Show simple item record

dc.contributor.authorFelińska, Renata
dc.contributor.authorGórniak, Teresa
dc.contributor.editorPiestrzyński, Tomasz
dc.contributor.editorJerzyk-Wojtecka, Justyna
dc.date.accessioned2017-04-20T07:58:38Z
dc.date.available2017-04-20T07:58:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationFelińska R., Górniak T., Miejsce Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego w życiu osób starszych, [w:] Piestrzyński T., Jerzyk-Wojtecka J. (red.), Biblioteka w społeczeństwie wiedzy. Informacja, edukacja, profesjonalizm. Konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 128-149, doi: 10.18778/8088-191-4.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-191-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21325
dc.description.abstractAging of Polish society has become more and more noticeable in the recent years. That is why state institutions and community organizations take up actions aiming at raising the quality of elderly people’s lives. Widely understood activating of senior citizens prevents their loneliness and social isolation, as well as it allows them to stay independent for a longer time. A scientific library, which collects books, magazines, newspapers, offers access to the internet and electronic sources has great potential to meet the needs of older people in terms of their intellectual development. However, are seniors interested in the research library collections? Not knowing the answer to this question, authors of the article have conducted surveys among the inhabitants of Lodz (163 people). They were asked whether and to what extent older people benefit from the Library of the University of Lodz, what motivates them and what discourages visits to the Library of Lodz. We have also studied reading interests of the elderly, access to the internet and participation in the activities offered by educational institutions. The results of the survey were discussed in the article.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPiestrzyński T., Jerzyk-Wojtecka J. (red.), Biblioteka w społeczeństwie wiedzy. Informacja, edukacja, profesjonalizm. Konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectbiblioteka naukowapl_PL
dc.subjectczytelnictwo seniorówpl_PL
dc.subjectmetody i formy pracy bibliotekpl_PL
dc.subjectaktywizacja ludzi starszychpl_PL
dc.titleMiejsce Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego w życiu osób starszychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number128-149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-192-1
dc.referencesAleksandrowicz R., Biblioteka w życiu ludzi starszych, [w:] red. M. Komza, Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej, Wrocław 2005, s. 151–167.pl_PL
dc.referencesAleksandrowicz R., Czy jesteśmy społeczeństwem otwartym na seniorów. O możliwości dostępu osób starszych do informacji i biblioteki, [w:] red. J. Dzieniakowska, Książka, biblioteka, informacja. Między podziałami a wspólnotą, Kielce 2007, s. 473–483.pl_PL
dc.referencesFabiś A., Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności, [w:] red. A. Fabiś, Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. T. 2, Mysłowice–Zakopane 2005, s. 153–163.pl_PL
dc.referencesHrapkiewicz H., Uczestnictwo w Uniwersytecie Trzeciego Wieku jako sens życia człowieka, [w:] red. J. Rzepka, Problematyka osób w wieku starszym. Materiały z III Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Mysłowice, 22 maja 2004 roku, Mysłowice-Zakopane 2006, s. 49–61.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Poznań 2001.pl_PL
dc.referencesLeszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2005.pl_PL
dc.referencesLeszczyńska-Rejchert A., Stereotypy starości w perspektywie społeczno-pedagogicznej, [w:] red. A. Leszczyńska-Rejchert, Stereotypy a starość i niepełnosprawność: perspektywa społeczno-pedagogiczna, Kraków 2012, s. 17–27.pl_PL
dc.referencesRestak R.M., Starsi znaczy mądrzejsi: jak zachować przez całe życie doskonałą sprawność umysłu, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesSzarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesZiębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-191-4.10


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska