Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWłodarczyk, Tomasz Mirosław
dc.contributor.editorWalińska, Ewa
dc.date.accessioned2019-02-18T13:24:09Z
dc.date.available2019-02-18T13:24:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWłodarczyk T., Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – aktualny stan dyskusji, [w:] Współczesne problemy finansów, rachunkowości i zarządzania, Walińska E. (red.), "Ekonomia i Zarządzanie w Teorii i Praktyce", t. 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 266-282, doi:10.18778/7525-962-9.20pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-962-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26845
dc.description.abstractCelem niniejszego opracowania jest omówienie na podstawie literatury przedmiotu najważniejszych wątków w dyskusji o źródłach kreowania przewagi konkurencyjnej współczesnego przedsiębiorstwa oraz wskazanie tych źródeł, które przesądzają o jego zdolności do rozwijania zbioru przewag okresowych. Odwołując się do teorii przewagi komparatywnej (comparative advantage theory), zwanej także teorią przewagi zasobowej (resource-advantage theory), sformułowanej przez S.D. Hunta i R.M. Morgana, opisano mechanizm osiągania przewagi konkurencyjnej z uwzględnieniem następujących po sobie działań przedsiębiorstwa.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of the chapter is the presentation of main themes for literature discussion on the sources of creation the competitive advantage in contemporary enterprise and the indication the sources deciding on its possibility to develop the data set of advantages. The mechanism of achieving the competitive advantage in connection with comparative advantage theory (resource-advantage theory) formulated by S.D. Hunt and R.M. Morgan has been described as a result of subsequent enterprise actions.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWalińska E. (red.), Współczesne problemy finansów, rachunkowości i zarządzania, "Ekonomia i Zarządzanie w Teorii i Praktyce", t. 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.relation.ispartofseriesEkonomia i Zarządzanie w Teorii i Praktyce", t. 7;7
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkonkurencjapl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwopl_PL
dc.subjectprzewaga zasobowapl_PL
dc.subjectrynekpl_PL
dc.subjectekonomiapl_PL
dc.titleŹródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – aktualny stan dyskusjipl_PL
dc.title.alternativeThe sources of the competitive advantage in enterprise – the state of artpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number266-282pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwempl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-216-3
dc.referencesAdamik A., Tymczasowość przewagi konkurencyjnej, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 1999, nr 9.pl_PL
dc.referencesBrzozowska E., Przewaga konkurencyjna elementem konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] J. Szabłowski (red.), Strategie konkurencji przedsiębiorstw – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2004.pl_PL
dc.referencesCyrson E., Nowy paradygmat strategii konkurencji, [w:] E. Skawińska (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji” 2005, nr 5.pl_PL
dc.referencesD’Aveni R.A., Hypercompetitive Rivalries: Competing in Highly Dynamic Environments, Free Press, New York 1995.pl_PL
dc.referencesDay G.S., Maintaining the competitive edge: Creating and sustaining advantages in dynamic competitive environments, [w:] G.S. Day, D.J. Reibstein, R.E. Gunther (eds), Wharton on Dynamic Competitive Strategy, Wiley, Hoboken, NJ 1997.pl_PL
dc.referencesDay G.S., Reibstein D.J., Gunther R.E. (eds), Wharton on Dynamic Competitive Strategy, Wiley, Hoboken, NJ 1997.pl_PL
dc.referencesDay G.S., Wensley R., Assessing advantage: A framework for diagnosing competitive superiority, „Journal of Marketing” 1988, vol. 52.pl_PL
dc.referencesFahy J., A resource-based analysis of sustainable competitive advantage in a global environment, „International Business Review” 2002, vol. 11, no. 1.pl_PL
dc.referencesFahy J., The Role of Resources in Global Competition, Routledge, London 2001.pl_PL
dc.referencesFaulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesGodziszewski B., Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.pl_PL
dc.referencesGołębiowski T. (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesHaffer M., Ogólna charakterystyka współczesnej konkurencji międzynarodowej, [w:] M.J. Stankiewicz (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2006.pl_PL
dc.referencesHamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Warszawa: Business Press 1999 (wydanie oryginalne: Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston 1994).pl_PL
dc.referencesHunt S.D., A General Theory of Competition. Resources, Competence, Productivity, Economic Growth, Sage Publications Thousand Oaks, London–New Delhi 2000.pl_PL
dc.referencesHunt S.D., Morgan R.M., Resource-advantage theory: A snake swallowing its tail or a general theory of competition, „Journal of Marketing” 1997, vol. 61, no. 3.pl_PL
dc.referencesHunt S.D., Morgan R.M., The comparative advantage theory of competition, „Journal of Marketing” 1995, vol. 59, no. 2.pl_PL
dc.referencesHunt S.D., Morgan R.M., The resource-advantage theory of competition: Dynamics, path dependencies and evolutionary dimensions, „Journal of Marketing” 1996, vol. 60, no. 4.pl_PL
dc.referencesJeżak J. (red.), Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Doświadczenia krajowe i międzynarodowe. T. 2, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź 2003.pl_PL
dc.referencesKotler P., Gestern A., Jak wygrywać w warunkach hiperkonkurencji, „Rzeczpospolita” 2001, nr 74, dodatek: „Moja kariera”.pl_PL
dc.referencesKrupski R. (red.), Rozwój szkoły zasobowej w zarządzaniu strategicznym, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2011.pl_PL
dc.referencesKrzos G., Business Process Reengineering a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesMa H., Creation and preemption for competitive advantage, „Management Decision” 1999, vol. 37, no. 3.pl_PL
dc.referencesMacias J., Nowe koncepcje przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji” 2008, nr 9.pl_PL
dc.referencesMakadok R., Can first-mover and early-mover advantages be sustained in an industry with low barriers to entry/imitation, „Strategic Management Journal” 1998, vol. 19, no. 7.pl_PL
dc.referencesMałkowska M., Metody kwantyfikacji przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] E. Urbanowska- Sojkin, P. Banaszyk (red.), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesMatyjas Z., Wzorce konkurowania przedsiębiorstw w sektorach – podejście dynamiczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesMcNamara G., Vaaler P.M., Devers C., Same as it ever was: the search for evidence of increasing hypercompetition, „Strategic Management Journal” 2003, vol. 24, no. 3.pl_PL
dc.referencesOliver Ch., Sustainable competitive advantage: combining institutional and resource-based views, „Strategic Management Journal” 1997, vol. 18, no. 9.pl_PL
dc.referencesOtta W.J., Strategia przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, [w:] T. Gołębiowski (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesPenrose E., The Theory of the Growth of the Firm, Blackwell, Oxford 1959.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Jurek-Stępień S. (red.), Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Klasyfikacja źródeł przewagi konkurencyjnej, [w:] K. Poznańska, A. Sosnowska (red.), Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Współczesne koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Z. Pierścionek, S. Jurek-Stępień (red.), Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesPolowczyk J., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie w ujęciu behawioralnym, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesPorter M.E., Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Helion, Gliwice 2006 (wydanie oryginalne: M.E. Porter, Competitive Adventage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York 1985).pl_PL
dc.referencesPoznańska K., Sosnowska A. (red.), Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesRokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSinger A.E., Hypercompetition, Business Press–Thomson Learning, London 2000.pl_PL
dc.referencesSitek E., Strategia rozwoju w ujęciu zasobowej teorii firmy, „Ekonomista” 1997, nr 5–6.pl_PL
dc.referencesSkawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesStankiewicz M.J. (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2006.pl_PL
dc.referencesStankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2002.pl_PL
dc.referencesStańczyk-Hugiet E., Budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy, [w:] J. Jeżak (red.), Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Doświadczenia krajowe i międzynarodowe. T. 2, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź 2003.pl_PL
dc.referencesSudolska A., Zasoby wiedzy jako strategiczny czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Stankiewicz M.J. (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2006.pl_PL
dc.referencesSysko-Romańczuk S., Koncepcja zasobowa firmy według Edith T. Penrose w nurcie rozważań nad wzrostem firmy, „Przegląd Organizacji” 2007, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesSzabłowski J. (red.), Strategie konkurencji przedsiębiorstw – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2004.pl_PL
dc.referencesŚmigielska G., Kreowanie przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesŚwitalski W., Innowacje i konkurencyjność, Wydawnictwo UW, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesTreacy M., Innovation as a Last Resort, „Harvard Business Review” 2004, vol. 82, no. 7–8.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Banaszyk P. (red.), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesWiggins R.W., Ruefli T.W., Schumpeter’s ghost: Is hypercompetition making the best of Times shorter, „Strategic Management Journal” 2005, vol. 26, no. 10.pl_PL
dc.referencesYip G.S., Strategia globalna, PWE, Warszawa 2004.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-962-9.20


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe