Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOkada, Yoshito
dc.date.accessioned2016-01-09T14:15:32Z
dc.date.available2016-01-09T14:15:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationY, Okada, Japanese companies’ investment strategies in Poland (review and prospects), [in:] New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 75–80.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-832-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16378
dc.description.abstractYoshito Okada rozpoczyna od przedstawienia aktualnego stanu gospodarek Japonii i Polski i ich pozycji konkurencyjnej na światowych rynkach. Zwraca między innymi uwagę na wyraźne osłabienie konkurencyjności i innowacyjności japońskiej branży elektroniki użytkowej. Z kolei, w opisie gospodarki polskiej na czoło wysuwają się spostrzeżenia, że znajduje się ona obecnie w fazie przejściowej − od gospodarki o średnim poziomie dochodów do gospodarki kraju wysoko rozwiniętego. Aby to przejście faktycznie nastąpiło, dalszy rozwój nie może obejmować jedynie przemysłu przetwórczego, ale przede wszystkim opierać się na implementacji nowoczesnych technologii. Jest to wyzwanie szczególnie istotne w warunkach zmniejszającej się liczby ludności (spadek liczby urodzeń, emigracja zarobkowa) i „starzenia się” społeczeństwa. Jeśli Polska nie sprosta tym oczekiwaniom, może wpaść w pułapkę pozostania w grupie państw o średnich dochodach, jak stało się to w przypadku niektórych krajów Azji Południowo-Wschodniej. W drugiej części artykułu autor analizuje ewolucję japońskiej strategii inwestowania w naszym kraju. Wspomina, że jeszcze przed przystąpieniem Polski do UE wiele japońskich firm zdecydowało się wybudować tu swoje fabryki (inwestycje typu „green field”), a powstała w ten sposób baza produkcyjna miała stać się przyczółkiem eksportowym do krajów Europy Zachodniej lub Rosji/WNP. Taka polityka znalazła uzasadnienie w niskich kosztach siły roboczej i ogromnych zachętach inwestycyjnych ze strony polskiego państwa. Jakkolwiek rozwój w oparciu o znaczące środki publiczne i niskie koszty pracy jest właściwy dla krajów rozwijających się, stopniowo przestał być adekwatny wraz ze wzrostem jakości życia i towarzyszącym mu wzrostem gospodarczym. Bezpośrednia zmiana strategii inwestycji japońskich w Polsce wiązała się z trzema zjawiskami: (1) wejściem Polski do UE; (2) upadkiem Banku Lehman Brothers i pęknięciem spekulacyjnej bańki wzrostu; (3) upowszechnieniem telewizorów z płaskim ekranem i pojawieniem się koreańskich konkurentów. W czasie globalnego kryzysu ekonomicznego w 2009 r. Polska okazała się jedynym europejskim krajem, który odnotował dodatni wzrost gospodarczy. Ten ostatni fakt dopełnił zmiany w postrzeganiu naszego kraju z tranzytowego na docelowy, jeśli chodzi o japońskie strategie inwestycyjne. Zdaniem Y. Okady, w obecnej sytuacji korzyści ekonomiczne mogą odnieść obie strony, a podwyższenie poziomu technologicznego polskiej gospodarki może z powodzeniem dokonać się z udziałem strony japońskiej. Jest to wniosek z rozważań zawartych w artykule. Oryginalność podejścia polega na wskazaniu, iż współpraca między naszymi krajami to nie tylko duże japońskie BIZ (bezpośrednie inwestycje zagraniczne) w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, lecz przede wszystkim kontakty biznesowe i przepływ innowacyjnych technologii między małymi i średnimi przedsiębiorstwami z obu stron. A japońscy partnerzy mają w tej dziedzinie z pewnością bardzo wiele do zaoferowania.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe organizers of the conference wish to acknowledge the National Bank of Poland’s generous funding of this publication.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects”, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.titleJapanese companies’ investment strategies in Poland (review and prospects)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by University of Łódź, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[75]-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolish Branch of a Japanese Trading Company, Union of Employers Shokokai, Japanpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-949-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteBorn in Kyoto in 1960. After Graduating from Kyoto University in 1984, started to work for ITOCHU Corporation: in charged mainly of trade and marketing, since 2005 − of Corporate planning. In 2009 joined in Executive Development Program of the Wharton School/University of Pennsylvania. From 2012 appointed as General Manager of ITOCHU Corporation Warszawa Branch. In 2013, appointed as the Chairman of “Matsuri Piknik z Kulturą Japonską” in Warsaw (in 2014 and 2015 as the advisor). During 2014 designated as the Chairman of “SHOKOKAI” Employer’s Union of Japanese Companies in Poland.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-832-5.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord