dc.contributor.author | Nowak, Marian | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:31:49Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:31:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nowak M., Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.03. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31297 | |
dc.description.abstract | Considering the theme of the 7th Seminar on Pedagogical Methodology, the chapter focuses on issues related to three categories (theoria, praxis, and poiesis) and the values appropriately assigned to them (truth, goodness, and beauty). By characterizing the role of these categories as the criteria of critical analysis applied to pedagogical knowledge outcomes, this chapter points to their continuing relevance and the special meaning of the value of truth. Truth is an important criterion for critical analysis, as well as the goal of human cognition, an initial and fundamental value, checking the value of all other human personal activities. It constitutes a human individuality composed of three types of truths 1) the truth, which exists (TRUTH); 2) the truth, which becomes (GOOD); and 3) the truth, which is to be (BEAUTY). These are the three spheres of human existence in which the types occur and, at the same time, they can be a criterion of methodological critique used in creating and analysing pedagogical knowledge, indicating human potentialities, which are understood as the things possible to lift humans to the highest possible level (the optimum potentiae) as the top capabilities of a human being. In the Christian context, one can think of some state of a perfect virtue that ‘makes both the having person and his work good’ (Krąpiec, 1990, p. 41). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | critical analysis | pl_PL |
dc.subject | methodological critique | pl_PL |
dc.subject | theoretical cognition | pl_PL |
dc.subject | practical cognition | pl_PL |
dc.subject | poetic understanding | pl_PL |
dc.title | Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 65-77 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Brzeziński, J. (2012). Po co Akademia? O dostojeństwie nauki. Nauka, 2, 21–31. | pl_PL |
dc.references | Filipowicz, S. (2012). Krytyka. Imponderabilia i strategia. Nauka, 2, 33–42. | pl_PL |
dc.references | Gnitecki, J. (2006). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, Tom 1, Status metodologiczny nauk pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl_PL |
dc.references | Hajduk, Z. (2005). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Ingarden, R. (1975). O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych (s. 78–109). W: R. Ingarden, Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Komisja do spraw etyki w nauce (2019, styczeń 31). Kodeks etyki pracownika naukowego, załącznik do uchwały PAN nr 10/2012 z 13.12.2012, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_ etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf, dostęp: 26.11.2019. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec, M. (1988). Metafizyka. Zarys teorii bytu. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec, M. (1990). Prawda – dobro – piękno jako wartości humanistyczne. W: B. Suchodolski (red.), Alternatywna pedagogika humanistyczna. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN. | pl_PL |
dc.references | Lenzen, D. (1999). Orientierungs-wissenschaft. Was sie kann, was sie will. Hamburg: Rowohlts Enzyklopädie, Rowohlt Taschenbuch Verlag. | pl_PL |
dc.references | Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, 7–18. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: ATK. | pl_PL |
dc.references | Walczak, W. (2014). Dążenie do poznawania prawdy w naukach o zarządzaniu – dylematy i kontrowersje. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Szkoły Zarządzania – Szkoły Wyższej, 2, 2–39. | pl_PL |
dc.references | Walczak, W. (2015). Analiza krytyczna jako metoda poznawania prawdy w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1(58), 22–32. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.03 | |