dc.contributor.author | Lemi, Esthir | |
dc.contributor.author | Vosnaki, Elena | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T13:21:49Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T13:21:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Lemi E., Vosnaki E., Praxis – oddech jako oznaka naskórkowości, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 103-111, doi: 10.18778/8088-820-3.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32334 | |
dc.description.abstract | The art of breathing connects us with the artefact in question, exchanging information between the inner and outer world with no glamorisation, since humanness forms part of it. Therefore the syntax of things re-arranges itself in free association with memory, in silent mode, working on the first impression triggered, thus shaping our experience. As we comprehend the world through all our senses in collaboration in order to interact, memory plays a significant role in expressing and communicating what lies in-between; The body remembers things that we can barely explain, on a kinaesthetic level and on the level of communication and expression as well. The term Hautlichkeit in this sense could suggest the significant importance of creating a new vocabulary that we may use in embodied performance connecting choreography, haptics and transdisciplinary art, as sweat and human touch is still necessary there, when in all other artforms sweat and touch seems to be an in-context subject and not the natural tool within which we achieve communication. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | praxis | pl_PL |
dc.subject | oddech | pl_PL |
dc.subject | naskórkowość | pl_PL |
dc.title | Praxis – oddech jako oznaka naskórkowości | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 103-111 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Sztuk Pięknych w Atenach | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Atenach | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Lemi Esthir – wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Atenach. Jej prace skupiają się na dokumentowaniu procesu artystycznego i rzeczywistości (magisterium UdK Berlin w działaniach publicznych i sztuce multimedialnej), a także na komplementarności form artystycznych oraz badaniu sposobów, w jakie wpływa na nie technologia (doktorat na Wydziale Filozofii). Jej poszukiwania artystyczne skupione na haptyczności są skierowane do szerokiej publiczności, tak by za pomocą technologii stworzyć łatwo dostępną dla inżynierów, artystów i publiczności platformę urzeczywistnienia sztuki. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Vosnaki Elena – ukończyła Uniwersytet w Atenach z dyplomem z zakresu historii, historii sztuki i archeologii w obszarze egejskiej epoki brązu. Ukończyła także konserwatorium muzyczne (fortepian, teoria muzyki), a następnie uczestniczyła w licznych seminariach dotyczących sztuki perfum. Pracuje jako
ekspert i konsultant w dziedzinie zapachów. Jest uznanym na całym świecie autorem prac wykorzystujących media cyfrowe. W 2015 roku pełniła funkcję kuratora wystawy dotyczącej historii zapachów organizowanej przez Fundację Be Open w ramach EXPO 2015 w Mediolanie. Jest redaktorką strony Perfume Shrine (www.perfumeshrine.com). | pl_PL |
dc.references | Ashenburg K. (2009), Historia brudu, tłum. A. Górska, Bellona, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Axel R. (2004), Scents and Sensibility: A Molecular Logic of Olfactory Perception, wykład noblowski, grudzień 2004 www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/ 2004/axel-lecture.html (dostęp: 18.09.2017). | pl_PL |
dc.references | Blom L.A., Tarin Ch.L. (1982), Th e Intimate Act of Choreography, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh. | pl_PL |
dc.references | Bois Y., Krauss R. (1996), L’Informe. Mode d’Emploi, Centre Georges Pompidou, Paris. | pl_PL |
dc.references | Bushdid C. i in. (2014), Humans can Discriminate more than 1 trillion Olfactory Stimuli, „Science”, t. 343, nr 6177. | pl_PL |
dc.references | Ciesielski T. (2016), Contemporary dance theatre in neurocognitive perspective – Granhøj Dans case, „Th eatralia”, t. 19, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Ciesielski T. (2017), Sense-action – praktyka-jako-badanie rozpoznana ex-post, w niniejszym tomie. | pl_PL |
dc.references | Craig J., Rollman G.B. (1999), Somesthesis, „Annual Review of Psychology”, t. 50. | pl_PL |
dc.references | Fontana F., Visell Y. (2012), Walking with the Senses. Perceptual techniques for walking in Simulated Environments, Logos Verlag, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Fromm E. (1980), Greatness and Limitations of Freud’s Th ought, Harper and Row, New York. | pl_PL |
dc.references | Hinton E. i in. (2004), Olfactory – Triggered Panic Att acks Among Khmer Refugees, „Transcultural Psychiatry”, nr 41(2). | pl_PL |
dc.references | Hollins M. (2010), Somesthetic Senses, „Annual Review of Psychology”, t. 61. | pl_PL |
dc.references | Lang P.J. i in. (2000), Fear and Anxiety: Animal Models and Human Cognitive Psychophysiology, „Journal of Aff ective Disorders”, t. 61, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Langer L. (1991), Holocaust Testimonies: Th e Ruins of Memory, Yale University Press, New Haven. | pl_PL |
dc.references | Lemi E. (2016), Parenthetical Windows: A Project Concerning the Way in which Light and Sound Architecture aff ects Human Perception of Norms, ISSC 2016, International Conference Proceedings. Th e Logics of Image: Visualization, Iconicity, Imagination and Human Creativity, Santoriny (w druku). | pl_PL |
dc.references | Lower W. (2013), Hitler’s Furies: German Women in the Nazi Killing Fields, Houghton Miffl in Harcourt, Boston. Wydanie polskie: Furie Hitlera. Niemki na fr oncie wschodnim, tłum. B. Gadomska, Czarne, Wołowiec 2015. | pl_PL |
dc.references | Lyman B.J., McDaniel M.A. (1990), Memory for Odors and Odor Names: Modalities of Elaboration and Imagery, „Journal of Experimental Psychology. Learning, Memory and Cognition”, t. 16, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Masqelier A. (red.) (2005), Dirt, Undress and Diff erence. Critical Perspectives on the Body’s Surface, Indiana University Press, Bloomington. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche F. (1974), Th e Gay Science, Th e Random House, New York. Wydanie polskie: Wiedza radosna, tłum. L. Staff , Nietzsche Seminarium, Łódź–Wrocław 2010. | pl_PL |
dc.references | Ramachandran V.S., (2000), Neurology and Passion for Art, 40/40 Visual Lectures (UCSD Faculty Lecture Series) 11/2000, www.youtube.com/watch?v=0NzSh- -MiqKgQ (dostęp: 18.09.2017). | pl_PL |
dc.references | Ramachandran V.S, Hirstein W. (1999), Th e science of art: A neurological theory of aesthetic experience, „Journal of Consciousness Studies”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Richards J. (2008), Gett ing the hands dirty, „Leonardo Music Journal” t. 1, DOI: 10.1162/ lmj.2008.18.25. | pl_PL |
dc.references | Schülting S. (2016), Dirt in Victorian Literature and Culture: Writing Materiality, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Serlin I.A. (1996), Body as Text: A Psychological and Cultural Reading, „Th e Arts in Psychotherapy”, t. 23, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Stein E.K. (2009), Anatomie des Materials, Heidelberg, arthistoricum.net, URN:nbn: de:bsz:16-neuw-304798. | pl_PL |
dc.references | Vosnaki E., Perfums in Dialogue with One Another, „Calameo Magazine”, htt p://en.calameo.com/read/0000376994d7708efe339 (dostęp: 15.07.2017). | pl_PL |
dc.references | Yesurun Y., Sobel N. (2010), An Odor is Not Worth a Th ousand Words. From Multidimensional Odors to Unidimensional Odor Objects, „Annual Review of Psychology”, t. 61. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.08 | |