Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzarnecki, Jerzy S.
dc.contributor.editorGlinkowska, Beata
dc.date.accessioned2017-09-20T09:25:08Z
dc.date.available2017-09-20T09:25:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCzarnecki J.S., The Business of International Enterprise, [w:] Glinkowska B., Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania – procesy – wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [17]-30, doi: 10.18778/8088-492-2.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-492-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22674
dc.descriptionCelem publikacji jest ukazanie dorobku naukowego, głównie polskich i ukraińskich uczonych, w zakresie uwarunkowań procesów i rezultatów internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz jej wpływu na funkcjonowanie biznesu w dobie globalizacji. Opracowanie stanowi istotny wkład w zakresie teorii i praktyki w proces restrukturyzacji przedsiębiorstw w kierunku ich internacjonalizacji. Może posłużyć jako inspiracja do stworzenia strategii opartej na poszukiwaniach (prospector strategy), co będzie sprzyjać zwiększonej innowacyjności w budowaniu strategii i organizacji firm przechodzących transformację. Może też być przesłanką do zacieśniania współpracy biznesów z różnych krajów i do wspólnych badań w tym względzie. Książka powstała jako rezultat międzynarodowej konferencji naukowej (teoretyczno-metodyczno-praktycznej), zorganizowanej 21-22 listopada 2016 r. pt. „Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – uwarunkowania, modele, wyniki badań”. Zamieszczone studia przypadków i analizy jakościowe mogą ułatwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do warunków działania na nowych rynkach. Będą też pomocne menedżerom oraz przedsiębiorcom w zrozumieniu konieczności i metod dostosowania się do globalnej konkurencji, która generuje nowe akcenty w zarządzaniu.pl_PL
dc.description.abstractThis article aims at theorizing about a business of international enterprise. With the vanishing frontiers of entities like enterprises, each and every enterprise is international by default. With the use of intellectual modelling (reflexivity), the article develops propositions and conclusions. It is claimed that enterprise is nudged to concentrate its activities on administrative issues and that successful enterprises focus on core activities refusing administrative ones. There further comes the idea of the spaces of core activities (business, money, competencies, markets and future), followed by the issue of three simple questions (what, why and how) used for each of the spaces. It is concluded that if the business of an international enterprise is nothing but business, its strategy can be built with 75 answers to simple questions.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł zawiera wynik rozważań teoretycznych nad przedsiębiorstwem międzynarodowym. W świecie, w którym granice przedsiębiorstw zanikają, każde przedsiębiorstwo jest z założenia międzynarodowe. W artykule przeprowadzono postępowanie teoretyzujące z zastosowaniem modelowania intelektualnego (refleksywności), których rezultatem są tezy i wnioski. Artykuł zawiera tezę, że otoczenie przedsiębiorstwa skłania je do koncentracji aktywności na zagadnieniach administracyjnych kosztem biznesowych. Przedsiębiorstwa, które odnoszą sukcesy opierają się tym naciskom i koncentrują swoją aktywność na zagadnieniach biznesowych. W artykule przedstawiono przestrzenie aktywności podstawowej (business, pieniądze, kompetencje, rynki oraz przyszłość). W ślad za tym idzie propozycja trzech prostych pytań (co, jak, dlaczego), które można odnieść do każdej z przestrzeni. Przedstawione rozumowanie prowadzi do wniosku, że kiedy biznesem przedsiębiorstwa jest biznes i nic ponadto, jego strategia składa się ze zbioru 75 odpowiedzi na proste pytania.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja jest rezultatem ministerialnego projektu: międzynarodowej konferencji naukowej (teoretyczno-metodyczno-praktycznej) pt. Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – uwarunkowania, modele, wyniki badań – finansowana w ramach umowy 641/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGlinkowska B., Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania – procesy – wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectenterprisepl_PL
dc.subjectspaces of core activitiespl_PL
dc.subjectsimple questionspl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwopl_PL
dc.subjectprzestrzeń aktywności podstawowejpl_PL
dc.subjectproste pytaniapl_PL
dc.titleThe Business of International Enterprisepl_PL
dc.title.alternativeBiznes przedsiębiorstwa międzynarodowegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[17]-30pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-493-9
dc.referencesAndrews K. (1971), The Concept of Corporate Strategy, Dow Jones-Irwin, Homewood IL.pl_PL
dc.referencesAng S.H., Benishke M.H., Doh J.P. (2015), The Interactions of Institutions on Foreign Market Entry Mode, „Strategic Management Journal”, vol. 36.pl_PL
dc.referencesBerinato S. (2016), Visualizations That Really Work, „Harvard Business Review”, vol. 94, no. 6.pl_PL
dc.referencesBills S. (2005), Business Shrinking? Try Another One, „American Banker”, vol. 170, no. 2.pl_PL
dc.referencesBingham Ch.B., Eisenhardt K.M. (2011), Rational Heuristics: The Simple Rules that Strategists Learn From Process Experience, „Strategic Management Journal”, vol. 32.pl_PL
dc.referencesBuzan B., Lawson G. (2014), Capitalism and the Emergent World Order, „International Affairs”, vol. 90, no. 1.pl_PL
dc.referencesCalvard T.S. (2016), Big data, organizational learning and sensemaking: Theorizing interpretive challenges under conditions of dynamic complexity, „Management Learning”, vol. 47, no. 1.pl_PL
dc.referencesCzarniawska B. (2006), The Golden Brid: Allport, Goffman, Weick, „Organization Studies”, vol. 27, no. 11.pl_PL
dc.referencesDavis J.P., Eisenhardt K.E., Bingham Ch.B. (2009), Optimal Structure, Market Dynamism and the Strategy of Simple Rules, „Administrative Science Quarterly”, vol. 54, no. 3.pl_PL
dc.referencesEisenhardt K.E., Martin J.A. (2000), Dynamic Capabilities: What Are They?, „Strategic Management”, Journal, vol. 21, no. 10–11.pl_PL
dc.referencesEllin A. (2014), The Beat (Up) Generation, „Psychology Today”, vol. 47, no. 2.pl_PL
dc.referencesFernandez A.M., Freund C., Pierola M.D. (2016), Exporter Behavior, Country Size and Stage of Development: Evidence from the Exporter Dynamics Database, „Journal of Development Economics”, vol. 119.pl_PL
dc.referencesFong C.M., Lee C.L., Du Y. (2014), Consumer Animosity, Country of Origin, and Foreign Entry Mode Choice: A Cross Country Investigation, „Journal of International Marketing”, vol. 22. no. 1.pl_PL
dc.referencesFranken A., Thomsett H. (2013), When it Takes a Network: Creating Strategy and Agility Through Wargaming, „California Management Review”, vol. 55, no. 3.pl_PL
dc.referencesGulati R., Kletter D. (2005), Shrinking Core, Expanding Territory: The Relational Architecture of High Performing Organizations, „California Management Review”, vol. 47, no. 3.pl_PL
dc.referencesHamel G., Prahalad C.K. (1990), Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, vol. 63, no. 3.pl_PL
dc.referencesHamel G., Prahalad C.K.(1994), Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts,pl_PL
dc.referencesHarper S.C. (2014), Concentration Is Crucial, „Industrial Engineer”, vol. 46, no. 8.pl_PL
dc.referencesHayden F.G. (2016), Complex Systems Characteristics and Theoretical Development for Analysis Inside Institutions, „Journal of Economic Issue”, (M.E. Sharpe Inc.), vol. 50, no. 2.pl_PL
dc.referencesJohnson M. (2015), Stop Talking About Work/Life Balance! TEQ and thee Millennial Generation, „Workforce Solutions Review”, vol. 6, no. 2.pl_PL
dc.referencesJorgenses L., Jordan S., Mitterhofer H. (2012), Sensemaking and Discurse Analyses in Inter – Organizational research: A Review and Suggested Advances, „Scandinavian Journal of Management”, vol. 28.pl_PL
dc.referencesKyro P. (2003), Revising the Concept and Forms of Benchmarking, „Benchmarking: An International Journal”, vol. 10, no. 3.pl_PL
dc.referencesLockett A., Wild A., Penrosean A. (2013), Theory of Acquisitive Growth, „Business History”, vol. 55, no. 5.pl_PL
dc.referencesMartin R.L., Osberg S.R. (2015), Two Keys to Sustainable Social Enterprise, „Harvard Business Review”, vol. 93, no. 5.pl_PL
dc.referencesMiller M.H. (1988), The Modigliani – Miller Proposition After Thirty Years, „Journal of Economic Perspective”, vol.2, no. 2.pl_PL
dc.referencesNorman R. (2001), Refraining Business: When the Map Changes the Landscape, Chichester: Wiley.pl_PL
dc.referencesNorman R., Ramirez R. (1993), From Value Chain to Value Constellation: Designing Interactive Strategy, „Harvard Business Review”, vol. 71, no. 4.pl_PL
dc.referencesPenrose E.T. (1959), The Theory of the Growth of the Firm, John Wiley & Sons, New York.pl_PL
dc.referencesPinho J.C., Prange Ch. (2016), The effect of social network and dynamic internationalization capabilities on international performance, „Journal of World Business”, vol. 51, no. 3, April.pl_PL
dc.referencesPrahalad C.K., Hamel G. (1990), The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, vol. 68, no. 3.pl_PL
dc.referencesPreece Ch.N., Mat Isa C.M., Saman H.M., Ibrahim C.K.C. (2016), Development of Entry Location, Entry Timing and Entry Mode decision Model for Construction Firms in International Markets, „Construction Management and Economics”, vol. 34, no. 4–5.pl_PL
dc.referencesPrigogine I. (2000), The Future is not Given in Society or Nature, „New Perspectives Quarterly”, vol. 17, no. 2.pl_PL
dc.referencesPrigogine I. (2004), Beyond Being and Becoming, „New Perspectives Quarterly”, vol. 21, no. 4.pl_PL
dc.referencesRaible D.G., Teti R., Brinker jr T.R. (2015), Is the C Corporation Better Business Form than the S Corporation for Today’s Entrepreneurs?, „Journal of Financial Service Professionals”, vol. 69, no. 3.pl_PL
dc.referencesRickheim M. (2016), Capturing the Minds and Hearts of Millennials, „Profiles in Diversity Journal”, vol. 13. no. 6.pl_PL
dc.referencesSilverstein M.J., Fiske N. (2003), Luxury for the Masses, „Harvard Business Review”, vol. 81, no. 4.pl_PL
dc.referencesStark A. (2015), Inverting Donaldson’s Framework: A Managerial Approach to International Conflicts of Cultural and Economic Norms, „Business Ethics Quarterly”, vol. 25, no. 4.pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F. (2008), From Goods to Service(s): Divergences and Convergences of Logics, „Industrial Marketing Management”, vol. 37, No 3.pl_PL
dc.referencesWeick K.E. (1995), What Theory Is Not, Theorizing Is, „Administrative Science Quarterly”, vol. 40.pl_PL
dc.referencesWeick K.E. (1999), Theory Construction as Disciplined Reflexivity: Tradeoffs in the 90s, „Academy of Management Review”, vol. 24, no. 4.pl_PL
dc.referencesWeick K.E. (2002), Real Time Reflexivity: Prods to Reflection, „Organization Studies”, vol. 23, no. 6.pl_PL
dc.referencesWeisbord M., Janoff S. (2010), Future Search: Getting the Whole System in the Room for Vision, Commitment, and Action, (IIIrd ed.), Berrett–Koehler, San Francisco CA.pl_PL
dc.referencesWelsh D.H.B., Kaciak E., Thongpapani N. (2016), Influence of Stages of Economic Development on Women Entrepreneurs’ Startups, „Journal of Business Research”, vol. 69, no. 11.pl_PL
dc.referencesWilyerd K., Mistick B. (2016), Prepare Your Talent for Tomorrow, „Strategic HR Review”, vol. 15, no. 3.pl_PL
dc.referencesYang C.C. (2015), The Integrated Model of Core Competence and Core Capability, „Total Quality Management”, vol. 26, no. 2.pl_PL
dc.referencesYeoman I., McMahon-Beattie U. (2014), Exclusivity: The Future of Luxury, „Journal of Revenue and Pricing Management”, vol. 13, no. 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-492-2.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska