Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalkiewicz, Anna
dc.date.accessioned2015-08-27T10:15:40Z
dc.date.available2015-08-27T10:15:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationA. Michalkiewicz, Rola emocji i nastroju oceniającego w procesie oceniania pracowników, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 383-396.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-545-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11579
dc.description.abstractNa proces oceniania pracowników mają wpływ emocje i nastroje przeżywane przez osoby oceniające. Mechanizmy wpływu stanów afektywnych na procesy poznawcze, a przez to i formułowane oceny innych osób tłumaczone są głównie przy pomocy trzech koncepcji. Pierwsza z nich – aktywizacyjna podkreśla rolę emocji i nastrojów przy aktywowaniu informacji w pamięci. Według drugiej – informacyjnej – stan afektywny sam w sobie stanowi wartość informacyjną wykorzystywaną przy wydawaniu ocen. Trzecia koncepcja skupia się na różnicach pomiędzy apriorycznym i aposteriorycznym trybem wartościowania. Koncepcje te uzupełniają się i łącznie pozwalają wyjaśnić wiele mechanizmów wpływu stanów afektywnych na proces oceniania. Omówiono wpływ emocji i nastrojów oceniającego na wydawanego przez niego oceny oraz ich możliwe konsekwencje dla pracowników i organizacji. Zaproponowano również sposoby radzenia sobie z oddziaływaniem stanów afektywnych podczas oceniania pracowników.pl_PL
dc.description.abstractAppraiser’s emotions and mood can influence the employees appraisal process. There are three theories in place to explain mechanisms governing affective conditions’ impact on cognition processes, and by that, on other people appraisal. The first one – activating theory – emphasizes the role of emotions and mood in activating different information in our mind. The second one – informative theory – suggests that mood and emotions have informative value taken into account during evaluation process. The third theory describes distinctions between two styles of assessment: a priori and a posteriori. The above mentioned theories complement one another and as a whole manage to explain many of the mechanisms relating to affective conditions’ impact on evaluation process. The article presents the impact of appraiser’ mood and emotions on the employees evaluation and the potential consequences of emotive factors for both employees and the organization. The article proposes also some means of coping with possible interference of affective conditions in the employees appraisal.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, red. Z. Janowska;t. 4,
dc.subjectocenianie pracownikówpl_PL
dc.subjectnastrójpl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectteoria aktywizacjipl_PL
dc.subjectteoria informacyjnapl_PL
dc.titleRola emocji i nastroju oceniającego w procesie oceniania pracownikówpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holderWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number[383]-396pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAronson E., Wilson T.D. i Alert R.M. [1997], Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.referencesBower G. [1981], Mood and memory, „American Psychologist”, Vol. 36, No. 2.pl_PL
dc.referencesClark D.M. i Teasdale J.D. [1985], Constraints on the effects of mood on memory, „Journal of Personality and Social Psychology”, Vol. 48, No. 6.pl_PL
dc.referencesDoliński D. [2005a], Mechanizmy wzbudzania emocji, [w:] Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDoliński D. [2005b], Emocje, poznanie i zachowanie, [w:] Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańskpl_PL
dc.referencesForgas J., Bower G. [1987], Mood effects on person–perception judgments, „Journal of Personality and Social Psychology”, Vol. 53, No.1.pl_PL
dc.referencesKossowska M. [2001], Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Wydawnictwo Akademia, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁukaszewski W. [2003], Umysł smutny i zmęczony, [w:] Piskorz Z., Zaleśkiewicz T. (red.), Psychologia umysłu, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSchwarz N., Clore G. [1983], Mood, misattribution, and judgments of well–being: informative and directive functions of affective states, „Journal of Personality and Social Psychology”, Vol. 45, No. 3.pl_PL
dc.referencesSchwarz N., Clore G. [2003], Mood as Information: 20 Years Later, „Psychological Inquiry”, Vol. 14, No. 3/4.pl_PL
dc.referencesSchwarz N., Servay W., Kumpf M. [1985], Attribution of arousal as a mediator of the effectiveness of fear–arousing communications, „Journal of Applied Social Psychology”, 15, 74-78.pl_PL
dc.referencesSidor-Rządkowska M. [2006], Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer, Kraków.pl_PL
dc.referencesSiemer M., Reisenzein R. [1998], Effects of mood on evaluative judgements: influence of reduced processing capacity and mood salience, „Cognition and Emotion”, Vol. 12, No. 6.pl_PL
dc.referencesTeasdale J.D., Fogarty S. [1979], Differential effects of inducted mood on retrieval of pleasant and unpleasant events from episodic memory, „Journal of Abnormal Psychology”, Vol. 88, No. 3.pl_PL
dc.referencesTyszka T. [1999], Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWojciszke B. [1991], Procesy oceniania ludzi, Nakom, Poznańpl_PL
dc.referencesVarma A., Pichler S. [2007], Interpersonal Affect: Does It Really Bias Performance Appraisals?, Journal of Labor Research, Vol. 28, No. 2.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord