dc.contributor.author | Felińska, Renata | |
dc.contributor.author | Górniak, Teresa | |
dc.contributor.editor | Piestrzyński, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Jerzyk-Wojtecka, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T07:58:38Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T07:58:38Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Felińska R., Górniak T., Miejsce Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego w życiu osób starszych, [w:] Piestrzyński T., Jerzyk-Wojtecka J. (red.), Biblioteka w społeczeństwie wiedzy. Informacja, edukacja, profesjonalizm. Konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 128-149, doi: 10.18778/8088-191-4.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-191-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21325 | |
dc.description.abstract | Aging of Polish society has become more and more noticeable in the recent years. That is why state institutions and community organizations take up actions aiming at raising the quality of elderly people’s lives. Widely understood activating of senior citizens prevents their loneliness and social isolation, as well as it allows them to stay independent for a longer time.
A scientific library, which collects books, magazines, newspapers, offers access to the internet and electronic sources has great potential to meet the needs of older people in terms of their intellectual development. However, are seniors interested in the research library collections? Not knowing the answer to this question, authors of the article have conducted surveys among the inhabitants of Lodz (163 people). They were asked whether and to what extent older people benefit from the Library of the University of Lodz, what motivates them and what discourages visits to the Library of Lodz. We have also studied reading interests of the elderly, access to the internet and participation in the activities offered by educational institutions. The results of the survey were discussed in the article. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Piestrzyński T., Jerzyk-Wojtecka J. (red.), Biblioteka w społeczeństwie wiedzy. Informacja, edukacja, profesjonalizm. Konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | biblioteka naukowa | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo seniorów | pl_PL |
dc.subject | metody i formy pracy bibliotek | pl_PL |
dc.subject | aktywizacja ludzi starszych | pl_PL |
dc.title | Miejsce Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego w życiu osób starszych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 128-149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-192-1 | |
dc.references | Aleksandrowicz R., Biblioteka w życiu ludzi starszych, [w:] red. M. Komza, Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej, Wrocław 2005, s. 151–167. | pl_PL |
dc.references | Aleksandrowicz R., Czy jesteśmy społeczeństwem otwartym na seniorów. O możliwości dostępu osób starszych do informacji i biblioteki, [w:] red. J. Dzieniakowska, Książka, biblioteka, informacja. Między podziałami a wspólnotą, Kielce 2007, s. 473–483. | pl_PL |
dc.references | Fabiś A., Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności, [w:] red. A. Fabiś, Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. T. 2, Mysłowice–Zakopane 2005, s. 153–163. | pl_PL |
dc.references | Hrapkiewicz H., Uczestnictwo w Uniwersytecie Trzeciego Wieku jako sens życia człowieka, [w:] red. J. Rzepka, Problematyka osób w wieku starszym. Materiały z III Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Mysłowice, 22 maja 2004 roku, Mysłowice-Zakopane 2006, s. 49–61. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Woźniak R., Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Poznań 2001. | pl_PL |
dc.references | Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2005. | pl_PL |
dc.references | Leszczyńska-Rejchert A., Stereotypy starości w perspektywie społeczno-pedagogicznej, [w:] red. A. Leszczyńska-Rejchert, Stereotypy a starość i niepełnosprawność: perspektywa społeczno-pedagogiczna, Kraków 2012, s. 17–27. | pl_PL |
dc.references | Restak R.M., Starsi znaczy mądrzejsi: jak zachować przez całe życie doskonałą sprawność umysłu, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-191-4.10 | |