dc.contributor.author | Kurc-Maj, Paulina | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T08:20:55Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T08:20:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Kurc-Maj P., „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego i „O nową organizację Muzeów Sztuki” Mariana Minicha, czyli jak patrzeć sztukę, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [125]-153, doi: 10.18778/8088-239-3.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-239-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22752 | |
dc.description.abstract | The theme of the article is a new methodology for art history studies proposed in Władysław
Strzemiński’s book The Theory of Vision and Marian Minich’s For the New Organization
of Art Museums, the texts which are still valid today and were actively used for many years
– in teaching of art history at the Academy of Fine Arts in Lodz and in the permanent exhibition
of the Art Museum in Lodz. Both publications have their roots in pre-war activities
of their creators, but have been refined after World War II, during reign of social realism.
Thus they can be seen in the context of assimilation of the dominant ideology as well as
a resistance to it. The author discusses the circumstances of writing both texts and the texts
themselves, and analyzes the strategies they used, trying to find their disjoint elements to
the dominant ideology as well as their reference to the theory of Heinrich Wölfflin. This
leads to the conclusion, that the fact that both authors where focused on formal aspects can
be understood as their strategy to regain the independence of the art from political propaganda,
as well as their attempt to legitimize the existence and emphasize the importance
of avant-garde art. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Władysław Strzemiński | pl_PL |
dc.subject | Muzeum Sztuki w Łodzi | pl_PL |
dc.subject | Teoria widzenia | pl_PL |
dc.subject | Marian Minich | pl_PL |
dc.subject | metodologia historii sztuki | pl_PL |
dc.title | „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego i „O nową organizację Muzeów Sztuki” Mariana Minicha, czyli jak patrzeć sztukę | pl_PL |
dc.title.alternative | Władysław Strzemiński’s The Theory of Vision and Marian Minich’s For the New Organization of Art Museums, or How to Look at Art | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [125]-153 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Muzeum Sztuki w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-240-9 | |
dc.references | Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Teczka Władysława Strzemińskiego, Historia Sztuki (program nauczania). | pl_PL |
dc.references | Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Teczka Władysława Strzemińskiego, Włodzimierz Sokorski do Rektoratu PWSSP w Łodzi, Zwolnienie prof. Wł. Strzemińskiego z dnia 19 stycznia 1950. | pl_PL |
dc.references | Archiwum Państwowe w Łodzi, Akta Muzeum Sztuki w Łodzi, sygn. 5, Odpis sprawozdania dla Ministerstwa Muzeum Miejskiego Historii i Sztuki w Łodzi za okres 1.03.–1.08.1945 z dnia 20.08.1945 r. | pl_PL |
dc.references | Muzeum Sztuki w Łodzi, Dział Dokumentacji Naukowej, Sztuka w świetle analizy, cz. 2, Notatki z wykładów prof. Władysława Strzemińskiego, skompletował K. Kędzia, student PWSSP w Łodzi, maszynopis. | pl_PL |
dc.references | Kobro K., Strzemiński W., Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego, „Biblioteka a.r.”, t. 2, Łódź 1931. | pl_PL |
dc.references | Ładnowska J., Kronika Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945–1994, [w:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945–1995, cz. 1, red. G. Sztabiński, Łódź 1995, s. 124–331. | pl_PL |
dc.references | Minich M., Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów, „Studia Polonistyczne” 1937, s. 414–421. | pl_PL |
dc.references | Minich M., O nową organizację muzeów sztuki, [w:] Sztuka współczesna, t. 2: Studia i szkice, red. J. Dutkiewicz, Kraków 1966, s. 70–190. | pl_PL |
dc.references | Minich-Scholz A., Marian Minich – pod wiatr, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Nader L., Strzemiński i marksizm, wykład wygłoszony 8.01.2014, https://vimeo.com /84544122 (dostęp: 18.01.2016). | pl_PL |
dc.references | Ojrzyński J.A., Marian Minich. Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, „Miscellanea Łódzkie” 1994, z. 3, s. 8–15. | pl_PL |
dc.references | Rejniak-Majewska A., A Curious materialist history: Wladysław Strzeminski’s Theory of Vision, http://www.academia.edu/5164120/A_Curious_materialist_history_Wladyslaw_Strzeminskis_ Theory_of_Vision (dostęp: 18.01.2016). | pl_PL |
dc.references | Strzemińska N., Sztuka, miłość i nienawiść. O Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemińskim, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W., Aspekty rzeczywistości, „Forma” 1936, nr 5, s. 6–13. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W., Pisma, wstęp, komentarze, oprac. Z. Baranowicz, Wrocław 1975. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W., Teoria widzenia, Kraków 1958. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W., Unizm w malarstwie, Warszawa 1928. | pl_PL |
dc.references | Szeląg M., Testament muzealny Mariana Minicha, [w:] Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, t. 1, red. A. Jach, K. Słoboda, J. Sokołowska, M. Ziółkowska, Łódź 2015. | pl_PL |
dc.references | Sztabiński G., Od „obiektywnej rzeczy” do wyrazu świadomości wzrokowej. Koncepcja sztuki Władysława Strzemińskiego, [w:] W. Strzemiński, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. G. Sztabiński, Kraków 2006, s. VII–LXVI. | pl_PL |
dc.references | Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. D. Hanulanka, Wrocław 1962. | pl_PL |
dc.references | Załuska W., Malarstwo współczesne w galeriach muzealnych, „Muzealnictwo” 1953, nr 3, s. 5–9. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-239-3.10 | |