
 199  

Marta Miazek 
Uniwersytet Łódzki 

 
 
 

ROLA PRASY W WOJNIE BURSKIEJ 1899–1902 JAKO PRZYKŁAD WZROSTU 

UDZIAŁU MEDIÓW W KONFLIKTACH ZBROJNYCH 
 
 

W obecnych czasach uznajemy media za oczywistego i niezbędnego uczestnika konfliktów 
zbrojnych. Wojna, której nie relacjonują, nie istnieje w powszechnej świadomości. Sytuacja ta 
kształtowała się od początku XIX w. W Wielkiej Brytanii doniesienia z wojny napoleońskiej 
zajmowały poczesne miejsce w prasie. Pierwsze fotografie pojawiły się już w relacjach z wojny 
krymskiej i na większą skalę – z amerykańskiej wojny secesyjnej1. Mimo to często uznaje się 
dopiero wojnę burską za pierwszą nowoczesną wojnę medialną2. Właśnie bowiem w trakcie 
tego konfliktu wypracowano wzorce współpracy armii i mediów, mające obowiązywać przez 
większą część XX w. Po raz pierwszy dowództwo armii musiało dostosować się do 
zaangażowania mediów na tak szeroką skalę, a politycy do znacznego wzrostu odbiorców 
przekazu medialnego. Postęp techniczny nie tylko przyspieszył przekazywanie informacji, 
zmierzając do jego globalizacji, ale i umożliwił wykorzystywanie środków wizualnych, w celu 
skuteczniejszego oddziaływania na opinię publiczną. Ludzie nie tylko mogli przeczytać o 
wydarzeniach, ale również je zobaczyć. Wszystkie te zjawiska skumulowały się w trakcie wojny 
burskiej, dając prasie niespotykane wcześniej wpływy i zapoczątkowując debatę o jej miejscu w 
dyskursie publicznym. 

Potęga prasy objawiła się jeszcze przed rozpoczęciem wojny burskiej. Według Pakenhama, 
Joseph Chamberlain, Sekretarz ds. Kolonii i Alfred Milner, Brytyjski Wysoki Komisarz dążyli do 
wojny i z pomocą prasy przekonali większość opinii publicznej, że była ona sprawą najwyższej 
wagi dla Imperium Brytyjskiego. Ich działania wplątały Salisbury’ego w wojnę „dla ludzi, 
którymi pogardzamy i dla terytorium, które nie przyniesie Anglii żadnych korzyści”3. 

Prasa nie była jedynym medium dostępnym w czasie wojny burskiej. Obok niej sporą 
popularnością i wpływem cieszyły się książki i pamflety. Znaczną liczbę książek na temat wojny 
burskiej wydawano na bieżąco, niemal od chwili rozpoczęcia konfliktu. Jeden z australijskich 
autorów już w 1903 r. przepraszał czytelników za męczenie ich „kolejnym grubym tomiskiem” 
– i nie bez podstaw. Do 1900 r. „United Service Magazine” zrecenzował już ponad dwa tuziny 
książek, a do 1903 r. wydano ich niemal sto4. Wśród ich autorów znaleźli się pisarze tej miary, 
co Edgar Wallace, Rudyard Kipling czy sir Arthur Conan Doyle. 

Ważną rolę odegrały również pamflety i ulotki rozpowszechniane w Wielkiej Brytanii i Kolonii 
Przylądkowej. Niektóre z nich były wydawane anonimowo, inne były firmowane imieniem 
najbardziej znanych osobistości brytyjskiej polityki. Różniły się znacznie stylem i tonem, 
poczynając od dobrze uargumentowanych i udokumentowanych tez, a na najbardziej 
bezwstydnych odwołaniach do patriotyzmu, humanitaryzmu, narodowych czy rasowych 

                                                 
1 K. O. M o r g a n, The Boer War and the Media. 1899–1902, „Twentieth Century British History”, 2002, nr 1, s. 12. 
2 D. L o w r y, When the World Loved the Boers, „History Today”, 1999, nr 5, s. 1. 
3 T. P a k e n h a m, Scramble for Africa, London 1991, s. 561. 
4 B. N a s s o n, Waging Total War in South Africa. Some Centenary Writings on the Anglo-Boer War. 1899–1902, „The 

Journal of Military History”, 2002, nr 3, s. 814. 



 200  

uprzedzeń kończąc5. Pamflety z tego okresu mogą więc być podzielone na dwie grupy, 
przeznaczone dla różnych czytelników. Jedna z nich posługiwała się racjonalnymi argumentami, 
bazującymi na faktach. Druga używała obelg, jadu, negatywnych skojarzeń i stereotypów. Ich siła 
wyrazu była tym większa, że nie były one skrępowane przez standardy dobrego dziennikarstwa 
czy choćby prawdę o danej sprawie. Stanowiły narzędzie, służące do przekonywania ludzi do 
konkretnego punktu widzenia, a zatem propagandę w najczystszej postaci. 

W moim artykule skupię się jednak na prasie. Ze względu na jego ograniczone rozmiary, nie 
będę oczywiście w stanie przedstawić wszystkich aspektów tak złożonego problemu, lecz 
poprzestanę na przyczynach wzrostu zaangażowania prasy brytyjskiej w wojnę burską, w 
porównaniu z wcześniejszymi konfliktami i realiami współpracy pomiędzy korespondentami 
wojennymi a cenzorami wojskowymi. Następnie przejdę do analizy różnic pomiędzy grupami 
gazet w ich podejściu do relacjonowania wydarzeń z wojny burskiej, jak i do samej wojny jako 
takiej oraz ich wpływu na opinię publiczną w Wielkiej Brytanii i dominiach. Pragnę podkreślić, 
że przedmiotem tego artykułu będą jedynie media w Imperium Brytyjskim. 

W trakcie wojny burskiej liczba czytelników gazet w Wielkiej Brytanii znacznie wzrosła w 
porównaniu z okresem wojny secesyjnej. Było to konsekwencją wprowadzenia powszechnej 
edukacji podstawowej na mocy tzw. Aktu Forstera z 1870 r.6 Tworzył on podstawy sieci szkół 
podstawowych dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat i choć wprowadzenie w życie powszechnego 
obowiązku szkolnego wymagało kilku dodatkowych ustaw i upływu czasu, liczba obywateli 
brytyjskich umiejących czytać i pisać zwiększała się w szybkim tempie. Jak podaje Kenneth 
Morgan, naprzeciw potrzebom tej grupy wyszli nowi właściciele gazet. Ich publikacje nie 
utrzymywały stonowanego stylu artykułów „Times’a” czy „Daily News”, lecz starały się trafić w 
mniej wybredne gusta masowego odbiorcy. Do ich popularności przyczyniała się również cena 
– wydany po raz pierwszy w 1896 r. przez Alfreda Harmswortha „Daily Mail” kosztował tylko 
pół pensa. W pierwszej połowie 1900 r. osiągnął on niespotykany wcześniej dzienny nakład 
ponad miliona egzemplarzy7. 

Tworzenie nowych, tańszych tytułów zostało ułatwione przez pojawienie się agencji 
prasowych. Pierwsza z nich, Reuters, założona w 1851 r. przez niemieckiego imigranta Paula 
Reutera, początkowo zajmowała się tylko przekazywaniem kursów giełdowych pomiędzy 
Londynem i Paryżem. Z czasem jednak rozszerzyła swój zasięg wszędzie tam, gdzie docierał 
kabel telegraficzny i zaczęła przekazywać inne wiadomości. W 1865 r. jako pierwsza 
powiadomiła państwa europejskie o zamachu na prezydenta Lincolna8. Inne agencje, obecne w 
Afryce Południowej w trakcie wojny burskiej, to Central News Agency i Dalziel9. Wiele redakcji, 
które nie mogły sobie pozwolić na wysłanie w teren zbyt wielu drogich korespondentów 
wojennych, przedrukowywało wiadomości Reutersa lub też po prostu kopiowało je z innych 
gazet, dodając tylko własny komentarz. Prowadziło to do konkurencji pomiędzy Reutersem a 
tytułami prasowymi, mającymi aspiracje do przewodzenia w wyścigu informacyjnym, jak np. 
„Times”, który wyrobił sobie renomę reportażami z wojny krymskiej10. Reporterzy narzekali 

                                                 
5 J. S. G a l b r a i t h, The Pamphlet Campaign on the Boer War, „The Journal of Modern History”, 1952, nr 2, s. 114. 
6 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 2. 
7 Ibidem, s. 3. 
8 Oficjalna strona agencji Reuters: http://thomsonreuters.com/about/company_history/#1890_-_1799 [dostęp z 

dn. 23 XI 2008]. 
9 J. B e a u m o n t, The British Press during the South African War: the Sieges of Mafeking, Kimberley and Ladysmith, [w:] War 

and the Media. Reportage and Propaganda. 1900–2003, red. M. C o n n e l l y, D. W e l c h, London 2005, s. 4. 
10 J. B e a u m o n t, The Times at War. 1899–1902, [w:] The South African War Reappraised, red. D. L o w r y, 

Manchester 2000, s. 72. 



 201  

nieraz na faworyzowanie agentów Reutersa przez wojskowych11. W odpowiedzi na to „Times” 
próbował tworzyć własną siatkę informacyjną z miejscowych agentów prasowych12. 

Kolejną wymienioną wyżej cechą, charakterystyczną dla wojny burskiej i czyniącą z niej 
konflikt przełomowy w dziedzinie zaangażowania mediów, był wzrost znaczenia strony 
wizualnej, którą oprócz tradycyjnych ilustracji zaczęły także tworzyć fotografie, a nawet krótkie 
filmiki. Związane to było oczywiście z rozwojem technik fotograficznych. Aparatów 
fotograficznych użyto już wcześniej do dokumentacji wojny krymskiej czy amerykańskiej wojny 
secesyjnej. Były to urządzenia wymagające specjalistycznej wiedzy i nieporęczne, większość z 
tych fotografii została zatem wykonana przez profesjonalnych fotografów lub agencje. 
Tymczasem zdjęcia, portretujące wojnę burską, najczęściej robione były przez amatorów. Było 
to efektem udoskonalenia aparatów fotograficznych. Jak podaje Morgan, pod koniec lat 90. 
XIX w. wynaleziono łatwy w obsłudze aparat Eastman Kodak, który można było bez wysiłku 
nosić wszędzie ze sobą. W 1900 r. pojawił się na rynku prosty model „Brownie” i w ciągu kilku 
miesięcy sprzedano 150 tys. takich aparatów. Posiadali je zarówno dziennikarze, jak i żołnierze, 
a zdjęcia przez nich zrobione, zwłaszcza przedstawiające ciała poległych w bitwie pod Spion 
Kop oraz obozy koncentracyjne, wywarły spory wpływ na opinię publiczną i jej stosunek do 
wojny13. 

Przechodzimy wreszcie do kwestii skali. Podczas gdy poprzednie brytyjskie wojny kolonialne 
były opisywane przez garstkę korespondentów, latem 1900 r. znajdowało się w Afryce 58 
reporterów, w tym ok. 20 tylko z „Times’a”14. Rok później było ich już ok. 20015. To 
niespotykane dotąd zaangażowanie prasy wymusiło powstanie nowych metod interakcji między 
przedstawicielami mediów a wojskiem, zwłaszcza gdy chodziło o kwestię cenzury. Rozwiązania 
wypracowane podczas wojny burskiej zostały później wykorzystane i dopracowane w czasie I 
wojny światowej16. 

Cenzura wojskowa była poważną przeszkodą dla przepływu wiadomości i ich zgodności z 
rzeczywistością. Jak podaje Jacqueline Beaumont, korespondenci stacjonujący w oblężonym 
Ladysmith otrzymali zakaz wspominania o chorobach czy o jakichkolwiek problemach z 
zarządzaniem obozem dla cywilów. Całe paragrafy depeszy wysłanej przez dziennikarza „Daily 
Mail” Henry’ego Nevinsona zostały wycięte przez cenzora wojskowego Edwarda Althama, 
powszechnie znienawidzonego przez przedstawicieli prasy. Podobnie było w Mafekingu, gdzie 
cenzor Hanbury-Tracy potrafił drzeć telegramy na drobne kawałki, jeśli nie spotkały się z jego 
pełną aprobatą. Nie zezwalał nawet na opisywanie nieetycznych zachowań wroga, jak np. 
ostrzeliwanie miejsc oznaczonych flagą Czerwonego Krzyża, gdyż uważał, że mogłoby to 
osłabić morale w kraju17. Korespondentowi „Pall Mall Gazette”, Neilly’emu, udało się tak 
rozwścieczyć cenzurę treścią swoich telegramów, że odebrano mu licencję. Musiał błagać, by 
pozwolono mu wysłać cokolwiek. Skupił się jednak od tego czasu wyłącznie na losach cywilów. 

Cenzorzy wojskowi troszczyli się nie tylko o „wyciek” poufnych informacji, ale także o 
zachowanie morale zarówno opinii publicznej w kraju, jak i własnej armii. Kładli więc nacisk na 
to, by wieści z placu boju, zwłaszcza z oblężonych miast, miały pozytywny wydźwięk i 

                                                 
11 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 4. 
12 J. B e a u m o n t, The Times…, s. 73. 
13 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 8. 
14 Ibidem, s. 2. 
15 D. W e l c h, Introduction, [w:] War and the Media…, s. X 
16 Ibidem, s. XI. 
17 J. B e a u m o n t, The British Press…, s. 7. 



 202  

prezentowały optymistyczny obraz18. Trzeba też podkreślić, że była to postawa podzielana 
przez część gazet (np. „Times”), które, zwłaszcza po „Czarnym Tygodniu” i w obliczu istnienia 
aż trzech oblężonych miast, spragnione były jakichkolwiek dobrych wiadomości19. Niektórzy 
korespondenci byli jednak w stanie przeprowadzić niewygodne dla armii fakty przez cenzurę, 
dzięki ostrożnemu doborowi słów i przemycaniu treści „między wierszami”. Byli to przede 
wszystkim przedstawiciele gazet, nastawionych krytycznie wobec wojny, jak np. „Morning 
Leader” czy „Morning Post”20. Często zdarzało się też, że dowódcy brytyjscy nakładali na 
dziennikarzy ograniczenia długości telegramów (np. do 30 słów), jeżeli ci chcieli wysłać je, 
korzystając z wojskowych kanałów21. 

Cenzura wojskowa nie była jedyną przeszkodą w dostarczeniu depeszy do londyńskiej 
redakcji. Rząd brytyjski wprowadził bowiem w 1900 r. kontrolę kabli telegraficznych, 
obejmującą również linie prywatne22. Podejrzane telegramy miały być zatrzymane na pewien 
czas lub po prostu skonfiskowane, przy czym nie trzeba było powiadamiać o tym nadawcy 
telegramu23. W połączeniu z trudnościami, związanymi z wysłaniem informacji z oblężonego 
miasta lub odległego od cywilizacji pola bitwy, korespondenci wojenni nigdy nie mogli mieć 
pewności, jaka część ich korespondencji w ogóle docierała do redakcji. 

Większa część prasy zajęła wyraźne stanowisko w sprawie wojny oraz jej poszczególnych 
aspektów i współtworzyła propagandę – czy to popierając imperialną politykę rządu, jak 
„Times”, czy też aktywnie ją zwalczając, jak „Manchester Guardian”. Choć z powodu 
wspomnianej już praktyki częstego opierania wiadomości na doniesieniach agencji Reuters ich 
treść była bardzo zbliżona, komentarze w artykułach wstępnych nie pozostawiały zazwyczaj 
wątpliwości, po której stronie znajduje się redakcja. Gazety nie były ściśle powiązane z 
władzami czy uzależnione od nich, niemniej jednak niektórzy politycy doceniali możliwości 
propagandowe prasy. Przykładem może być David Lloyd George, aktywny poseł opozycji i 
przyszły premier, który nakłonił magnata cukierniczego George’a Cadbury’ego, by w styczniu 
1901 r. wykupił gazetę „Daily News”. W efekcie gazeta w ciągu jednej nocy zmieniła profil z 
liberalno-imperialnego na antywojenny i proburski24. 

Zainteresowanie wojną wśród brytyjskiej opinii publicznej ulegało pewnej fluktuacji25 – na 
początku przeważał entuzjazm i oczekiwanie szybkiego zakończenia wojny, potem krytycyzm 
wobec armii brytyjskiej i spadek zainteresowania konfliktem na rzecz powstania bokserów w 
Chinach, wreszcie, po ujawnieniu informacji na temat palenia farm i obozów koncentracyjnych, 
coraz bardziej powszechne stawały się nastroje antywojenne. Były one w znacznej mierze 
wywoływane przez ton doniesień prasowych. Można tu wyróżnić trzy wydarzenia, które 
zmieniły nastroje Brytyjczyków i ich stosunek do wojny. Pierwszym z nich był „Czarny 
Tydzień” (jak nazwano ciąg trzech klęsk brytyjskich w grudniu 1899 r.), kolejnym – przerwanie 
oblężenia Mafekingu, a trzecim – opublikowanie raportu na temat obozów koncentracyjnych 
dla burskich kobiet i dzieci przez Emily Hobhouse. Każde z nich wywołało burzliwe, choć 
oczywiście odmienne, reakcje. 

                                                 
18 Ibidem, s. 8. 
19 B. N a s s o n, The South African War. 1899–1902, London 1999, s. 96. 
20 J. B e a u m o n t, The British Press…, s. 9. 
21 Ibidem, s. 12. 
22 J. H i l l s, What’s new? War, censorship and global transmission. From the Telegraph to the Internet, „The International 

Communication Gazette”, 2006, nr 3, s. 199. 
23 Ibidem, s. 201. 
24 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 8. 
25 Ibidem, s. 12. 



 203  

Warto tu również zauważyć, że prasa brytyjska nie tylko kreowała „patriotyczną gorączkę”, 
ale sama nieraz musiała jej ulegać. Dobrym przykładem może być postawa redakcji „Leeds 
Mercury”, kwestionującej początkowo decyzję rządu o wysłaniu milicji, przeznaczonej do 
obrony kraju, do Afryki Południowej w reakcji na klęski „Czarnego Tygodnia”. Była to decyzja 
entuzjastycznie poparta przez większą część prasy, ale redaktorzy „Leeds Mercury” byli 
przeciwni wojnie wogóle, a temu postanowieniu w szczególności i dali temu wyraz w artykułach 
z 18, 19 i 20 XII 1899 r. Jednakże masowe poparcie społeczeństwa dla wysłania wszelkiego 
możliwego wsparcia dla żołnierzy brytyjskich w Afryce sprawiło, że już 21 XII redakcja 
zmuszona była zmienić front. Kontynuowała swoje protesty wobec samej wojny, ale 
bezwarunkowo wsparła wysyłanie ochotników26. Nie byli wyjątkiem, w okresie tuż po 
„Czarnym Tygodniu” Robert Blatchford, jeden z założycieli socjalistycznego pisma „The 
Clarion”, napisał: „Jestem socjalistą i miłośnikiem pokoju, ale jestem także Anglikiem. Kocham 
moich współbraci ze wszystkich narodów… ale kocham Anglię bardziej niż jakikolwiek inny 
kraj. Nie jestem jingo, jestem przeciwny wojnie. Ale całym sercem jestem z oddziałami 
brytyjskimi”27. 

Wojna burska posłużyła wielu osobom jako skuteczne narzędzie do autopromocji, dzięki 
dobrym kontaktom z dziennikarzami i zapotrzebowaniu mediów na bohaterów. Szczególną rolę 
odegrał tu „Daily Mail”, który od swojego powstania w 1896 r. koncentrował swoją uwagę na 
przedstawianiu sławnych osobistości. W trakcie wojny burskiej wydrukował m.in. artykuły 
biograficzne o dowódcach brytyjskich (White, Kekewich), ale prawdziwą gwiazdą okazał się 
Robert Baden-Powell, założyciel skautingu i dowódca oblężonego garnizonu w Mafekingu28. 
Pakenham opisuje go jako zupełnie odmienny rodzaj brytyjskiego pułkownika, będącego 
zarazem konwencjonalnym dowódcą, jak i ekshibicjonistą i ekscentrykiem. Prasa pokochała go 
za umiejętność komponowania raportów w iście przysłowiowym stylu: „All well. Four hours 
bombardment. One dog killed”, za fantazję i barwną biografię29. Sympatia prasy przerodziła się 
szybko w ogólną popularność. Jeszcze przed zakończeniem oblężenia Mafekingu jego siostra 
Agnes w taki sposób opisywała mu sytuację w kraju: „Wszyscy o tobie mówią. Jesteś bohaterem 
dnia. Wszystkie gazety opisują twoje różnorodne talenty. Twoje zdjęcie można dostać w każdym 
sklepie”. Kilka dni później, w kwietniu 1900 r., napisała do niego sama sędziwa królowa: „Nie 
przestaję obserwować z zaufaniem i podziwem waszej cierpliwej i rezolutnej obrony […] pod 
twoim zawsze pomysłowym dowództwem”30. Gdy oblężenie Mafekingu zostało przerwane po 
217 dniach, prasa przypisała całkowitą zasługę Baden-Powell’owi: 

Cała obrona opierała się na zwykłym bluffie, a Burowie mogli zdobyć miasto bez większego trudu. Ale 
Mafeking uratowano nie tylko dzięki inteligencji, serce również miało swój udział w tych długich, 
niebezpiecznych dwustu siedemnastu dniach oblężenia. Komendant garnizonu, pułkownik Baden-Powell, 
miał i rozum, i serce31. 

Churchill zaś opisał go w „Great Contemporaries”, w podobnym duchu: „W tych dniach 
Baden-Powell przerósł sławą prawie wszystkie publiczne autorytety w Anglii. Anglicy spoglądali 
na niego jak na z dawna oczekiwanego bohatera wojennego”32. Co ciekawe, Winston Churchill 

                                                 
26 S. M. M i l l e r, In Support of the „Imperial Mission"? Volunteering for the South African War. 1899–1902, „The Journal of 

Military History”, 2005, nr 3, s. 693. 
27 Ibidem, s. 695. 
28 J. B e a u m o n t, op. cit., s. 4. 
29 T. P a k e n h a m, The Boer War, London 1979, s. 397. 
30 Ibidem, s. 398. 
31 W. H a n s e n, Wilk, który nigdy nie śpi. Pełne przygód życie lorda Baden-Powella, Warszawa 2004, s. 125. 
32 Ibidem, s. 127. 



 204  

również zawdzięczał początek swojej kariery politycznej sławie zdobytej jako korespondent 
wojenny podczas wojny burskiej33. 

Można też zaobserwować pewne trendy w rozkładzie sympatii proburskich pod względem 
geograficznym. Jak zauważa Kenneth Morgan, do połowy 1901 r. opinia publiczna w Anglii, a 
jeszcze bardziej w Szkocji, wykazywała nastroje prowojenne i ochoczo brała udział w 
propagandowych działaniach rządu34. Sukcesy w służbie wojskowej Imperium stały się w XIX 
w. jednym z filarów szkockiej tożsamości35. Czołowym propagatorem tej idei była szkocka 
prasa. W trakcie wojny burskiej oficjalne wiadomości z frontu były obficie uzupełniane przez 
publikowanie listów i fragmentów dzienników żołnierzy, dając szkockim czytelnikom bardziej 
osobiste spojrzenie na konflikt i zapewniając stały dopływ ochotników36. Sprawy miały się już 
odmiennie w Walii, gdzie dużym wpływem cieszył się Lloyd George, a walijskojęzyczna prasa 
wyrażała się bardzo pozytywnie o Burach37. Sytuacja była bardziej skomplikowana w Irlandii, 
gdzie stosunek do wojny burskiej stał się kolejnym przedmiotem sporu między entuzjastycznie 
nastawionymi wobec wojny unionistami i nacjonalistami. Sympatie tych ostatnich dobrze 
przedstawia fragment artykułu wstępnego z irlandzkiej gazety „Southern Star” z 26 V 1900 r.: 

Gdy rozważane jest prawdopodobieństwo poddania się Burów, trzeba wziąć pod rozwagę uparty patriotyzm 
tej rasy, oraz uświadomić sobie, że mają oni do czynienia z najbardziej nielitościwym, aroganckim i 
nieprzejednanym wrogiem, jakiego ten świat mógł wyprodukować. Gdyby przez poddanie się mogli zachować 
choć część swojej wolności, można by przypuszczać, że poddaliby się. Ale powiedziano im już na początku, że 
mają być zredukowani do tego samego stanu poddaństwa co tubylcy z Zachodniego Wybrzeża i żyć w 
gorszych warunkach niż Hindusi38. 

Także w Kanadzie spór o stosunek do wojny burskiej pogłębił podziały między 
nacjonalistyczną, francuskojęzyczną częścią ludności a – wykazującą sporą sympatię wobec idei 
imperialnych – angielskojęzyczną większością39. W Indiach początkowe poparcie dla Wielkiej 
Brytanii zostało szybko stłumione przez niechęć Brytyjczyków do wykorzystania indyjskich 
wojsk w południowoafrykańskiej kampanii, określanej od tego momentu w indyjskiej prasie 
jako sahib’s war. Co więcej, dla zwolenników użycia siły w walce o prawa Hindusów, podobnie 
zresztą jak dla nacjonalistów irlandzkich, Burowie stali się wzorem godnym nie tylko podziwu, 
ale i naśladowania40. 

Szczególny entuzjazm wybuch wojny wzbudził w Australii. Po „Czarnym Tygodniu” prasa 
australijska niemal jednogłośnie uznała, że nie tylko prestiż, ale wręcz sama egzystencja 
Imperium znalazła się w niebezpieczeństwie i w związku z tym wszystkie jego części powinny 
wykazać solidarność wobec metropolii i wspomóc ją w walce41. Oczywiście dla Australii kwestia, 
kto sprawował kontrolę nad Afryką Południową, miała żywotne znaczenie, ale względy 
strategiczne były przez prasę poruszane znacznie rzadziej niż ideologiczne i sentymentalne. 
Dominowały podziękowania dla Wielkiej Brytanii za zapewnienie bezpieczeństwa Australii 
przez jej flotę, nawoływania do wspomożenia jej z całych sił oraz nagonka na pacyfistów. Choć 

                                                 
33 A. K a s t o r y, Winston Spencer Churchill, Wrocław 2004, s. 33. 
34 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 10. 
35 E. W. M c F a r l a n d, Empire-Enlarging Genius. Scottish Imperial Yeomanry Volunteers in the Boer War, „War In 

History”, 2006, s. 301. 
36 Ibidem, s. 325  
37 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 10.  
38 „The Southern Star”, 26 V 1900 r. 
39 D. L o w r y, op. cit., s. 2. 
40 Ibidem, s. 3. 
41 B. P e n n y, Australia's Reactions to the Boer War. A Study in Colonial Imperialism, „The Journal of British Studies”, 

1967, nr 1, s. 107. 



 205  

tych ostatnich nie było wielu, byli atakowani z nieproporcjonalną energią. Barbara Penny 
przywołuje takie cytaty jak: „Quaker-like belief in peace, the patriots of isms – the goody-goody 
isms, the namby pamby individuals who believe in the doctrine of peace at any price, those who 
cry 'peace, peace' when there is no peace, czy seek to climb to power by paths made slippery 
with the blood of their fellow-subjects”42. Było jasne, że pacyfizm zaczął być postrzegany jako 
sprzeczny z patriotyzmem, a w radykalnej prasie wręcz utożsamiany ze zdradą. 

Podział na imperialistów i pro-Burów sprowadzał się więc nie tyle do oceny samego 
konfliktu, lecz do sympatii wobec rządu brytyjskiego i sporu o wartości. Imperialiści w Wielkiej 
Brytanii i koloniach wierzyli, że sama istota Imperium znalazła się na szali43, podczas gdy 
przeciwnicy wojny uważali ją za próbę odrzucenia tradycyjnych zasad na rzecz nowej, 
imperialnej moralności44. W przypadku profilu gazety, osoba i poglądy redaktora naczelnego 
miały zazwyczaj decydujące znaczenie. Nie bez powodu pierwszą decyzją Cadbury’ego i Lloyd 
George’a po wykupieniu „Daily News” było pozbycie się zasłużonego redaktora sir Edwarda 
Cooka45. Relacje korespondentów wojennych często były nie tylko dobierane, ale i cenzurowane 
przez redaktorów naczelnych, tak, by pasowały do ich wizji. Jak wielki wpływ miał redaktor 
naczelny na profil gazety można pokazać na przykładzie tytułów „Manchester Guardian” i 
„Times”. 

Redaktorem „Manchester Guardian” był C. P. Scott, jeden z parlamentarzystów najbardziej 
zaangażowanych w krytykę wojny i rządu. Nic więc dziwnego, że jego gazeta nie ustawała w 
krytyce wydarzeń, prowadzących do wojny oraz brytyjskiego sposobu jej prowadzenia46. 
Koncentrowała się ona częściowo na publikowaniu artykułów na temat działalności takich 
filantropów, jak Emily Hobhouse i uświadamianiu brytyjskiej opinii publicznej ogromu 
cierpienia burskich cywilów, szczególnie kobiet i dzieci. George Buckle, redaktor naczelny 
„Times’a”, był bezkrytycznie oddany Cecilowi Rhodesowi („Times” był zamieszany w skandal, 
wywołany kilka lat wcześniej przez Rajd Jamesona, ze względu na bezwarunkowe wsparcie 
udzielone wtedy Rhodesowi) i uchodził za żarliwego obrońcę uitlanderów, których żądania 
równych praw wyborczych zostały wykorzystane jako pretekst do wybuchu wojny47. Jedna z 
najsłynniejszych dziennikarek, Flora Shaw, również wspierająca Rhodesa, przysłała specjalny 
raport z Południowej Afryki, zdeterminowana odeprzeć ataki nieustępliwej proburskiej prasy w 
Anglii: 

No one can pass through the camps and see the happy faces of thousands of children who cluster round the 
schools and soups kitchen without realizing the state of harmony which exists between them and the English 
authorities who are governing them48.  

Buckle i Shaw byli imperialistami i rozumieli patriotyzm jako wspieranie rządu i ekspansji 
Imperium. Z kolei dla Scotta pojęcie to oznaczało gotowość do krytyki postępowania własnego 
kraju, kiedy wymagała tego sytuacja. Ponad wszystko „Guardian” sprzeciwiał się usiłowaniom 
konserwatystów, by zrównać patriotyzm ze wsparciem dla tego rządu, który akurat znajduje się 
u władzy. Dla Scotta patriotą był ten, kto wyrażał swobodnie swoje zdanie z dbałości o interesy 
                                                 

42 Ibidem, s. 105. 
43 D. L o w r y, op. cit., s. 2. 
44 M. H a m p t o n, The Press, Patriotism ant the public discussion. C. P. Scott, the Manchester Guardian and the Boer War. 1899–

1902, „The Historical Journal”, 2001, nr 1, s. 192. 
45 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 8. 
46 M. H a m p t o n, op. cit., s. 192. 
47 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 3. 
48 D. H e l l y, H. C a l l a w a y, Journalism as active politics. Flora Shaw, The Times and South Africa, [w:] The South African..., 

s. 61. 



 206  

Wielkiej Brytanii. Właśnie dla dobra prawdziwego patriotyzmu, jak również z troski o misję 
gazety, „Guardian” poświęcił tak wiele miejsca atakowaniu koncepcji, zakładającej, że 
patriotyzm wymaga zaniechania wszelkiej krytyki49. 

Jak już było wspomniane, pomimo znacznych różnic w poglądach, gazety brytyjskie 
wykazywały nieraz nie tylko podobieństwa w treści artykułów (bazujących na agencjach 
prasowych lub kopiowanych z siebie nawzajem), ale często również w stylu prezentowania 
argumentów na rzecz popieranej sprawy. Każda ze stron posługiwała się stereotypami dla 
udowodnienia swoich tez, często znacznie wykraczających poza sam konflikt. Przeważająca 
większość brytyjskich gazet pozostała probrytyjska i imperialistyczna do samego końca wojny. 
Jak zauważa Morgan: 

dziennikarze londyńscy mieli tendencję przedstawiania Burów jako prymitywnych, zacofanych i żyjących w 
izolacji wieśniaków. Często byli też opisywani z użyciem terminów właściwych zwierzętom jak „stada” lub 
„hordy”, których podbicie przez Brytyjczyków było nieuniknionym rezultatem społecznego darwinizmu i 
wpływu naukowej zasady doboru naturalnego. 

Prasa opozycyjna także powszechnie używała stereotypów, z tym, że preferowała ona 
romantyczne przedstawianie Burów, jako ludzi energicznych, protestanckich, kochających 
wolność i rodzinę50. 

Idealizowanie Burów szło w parze z demonizowaniem kapitalizmu i imperializmu, często nie 
bez sporej dozy antysemityzmu. J. A. Hobson nie był wyjątkiem, kiedy określał 
południowoafrykańskich magnatów finansowych jako „kosmopolityczno-żydowskich 
manipulatorów, poszukiwaczy zysku i konspiratorów”51. Australijski „The Bulletin” był tylko 
jedną z publikacji używających słowa „Jewhannesburg” w miejsce Johannesburga. Pojawiały się 
opinie, że „polityka rządu brytyjskiego była wynikiem intryg i manipulacji kilku milionerów-
spekulantów i lichwiarzy – głównie Żydów”, jak pisał Arthur Griffith w wydanym przez siebie 
pamflecie52. Choć antysemityzm nie był głównym motywem w dyskusji nad celowością wojny 
burskiej, niewątpliwie pojawiał się wśród argumentów przeciwko niej. 

Wojna burska nie była pierwszym konfliktem, w którym media odegrały znaczną rolę. Nie 
była również pierwszym konfliktem, w którym wykorzystano telegraf, agencje prasowe czy 
fotografię. Niewątpliwie jednak można ją uznać za pierwszy konflikt, w którym udział mediów 
był najbardziej zbliżony do znanej nam rzeczywistości i który wyznaczył wzorce postępowania, 
wykorzystane w późniejszych latach, poczynając od I wojny światowej. Badanie prasy z tego 
okresu daje nam również szansę na wgląd w poglądy narodów tworzących Imperium Brytyjskie 
na takie kwestie, jak: imperializm, związki dominiów z metropolią czy rodzące się nacjonalizmy. 
Wojna burska przyczyniła się również do rozpoczęcia debat nad znaczeniem pojęcia „patrio-
tyzm”, miejscem prasy w dyskursie publicznym czy etyką postępowania na wojnie. Reasumując, 
prasa, książki i pamflety z tego okresu nie tylko odegrały ważką rolę w swoim czasie, ale są bez-
cennym źródłem dla historyków epoki, w której powstały. 

                                                 
49 M. M i a z e k, Wizerunek brytyjskich obozów koncentracyjnych w Południowej Afryce w prasie, polityce i propagandzie, s. 9 

(maszynopis w posiadaniu autorki). 
50 K. O. M o r g a n, op. cit., s. 5. 
51 D. L o w r y, op. cit., s. 6. 
52 B. P e n n y, op. cit., s. 110. 


