Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLemi, Esthir
dc.contributor.authorVosnaki, Elena
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T13:21:49Z
dc.date.available2020-10-16T13:21:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLemi E., Vosnaki E., Praxis – oddech jako oznaka naskórkowości, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 103-111, doi: 10.18778/8088-820-3.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32334
dc.description.abstractThe art of breathing connects us with the artefact in question, exchanging information between the inner and outer world with no glamorisation, since humanness forms part of it. Therefore the syntax of things re-arranges itself in free association with memory, in silent mode, working on the first impression triggered, thus shaping our experience. As we comprehend the world through all our senses in collaboration in order to interact, memory plays a significant role in expressing and communicating what lies in-between; The body remembers things that we can barely explain, on a kinaesthetic level and on the level of communication and expression as well. The term Hautlichkeit in this sense could suggest the significant importance of creating a new vocabulary that we may use in embodied performance connecting choreography, haptics and transdisciplinary art, as sweat and human touch is still necessary there, when in all other artforms sweat and touch seems to be an in-context subject and not the natural tool within which we achieve communication.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpraxispl_PL
dc.subjectoddechpl_PL
dc.subjectnaskórkowośćpl_PL
dc.titlePraxis – oddech jako oznaka naskórkowościpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number103-111pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Sztuk Pięknych w Atenachpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Atenachpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteLemi Esthir – wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Atenach. Jej prace skupiają się na dokumentowaniu procesu artystycznego i rzeczywistości (magisterium UdK Berlin w działaniach publicznych i sztuce multimedialnej), a także na komplementarności form artystycznych oraz badaniu sposobów, w jakie wpływa na nie technologia (doktorat na Wydziale Filozofii). Jej poszukiwania artystyczne skupione na haptyczności są skierowane do szerokiej publiczności, tak by za pomocą technologii stworzyć łatwo dostępną dla inżynierów, artystów i publiczności platformę urzeczywistnienia sztuki.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteVosnaki Elena – ukończyła Uniwersytet w Atenach z dyplomem z zakresu historii, historii sztuki i archeologii w obszarze egejskiej epoki brązu. Ukończyła także konserwatorium muzyczne (fortepian, teoria muzyki), a następnie uczestniczyła w licznych seminariach dotyczących sztuki perfum. Pracuje jako ekspert i konsultant w dziedzinie zapachów. Jest uznanym na całym świecie autorem prac wykorzystujących media cyfrowe. W 2015 roku pełniła funkcję kuratora wystawy dotyczącej historii zapachów organizowanej przez Fundację Be Open w ramach EXPO 2015 w Mediolanie. Jest redaktorką strony Perfume Shrine (www.perfumeshrine.com).pl_PL
dc.referencesAshenburg K. (2009), Historia brudu, tłum. A. Górska, Bellona, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAxel R. (2004), Scents and Sensibility: A Molecular Logic of Olfactory Perception, wykład noblowski, grudzień 2004 www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/ 2004/axel-lecture.html (dostęp: 18.09.2017).pl_PL
dc.referencesBlom L.A., Tarin Ch.L. (1982), Th e Intimate Act of Choreography, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh.pl_PL
dc.referencesBois Y., Krauss R. (1996), L’Informe. Mode d’Emploi, Centre Georges Pompidou, Paris.pl_PL
dc.referencesBushdid C. i in. (2014), Humans can Discriminate more than 1 trillion Olfactory Stimuli, „Science”, t. 343, nr 6177.pl_PL
dc.referencesCiesielski T. (2016), Contemporary dance theatre in neurocognitive perspective – Granhøj Dans case, „Th eatralia”, t. 19, nr 2.pl_PL
dc.referencesCiesielski T. (2017), Sense-action – praktyka-jako-badanie rozpoznana ex-post, w niniejszym tomie.pl_PL
dc.referencesCraig J., Rollman G.B. (1999), Somesthesis, „Annual Review of Psychology”, t. 50.pl_PL
dc.referencesFontana F., Visell Y. (2012), Walking with the Senses. Perceptual techniques for walking in Simulated Environments, Logos Verlag, Berlin.pl_PL
dc.referencesFromm E. (1980), Greatness and Limitations of Freud’s Th ought, Harper and Row, New York.pl_PL
dc.referencesHinton E. i in. (2004), Olfactory – Triggered Panic Att acks Among Khmer Refugees, „Transcultural Psychiatry”, nr 41(2).pl_PL
dc.referencesHollins M. (2010), Somesthetic Senses, „Annual Review of Psychology”, t. 61.pl_PL
dc.referencesLang P.J. i in. (2000), Fear and Anxiety: Animal Models and Human Cognitive Psychophysiology, „Journal of Aff ective Disorders”, t. 61, nr 3.pl_PL
dc.referencesLanger L. (1991), Holocaust Testimonies: Th e Ruins of Memory, Yale University Press, New Haven.pl_PL
dc.referencesLemi E. (2016), Parenthetical Windows: A Project Concerning the Way in which Light and Sound Architecture aff ects Human Perception of Norms, ISSC 2016, International Conference Proceedings. Th e Logics of Image: Visualization, Iconicity, Imagination and Human Creativity, Santoriny (w druku).pl_PL
dc.referencesLower W. (2013), Hitler’s Furies: German Women in the Nazi Killing Fields, Houghton Miffl in Harcourt, Boston. Wydanie polskie: Furie Hitlera. Niemki na fr oncie wschodnim, tłum. B. Gadomska, Czarne, Wołowiec 2015.pl_PL
dc.referencesLyman B.J., McDaniel M.A. (1990), Memory for Odors and Odor Names: Modalities of Elaboration and Imagery, „Journal of Experimental Psychology. Learning, Memory and Cognition”, t. 16, nr 4.pl_PL
dc.referencesMasqelier A. (red.) (2005), Dirt, Undress and Diff erence. Critical Perspectives on the Body’s Surface, Indiana University Press, Bloomington.pl_PL
dc.referencesNietzsche F. (1974), Th e Gay Science, Th e Random House, New York. Wydanie polskie: Wiedza radosna, tłum. L. Staff , Nietzsche Seminarium, Łódź–Wrocław 2010.pl_PL
dc.referencesRamachandran V.S., (2000), Neurology and Passion for Art, 40/40 Visual Lectures (UCSD Faculty Lecture Series) 11/2000, www.youtube.com/watch?v=0NzSh- -MiqKgQ (dostęp: 18.09.2017).pl_PL
dc.referencesRamachandran V.S, Hirstein W. (1999), Th e science of art: A neurological theory of aesthetic experience, „Journal of Consciousness Studies”, nr 6.pl_PL
dc.referencesRichards J. (2008), Gett ing the hands dirty, „Leonardo Music Journal” t. 1, DOI: 10.1162/ lmj.2008.18.25.pl_PL
dc.referencesSchülting S. (2016), Dirt in Victorian Literature and Culture: Writing Materiality, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesSerlin I.A. (1996), Body as Text: A Psychological and Cultural Reading, „Th e Arts in Psychotherapy”, t. 23, nr 2.pl_PL
dc.referencesStein E.K. (2009), Anatomie des Materials, Heidelberg, arthistoricum.net, URN:nbn: de:bsz:16-neuw-304798.pl_PL
dc.referencesVosnaki E., Perfums in Dialogue with One Another, „Calameo Magazine”, htt p://en.calameo.com/read/0000376994d7708efe339 (dostęp: 15.07.2017).pl_PL
dc.referencesYesurun Y., Sobel N. (2010), An Odor is Not Worth a Th ousand Words. From Multidimensional Odors to Unidimensional Odor Objects, „Annual Review of Psychology”, t. 61.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe