Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurc-Maj, Paulina
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2017-10-02T08:20:55Z
dc.date.available2017-10-02T08:20:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKurc-Maj P., „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego i „O nową organizację Muzeów Sztuki” Mariana Minicha, czyli jak patrzeć sztukę, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [125]-153, doi: 10.18778/8088-239-3.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22752
dc.description.abstractThe theme of the article is a new methodology for art history studies proposed in Władysław Strzemiński’s book The Theory of Vision and Marian Minich’s For the New Organization of Art Museums, the texts which are still valid today and were actively used for many years – in teaching of art history at the Academy of Fine Arts in Lodz and in the permanent exhibition of the Art Museum in Lodz. Both publications have their roots in pre-war activities of their creators, but have been refined after World War II, during reign of social realism. Thus they can be seen in the context of assimilation of the dominant ideology as well as a resistance to it. The author discusses the circumstances of writing both texts and the texts themselves, and analyzes the strategies they used, trying to find their disjoint elements to the dominant ideology as well as their reference to the theory of Heinrich Wölfflin. This leads to the conclusion, that the fact that both authors where focused on formal aspects can be understood as their strategy to regain the independence of the art from political propaganda, as well as their attempt to legitimize the existence and emphasize the importance of avant-garde art.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectWładysław Strzemińskipl_PL
dc.subjectMuzeum Sztuki w Łodzipl_PL
dc.subjectTeoria widzeniapl_PL
dc.subjectMarian Minichpl_PL
dc.subjectmetodologia historii sztukipl_PL
dc.title„Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego i „O nową organizację Muzeów Sztuki” Mariana Minicha, czyli jak patrzeć sztukępl_PL
dc.title.alternativeWładysław Strzemiński’s The Theory of Vision and Marian Minich’s For the New Organization of Art Museums, or How to Look at Artpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[125]-153pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum Sztuki w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.referencesArchiwum Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Teczka Władysława Strzemińskiego, Historia Sztuki (program nauczania).pl_PL
dc.referencesArchiwum Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Teczka Władysława Strzemińskiego, Włodzimierz Sokorski do Rektoratu PWSSP w Łodzi, Zwolnienie prof. Wł. Strzemińskiego z dnia 19 stycznia 1950.pl_PL
dc.referencesArchiwum Państwowe w Łodzi, Akta Muzeum Sztuki w Łodzi, sygn. 5, Odpis sprawozdania dla Ministerstwa Muzeum Miejskiego Historii i Sztuki w Łodzi za okres 1.03.–1.08.1945 z dnia 20.08.1945 r.pl_PL
dc.referencesMuzeum Sztuki w Łodzi, Dział Dokumentacji Naukowej, Sztuka w świetle analizy, cz. 2, Notatki z wykładów prof. Władysława Strzemińskiego, skompletował K. Kędzia, student PWSSP w Łodzi, maszynopis.pl_PL
dc.referencesKobro K., Strzemiński W., Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego, „Biblioteka a.r.”, t. 2, Łódź 1931.pl_PL
dc.referencesŁadnowska J., Kronika Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945–1994, [w:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945–1995, cz. 1, red. G. Sztabiński, Łódź 1995, s. 124–331.pl_PL
dc.referencesMinich M., Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów, „Studia Polonistyczne” 1937, s. 414–421.pl_PL
dc.referencesMinich M., O nową organizację muzeów sztuki, [w:] Sztuka współczesna, t. 2: Studia i szkice, red. J. Dutkiewicz, Kraków 1966, s. 70–190.pl_PL
dc.referencesMinich-Scholz A., Marian Minich – pod wiatr, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesNader L., Strzemiński i marksizm, wykład wygłoszony 8.01.2014, https://vimeo.com /84544122 (dostęp: 18.01.2016).pl_PL
dc.referencesOjrzyński J.A., Marian Minich. Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, „Miscellanea Łódzkie” 1994, z. 3, s. 8–15.pl_PL
dc.referencesRejniak-Majewska A., A Curious materialist history: Wladysław Strzeminski’s Theory of Vision, http://www.academia.edu/5164120/A_Curious_materialist_history_Wladyslaw_Strzeminskis_ Theory_of_Vision (dostęp: 18.01.2016).pl_PL
dc.referencesStrzemińska N., Sztuka, miłość i nienawiść. O Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemińskim, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Aspekty rzeczywistości, „Forma” 1936, nr 5, s. 6–13.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Pisma, wstęp, komentarze, oprac. Z. Baranowicz, Wrocław 1975.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Teoria widzenia, Kraków 1958.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Unizm w malarstwie, Warszawa 1928.pl_PL
dc.referencesSzeląg M., Testament muzealny Mariana Minicha, [w:] Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, t. 1, red. A. Jach, K. Słoboda, J. Sokołowska, M. Ziółkowska, Łódź 2015.pl_PL
dc.referencesSztabiński G., Od „obiektywnej rzeczy” do wyrazu świadomości wzrokowej. Koncepcja sztuki Władysława Strzemińskiego, [w:] W. Strzemiński, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. G. Sztabiński, Kraków 2006, s. VII–LXVI.pl_PL
dc.referencesWölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. D. Hanulanka, Wrocław 1962.pl_PL
dc.referencesZałuska W., Malarstwo współczesne w galeriach muzealnych, „Muzealnictwo” 1953, nr 3, s. 5–9.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska