Kierunki rozwoju współczesnego filmu grozy
Streszczenie
The paper is focused on a map of a modern horror. It presents main tendencies of a horror movies consisting hybrid horrors, which are parodying genre conventions and nostalgic horrors – using literary and folklore references. It has a major impact on a popularization Ibero-American and Asian films, as well as gothic renaissance in Great Britain. Horror vérité issues are described in this article as innovative way, having roots in paradocumental aesthetics.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Moc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko?
Mikinka, Jan (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The extraction of sound is associated with a certain effort of the force, therefore – according to the beliefs of many cultures – sounds have magic power and they are able to influence reality that surround us. Sounds evoke ... -
Między horrorem a kryminałem. Katarzyna Puzyńska i Wojciech Chmielarz
Walc, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)We can see many changes in so-called formula stories in last decades. One of them is the change of typical monsters from horror stories. They not only became “less dangerous” and “more human” (especially in texts for younger ... -
Użycie konwencji. Instrumentarium grozy i jego misja w „Ciemno, prawie noc” Joanny Bator
Zatora, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015)The article is an attempt at presenting Joanna Bator’s novel "Ciemno, prawie noc" as a book belonging to engaged literature and using the popular convention to criticise society. The first part contains examples and ...