc.titlePedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolonepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number13-40pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Twórczościpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-309-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof J. Szmidt jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Łódzkiego, kierownikiem Zakładu Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych. Autor wielu książek i artykułów z zakresu pedagogiki twórczości i treningu kreatywności, w tym Pedagogiki twórczości (GWP, 2007), Treningu kreatywności („Helion”, 2008), ABC kreatywności (Difin, 2010). Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności w latach 2000–2009, a obecnie prezes honorowy PSK i superwizor treningu twórczości PSK. Koordynator naukowy największego w Polsce projektu wychowania do twórczości – Szkoła wspierająca uzdolnienia, realizowanego w sześciu miastach Mazowsza. Pomysłodawca nowej formy dydaktycznej – lekcji twórczości, realizowanych w wielu polskich szkołach, autor podręczników i pomocy dydaktycznych z tego zakresu (Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości i Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym). Przeprowadził setki treningów kreatywności dla różnych grup zawodowych, w tym dla tak znanych firm, jak: „Praktiker”, „Parker”, „Cersanit”, BRE Bank, „Polsnack” czy „Masterfood Polska”. Stały współpracownik i konsultant naukowy Ośrodka Twórczej Edukacji „Kangur” w Krakowie oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dla programu 1 TVP nakręcił serial edukacyjny Pogotowie Twórczości (trzy emisje). Opiekun naukowy jedynej w Polsce Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem. Prywatnie miłośnik wspinaczki górskiej, siatkówki i skandynawskiej powieści kryminalnej. Znawca muzyki klasycznej, zwłaszcza barokowej, oraz jazzu, zwłaszcza cool. Zaciekły poszukiwacz widoków w Tatrach i na wyspach greckich.pl_PL
dc.referencesBaltes P. B., Smith J. (1990), Toward a psychology of wisdom and its ontogenesis, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesBaltes P. B., Gluck J., Kunzmann U. (2004), Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red.), PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeghetto R. A., Kaufman J. C. (eds), (2010), Nurturing Creativity in the Classroom, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesBirren J. E., Fisher L. M. (1990), The elements of wisdom: overview and integration, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesBocheński J. M. (1992), Podręcznik mądrości tego świata, Wydawnictwo PHILED, Kraków.pl_PL
dc.referencesColangelo N., Davis G. A. (eds), (2003), Handbook of Gifted Education, 3th ed., Allyn and Bacon, Boston.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2009), Jak rozwijać zdolności dziecka?, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapiński J. (red.), (2004), Wstęp, w: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapiński J. (red.), (2004), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarr A. (2009), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.referencesClayton V. P. (1975), The meaning of wisdom to young and old in contemporary society, paper presented at the meetings of the Gerontological Society, Louisville.pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi M. (1997), Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Harper Perennial, New York.pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi M., Rathunde K. (1990), The psychology of wisdom: an evolutionary interpretation, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, Sternberg R. J. (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi M., Rathunde K., Whalen S. (1997), Talented Teenagers. The Roots of Success and Failure, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesCzerw A. (2010), Optymizm. Perspektywa psychologiczna, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDavis G. A. (2006), Gifted Child, Gifted Education, Great Potential Press Inc., Scottsdale.pl_PL
dc.referencesDavis G. A., Rimm S. B. (2004), Education of the Gifted and Talented, 5th ed., Allyn and Bacon, Boston.pl_PL
dc.referencesDiener E., Biswas-Diener R. (2011), Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego, Smak Słowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDe Bono E. (1998), Myślenie równoległe, Oficyna Wydawnicza „Prima”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDe Bono E. (2001), Z nowym myśleniem w nowe tysiąclecie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.pl_PL
dc.referencesDyrda B. (2012), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEby J. W., Smutny J. F. (1998), Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFeist G. J. (2010), The Function of Personality in Creativity: The Nature and Nurture of the Creative Personality, [w:] The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesFredrickson B. L. (2011), Pozytywność, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.referencesGallagher J. J. (2008), Psychology, Psychologists and Gifted Students, [w:] Giftedness in Children, S. I. Pfeiffer (ed.), Springer, Florida.pl_PL
dc.referencesGilman R., Scott H. E., Furlong M. J. (2009), Handbook of Positive Psychology in Schools, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesGiza T. (2006), Socjopedagogiczne uwarunkowania procesu identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.pl_PL
dc.referencesGiza T. (2009), O specjalności pedagogiki zdolności, [w:] Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHeller K. A., Schofield N. J. (2008), Identification and Nurturing the Gifted from an International Perspective, [w:] Giftedness in Children, S. I. Pfeiffer (ed.), Springer, Florida.pl_PL
dc.referencesKarwowski M., Gajda A. (red.), (2010), Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaufman J. C. (2011), Kreatywność, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaufman J. C., Beghetto R. A. (2004), Creativity in the Schools. A Rapidly Developing Area of Positive Psychology, [w:] Handbook of Positive Psychology in Schools, R. Gilman, H. E. Scott, M. J. Furlong (eds), Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesLabouvie-Vief G. (1990), Wisdom as integrated thought: historical and developmental perspectives, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesLandau E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLedzińska M., Czerniawska E. (2011), Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLimont W. (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLimont W. (red.), (2004), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesLimont W., Cieślikowska J. (red.), (2005), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 1: Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesLimont W., Cieślikowska J. (red.), (2005), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 2: Uczeń – Nauczyciel – Edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesLimont W., Dreszer J., Cieślikowska J. (red.), (2010), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. 1 i 2, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesMaslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, IW „Pax”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMeacham J. A. (1990), The loss of wisdom, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesMoenks F., Ypenburg I. (2007), Jak rozpoznać uzdolnione dziecko. Poradnik dla rodziców, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesNakamura J., Csikszentmihalyi M. (2004), Motywacyjne źródła kreatywności z perspektywy psychologii pozytywnej, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red.), PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNosal Cz. (2002), Mądremu chwała, „Charaktery”, nr 3.pl_PL
dc.referencesO’Quin K., Derks P. (1997), Humor and Creativity: A Review of the Empirical Literature, [w:] The Creativity Research Handbook, M. A. Runco (ed.), vol. 1, Hampton Press, Cresskill.pl_PL
dc.referencesPalka S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPfeiffer S. I. (ed.), (2008), Giftedness in Children, Springer, Florida.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z. (2000), Czy dzieci można uczyć mądrości?, [w:] Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, M. Partyka (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z. (2001), Mądrość czyli świetne wyposażenie umysłu, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z. (2008), Ekspansja pięknych umysłów. Nowy Renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CIS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiirto J. (2011), Creativity for 21st Century Skills. How to Embed Creativity into the Curriculum, Sense Publishers, Rotterdam.pl_PL
dc.referencesPlucker J. A., Callahan C. L. (eds), (2008), Critical Issues and Practices in Gifted Education, Prufrock Press, Waco.pl_PL
dc.referencesPomykało W. (1998), Mądrość, [w:] Encyklopedia psychologii, W. Szewczuk (red.), Fundacja Innowacja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPostman N. (1995), Technopol. Triumf techniki nad kulturą, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPostman N. (2001), W stronę XVIII stulecia, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRobinson D. N. (1990), Wisdom trough the ages, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesRobinson A., Shore B. M., Enersen D. L. (eds), (2007), Best Practice in Gifted Education, Prufrock Press, Waco.pl_PL
dc.referencesSalcher A. (2009), Utalentowany uczeń i jego wrogowie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesSawyer R. K. (2012), Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2nd ed., Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E. P. (2004), Psychologia pozytywna, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red.), PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E. P. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E. P. (2011), Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesSękowski A. E. (2000), Osiągnięcia uczniów zdolnych, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesSimonton D. K. (1997), Historiometric Studies of Creative Genius, [w:] The Creativity Research Handbook, M. A. Runco (ed.), vol. 1, Hampton Press, Cresskill.pl_PL
dc.referencesSimonton D. K. (2004), Creativity in Science. Chance, Logic, Genius and Zeitgeist, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSimonton D. K. (2010), Geniusz, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmutny J. F. (ed.), (1998), The Young Gifted Child. Potential and Promise, an Anthology, Hampton Press Inc., Creskill.pl_PL
dc.referencesStarko A. J. (2010), Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, 4th ed., Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J. (1990), Wisdom and its relations to intelligence and creativity, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J. (2003), Wisdom, Intelligence and Creativity Synthesized, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J. (2005), The WICS Model of Giftedness, [w:] Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (eds), 2nd ed., Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J. (ed.), (1990), Wisdom: Its nature, origins and development, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J., Davidson J. E. (eds), (2005), Conceptions of Giftedness, 2nd ed., Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSternberg R. J., Jarvin L., Grigorenko E. L. (2011), Explorations in Giftedness, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSzewczyk K. (1999), Wychować człowieka mądrego. Zasady etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (1994), Powrót do idei mądrości, „Problem”, nr 2.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2002), Mądrość jako cel kształcenia. Stary problem w świetle nowych teorii, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2006), Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności myślenia pytajnego, [w:] Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2008), Wśród aspektów, wymiarów, poziomów i biegunów, czyli o próbie konceptualizacji przedmiotów badań pedagogiki twórczości, [w:] Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2011), Konkurs, czyli porażka. Szkolna praktyka stymulowania zdolności uczniów, [w:] Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, J. Bonar, A. Buła (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2012), Pedagogika twórczości, nowe poszerzone wydanie, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesŚmigórski K. (2010), Procesy poznania utajonego u osób twórczych, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesThompson B., Subotnik B. (eds), (2010), Methodologies for Conducting Research on Giftedness, American Psychological Association, Washington.pl_PL
dc.referencesTokarz A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesTrzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Wydawnictwo Akademickie Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesVan Tassel-Baska J. L. (ed.), (2008), Alternative Assessments with Gifted and Talented Students, Prufrock Press, Waco.pl_PL
dc.referencesWiseman R. (2012), Kod szczęścia, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-837-0.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe