Massenmedien in Deutschland. Allgemeine Übersicht
Streszczenie
Mass media, także i w Republice Federalnej Niemiec, zyskują coraz większe znaczenie
w informowaniu i funkcjonowaniu społeczeństw. Najstarszym środkiem masowego przekazu
społecznego jest prasa. Pierwsze gazety na świecie zostały wydane na początku XVII w.
w Wolfenbiittel i Strasburgu, a więc na ówczesnych terenach niemieckich. Nosiły one tytuły:
"Aviso" i "Relationen". Aktualnie wydaje się w Niemczech 30 milionów egzemplarzy prasy
codziennej (w ogólnym nakładzie). Zwiększa się także liczba gazet zawierających programy
telewizyjne oraz czasopism kobiecych.
Mediami XX w. są niewątpliwie radio i telewizja.
Pierwsze audycje radiowe były nadawane w Niemczech w roku 1923. Nowy wynalazek
zyskał wkrótce duże uznanie i już w rok później w Niemczech było zarejestrowanych ponad
pół miliona odbiorników. Aktualnie w RFN działa ok. 11 radiostacji publicznych i ponad
200 prywatnych. Powstanie prywatnych stacji radiowych i telewizyjnych było możliwe dzięki
rozwiązaniom technologicznym lat osiemdziesiątych.
Telewizja była znana już przed II wojną światową. W roku 1935 były nadawane regularne
audycje telewizyjne w Niemczech. W rok później telewizja niemiecka transmitowała igrzyska
olimpijskie, które odbywały się wtedy w Berlinie.
Po II wojnie światowej stworzono w RFN dwie publiczne stacje telewizyjne: ARD (1954)
i ZDF (1963). Od połowy lat osiemdziesiątych poważną konkurencją dla publicznych stacji
telewizyjnych jest telewizja prywatna, która przekazuje swoje programy za pośrednictwem
transmisji satelitarnych i łączy kablowych. Do najbardziej znanych niemieckich stacji telewizji
prywatnej, odbieranych także i w Polsce należą: RTL i SATl, a także Pro Sieben, Vox,
RTL2, Premiere, Viva itd.
Przyszłość elektronicznych mediów audiowizualnych, nie tylko w RFN, ale także i w innych
krajach jest ogromna i rozwija się niezwykle intensywnie i dynamicznie, zaspokajając głównie
potrzeby ludyczne społeczeństw.
Collections