dc.contributor.author | Mikuła, Bogusz | |
dc.date.accessioned | 2015-08-18T11:18:39Z | |
dc.date.available | 2015-08-18T11:18:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | B. Mikuła, Dysfunkcje ograniczające realizację procesów uczenia się organizacji, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 131-152. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-545-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11543 | |
dc.description | rozdział z: Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska | pl_PL |
dc.description.abstract | Referat prezentuje wybrane bariery realizacji procesu uczenia się organizacji. Ich
charakterystykę przeprowadzono dzieląc je na bariery leżące po stronie człowieka
i organizacji. Wśród pierwszych przedstawiono: opory wobec zmian, wyłączanie
słuchania i słuchanie wybiórcze, niedostatek wiedzy, niski poziom motywacji
wewnętrznej, dominację motywacji wzmocnienia i utrzymania władzy oraz kompleks
zagrożonego stanowiska. W ramach grupy drugiej omówiono: brak określenia lub
znajomości przez pracowników strategii i wizji wiedzy, nie sprzyjającą uczeniu się
kulturę organizacyjną, ograniczony model konwersji wiedzy w przedsiębiorstwie,
mechanistyczną strukturę organizacyjną, brak partycypacji pracowniczej i zagrożenia
związane z pracą grupową, tworzącą granice między ludźmi organizację przestrzeni
pracy.
Druga część opracowania przedstawia wyniki badań empirycznych dotyczących
występowania barier realizacji procesów organizacyjnego uczenia się w praktyce
polskich organizacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | The lecture presents particular obstacles in realization the enterprise's organizational learning process. These obstacles have been divided into two groups: those concerning human and those concerning organization. The defiance’s against changes, the elimination of listening and only the selective listening, lack of knowledge, the low level of inner motivation, the domination of intensive motivation and authority upholding, and the complex of threatened office are all among the former ones. And among the latest are: the lack of definition or knowledge of the strategy and the vision of knowledge, non-learning-favor organizational culture, the limited type of nowledge conversion in the organization, the automatically organizational structure, the lack of employees; participation and the threat of group working that creates the bounds between people. The second part of the paper presents the results of empirical researches concerning obstacles occurring in realization of organizational learning processes in practice of Polish organizations. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.title | Dysfunkcje ograniczające realizację procesów uczenia się organizacji | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | [131]-152 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie | pl_PL |
dc.references | Adamiec M., Kożusznik B. [2000], Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktor - kreator - inspirator, ARKADE, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Antal A.B., Lendhardt U., Rosenbrock R. [2001], Barriers to Organizational Learning, [w:] Dierkes A., Antol A.B., Child J., Nonaka I. (ed.), Handbook of Organizational Learning and Knowledge, Oxford University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Barner R. [1996], The New Millennium Workplace: Seven Changes That Will Challenge Managers ─ And Workers, „The Futurist” Mar/Apr. | pl_PL |
dc.references | Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bugdol M. [2006], Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Finger M., Brand S.B. [1999], The Concept of the ‘Learning Organization’ Applied to the Transformation of the Public Sector, [w:] Easterby-Smith M., Araujo L., Burgoyne J. (ed.), Organizational Learning and Learning Organization. Developments in Theory and Practice, Sage Publications, London. | pl_PL |
dc.references | Jashapara A. [2006], Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kim D.H. [1993], The Link between Individual and Organisational Learning, „Slogan Management Review”, No 35/1.Kim D.H. [1993], The Link between Individual and Organisational Learning, „Slogan Management Review”, No 35/1. | pl_PL |
dc.references | Lassey P. [1998], Developing a Learning Organization, Kogan Page, London. | pl_PL |
dc.references | Laszczak M. [1999], Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mikuła B. [2006], Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Morgan G. [1997], Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nonaka I., Takeuchi H. [2000], Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nonaka I., Toyama R., Konno T. [2000], SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation, „Long Range Planning”, Vol. 33. | pl_PL |
dc.references | Stańczyk-Hugiet E. [2005], Organizacja ucząca się, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Winkler R. [2005], Zmiany w organizacji, [w:] Potocki A. (red.), Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zaliwski A. [2000], Korporacyjne bazy wiedzy, PWE, Warszawa. | pl_PL |