dc.contributor.author | Kołodziejczyk, Artur | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T09:00:53Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T09:00:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1731-5638 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32290 | |
dc.description.abstract | Współczesny świat, podlegający nieustannym przemianom, stawia
przed teologią nowe wyzwania. Jednym z nich jest aktualizacja treści Objawienia Bożego, aby stały się one zrozumiałe i lepiej trafiały do konkretnego człowieka. Wiąże się to
w istotny sposób z koniecznością zdiagnozowania kondycji człowieka w danym okresie
dziejowym. Autor argumentuje, że współcześnie trzeba konfrontować się z kryzysem
wydarzenia spotkania i dialogu interpersonalnego. Wskazuje także, że są to jedne z elementarnych czynników Objawienia chrześcijańskiego. Tym samym postuluje, aby we
współczesnej teologii posługiwać się paradygmatem spotkaniowym. Teologia spotkania
winna analizować doświadczenie religijne człowieka, w którym człowiek uważnie przeżywa manifestujący się Absolut oraz konsekwencje wynikające z tegoż doświadczenia
dla osoby ludzkiej. Wskazuje także, iż zagadnienie spotkania jest dla chrześcijaństwa
kluczowe, albowiem we Wcieleniu doszło do wydarzenia spotkania Boskości z człowieczeństwem. W zakończeniu pracy wskazuje na perspektywy badawcze – także z zakresu
analiz interdyscyplinarnych – dla teologii spotkania. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper argues that today the current question
– one of the most important in theology – is: which theological paradigm should be
applied today? We have to remember that this question is not groundless. According to
the International Theological Commission, the sheer fulness and richness of Revelation
is too great to be grasped by any one theology. In fact gives rise to multiple theologies as
it is received in diverse ways by human beings. The author argues that in contemporary
theology should appear paradigm of encounter. Theology of the encounter should examine the religious experience of human being. In this experience, happens the encounter
between God and man. God initiates the dialogue. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Findings of the article are part of the research project of the "Tutorial" programme organized of the Scientific Association Collegium Invisibile | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Teologia i Człowiek;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | teologia spotkania | pl_PL |
dc.subject | dialog | pl_PL |
dc.subject | spotkanie | pl_PL |
dc.subject | człowiek | pl_PL |
dc.subject | paradygmat teologiczny | pl_PL |
dc.subject | theology of the encounter | pl_PL |
dc.subject | dialogue | pl_PL |
dc.subject | encounter | pl_PL |
dc.subject | human being | pl_PL |
dc.subject | paradigm of encounter | pl_PL |
dc.title | W poszukiwaniu nowego paradygmatu: teologia spotkania jako nowy sposób uprawiania refleksji nad Objawieniem | pl_PL |
dc.title.alternative | The Search for a New paradigm: Theology of the encounter as a New Way of reflection on revelation | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | Artur Kołodziejczyk | pl_PL |
dc.page.number | 129-139 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Institute of Philosophy | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2391-7598 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | (born 1991) philosopher, theologian; PhD candidate at the Department of Contemporary Philosophy of the Institute of Philosophy of the University of Lodz, where preparing a doctoral dissertation on the impact of the Holocaust on the post-war philosophy of God and man as perceived by Hannah Arendt and Hans Jonas. Member of Collegium Invisibile since 2013. He worked as a researcher at the Philosophy Department of the Tel Aviv University, where he conducted research related to his dissertation and didactic classes in contemporary Polish philosophy. In 2019, he received a grant "Prom" of the Polish National Agency for Academic Exchange for a research internship at The New School in New York. | pl_PL |
dc.references | Balthasar H. U. von, Gloria, t. 1, Mediolan 1975. | pl_PL |
dc.references | Benedykt XVI, Adhortacja Verbum domini. | pl_PL |
dc.references | Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est. | pl_PL |
dc.references | Buber M., Ja i Ty: wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Giussani L., Chrześcijaństwo jako wyzwanie, tłum. D. Chodyniecki, Poznań 2002. | pl_PL |
dc.references | II Sobór Watykański, Konstytucja Gaudium et spes. | pl_PL |
dc.references | Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Kracik, J., Komentarz do „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański, Konstytucja Gaudium et spes, Wrocław 2005. | pl_PL |
dc.references | Lonergan B. J. F., Metoda w teologii, Warszawa 1976. | pl_PL |
dc.references | Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj: perspektywy, zasady i kryteria, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Perzyński A., Metoda teologiczna, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Seweryniak H., Teologia fundamentalna, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Balthasar H. U., Gloria, t. 1, Mediolan 1975. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | artur.kolodziejczyk@unilodz.eu | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.12775/TiCz.2017.050 | |
dc.relation.volume | 40 | pl_PL |
dc.discipline | nauki teologiczne | pl_PL |