Show simple item record

dc.contributor.authorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2019-02-28T11:30:11Z
dc.date.available2019-02-28T11:30:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPawłowska A., Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi:10.18778/7525-863-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-863-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26941
dc.descriptionKsiążka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej. Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsztuka Afryki Południowejpl_PL
dc.subjectkultura Afryki Południowejpl_PL
dc.subjecttożsamość artystycznapl_PL
dc.subjectCzarny Lądpl_PL
dc.subjectapartheidpl_PL
dc.subjectmalarstwo czarnych gettpl_PL
dc.subjectafrykańskie maskipl_PL
dc.subjectkolonializmpl_PL
dc.titleSztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznychpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number403pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-605-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteAneta Pawłowska, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii uzyskała w 2000 r. na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2001–2004 przebywała w Republice Południowej Afryki. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. Współzałożycielka i członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Orientu/ od roku 2011 Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata oraz członek Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego. Pełni funkcję pełnomocnika ds. badań nad sztuką Afryki. Autorka dwu książek: Pro Arte. Monografia grupy warszawskich artystów 1922–1932 (2006) oraz Henryk Weyssenhoff (1859–1922). Zapomniany bard Białorusi (2006) – obie publikacje finansowane z grantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz kilkudziesięciu artykułów w języku polskim i angielskim dotyczących kultury, sztuki i uwarunkowań historycznych Afryki Południowej, a także sztuki polskiej XX w.pl_PL
dc.referencesAbel Elizabeth, Black Writing, White Reading: Race and the Politics of Feminist Interpretation, „Critical Inquiry” 1993, vol. 19, no. 3, s. 470–498.pl_PL
dc.referencesAddleson Jill (ed.), Azaria Mbatha: Retrospective Exhibition. Exhibition Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 1998.pl_PL
dc.referencesAlexander F[riedrich] L[udwig], Art in South Africa since 1900/Kuns in Suid-Afrika sedert 1900, A. A. Balkema, Kaapstad 1962.pl_PL
dc.referencesAlexander Lucy, Dorothy Kay, [w:] Our Art, vol. 4, Foundation for Education, Science and Technology, Pretoria 1993.pl_PL
dc.referencesAlexander Lucy, Frederick IʼOns Retrospective Exhibition, King George VI Art Gallery, Port Elizabeth 1990.pl_PL
dc.referencesAlexander Lucy, Cohen Evelyn, 150 South African Paintings Past and Present, Struikhof Publishers, Cape Town 1990.pl_PL
dc.referencesAllara Pamela, Johannesburg: In and out of the Museum the Joubert Park Project, 2000–2001, „Journal of Contemporary African Art. Nka” 2003, Spring/Summer, vol. 18.pl_PL
dc.referencesAllara Pamela, Martin Marilyn, Zola Mtshiza (eds.), Coexistence: Contemporary Cultural Production in South Africa, Brandeis University and Iziko Museums of Cape Town, Brandeis University Office of Publications, Massachusetts 2003.pl_PL
dc.referencesAllina Ndebele: Weaver-Designer, Art Museum, Pretoria 1985.pl_PL
dc.referencesAngas George French, The Kafirs Illustrated, Facsimile reprint of the original 1849 edition with a new Introduction by Frank Bradlow, A. A. Balkema, Cape Town 1974.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Art Meets Science: Flowers as Images, Catalogue for Standard Bank National Arts Festival Exhibition, Standard Bank, Johannesburg 1992.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Helen Mmakgabo Mmapula Sebidi: Standard Bank Young Artist Award Winner 1989, Standard Bank, Johannesburg 1989.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Irma Stern: A Feast for the Eye, Rembrandt van Rijn Art Foundation and Fernwood Press, Cape Town 1995.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Women and Art in South Africa, David Philip, Cape Town 1997.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Schmahmann Brenda (eds.), Between Union and Liberation: Women Artists in South Africa 1910–1994, Ashgate Publishing, Aldershot 2005.pl_PL
dc.referencesBarker Nicolas, Lady Anne Barnardʼs Watercolours and Sketches: Glimpses of the Cape of Good Hope, Fernwood Press, Cape Town 2009.pl_PL
dc.referencesBarrow John, An account of travels into the interior of Southern Africa; in which is considered, the importance of the Cape of Good Hope to the different European powers, as a naval and military station; as a territorial acquisition and commercial emporium in time of peace: with a statistical sketch of the whole colony; comp. from authentic documents, vol. 2, T. Cadell, jun. and W. Davies, London 1804. Permanent: http://hdl.handle.net/2027/hvd.320440431471 (22.08.2012).pl_PL
dc.referencesBarrow John, Travels into the interior of Southern Africa. In which are described the character and condition of the Dutch colonists of the cape of Good Hope, and of the several tribes of natives beyond its limits: the natural history of such subjects as occurred in the animal, mineral, and vegetable kingdoms; and the geography of the southern extremity of Africa. Comprehending also a topographical and statistical sketch of Cape Colony: with an inquiry into its importance as a naval and military station, as a commercial emporium; and as a territorial possession, (vol. 1), T. Cadell, jun. and W. Davies, London 1801.pl_PL
dc.referencesBattiss Walter, ELC Art and Craft Centre at Rorkeʼs Drift, „African Arts” 1977, vol. 2, no. 1.pl_PL
dc.referencesBecker Rayda, Keene Rochelle, Art routes: a guide to South African art collections, Witwatersrand University Press, Johannesburg 2000.pl_PL
dc.referencesBedford Emma (ed.), A Decade of Democracy: South African Art 1994–2004. From the permanent collection of Iziko: South African National Gallery, Double Storey and Iziko Museums of Cape Town, Cape Town 2004.pl_PL
dc.referencesBedford Emma (ed.), Contemporary South African Art 1985–1995: from the South African National Gallery Permanent Collection, South African National Gallery, Cape Town 1997.pl_PL
dc.referencesBedford Emma (ed.), Ezakwantu: Beadwork from the Eastern Cape, SANG, Cape Town 1993.pl_PL
dc.referencesBell Brendan, The Tatham Art Gallery Collection – 1903 to 1974, Tatham Art Gallery, Pietermaritzburg 2009.pl_PL
dc.referencesBell Brendan, Addleson Jill (eds.), Jabulisa 2000: The Art of Kwazulu-Natal, Natal Arts Trust, Durban 2000.pl_PL
dc.referencesBerman Esmé, Alexis Preller – Africa, the Sun and Shadows, David Krut Publishing, Cape Town 2010.pl_PL
dc.referencesBerman Esmé, Art and Artists of South Africa: An Illustrated Biographical Dictionary and Historical Survey of Painters, Sculptors and Graphic Artists since 1875, A. A. Balkema, Cape Town–Rotterdam 1983, 1994.pl_PL
dc.referencesBerman Esmé, Painting in South Africa, Southern Book Publishers, Johannesburg 1993.pl_PL
dc.referencesBertram Dieter, Cecil Higgs: Close Up, William Watermm, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesBiennial of Art VIII 1987: Five South African Artists, Catalogue (Henry Symonds, Marion Arnold, Karel Nel, Keith Dietrich, Margaret Vorster), CRAC, Valparaíso 1987.pl_PL
dc.referencesBird Alan, Arabella Roupell: Pioneer Artist of Cape Flowers, South African Natural History Publication Company, Johannesburg 1975.pl_PL
dc.referencesBird Alan, More Cape Flowers by a Lady: The Paintings of Arabella Roupell, South African Natural History Publication Company, Johannesburg 1964.pl_PL
dc.referencesBirkett Dea, Spinsters Abroad: Victorian Lady Explorers, Victor Gollancz, London 1991.pl_PL
dc.referencesBlunt Wilfrid, Stearn William T., The Art of Botanical Illustration, Antique Collectorsʼ Club and the Royal Botanic Gardens, Kew, Woodbridge, Suffolk 1994.pl_PL
dc.referencesBokhorst Matthys, An art historianʼs appraisal of the Le Vailiant collection, [w:] François le Vailiant: Traveller in South Africa, vol. 2, Library of Parliament, Cape Town 1973.pl_PL
dc.referencesBokhorst Matthys, François le Vailiant: his life and work, [w:] François le Vailiant: Traveller in South Africa, vol. 1, Library of Parliament, Cape Town 1973.pl_PL
dc.referencesBorman Johans, Siebrits Warren, Aspects of South African Art 1903–1999, Catalogue no. 1/2001, Ex Libris Press, Johannesburg 2001.pl_PL
dc.referencesBradlow Edna, Women at the Cape in the mid-19th century, „South African Historical Journal” 1987, vol. 19.pl_PL
dc.referencesBradlow Edna, Bradlow Frank, Thomas Bowler of the Cape of Good Hope: His Life and Work with a Catalogue of Extant Paintings, A. A. Balkema, Cape Town 1955.pl_PL
dc.referencesBradlow Frank R., Cairns Margaret, The Early Cape Muslims: A Study of Their Mosques, Genealogy and Origins, A. A. Balkema, Cape Town 1978.pl_PL
dc.referencesBristowe Anthea, Newtown Galleries launched in fine style, „Business Day” 1991, 27 June.pl_PL
dc.referencesBrown Carol, ‘Sekoto Exhibition. Review. Tonight section, „Daily News” 1990, 6 June.pl_PL
dc.referencesBrown Carol, Contemporary African Spirit, „Daily News” 1991, 26 February.pl_PL
dc.referencesBrown Carol, Motswai offers optimistic insight into a silent world, „Daily News” 1993, 18 February.pl_PL
dc.referencesBrown Carol, Review: Frederick I’Ons exhibition, „Daily News” 1990, 20 November.pl_PL
dc.referencesBrown Carol (ed.), Umbukiso, Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 2001.pl_PL
dc.referencesBrown James Ambrose, South African Art, Macdonald SA, Cape Town 1978.pl_PL
dc.referencesBurman Jose, In the Footsteps of Lady Anne Barnard, Human and Rousseau1, Cape Town 1990.pl_PL
dc.referencesCape Town Triennial, Catalogues, 1982, 1985, 1988, 1991.pl_PL
dc.referencesCarman Jillian, Margaret Vorster,1820 Foundation, Grahamstown 1988.pl_PL
dc.referencesCarman Jillian, Uplifting the Colonial Philistine: Florence Phillips and the Making of the Johannesburg Art Gallery, Wits University Press, Johannesburg 2006.pl_PL
dc.referencesCarman Jillian (ed.), 1910–2010 One Hundred Years of Collecting: The Johannesburg Art Gallery, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 2011.pl_PL
dc.referencesCarr Florayne (ed.), Centenary of Women on Campus 1886/7–1986/7, University of Cape Town, Cape Town 1987.pl_PL
dc.referencesCarruthers Jane, Arnold Marion, The life and work of Thomas Baines, Fernwood Press, Vlaeberg 1995.pl_PL
dc.referencesCock Jacklyn, Maids and Madams: Domestic Workers under Apartheid, Womenʼs Press, London 1989.pl_PL
dc.referencesCoetzee Nico J., Pierneef, Land and Landscape: The Johannesburg Station Panels in Context, CBM Publishing, Johannesburg 1992.pl_PL
dc.referencesContemporary South African art: the Gencor collection, Kendell Geers, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1997.pl_PL
dc.referencesCook Shashi C., Redress: debates informing exhibitions and acquisitions in selected South African public art galleries (1990–1994), niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 2009.pl_PL
dc.referencesCoombes Annie E., History After Apartheid: Visual Culture and Public Memory in a Democratic South Africa, Durham: Duke University Press 2003.pl_PL
dc.referencesCoombes Annie E., Siopis Penny, Gender, Race, Ethnicity in Art Practice in Post-Apartheid South Africa: Annie E. Coombes and Penny Siopis in Conversation, „Feminist Review” 1997, Spring, no. 55.pl_PL
dc.referencesCorsane Gerard, Mpumlwana Khwezio, Pastor-Makhurane Juanita, Inclusion and the power of representation: South African museums and the cultural politics of social transformation, [w:] Richard Sandell (ed.), Museums, Society, Inequality, Routledge, London and New York 2002.pl_PL
dc.referencesCosser Marijke, Images of a changing frontier: worldview in eastern Cape art from Bushman rock art to 1875, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 1993.pl_PL
dc.referencesCowling Richard, Richardson Dave, Fynbos: South Africaʼs Unique Floral Kingdom, Fernwood Press, Cape Town 1995.pl_PL
dc.referencesCrais Clifton C., The Making of the Colonial Order: White Supremacy and Black Resistance in the Eastern Cape, 1770–1865, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1992.pl_PL
dc.referencesCruise Wilma, Contemporary Ceramics in South Africa, Struik Winchester, Cape Town 1991.pl_PL
dc.referencesCrump Alan (ed.), The Standard Bank Corporate Art Collection, Standard Bank Centre Art Gallery, Johannesburg 1990.pl_PL
dc.referencesCullinan Patrick, Colonel R. J. Gordon: the Dias Padrão at Kwaaihoek, the hermitage at Mossel Bay, „Quarterly Bulletin of the S.A. Library” 1982, 37(2).pl_PL
dc.referencesCullinan Patrick, Robert Jacob Gordon, 1743–1795: The Man and His Travels at the Cape, Struik Winchester, Cape Town 1992.pl_PL
dc.referencesDapper Olfert, Naukeurige beschrijvinge der Afrikaensche gewesten van Egypten, Barbaryen, Lybiën, Biledulgerid, Negroslant, Guinea, Ethiopiën, Abyssinië, vertoont in de benamingen…, Jacob van Meurs, Amsterdam 1676.pl_PL
dc.referencesDe Villiers Simon A., Otto Landsberg 1803–1905, C. Struik. Douglas, Cape Town 1974.pl_PL
dc.referencesDelmont Elizabeth, Catalogue raisonne of Maggie Laubserʼs works, niepublikowana praca magisterska, University of the Witwatersrand, 1980.pl_PL
dc.referencesDelmont Elizabeth, Maggie Laubser: juvenilia and early South African works before 1913, „South African Journal of Cultural and Art History” 1989, vol. 3, no. 1.pl_PL
dc.referencesDelmont Elizabeth, The role of self in the Expressionist paradigm: a critical examination of Laubserʼs German works, „De Arte” 1992, vol. 46.pl_PL
dc.referencesDewar John, Neglected Art at Jo’burg Art Gallery. On the Art Scene Column, „The Star” 1988, 25 November.pl_PL
dc.referencesDouglas Henry Alexander, An Address Delivered at the Opening of the Fine Arts Exhibition on Friday, October 29, 1858, Published by the committee, Cape Town 1858.pl_PL
dc.referencesDowson Thomas A., Lewis-Williams David (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesDubow Neville, Irma Stern, C. Struik Publishers, Cape Town 1974.pl_PL
dc.referencesDubow Neville (ed.), Paradise: The Journal and Letters (1917–1933) of Irma Stern, Chameleon Press, Cape Town 1991.pl_PL
dc.referencesEeden van Jeanne, Du Preez Amanda, South African visual culture, Van Schaik Uitgewers/Publishers, Pretoria 2005.pl_PL
dc.referencesElliott David (ed.), Art from South Africa, Museum of Modern Art distributed by Thames and Hudson, Oxford 1990.pl_PL
dc.referencesEnwezor Okwui, Trade Routes: History and Geography: Second Johannesburg Biennale, Africus Institute for Contemporary Art, South Johannesburg 1997pl_PL
dc.referencesEnwezor Okwui, Farrell Ann Laurie, Perryer Sophie (eds.), Personal Affects: Power and Poetics in Contemporary South African Art, t. 1, Museum for African Art, New York 2004.pl_PL
dc.referencesFairbridge Dorothea, Lady Anne Barnard at the Cape of Good Hope 1797–1802, Clarendon Press, Oxford 1924.pl_PL
dc.referencesFall NʼGoné, Pivin Jean Loup (eds.), Anthology of African art: the twentieth century, D. A. P./Distributed Art Publishers, New York; Revue Noire Editions, African Contemporary Art, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesFee Hoisted Berning and Bonnie Ntshalintshali, Standard Bank Young Artist Award 1990, with an essay by Andrew Verster, Standard Bank, Johannesburg 1990.pl_PL
dc.referencesFisher John, That Miss Hobhouse, Seeker and Warburg, London 1971.pl_PL
dc.referencesFransen Hans, Drie Eeue Kuns in Suid-Afrika, Anreith, Scottsville 1981.pl_PL
dc.referencesFransen Hans, Guide to the Museums of Southern Africa – Gids vir die museums van Suider-Afrika, S.A. Museums Association, revised edition, Johannesburg 1978.pl_PL
dc.referencesFransen Hans, Three Centuries of South African Art, Donker, Johannesburg 1982.pl_PL
dc.referencesFreschi Federico, Big Business Beautility: The Old Mutual Building, Cape Town, South Africa, „Journal of Decorative and Propaganda Arts” 1994, vol. 20.pl_PL
dc.referencesGledhill Eily, Mary Elizabeth Barber: naturalist, historian and artist, „Grahamstown Historical Society Annals” 1976, vol. 2.pl_PL
dc.referencesGordon-Brown Alfred, Pictorial Africana: A Survey of Old South African Paintings, Drawings and Prints to the End of the Nineteenth Century with a Biographical Dictionary of One Thousand Artists, A. A. Balkema, Cape Town 1975.pl_PL
dc.referencesGreenwall Ryno, Artists and Illustrators of the Anglo-Boer War, Fernwood Press, Cape Town 1992.pl_PL
dc.referencesGuenther Egon, Skotnes Cecil, Retrospective Exhibition 1956–1972, Pretoria Art Museum, Pretoria 1972.pl_PL
dc.referencesGutsche Thelma, The Bishopʼs Lady, Howard Timmins, Cape Town 1970.pl_PL
dc.referencesHammond-Tooke David, Nettleton Anitra (eds.), Ten Years of Collecting (1979–1989), University of the Witwatersrand, Johannesburg 1989.pl_PL
dc.referencesHarmsen Frieda, Maud Sumner and her muse, [w:] Women and the Visual Arts, Proceedings of the 1st conference of the South African Association of Art Historians (Transvaal Branch) 1990.pl_PL
dc.referencesHarmsen Frieda, Maud Sumner, Painter and Poet, J. L. van Schaik, Pretoria 1992.pl_PL
dc.referencesHarmsen Frieda, The Women of Bonnefoi, J. L. van Schaik, Pretoria 1980pl_PL
dc.referencesHassan Salah M., Oguibe Olu, Authentic/Ex-centric: Conceptualism in Contemporary African Art, Forum for African Arts, New York 2001.pl_PL
dc.referencesHerreman Frank, DʼAmato Mark, Liberated Voices, contemporary art from South Africa, The Museum For African Art, New York 1999.pl_PL
dc.referencesHeymans Rina, The Voortrekker Monument, Pretoria, VM Board of Control, Pretoria 1986.pl_PL
dc.referencesHobbs Philippa, Rankin Elizabeth, Printmaking in a transforming South Africa, David Philip, Cape Town 1997.pl_PL
dc.referencesHuddleston Sarah, Against All Odds: George Pemba – His Life and Works, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1996.pl_PL
dc.referencesHuntley Merle, Art in Outline 2: from rock art to the late 18th century, Oxford University Press, Oxford 1994.pl_PL
dc.referencesHuntley Merle, Art in Outline, Oxford University Press, Oxford 1992.pl_PL
dc.referencesHyam Ronald, Empire and Sexuality: The British Experience, Manchester University Press, Manchester 1990.pl_PL
dc.referencesImages of Defiance: South African Resistance Posters of the 1980s, Ravan Press, Johannesburg 1991.pl_PL
dc.referencesJager de E[dward]. J., Images of Man: Contemporary South African Black Art and Artists, Fort Hare University Press, Alice 1992.pl_PL
dc.referencesJeppe Harold, South African Artists 1900–1962, Afrikaanse Pers-Boekhande, Johannesburg 1963.pl_PL
dc.referencesKasfir Sidney, African Art and Authenticity: A Text with a Shadow, [w:] Oguibe Okwunodu, Enwezor Okwui (eds.), Reading the Contemporary: African Art from Theory to the Marketplace, Institute of International Visual Arts. Kirkman House, London 1999.pl_PL
dc.referencesKasfir Sidney, Contemporary African Art, Thames & Hudson, London 1999.pl_PL
dc.referencesKennedy R. F. (ed.), Catalogue of Pictures in the Africana Museum, vol. 1–7, Africana Museum, Johannesburg 1966–1972.pl_PL
dc.referencesKennedy R. F. (ed.), Catalogue of Prints in the Africana Museum and in Books in the Strange Collection of Africana in the Johannesburg Public Library up to 1870, vol. 1–2, Africana Museum, Johannesburg 1975–1976.pl_PL
dc.referencesKirby Percival R., The Hottentot Venus, „Africana Notes and News” 1948, vol. 6, no. 1.pl_PL
dc.referencesKlopper Sandra, Nel Karel, The Art of Southeast Africa: From the Conru Collection, 5 Continents, Milan 2002.pl_PL
dc.referencesKlopper Sandra, ʽGeorge French Angasʼ (Re)presentation of the Zulu in The Kafirs Illustrated, „South African Journal of Cultural and Art History” 1989, vol. 3, no. 1.pl_PL
dc.referencesKolbe Peter, Caput bonae spei hodiernum, Das ist vollständige Beschreibung des Africanischen Vorgebürges der Guten Hofnung, worinnen in dreyen Theilen abgehandelt wird, wie es heut zu Tage nach seiner Situation und Eigenschaft aussiehet… und …was die eigenen Einwohner die Hottentotten, vor seltsame Sitten und Gebräche haben, Peter Conrad Monath, Nuremberg 1719.pl_PL
dc.referencesLessing Margaret (ed.), South African Women Today, Maskew Miller, Cape Town 1994.pl_PL
dc.referencesLockett Cecily (ed.), Breaking the Silence: A Century of South African Womenʼs Poetry, Ad Donker, Johannesburg 1990.pl_PL
dc.referencesMaggie Laubser: Early Works from the Silberberg Collection, South African National Gallery, Cape Town 1988.pl_PL
dc.referencesManganyi Noel Chabani, Gerard Sekoto, „I am an African”, Wits University Press, Johannesburg 2004.pl_PL
dc.referencesMannering Hildegard Kirsten, European stylistic influence on early twentieth century South African painters, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 1996.pl_PL
dc.referencesMarschall Sabine, Art in South Africa: ʻredressʼ through Terminology, „De Arte” 2001, September, vol. 64.pl_PL
dc.referencesMarschall Sabine, Landscape of Memory: Commemorative Monuments, Memorials and Public Statuary in Post-apartheid South-Africa, Afrika-Studiecentrum series, vol. 15, BRILL NV, Amsterdam 2010.pl_PL
dc.referencesMatsemela Manaka (ed.), Echoes of African art: a century of art in South Africa, Skotaville, Braamfontein 1987.pl_PL
dc.referencesMbatha Azaria, Azaria Mbatha, „Artlook” 1969, October, vol. 35.pl_PL
dc.referencesMcDonald Peter D., Literature Police: Apartheid Censorship and Its Cultural Consequences, Oxford University Press, Oxford 2009.pl_PL
dc.referencesMeintjes Julia, Pritchard Robert (eds.), South African Reserve Bank Art Collection, Reserve Bank, Johannesburg 1991.pl_PL
dc.referencesMills Sara, Discourses of Difference: An Analysis of Womenʼs Travel Writing and Colonialism, Routledge, London 1991.pl_PL
dc.referencesMitford-Barberton Ivan, The Barbers of the Peak: A History of the Barber, Atherstone, and Bowker Families, Oxford University Press, Oxford 1934.pl_PL
dc.referencesMnyele Thamsanqa, Thoughts on Bongiwe and the Role of Revolutionary Art, [w:] Andries Olifant, Ivan Vladislavic (eds.), The Years of Staffrider, Ravan Press, Johannesburg 1988.pl_PL
dc.referencesMoriarty Thomas, Finding the Words: A Rhetorical History of South Africaʼs Transition from Apartheid to Democracy, Praeger, New York 2003.pl_PL
dc.referencesNaudé Adèle, Hugo Naudé, Struik Publishers, Cape Town 1974.pl_PL
dc.referencesNdebele Njabulo, Rediscovery of the Ordinary: Essays on South African Literature and Culture, COSAW, Fordsburg 1991.pl_PL
dc.referencesNel Paul G., J. H. Pierneef – His Life and Work, Perskor, Cape Town 1990.pl_PL
dc.referencesNettleton Anitra, Writing Artists into History: Dumile Feni and the South African Canon, „African Arts”, Spring 2011, vol. 44, no. 1.pl_PL
dc.referencesNettleton Anitra, Hammond-Tooke David (eds.), African art in Southern Africa: from tradition to township, Ad. Donker, Johannesburg 1989.pl_PL
dc.referencesNewton-Thompson Joyce, Gwelo Goodman: South African Artist, George Allen and Unwin, London 1951.pl_PL
dc.referencesNicol Tracy-Lee, Aspects of memory in the sculptural work of Jane Alexander: 1982–2009, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 2010.pl_PL
dc.referencesOgilby John, Africa: Being an Accurate Description of the Regions of Ægypt, Barbary, Lybia, and Billedulgerid, The Land of Negroes, Guinee, Æthiopia, and the Abyssines, …, T. Johnson, London 1670.pl_PL
dc.referencesOgilvie Grania, The Dictionary of South African Painters and Sculptors, Everard Read, Johannesburg 1988.pl_PL
dc.referencesOliphant Andries, A few South Africans: the political image and artistic reproduction in the work of Sue Williamson, „Northwestern Review” 1986, vol. 24, no. 3.pl_PL
dc.referencesOur Art, vol. 1–4, Lantern, Pretoria 1959–1993.pl_PL
dc.referencesPearse Geoffrey Eastcott, Eighteenth century architecture in South Africa, A. A. Balkema, Cape Town 1968.pl_PL
dc.referencesPeffer John, Art and the end of Apartheid, Minneapolis University Press, Minneapolis–London 2009.pl_PL
dc.referencesPerryer Sophie (ed.), 10 Years, 100 Artists: Art in a Democratic South Africa, Struik Publishers, Cape Town 2004.pl_PL
dc.referencesPetiver James, Gazophylacii Naturæ & Artis, Decas Prima-[Decimus] In quâ Animalia, Quadrupeda, Aves, Pisces, Reptilia, Insecta, Vegetabilia; item Fossilia, Corpora Marina & Stirpes Minerales è Terra Eruta, Lapides Figurâ Insignes &c. Descriptionibus Brevibus& Iconibus Illustrantur, hisce Annexa erit Supellex Antiquaria, Numismata, Gemmæ Excisæ, & Sculpturæ,Opera Figulina, Lucernæ, Urnæ, Instrumenta Varia: Inscriptiones, Busta, Reliquaque ad [i]tem Priscam Spectantia: item Machinæ, Effigies Clarorum Virorum, Omniaque Arte Producta, Londini: Christ. Bateman 1702–09.pl_PL
dc.referencesPippa Skotnes: In the Wake of the White Wagons, Standard Bank Young Artist Award catalogue with an essay by Michael Godby, Standard Bank, Johannesburg 1993.pl_PL
dc.referencesPonsonby Laura, Marianne North at Kew Gardens, Webb and Bower, Exeter 1990.pl_PL
dc.referencesPowell Ivor, Jane Alexander: Sculpture and Photomontage, Cape Town 1995.pl_PL
dc.referencesPowell Richard J., Black Art: A Cultural History, II edition, Thames & Hudson, London 2003.pl_PL
dc.referencesPratt Mary Louise, Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation, Routledge, London 1992.pl_PL
dc.referencesPratt Mary Louise, Scratches on the Face of the Country; Or, What Mr. Barrow Saw in the Land of the Bushmeni, „Critical Inquiry” 1985, vol. 12, no. 1 („Race”, Writing, and Difference).pl_PL
dc.referencesProud Hayden (ed.), Revisions. Expanding the narrative of South African art The Campbell Smith Collection, Unisa Press, Pretoria 2006.pl_PL
dc.referencesPurcell F[rederick] W. F., Jan van Riebeeckʼs Portrait, „South African Medical Journal” 1952, 5 April.pl_PL
dc.referencesQuinton J[ohannes] C., Robinson A[ntony] M. L. (eds.), François le Vaillant, Traveller in South Africa, and His Collection of 165 Water-Colour Paintings, 1781–1784, Parliament Library, Cape Town 1973pl_PL
dc.referencesRamphele Mamphela, A Life, David Philip, Cape Town 1995.pl_PL
dc.referencesRankin Elizabeth, Black artists, white patron: The cross-cultural art market in urban South Africa, „Africa Insight” 1990, vol. 20, no. 1.pl_PL
dc.referencesRankin Elizabeth, Images of Metal: Post-War Sculptures and Assemblages in South Africa, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesRankin Elizabeth, Images of Wood: Aspects of the History of Sculpture in 20th-century South Africa, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1989.pl_PL
dc.referencesRankin Elizabeth, Hobbs Philippa, Rorke’s Drift: Empowering Prints. Twenty Years of Printmaking in South Africa, Double Storey Books, Cape Town 2003.pl_PL
dc.referencesRaven-Hart Rowland, Before Van Riebeeck, Struik, Cape Town 1967.pl_PL
dc.referencesRichards Colin, Excess as transgression: reducing surface to depth in the still-life painting of Penny Siopis, Printed in the Proceedings of the 2nd conference of the South African Association of Art Historians 1986.pl_PL
dc.referencesRobinson Lewin A[ntony] M. (ed.), The Cape Journals of Lady Anne Barnard 1797–98, Van Riebeeck Society, Cape Town 1994.pl_PL
dc.referencesRobinson Lewin A[ntony] M. (ed.), The Letters of Lady Anne Barnard: Written to Henry Dundas from the Cape of Good Hope 1793–1803, A. A. Balkema, Cape Town 1973.pl_PL
dc.referencesRookmaaker L[arron] C., J. N. S. Allamand’s edition (1769–1781) to the Nouvelle Edition of Buffon’s Histoire Naturelle published in Holland, „Bijdragen tot de Dierkunde” 1992, vol. 61(3).pl_PL
dc.referencesRory Bester (ed.), Figure and Ground. Reflections on the South African Reserve Bank Art Collection, Ultra Litho (Pty), Johannesburg 2007.pl_PL
dc.references[Roupell Arabella], Specimens of the Flora of South Africa, W. Nicol, London 1849.pl_PL
dc.referencesRourke John P., A Century of Cape Botanical Art, City of Cape Town, Cape Town 1988.pl_PL
dc.referencesRoworth Edward, Landscape Art in South Africa, [w:] Charles Holme (ed.), Art of the British Empire Overseas, The Studio Ltd., London, Paris, New York 1917.pl_PL
dc.referencesSaar Johan Jacob, Ost-Indianische funfzehnjährige Kriegs-Dienste und wahrhafftige Beschreibung, was sich Zeit solcher funfzehen Jahr, von Anno Christi 1644 bis Anno Christi 1659 zur See und zu Land, in offentlichen Treffen, in Belägerungen, in Stürmen, in Eroberungen, Portugäsen und Heydenscher Plätze und Städte, in Marchirn, in Quartirn mit Ihm und andern Seinen Camerades begeben hab, am allermeisten auf der grossen und herrlichen Insel Ceilon, Felssecker, Nurnberg 1662.pl_PL
dc.referencesSack Steven, The Neglected Tradition: Towards a New History of South African Art (1930–1988), Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1988.pl_PL
dc.referencesSchmahmann Brenda, Through the looking glass: representations of self by South African women artists, David Krut Publishers, Johannesburg 2004.pl_PL
dc.referencesSchoeman Karel, Irma Stern: The Early Years, 1894–1933, South African Library, Cape Town 1994.pl_PL
dc.referencesSchoonraad Murray, Nuwe Groep/New Group 1938–1954, South African National Gallery, Cape Town 1988.pl_PL
dc.referencesShaw Margaret, Hottentots, Bushmen and Bantu, [w:] François le Vaillant: Traveller in South Africa, vol. 1, Library of Parliament, Cape Town 1973.pl_PL
dc.referencesSimbao Ruth, Afri thing is not what it seems. Weighing the Africa in South Africa, „Art South Africa” 2008, vol. 7, no. 1.pl_PL
dc.referencesSimons Phillida Brooke, Godby Michael, The life and work of Charles Bell, Fernwood Press, Cape Town 1998.pl_PL
dc.referencesSkawran Karin, Is there life after trance?, „De Arte” 1991, vol. 44.pl_PL
dc.referencesSkawran Karin, South African women and the fine arts, [w:] Margaret Lessing (ed.), South African Women Today, Maskew Miller Longman, Cape Town 1994.pl_PL
dc.referencesSkawran Karin, The visual as a site of meaning: San parietal painting and the experience of modern art, [w:] Thomas A. Dowson, David Lewis-Williams (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesSkawran Karin, Walter Battiss: Gentle Anarchist, Standard Bank Gallery, Johannesburg 2005.pl_PL
dc.referencesSkawran Karin (ed.), Miscast: Negotiating the Presence of the Bushmen, University of Cape Town Press, Cape Town 1996.pl_PL
dc.referencesSmith Andrew B., The Khoikhoi at the Cape of Good Hope: Seventeenth-Century Drawings in the South African Library, South African Library, Cape Town 1993.pl_PL
dc.referencesSmith Anna H., Claudius Water-Colours in the Africana Museum, Africana Museum, Johannesburg 1952.pl_PL
dc.referencesSolomon Anne, ʽMythic womenʼ: a study in variability in San rock art and narrative, [w:] Thomas A. Dowson, and David Lewis-Williams (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesSpiro Lesley, Gérard Sekoto, Gerard Sekoto: unsevered ties, Johannesburg Art Gallery, 1.11.1989– 10.2.1990, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1989.pl_PL
dc.referencesStern Irma, Congo, Van Schaik, Pretoria 1943.pl_PL
dc.referencesStrauss Pamela, Africa Style in South Africa, Jonathan Ball, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesStrutt Daphne H., Fashion in South Africa, 1652–1900: an illustrated history of styles and materials for men, women and children, with notes on footware, hairdressing, accessories and jewellery, A. A. Balkema, Cape Town 1975.pl_PL
dc.referencesSuzman Helen, In No Uncertain Terms, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1994.pl_PL
dc.referencesTachard Gay, Voyage de Siam, des pères Jesuites, envoyéz par le Roy, aux Indes & à la Chine, avec leurs Observations Astronomiques, et leurs Remarques de Physique, de Géographie, d’Hydrographie, & d’Histoire, Arnould Seneuze, Daniel Horthemels, Paris 1686.pl_PL
dc.referencesTrotter Alys Fane, Old Colonial Houses of the Cape of Good Hope, Facsimile reprint of 1900 edition, Art Link, Johannesburg 1996.pl_PL
dc.referencesVaillant François Le, Second voyage dans lʼintérieur de lʼAfrique, par le cap de Bonne-espérance, dans les années 1783, 84 et 85, H. J. Jansen et compe, lʼan 3 de la République, Paris [1795].pl_PL
dc.referencesVaillant François Le, Voyage De Monsieur Le Vaillant Dans LʼIntérieur De LʼAfrique par Le Cap De Bonne-Espérance, Dans les Années 1780, 81, 82, 83, 84 & 85; vol. 1–2, Mourer/ Hignou, Lausanne 1790. Permalink: http://www.mdz-nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn: de:bvb:12-bsb10467327-6 (22.08.2012) oraz edycja vol. 1–2, Leroy, Paris 1790.pl_PL
dc.referencesVan der Aa Pieter, Naaukeurige versameling der gedenkwaardigste zee- en land-reysen na Oost- en West-Indien, P. v.d. Aa & F. Halma, Lejden Leyden & Utrecht 1706–1708.pl_PL
dc.referencesVan der Merwe N. J. The National Womenʼs Monument, War Museum, Bloemfontein b.d.pl_PL
dc.referencesVan Robbroeck Lize, The ideology and practice of community arts in South Africa, with particular reference to Katlehong and Alexandra Arts Centres, niepublikowana praca magisterska, University of the Witwatersrand 1991.pl_PL
dc.referencesVan Robbroeck Lize, Township Art: Libel or Label, „De Arte” 1998, no. 57.pl_PL
dc.referencesVan Rooyen Johan, Maggie Laubser, C. Struik, Cape Town 1974.pl_PL
dc.referencesVilliers Rina de, J. H. Pierneef: Pretorian, Transvaler, South African, Pretoria Art Museum, Pretoria 1986.pl_PL
dc.referencesVisoná Monica Blackmun, Poynor Robin, Cole Herbert M. (eds.), History of Art in Africa, Prentice Hall, New Jersey 2004.pl_PL
dc.referencesVorster Margaret, Special uses of the symbol in contemporary visual art, Masters dissertation, University of the Witwatersrand 1984.pl_PL
dc.referencesWalker Cherryl, Women and Resistance in South Africa, David Philip, Cape Town 1991.pl_PL
dc.referencesWalker Cherryl (ed.), Women and Gender in Southern Africa to 1945, David Philip, Cape Town 1990.pl_PL
dc.referencesWare Vron, Beyond the Pale: White Women, Racism and History, Verso, London 1992.pl_PL
dc.referencesWarner Brian (ed.), Lady Herschel: Letters from the Cape, Friends of the South African Library, Cape Town 1991.pl_PL
dc.referencesWelz Stephan and Co, Important South African, American, British and Continental Paintings, Drawings, Sculpture and Prints (20th anniversary catalogue, 15 May), Stephan Welz and Co/Sotheby’s, Johannesburg 1989 oraz idem, 3 November 1997.pl_PL
dc.referencesWilliamson Sue, Ashraf Jamal, Art in South Africa: the Future Present, David Philip Publishers, Cape Town 1996.pl_PL
dc.referencesWilliamson Sue, Resistance Art in South Africa, II edition, Double Storey, Cape Town 2004.pl_PL
dc.referencesWilliamson Sue, South African art now, Collins Design, New York 2009.pl_PL
dc.referencesWilson Herbert Wrigley, With the Flag to Pretoria: A History of the Boer War of 1899–1900, Harmsworth Brothers, London 1901.pl_PL
dc.referencesWomen Artists in South Africa, South African National Gallery, Cape Town 1985.pl_PL
dc.referencesYounge Gavin, Art of the South African Townships, Thames and Hudson, London 1988.pl_PL
dc.referencesZiegler Nirmi, ʽIdentity’ reflected in South African art more, [w:] Who Am I… ngingubani?, Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 2011.pl_PL
dc.referencesAppiah Kwame Anthony, Gates Henry Louis (Jr.) (eds.), Africana: The Encyclopedia of the African and African American Experience, Basic Civitas Books, New York 1999.pl_PL
dc.referencesBeinart William, Twentieth Century South Africa, Oxford University Press, Oxford 2001.pl_PL
dc.referencesBöeseken Anna Jacoba, Slaves and Free Blacks at the Cape, 1658–1700, Tafelberg, Cape Town 1977.pl_PL
dc.referencesBrown Joshua, Manning Patrick, Shapiro Karin, Wiener Jon (eds.), History from South Africa. Alternative Visions and Practices, Temple University Press, Philadelphia 1991.pl_PL
dc.referencesButler Anthony, Democracy and Apartheid: Political Theory, Comparative Politics and the Modern South African State, Macmillan Press, Palgrave Macmillan, Basingstoke 1998.pl_PL
dc.referencesCurtin Philip, Feierman Steven, Thompson Leonard Monteath, Vansina Jan (red.), Historia Afryki. Narody i cywilizacje, tłum. Marek Jannasz, konsultacja Bronisław Nowak, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.referencesDavidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, red. naukowa Hanna Rubinkowska-Anioł (wydanie polskie), tłum. Bartosz Hlebowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesElphick Ralph, Kraal and Castle. KhoiKhoi and the founding of white South Africa, London 1977.pl_PL
dc.referencesElphick Richard, Giliomee Hermann (eds.), The Shaping of South African Society, 1652–1820, Longman Penguin Southern Africa, Cape Town 1979.pl_PL
dc.referencesElphick Richard, Khoikhoi and the Founding of White South Africa, Ravan Press, Johannesburg 1985.pl_PL
dc.referencesFredrickson George M., Black Liberation: A Comparative History of Black Ideologies in the United States and South Africa, University Press, Oxford 1996.pl_PL
dc.referencesGibson Nigel, Ideology, Political Education, and South Africa’s Transition from Apartheid, [w:] Stephen N. Ndegwa (ed.), Decade of Democracy in Africa, Brill Academic Publishers, Leiden 2001pl_PL
dc.referencesGilbert Erik, Reynolds Jonathan T. (eds.), Africa in World History: Front Prehistory to the Present, New Jersey 2004.pl_PL
dc.referencesGiliomee Hermann, Mbenga Bernard, New History of South Africa, Tafelberg Publishers, Cape Town 2007.pl_PL
dc.referencesHarris Joseph E., Africans and Their History, II edition, Plume, New York 1998.pl_PL
dc.referencesLouw Eric P., The Rise, Fall, and Legacy of Apartheid, Praeger, Westport 2004.pl_PL
dc.referencesMalinowski Marek J., Afryka Południowa od XVII do początku XIX w., [w:] Michał Tymowski (red.), Historia Afryki do początku XIX wieku, Wrocław–Warszawa–Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesMeredith Martin, Diamonds, Gold and War: The British, the Boers and the Making of South Africa, Public Affairs, New York 2008.pl_PL
dc.referencesMeredith Martin, The State of Africa. A History of Fifty Years of Independence, Free Press, London 2005.pl_PL
dc.referencesRodney Thomas, Davenport Hope, Saunders Christopher (eds.), South Africa: A Modern History, V edition, Macmillan, Houndmills–London 2000.pl_PL
dc.referencesRoss Robert, Status and Respectability in the Cape Colony 1750–1870: A Tragedy of Manners. African Studies Series, Cambridge University Press, Cambridge 1999.pl_PL
dc.referencesRoss Robert, Mager Anne Kelk, Nasson Bill (eds.), The Cambridge History of South Africa. 1885– 1994, vol. 2, Cambridge University Press, Cambridge 2011.pl_PL
dc.referencesSaunders Christopher (ed.), Illustrated History of South Africa: The Real Story, III edition, Reader’s Digest, Cape Town 1994.pl_PL
dc.referencesThompson Leonard, A History of South Africa, III edition, Yale University Press, New Haven 2001.pl_PL
dc.referencesAlbiński Wojciech, Kalahari, Twój Styl, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesAlbiński Wojciech, Królestwo potrzebuje kata, Twój Styl, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesAlbiński Wojciech, Soweto – my love Autor, Wydawnictwo W. A. B, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesAnatomia apartheidu: pytania i odpowiedzi na temat Organizacji Narodów Zjednoczonych i dyskryminacji rasowej w Afryce Południowej, Urząd Informacji Publicznej ONZ, Książka i Wiedza, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesBalicki Jan, Afrykanerzy. Afrykanie. Apartheid, Książka i Wiedza, Iskry, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesBalicki Jan, Apartheid – studium prawno-polityczne rasizmu w Afryce Południowej, PIW, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesBalicki Jan, Dyskryminacja rasowa – przeszłość i teraźniejszość, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1986.pl_PL
dc.referencesBalicki Jan, Historia Burów. Geneza państwa apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.pl_PL
dc.referencesBartnicki Andrzej, Zarys dziejów Afryki i Azji: historia konfliktów 1869–2000, Książka i Wiedza, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesBębnik Grzegorz, Ostatnia walka Afrykanerów, Rekonkwista, Biała Podlaska 2004.pl_PL
dc.referencesChałasiński Józef, Chałasińska Krystyna, Bliżej Afryki, PAX, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesCymorek Małgorzata (red.), Estetyka Afryki, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesDobosiewicz Zbigniew, Tadeusz Łętocha, Marek J. Malinowski, „Białe Imperium” Południowej Afryki, Książka i Wiedza, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesDziewanowski Kazimierz, Brzemię białego człowieka. Jak zbudowano Imperium Brytyjskie, Rytm, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesFierla Damian, Wojna burska 1899–1902, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesFryźlewicz Tomasz, Republika Południowej Afryki, Patrick, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesGąsowski Andrzej, RPA, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesGluziński Krzysztof, Orzeł Małgorzata (oprac.), Afryka Południowa w piśmiennictwie polskim: katalog wystawy/South Africa in Polish literature: exhibition catalogue, Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Południowoafrykańskiej, Wrocław 1994.pl_PL
dc.referencesGołąbek Stefan, Związki Polski i Polaków z Afryką (do 1945 roku), PWN, Warszawa, Łódź 1978.pl_PL
dc.referencesGrinberg Daniel, Geneza apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.pl_PL
dc.referencesHohenberger-Gorzkowska Jadwiga, Afrykańskie reminiscencje: moja dziecięca odyseja, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesJabłonowski Henryk, Skalski Ernest, Kraj niedobrej nadziei, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesJaworski Jan, Polsko-Afrykańskie koneksje, StarCo, Konstantynów Łódzki 2000.pl_PL
dc.referencesKapiszewski Andrzej (red.), Republika Południowej Afryki – Polska. Materiały z konferencji poświęconej 10-leciu niepodległości Republiki Południowej Afryki, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKiwerska Jadwiga, Rozpad imperium brytyjskiego w Afryce, PWN, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKoch Jerzy, „Wenus hotentocka” i inne rozprawy o literaturze południowoafrykańskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesKoch Jerzy, Historia literatury południowoafrykańskiej: Literatura afrikaans (XVII–XIX wiek), Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKowalski Marek Arpad, Diamenty we krwi, Harald G Dictionaries, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKowalski Marek Arpad, W kraju Burów i Zulusów, Książka i Wiedza, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesKropiwnicki Aleksander, Czarny wulkan, Rytm, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesKrzywicki Janusz, Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Część 1. W kręgu tradycji, Trio, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKrzywicki Janusz, Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Część 2. Rozliczenie z kolonializmem, Trio, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Afrykanie, Burowie, Brytyjczycy. Studium wzajemnych relacji 1795–1854, BEL Studio, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Burzliwa biografia małego narodu, Rec: Herman Gilliomee, The Afrikaners. Biography of a People, Londyn 2003, „Kwartalnik Historyczny” 2005, t. 112, nr 4.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Miejsce Południowej Afryki w kształtowaniu koncepcji polityki imperialnej Wielkiej Brytanii 1899–1914, DIG, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Partia Narodowa a demontaż apartheidu, „Mówią Wieki” 2004, nr 11.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Wielki Trek – fikcja czy rzeczywistość?, „Przegląd Historyczny” 2006, t. 97, nr 1.pl_PL
dc.referencesLeśniewski Michał, Wojna burska 1899–1902. Geneza, przebieg i międzynarodowe uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesŁętocha Tadeusz, Republika Południowej Afryki – kraj apartheidu, Książka i Wiedza, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesMalinowski Marek J., Białe mocarstwo Czarnego Lądu, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesMalinowski Marek J., Ideologie afrykańskie 1945–1985, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.pl_PL
dc.referencesMalinowski Marek J., Republika Południowej Afryki. Przemiany wewnętrzne i ich międzynarodowe uwarunkowania, PWN, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesMilewski Jan J., Lizak Wiesław (red.), Stosunki międzynarodowe w Afryce, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Fundacja Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesNowak Bronisław, Republika Południowej Afryki, [w:] Bronisław Nowak, Andrzej Dziubiński (red.), Encyklopedia historyczna świata, t. 12, Afryka, Opres, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesPawlik Jacek, Szupejko Małgorzata (red.), Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, Ikonografia sztuki Republiki Południowej Afryki jako odzwierciedlenie stosunków ekonomicznych w kraju, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Problemy biedy i bogactwa we współczesnej Afryce, Forum Politologiczne, t. 12, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2011.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, Zjawisko akulturacji na przykładzie z sztuki południa Afryki, [w:] Jacek Pawlik, Małgorzata Szupejko (red.), Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesRomejko Adam, Rola arcybiskupa Desmonda Tutu w walce z Apartheidem, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Ugrupowania polityczne i ruchy społeczne w Afryce, Seria „Forum Politologiczne”, t. 9, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2009.pl_PL
dc.referencesSkalski Ernest, Apartheid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesSolarz Marcin W., Republika Południowej Afryki. Trwałość czy zmierzch potęgi w regionie?, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesZajas Paweł, Postkolonialne imaginarium południowoafrykańskie literatury polskiej i niderlandzkiej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesZins Henryk, Afryka i Europa, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesZins Henryk, Cecil Rhodes. Ekspansja brytyjska w Afryce pod koniec XIX wieku, Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 2000.pl_PL
dc.referencesZins Henryk, Historia Zimbabwe, Dialog, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Diaspora polska w Republice Południowej Afryki w warunkach współczesnej unifikacji i dywersyfikacji świata, Olsztyn 2008.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Kształtowanie się systemu politycznego Nowej Afryki Południowej. Wybrane problemy, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Z problemów społeczno-politycznych współczesnej Afryki subsaharyjskiej, Seria: „Forum Politologiczne”, t. 1, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2004.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Kształtowanie się, rozwój oraz aktywność zawodowa i społeczna Polonii południowoafrykańskiej, maszynopis pracy doktorskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Parlament Republiki Południowej Afryki, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Partia Narodowa w Afryce Południowej – od pełni władzy do upadku, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Ugrupowania polityczne i ruchy społeczne w Afryce, Seria: „Forum Politologiczne”, t. 9, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2009.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Polskie nazwy w Afryce Południowej (na tle nazewnictwa pochodzenia europejskiego), „Poradnik Językowy” 1996, nr 3(532).pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Polsko-południowoafrykańskie stosunki polityczne, Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1998.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Przywódcy południowoafrykańscy dwóch epok: Jan Smuts i Nelson Mandela, [w:] Wawrzyniec Konarski, Agnieszka Durska, Szymon Bachrynowski (red.), Kryzys przywództwa we współczesnej polityce, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, System konstytucyjny Republiki Południowej Afryki, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Sztuka białych w południowej Afryce, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Problemy biedy i bogactwa we współczesnej Afryce, Forum Politologiczne, t. 12, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2011.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, W kraju złota i diamentów. Polacy w RPA XVI–XX w., PWN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesŻukowski Arkadiusz, Współczesny obraz diaspory polskiej w Republice Południowej Afryki, [w:] Dominik Kopiński, Arkadiusz Żukowski (red.), Afryka na progu XXI wieku: Polityka. Kwestie społeczne i gospodarcze, t. 2, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referenceshttp://70.84.171.10/~ etools/newsbrief/1995/news0601)pl_PL
dc.referenceshttp://www.africamediaonline.com/lightbox/index/3087?page=2&per_page=50&share_ id=MzA4Nw%3D%3D%0A&tmp_id=NjUy%0A#pl_PL
dc.referenceshttp://www.africamediaonline.com/mmc/gallery/detail/4930?tab=african_calendarpl_PL
dc.referenceshttp://www.sil.si.edu/SILPublications/ModernAfricanArt/maaprint.cfm?subcategory=South%20 Africapl_PL
dc.referenceshttp://www.asai.co.za/pl_PL
dc.referenceshttp://www.artthrob.co.za/pl_PL
dc.referenceshttp://www.museums.org.za/wfc/bub/m_o.htmpl_PL
dc.referenceshttp://www.saha.org.za/publications/images_of_defiance.htmpl_PL
dc.referenceshttp://www.cama.org.za/southafr/art.htmpl_PL
dc.referenceshttp://www.sanlam.co.za/pl_PL
dc.referenceshttp://library.thinkquest.org/18799/jale.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.mg.co.za/mg/art/fineart/archive/fineart-history.htmpl_PL
dc.referenceshttp://www.artthrob.co.za/00sept/index.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.artslink.co.za/pl_PL
dc.referenceshttp://www.artnews.co.za/html/home.htmlpl_PL
dc.contributor.authorEmailaneta.pawlowska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-863-9


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe