Show simple item record

dc.contributor.authorLachiewicz, Stefan
dc.contributor.authorWalecka, Anna
dc.date.accessioned2015-08-18T11:15:48Z
dc.date.available2015-08-18T11:15:48Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationS. Lachiewicz, A. Walecka, Dysfunkcje organizacyjne a sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwie, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 111-130.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-545-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11541
dc.descriptionrozdział z: Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.description.abstractCelem opracowania jest identyfikacja różnorodnych relacji pomiędzy dysfunkcjami organizacyjnymi a sytuacjami kryzysowymi oraz określenie możliwości ich kształtowania przez kadrę kierowniczą. Dysfunkcje organizacyjne mogą przejawiać się w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa, na przykład w sferze produkcyjnej, finansowej czy kadrowej. Kumulacja różnorodnych dysfunkcji prowadzi z reguły do sytuacji kryzysowej. Występowanie takich dysfunkcji może więc stanowić zapowiedź kryzysu w przedsiębiorstwie. Stąd też ważna jest ich analiza oraz likwidacja poprzez różnorodne systemy wczesnego ostrzegania i działania antykryzysowe. Badania przeprowadzone w grupie 70 kierowników średniego i wyższego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach z różnych sektorów pokazują jak ważne są te systemy wczesnego ostrzegania i procedury antykryzysowe. Z drugiej strony wynika z nich jak duże są jeszcze zaniedbania w tej sferze w badanych przedsiębiorstwach. Jest to problem tym bardziej istotny, że prawie połowa badanych menedżerów wskazała na występowanie w ich firmach głębokich sytuacji kryzysowych i problemów finansowych, a dodatkowo 20% respondentów dostrzega przejściowe kłopoty. Brak odpowiednich diagnoz symptomów sytuacji kryzysowych prowadzi często do opóźnionych reakcji i do drastycznych działań, jak na przykład do zaprzestania inwestycji oraz znaczących redukcji liczby zatrudnionych.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this paper is to identify the various relationships between organizational dysfunctions and crises and to define possibilities of their formation by managers. Organizational dysfunctions may appear in different areas of business, for example, in production, finance and human resources. Accumulation of various dysfunctions usually leads to a critical situation. The occurrence of such dysfunctions can be an announcement of the crisis in the enterprise. Therefore, the analysis of these dysfunctions and their liquidation by the varied systems of early warning and anti-crises activities are very important. Research focused on a group of 70 middle and top managers in companies from different sectors show how important these early warning systems and anti-crises procedures are. On the other hand, they also show how large neglects in this area in studied companies are. This is the more essential problem, because almost half researched managers indicated, that there were deep critical situations and financial problems in their companies, and additionally 20% respondents perceived transitory problems. The lack of the appropriate diagnoses of the crisis’s symptoms run often to delayed reactions and radical actions, such as: the cessation of the investment and the significant reduction of the employees' number.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.subjectkryzys w przedsiębiorstwiepl_PL
dc.subjectdysfunkcje organizacyjnepl_PL
dc.titleDysfunkcje organizacyjne a sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwiepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number[111]-130pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzkapl_PL
dc.referencesHermann Ch.F. [1963], Some Consequences of Crisis which Limit the Viability of Organizations, „Administrative Science Quarterly”, No 8/1963.pl_PL
dc.referencesIwanek T. [2004], Kryzys i jego odmiany, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania „Edukacja”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKrummenacher A. [1981], Krisenmanagement. Leitfaden zum Verhindern und Bewaltigen von Unternehmungskrisen, Zurich.pl_PL
dc.referencesKrystek U. [1987], Unternehmungskrisen. Beschriebung und Bewaltigung Uberlebenskrisischer Prozesse in Unternehmungen, Gabler GmbH, Wiesbaden.pl_PL
dc.referencesMalewska K. [2003], Strategie zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, [w:] Skalik J. (red.), Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, Wydawnictwo Cornetis, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNogalski B., Macinkiewicz H. [2004], Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodgórecki A. [1969], Patologia życia społecznego, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSlatter S., Lovett D. [2001], Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, Wydawnictwo WIG-Press, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik Wyrazów Obcych [1995], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E. [1999], Zarządzanie przedsiębiorstwem: od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak B. (red.) [1984], Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referenceswww.gus.pl [28.12.2010].pl_PL
dc.referencesZabłocka-Kluczka A. [2002], Wykrywanie i przezwyciężanie zjawisk kryzysowych organizacji, rozprawa doktorska, Raport Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej z serii PRE nr 57, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZelek A. [2003], Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna, Wydawnictwo Instytutu Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record