Show simple item record

dc.contributor.authorRodowicz-Czechowska, Jadwiga
dc.date.accessioned2016-01-09T14:17:25Z
dc.date.available2016-01-09T14:17:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJ. Rodowicz-Czechowska, Promotion of Polish culture in Japan – outline of the situation, [in:] New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 107–126.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-832-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16379
dc.description.abstractW artykule, w pierwszej części, zdefiniowane są główne obszary promocji kultury polskiej w świecie, z podziałem na dwa kierunki: wewnętrzny (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), oraz zewnętrzny (poza granicami Polski). Stwierdza się, że w chwili obecnej, mimo stale zwiększanych nakładów na promocję Polski i jej interesów w świecie oraz mimo znaczącej roli Japonii jako rynku dla polskiej kultury i sztuki, Japonia nie jest uznawana za kraj priorytetowy dla rozwijania współpracy kulturalnej. Wynika to z odległości geograficznej, nadal stosunkowo niskiego, w porównaniu z innymi krajami, zaangażowania inwestorów japońskich w Polsce oraz różnicy w podejściu do dóbr kultury w Polsce i Japonii. Przedstawione są dalej główne okresy historyczne, dające się wyodrębnić w działaniach polskich czynników rządowych na rzecz popularyzacji dokonań polskich twórców w tym kraju (autorka przyjęła, że są trzy): I. Okres międzywojenny (a więc obejmujący około dwudziestu lat), II. Okres powojenny do końca lat osiemdziesiątych (około czterdziestu pięć lat) oraz III. Okres najnowszy, po przemianach polityczno-społecznych (trwający już ćwierćwiecze). Przedstawione są główne dziedziny promocji i znajomości w Japonii kultury polskiej w poszczególnych okresach. Oprócz twórców znanych w świecie jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości, takich jak laureaci literackiej nagrody Nobla: Henryk Sienkiewicz, Władysław Reymont, czy w muzyce Fryderyk Chopin, w okresie międzywojennym na arenę światową, w tym także do Japonii, wkracza polskie wzornictwo i sztuki plastyczne. Aktywna promocja kultury polskiej, poprzez ambasadę, placówki handlowe oraz impresariaty, nabiera po II wojnie światowej dynamiki dopiero w latach sześćdziesiątych. Znaczącą rozpoznawalność posiada tzw. „polska szkoła filmowa” (E. Munk, A. Wajda) i „polska szkoła plakatu” (J. Młodożeniec, H. Tomaszewski, F. Starowieyski, J. Lenica, W. Świerzy). Dużą renomę uzyskała polska pedagogika pianistyczna (H. Czerny-Stefańska, prof. A. Jasiński), uznaniem cieszą się polskie orkiestry filharmoniczne (Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia). Szczególne znaczenie mają dla twórców teatru nazwiska Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. W okresie ostatniego ćwierćwiecza utrwaliła się wiodąca rola Polski jako swoistego lokalnego mocarstwa kulturowego, jeśli porównać to z sytuacją innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Dzięki staraniom Ambasady RP i Ministerstwa Spraw Zagranicznych, po wielu latach starań, dochodzi do otwarcia w listopadzie 2011 roku, pierwszego w Azji, Instytutu Polskiego w Tokio. Promocja kultury polskiej odbywa się obecnie poprzez organizację, finansowanie lub współfinansowanie, nadzór merytoryczny nad szeregiem wydarzeń służących upowszechnieniu dokonań polskich twórców, myślicieli, osobistości, ale także polskiego krajobrazu kulturowego. Polskie placówki współpracują z organizacjami pozarządowymi, takimi jak Forum Polska (założone w 2005 r.), Tama (organizacja polonijna). W ramach projektów rocznych realizowane są przedsięwzięcia służące popularyzacji różnych sfer aktywności myśli i twórczości Polaków. Specjalne znaczenie mają oddolne inicjatywy na rzecz przyjaźni z Polską i współpracy z polskimi artystami lub regionami w Polsce, stowarzyszenia lokalne. W dalszej części artykułu przedstawione są instytucje zaangażowane we wspieranie kultury polskiej i dziedzictwa narodowego w środowisku międzynarodowym, zwłaszcza zaś Instytut Adama Mickiewicza. Stwierdza się, że Japonia nie jest w jakiś sposób szczególnie wyróżniona w programach tej instytucji. W chwili obecnej, to jest na cztery lata przed setną rocznicą nawiązania oficjalnych stosunków, należy zastanowić się, jak dalej promować kulturę polską w Japonii. Jakie mechanizmy stosować, na jakich instytucjach się oprzeć, jak je finansować? To pytanie autorka pozostawia na koniec artykułu, przedstawiając dane szacunkowe kwot przeznaczanych w budżecie państwa na rozwój kultury (w latach 2008–2014). W konkluzji autorka dochodzi do wniosku, iż nawet bez znacznego zwiększenia nakładów finansowych można znakomicie poprawić efektywność działań promocyjnych poprzez polepszenie koordynacji współpracy między resortami: spraw zagranicznych, kultury i dziedzictwa narodowego, gospodarki, sportu i turystyki i polskimi instytucjami w Japonii. Najkorzystniejsze wydaje się autorce postawienie strategicznego celu, jakim byłoby przeprowadzenie znaczącej kampanii reklamowej Polski, jej „marki” i jej dokonań z okazji jubileuszu setnej rocznicy nawiązania stosunków oficjalnych, który przypada w 2019 roku.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe organizers of the conference wish to acknowledge the National Bank of Poland’s generous funding of this publication.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“New Opportunities for Polish-Japanese Cooperation: Diagnosis and Prospects”, ed. J. Młodawska-Bronowska, ser. “Economy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.titlePromotion of Polish culture in Japan – outline of the situationpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by University of Łódź, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[107]-126pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationEmbassy of the Republic of Poland in Tokyo, Japanpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-949-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteJadwiga Rodowicz-Czechowska graduated from the Faculty of the Japanese Studies at the University of Warsaw in 1977. She spent more than three decades studying the Japanese culture − holds a doctorate in the classical noh form of the Japanese drama. In the years 1979-1989 a member of the “Gardzienice” theatre cast. She is the author of the two Noh plays written according to the classical rules of the Japanese Noh theatre: “The Piano Tuner” about Frederic Chopin and “Chinkon”, as homage to both the victims of the March 11 disaster and those killed at Auschwitz. From 1993 she worked in the Ministry of Foreign Affairs. In the years 1994−1999, 2002−2006 she served at a diplomatic mission in Tokyo, working as first secretary, counsellor and deputy chief of mission, subsequently, at the Embassy of the Republic of Poland. In 2008 she was appointed Ambassador of the Republic of Poland to Japan, working in Tokyo till 2012. From 2012 to 2015 she has worked as Counsellor General in the Ministry of Culture and National Heritage, Poland. In 2005 she was awarded Order Gloria Artis 3 Class for contribution to Polish Culture and in 2012 awarded the Knight’s Cross of the Order of the Rebirth of Poland. In 2013 the Japanese government decorated her with the Order of the Rising Sun, Gold and Silver Star.pl_PL
dc.referencesRutkowska, Ewa (red.) (2009). Polska i Japonia w 50. rocznicę wznowienia stosunków oficjalnych (Poland and Japan on the 50th anniversary of the resumption of official relations), Warszawapl_PL
dc.references“Wydarzenia realizowane lub współrealizowane przez Instytut Polski w Tokio oraz Ambasadę w 2014 roku”, Department of Public and Cultural Diplomacy of the Ministry of Foreign Affairs, October 2014pl_PL
dc.referenceshttp://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/programy-ministra/promocja-kultury-polskiej-za-granica-2016---promesa.php [access 02.05.15]pl_PL
dc.referenceshttp://en.wikipedia.org/wiki/Leo_Sirotapl_PL
dc.referenceshttps://www.youtube.com/watch?v=1sN66JurQto [access 10.02.15]pl_PL
dc.referenceshttp://pl.instytut-polski.org/event-archives/archives-other/1481/ [access 10.02.15]pl_PL
dc.referenceshttp://pl.instytut-polski.org/ [access 10.02.15]pl_PL
dc.referenceshttp://iam.pl/pl/o-nas#misja-cele-dzialalnosc [access 05.02.15]pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-832-5.11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record