Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w zakupach żywności
Streszczenie
Głównym celem pracy jest identyfikacja wpływu oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych zamieszczonych na opakowaniu produktu żywnościowego na proces nabywczy konsumentów. Realizacja tego celu wymaga określenia wymiarów postrzegania tego rodzaju oświadczeń przez konsumentów, wyznaczenia uwarunkowań zachowań nabywców żywności OOŻZ oraz stworzenia modelu zachowań nabywczych konsumentów na rynku żywności OOŻZ. Zakres przedmiotowy badań stanowiły uwarunkowania procesu zakupu produktów o charakterze prozdrowotnym zawierające na opakowaniu oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Zakres czasowy został określony w ramach: dla analiz źródeł wtórnych 2000 – 2014 badania własne zrealizowano w latach 2012 – 2015. W pracy doktorskiej przyjęto, że podmiotem badań będą kobiety powyżej 18 roku życia dokonujące zakupów produktów żywnościowych. Wybór jednostek badawczych nastąpił na podstawie metody doboru kwotowego, zaś badania przeprowadzono na terenie Wielkopolski. Dla identyfikacji czynników determinujących zachowania konsumentów na rynku żywności zawierającej oświadczenia żywieniowe i zdrowotne, przeprowadzone zostały badania wykorzystujące różnorodne metody i techniki badawcze. Jako metody ilościowe wykorzystano metodę wywiadu osobistego bezpośredniego przy użyciu kwestionariusza wywiadu, z kolei jako uzupełnienie badań ilościowych zastosowano metodę obserwacji ukrytej.
Przeprowadzone badania ujawniły, że postawy i formułowane opinie o oświadczeniach żywieniowych i zdrowotnych są bardzo niejednoznaczne wśród konsumentek. Precyzyjne określenie opinii odnośnie różnorodnych obszarów związanych z oświadczeniami sprawiło znacznej grupie respondentek istotny problem.
Istotnym rezultatem podjętych badań własnych jest zbudowanie modelu postępowania rynkowego konsumentów w procesie zakupu żywności OOŻZ. Wyraźnie uwydatnia on istotną konstatację: niezbędnym warunkiem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów jest zarówno pozytywna postawa wobec produktów wyrażana w postaci opinii oraz dostrzeganie na opakowaniach produktów określonych treści oświadczeń żywieniowych i/lub zdrowotnych.