dc.contributor.author | Konieczna-Woźniak, Renata | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T12:26:43Z | |
dc.date.available | 2019-11-18T12:26:43Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Konieczna-Woźniak R., Młodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 119-129, doi: 10.18778/7969-303-0.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-303-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30763 | |
dc.description | Artykuł prezentuje problem dotyczący możliwości odwrócenia tradycyjnego porządku, który uznawał konieczność uczenia się ludzi młodych od starszych. Współcześnie ludzie młodzi już nieczęsto korzystają z autorytetu ludzi starszych i nie traktują ich jako nauczycieli życia. Dzieje się tak dlatego, że posiadają umiejętność dostępu do różnorodnych źródeł wiedzy i informacji oraz elastyczność w dostosowywaniu się do wielu zmian. Z tych powodów coraz częściej to młodzi stają się „nauczycielami” starszego pokolenia. Prezentowane w artykule badania dowodzą, że młodzi, wykształceni ludzie dostrzegają obszary niekompetencji starszego pokolenia i są zainteresowani wspomaganiem uczenia się ludzi starszych. Wiedza i doświadczenie starszego pokolenia oraz umiejętności i tempo uczenia się ludzi młodych nie muszą być traktowane w sposób antagonistyczny. Połączenie tych przymiotów ludzi starszych i młodszych wydaje się szansą na lepsze poznanie obu generacji i zacieśnianie relacji międzypokoleniowych w rodzinach i poza nimi. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper presents a problem concerning the possibility of reversing the traditional order which acknowledged the necessity of young people learning from the elderly. Nowadays, young people do not often rely on the authority of older people any more, and they do not treat them as the teachers of life. This happens because they have an ability to access to various sources of knowledge and information and a flexibility in adapting to many changes. For these reasons, the young increasingly become ”teachers” to the older generation. The studies presented in the paper show that young and well educated people are able to see that older generations are lacking in competence in some fields of knowledge. Moreover, the young are interested in supporting the education of older people. Knowledge and experience of the older generation and the skills and pace of learning of young people do not have to be treated in an antagonistic manner. The combination of the qualities of older and younger people seems to be a good opportunity to get to know both generations well and strengthen the intergenerational relationships in families and out of them. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Muszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dystans międzypokoleniowy | pl_PL |
dc.subject | kompetencje ludzi dorosłych | pl_PL |
dc.subject | reguła wzajemności | pl_PL |
dc.subject | relacje międzygeneracyjne | pl_PL |
dc.subject | an intergenerational distance | pl_PL |
dc.subject | the competences of adult people | pl_PL |
dc.subject | the rule of mutuality | pl_PL |
dc.subject | intergenerational relationships | pl_PL |
dc.title | Młodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji | pl_PL |
dc.title.alternative | “Young Teachers” and Building an Intergenerational Relationships | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 119-129 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-723-6 | |
dc.references | Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., 2006, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Wiliński P., 1995/1996, Wspomaganie rozwoju człowieka, „Rocznik Andragogiczny”, s. 130–141 | pl_PL |
dc.references | Cialdini R., 1999, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dyczewski L., 1994, Ludzie starsi i starość w społeczeństwie i kulturze, KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek Ł., 2007, Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości – perspektywa psychologii pozytywnej, [w:] A.I. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 13–27. | pl_PL |
dc.references | Kirkwood T., 2005, Czas naszego życia. Co wiemy o starzeniu się człowieka, Charaktery, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Woźniak R., 2001, Uniwersytety Trzeciego Wieku. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Wydawnictwo Eruditus, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Woźniak R., 2009, Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej, [w:] A. Stopińska- -Pająk (red.), Edukacja wobec starości – Tradycja i współczesność, „Chowanna”, t. 2(33), s. 127–141. | pl_PL |
dc.references | Mead M., 1978, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Niezabitowski M., 2007, Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego, BPS, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Raport z badania: ZOOM na UTW, 2012, Warszawa, http://zoomnautw.pl/. | pl_PL |
dc.references | Rzymkowska A., Suchańska B., Suchańska M., 2007, Potrzeby edukacyjne kobiet w okresie późnej dorosłości, [w:] A.I. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 127–146. | pl_PL |
dc.references | Steuden S., 2011, Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Straś-Romanowska M., 2001, Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 263–292. | pl_PL |
dc.references | Sujak E., 1992, Rozważania o ludzkim rozwoju, ZNAK, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-303-0.10 | |