Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChmielewska-Muciek, Dorota
dc.contributor.editorGlinkowska, Beata
dc.date.accessioned2017-09-20T11:30:13Z
dc.date.available2017-09-20T11:30:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationChmielewska-Muciek D., Kultura organizacyjna małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku, [w:] Glinkowska B., Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania – procesy – wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [75]-85, doi: 10.18778/8088-492-2.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-492-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22679
dc.descriptionCelem publikacji jest ukazanie dorobku naukowego, głównie polskich i ukraińskich uczonych, w zakresie uwarunkowań procesów i rezultatów internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz jej wpływu na funkcjonowanie biznesu w dobie globalizacji. Opracowanie stanowi istotny wkład w zakresie teorii i praktyki w proces restrukturyzacji przedsiębiorstw w kierunku ich internacjonalizacji. Może posłużyć jako inspiracja do stworzenia strategii opartej na poszukiwaniach (prospector strategy), co będzie sprzyjać zwiększonej innowacyjności w budowaniu strategii i organizacji firm przechodzących transformację. Może też być przesłanką do zacieśniania współpracy biznesów z różnych krajów i do wspólnych badań w tym względzie. Książka powstała jako rezultat międzynarodowej konferencji naukowej (teoretyczno-metodyczno-praktycznej), zorganizowanej 21-22 listopada 2016 r. pt. „Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – uwarunkowania, modele, wyniki badań”. Zamieszczone studia przypadków i analizy jakościowe mogą ułatwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do warunków działania na nowych rynkach. Będą też pomocne menedżerom oraz przedsiębiorcom w zrozumieniu konieczności i metod dostosowania się do globalnej konkurencji, która generuje nowe akcenty w zarządzaniu.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł zawiera prezentację wyników badań mających na celu zidentyfikowanie kultury organizacyjnej małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku. Diagnoza kultury organizacyjnej została oparta na wartościach kulturowych. Do analizy i opisu kultury organizacyjnej badanych przedsiębiorstw zastosowano badania ankietowe oparte na kwestionariuszu. W badaniach uczestniczyło 8 polskich przedsiębiorstw i 71 pracowników. Wyniki badań wskazują, że kultura organizacyjna małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku charakteryzuje się nastawieniem na zadania, kolektywizmem, orientacją na otoczenie, niskim kontekstem komunikacyjnym, wysoką tolerancją niepewności, statusem opartym na nadaniu, małym dystansem władzy oraz proaktywnością. Wartości kulturowe manifestowane są z niskim natężeniem, co może świadczyć o słabej kulturze organizacyjnej.pl_PL
dc.description.abstractThe paper presents research results aiming to identify organisational culture of businesses operating internationally. The diagnosis of the organizational culture was based upon cultural values. In order to analyse and describe the organizational culture of the studied businesses a survey questionnaire was applied. The study encompassed 8 Polish companies and 71 employees. Research results indicate that the organizational culture of businesses operating internationally is characterized by focus on tasks, collectivism, focus on the surrounding environment, high tolerance of insecurity, status based on bestowal, small distance of authority, and activity. Cultural values are generally manifested with low intensity, which may constitute a proof of weak organizational culture.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja jest rezultatem ministerialnego projektu: międzynarodowej konferencji naukowej (teoretyczno-metodyczno-praktycznej) pt. Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – uwarunkowania, modele, wyniki badań – finansowana w ramach umowy 641/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGlinkowska B., Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania – procesy – wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkultura organizacyjnapl_PL
dc.subjectmałe przedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectrynek międzynarodowypl_PL
dc.subjectorganizational culturepl_PL
dc.subjectsmall enterprisespl_PL
dc.subjectinternational marketpl_PL
dc.titleKultura organizacyjna małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynkupl_PL
dc.title.alternativeOrganizational culture of small businesses operating on the international marketpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[75]-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Zakład Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-493-9
dc.referencesDaszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGriffin R.W., Pustay M.W. (1995), International Business, Addison Wesley, New York.pl_PL
dc.referencesMead R., Andrews T.G. (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNieżurawski L., Nieżurawska J. (2013), Wybrane przyczyny sukcesu i porażek internacjonalizacji przedsiębiorstw, „Zarządzanie i Finanse”, nr 4/2.pl_PL
dc.referencesPolska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości (2014), Raport końcowy. Ewaluacja potencjału eksportowego przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo PARP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRothlauf J. (2010), Rozważania na temat zarządzania międzykulturowego, [w:] Krzykała-Schaefer R. (red.), Zarządzanie międzykulturowe w jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.pl_PL
dc.referencesRozkwitalska M. (2011), Bariery w zarządzaniu międzykulturowym. Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWinkler R. (2007), Bariery internacjonalizacji organizacji, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, z. 747.pl_PL
dc.referencesWójcik Ł. (2013), Internacjonalizacja i jej bariery. POIR 2014–2020, „Paszport do eksportu”, http://paszportdoeksportu.pl/frontpage-article/internacjonalizacja-i-jej-bariery-poir-2014-2020, [dostęp: 25.08.2016].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-492-2.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska