dc.contributor.author | Pawłowska, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2019-02-28T11:30:11Z | |
dc.date.available | 2019-02-28T11:30:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Pawłowska A., Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi:10.18778/7525-863-9 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-863-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26941 | |
dc.description | Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.
Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | sztuka Afryki Południowej | pl_PL |
dc.subject | kultura Afryki Południowej | pl_PL |
dc.subject | tożsamość artystyczna | pl_PL |
dc.subject | Czarny Ląd | pl_PL |
dc.subject | apartheid | pl_PL |
dc.subject | malarstwo czarnych gett | pl_PL |
dc.subject | afrykańskie maski | pl_PL |
dc.subject | kolonializm | pl_PL |
dc.title | Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013 | pl_PL |
dc.page.number | 403 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-605-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aneta Pawłowska, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.
Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii uzyskała
w 2000 r. na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2001–2004 przebywała w Republice
Południowej Afryki. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu
Łódzkiego.
Współzałożycielka i członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Orientu/
od roku 2011 Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata oraz członek Polskiego
Towarzystwa Afrykanistycznego. Pełni funkcję pełnomocnika ds. badań
nad sztuką Afryki.
Autorka dwu książek: Pro Arte. Monografia grupy warszawskich artystów
1922–1932 (2006) oraz Henryk Weyssenhoff (1859–1922). Zapomniany bard Białorusi
(2006) – obie publikacje finansowane z grantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego, oraz kilkudziesięciu artykułów w języku polskim i angielskim
dotyczących kultury, sztuki i uwarunkowań historycznych Afryki Południowej,
a także sztuki polskiej XX w. | pl_PL |
dc.references | Abel Elizabeth, Black Writing, White Reading: Race and the Politics of Feminist Interpretation, „Critical Inquiry” 1993, vol. 19, no. 3, s. 470–498. | pl_PL |
dc.references | Addleson Jill (ed.), Azaria Mbatha: Retrospective Exhibition. Exhibition Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 1998. | pl_PL |
dc.references | Alexander F[riedrich] L[udwig], Art in South Africa since 1900/Kuns in Suid-Afrika sedert 1900, A. A. Balkema, Kaapstad 1962. | pl_PL |
dc.references | Alexander Lucy, Dorothy Kay, [w:] Our Art, vol. 4, Foundation for Education, Science and Technology, Pretoria 1993. | pl_PL |
dc.references | Alexander Lucy, Frederick IʼOns Retrospective Exhibition, King George VI Art Gallery, Port Elizabeth 1990. | pl_PL |
dc.references | Alexander Lucy, Cohen Evelyn, 150 South African Paintings Past and Present, Struikhof Publishers, Cape Town 1990. | pl_PL |
dc.references | Allara Pamela, Johannesburg: In and out of the Museum the Joubert Park Project, 2000–2001, „Journal of Contemporary African Art. Nka” 2003, Spring/Summer, vol. 18. | pl_PL |
dc.references | Allara Pamela, Martin Marilyn, Zola Mtshiza (eds.), Coexistence: Contemporary Cultural Production in South Africa, Brandeis University and Iziko Museums of Cape Town, Brandeis University Office of Publications, Massachusetts 2003. | pl_PL |
dc.references | Allina Ndebele: Weaver-Designer, Art Museum, Pretoria 1985. | pl_PL |
dc.references | Angas George French, The Kafirs Illustrated, Facsimile reprint of the original 1849 edition with a new Introduction by Frank Bradlow, A. A. Balkema, Cape Town 1974. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Art Meets Science: Flowers as Images, Catalogue for Standard Bank National Arts Festival Exhibition, Standard Bank, Johannesburg 1992. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Helen Mmakgabo Mmapula Sebidi: Standard Bank Young Artist Award Winner 1989, Standard Bank, Johannesburg 1989. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Irma Stern: A Feast for the Eye, Rembrandt van Rijn Art Foundation and Fernwood Press, Cape Town 1995. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Women and Art in South Africa, David Philip, Cape Town 1997. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Schmahmann Brenda (eds.), Between Union and Liberation: Women Artists in South Africa 1910–1994, Ashgate Publishing, Aldershot 2005. | pl_PL |
dc.references | Barker Nicolas, Lady Anne Barnardʼs Watercolours and Sketches: Glimpses of the Cape of Good Hope, Fernwood Press, Cape Town 2009. | pl_PL |
dc.references | Barrow John, An account of travels into the interior of Southern Africa; in which is considered, the importance of the Cape of Good Hope to the different European powers, as a naval and military station; as a territorial acquisition and commercial emporium in time of peace: with a statistical sketch of the whole colony; comp. from authentic documents, vol. 2, T. Cadell, jun. and W. Davies, London 1804. Permanent: http://hdl.handle.net/2027/hvd.320440431471 (22.08.2012). | pl_PL |
dc.references | Barrow John, Travels into the interior of Southern Africa. In which are described the character and condition of the Dutch colonists of the cape of Good Hope, and of the several tribes of natives beyond its limits: the natural history of such subjects as occurred in the animal, mineral, and vegetable kingdoms; and the geography of the southern extremity of Africa. Comprehending also a topographical and statistical sketch of Cape Colony: with an inquiry into its importance as a naval and military station, as a commercial emporium; and as a territorial possession, (vol. 1), T. Cadell, jun. and W. Davies, London 1801. | pl_PL |
dc.references | Battiss Walter, ELC Art and Craft Centre at Rorkeʼs Drift, „African Arts” 1977, vol. 2, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Becker Rayda, Keene Rochelle, Art routes: a guide to South African art collections, Witwatersrand University Press, Johannesburg 2000. | pl_PL |
dc.references | Bedford Emma (ed.), A Decade of Democracy: South African Art 1994–2004. From the permanent collection of Iziko: South African National Gallery, Double Storey and Iziko Museums of Cape Town, Cape Town 2004. | pl_PL |
dc.references | Bedford Emma (ed.), Contemporary South African Art 1985–1995: from the South African National Gallery Permanent Collection, South African National Gallery, Cape Town 1997. | pl_PL |
dc.references | Bedford Emma (ed.), Ezakwantu: Beadwork from the Eastern Cape, SANG, Cape Town 1993. | pl_PL |
dc.references | Bell Brendan, The Tatham Art Gallery Collection – 1903 to 1974, Tatham Art Gallery, Pietermaritzburg 2009. | pl_PL |
dc.references | Bell Brendan, Addleson Jill (eds.), Jabulisa 2000: The Art of Kwazulu-Natal, Natal Arts Trust, Durban 2000. | pl_PL |
dc.references | Berman Esmé, Alexis Preller – Africa, the Sun and Shadows, David Krut Publishing, Cape Town 2010. | pl_PL |
dc.references | Berman Esmé, Art and Artists of South Africa: An Illustrated Biographical Dictionary and Historical Survey of Painters, Sculptors and Graphic Artists since 1875, A. A. Balkema, Cape Town–Rotterdam 1983, 1994. | pl_PL |
dc.references | Berman Esmé, Painting in South Africa, Southern Book Publishers, Johannesburg 1993. | pl_PL |
dc.references | Bertram Dieter, Cecil Higgs: Close Up, William Watermm, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Biennial of Art VIII 1987: Five South African Artists, Catalogue (Henry Symonds, Marion Arnold, Karel Nel, Keith Dietrich, Margaret Vorster), CRAC, Valparaíso 1987. | pl_PL |
dc.references | Bird Alan, Arabella Roupell: Pioneer Artist of Cape Flowers, South African Natural History Publication Company, Johannesburg 1975. | pl_PL |
dc.references | Bird Alan, More Cape Flowers by a Lady: The Paintings of Arabella Roupell, South African Natural History Publication Company, Johannesburg 1964. | pl_PL |
dc.references | Birkett Dea, Spinsters Abroad: Victorian Lady Explorers, Victor Gollancz, London 1991. | pl_PL |
dc.references | Blunt Wilfrid, Stearn William T., The Art of Botanical Illustration, Antique Collectorsʼ Club and the Royal Botanic Gardens, Kew, Woodbridge, Suffolk 1994. | pl_PL |
dc.references | Bokhorst Matthys, An art historianʼs appraisal of the Le Vailiant collection, [w:] François le Vailiant: Traveller in South Africa, vol. 2, Library of Parliament, Cape Town 1973. | pl_PL |
dc.references | Bokhorst Matthys, François le Vailiant: his life and work, [w:] François le Vailiant: Traveller in South Africa, vol. 1, Library of Parliament, Cape Town 1973. | pl_PL |
dc.references | Borman Johans, Siebrits Warren, Aspects of South African Art 1903–1999, Catalogue no. 1/2001, Ex Libris Press, Johannesburg 2001. | pl_PL |
dc.references | Bradlow Edna, Women at the Cape in the mid-19th century, „South African Historical Journal” 1987, vol. 19. | pl_PL |
dc.references | Bradlow Edna, Bradlow Frank, Thomas Bowler of the Cape of Good Hope: His Life and Work with a Catalogue of Extant Paintings, A. A. Balkema, Cape Town 1955. | pl_PL |
dc.references | Bradlow Frank R., Cairns Margaret, The Early Cape Muslims: A Study of Their Mosques, Genealogy and Origins, A. A. Balkema, Cape Town 1978. | pl_PL |
dc.references | Bristowe Anthea, Newtown Galleries launched in fine style, „Business Day” 1991, 27 June. | pl_PL |
dc.references | Brown Carol, ‘Sekoto Exhibition. Review. Tonight section, „Daily News” 1990, 6 June. | pl_PL |
dc.references | Brown Carol, Contemporary African Spirit, „Daily News” 1991, 26 February. | pl_PL |
dc.references | Brown Carol, Motswai offers optimistic insight into a silent world, „Daily News” 1993, 18 February. | pl_PL |
dc.references | Brown Carol, Review: Frederick I’Ons exhibition, „Daily News” 1990, 20 November. | pl_PL |
dc.references | Brown Carol (ed.), Umbukiso, Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 2001. | pl_PL |
dc.references | Brown James Ambrose, South African Art, Macdonald SA, Cape Town 1978. | pl_PL |
dc.references | Burman Jose, In the Footsteps of Lady Anne Barnard, Human and Rousseau1, Cape Town 1990. | pl_PL |
dc.references | Cape Town Triennial, Catalogues, 1982, 1985, 1988, 1991. | pl_PL |
dc.references | Carman Jillian, Margaret Vorster,1820 Foundation, Grahamstown 1988. | pl_PL |
dc.references | Carman Jillian, Uplifting the Colonial Philistine: Florence Phillips and the Making of the Johannesburg Art Gallery, Wits University Press, Johannesburg 2006. | pl_PL |
dc.references | Carman Jillian (ed.), 1910–2010 One Hundred Years of Collecting: The Johannesburg Art Gallery, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 2011. | pl_PL |
dc.references | Carr Florayne (ed.), Centenary of Women on Campus 1886/7–1986/7, University of Cape Town, Cape Town 1987. | pl_PL |
dc.references | Carruthers Jane, Arnold Marion, The life and work of Thomas Baines, Fernwood Press, Vlaeberg 1995. | pl_PL |
dc.references | Cock Jacklyn, Maids and Madams: Domestic Workers under Apartheid, Womenʼs Press, London 1989. | pl_PL |
dc.references | Coetzee Nico J., Pierneef, Land and Landscape: The Johannesburg Station Panels in Context, CBM Publishing, Johannesburg 1992. | pl_PL |
dc.references | Contemporary South African art: the Gencor collection, Kendell Geers, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1997. | pl_PL |
dc.references | Cook Shashi C., Redress: debates informing exhibitions and acquisitions in selected South African public art galleries (1990–1994), niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 2009. | pl_PL |
dc.references | Coombes Annie E., History After Apartheid: Visual Culture and Public Memory in a Democratic South Africa, Durham: Duke University Press 2003. | pl_PL |
dc.references | Coombes Annie E., Siopis Penny, Gender, Race, Ethnicity in Art Practice in Post-Apartheid South Africa: Annie E. Coombes and Penny Siopis in Conversation, „Feminist Review” 1997, Spring, no. 55. | pl_PL |
dc.references | Corsane Gerard, Mpumlwana Khwezio, Pastor-Makhurane Juanita, Inclusion and the power of representation: South African museums and the cultural politics of social transformation, [w:] Richard Sandell (ed.), Museums, Society, Inequality, Routledge, London and New York 2002. | pl_PL |
dc.references | Cosser Marijke, Images of a changing frontier: worldview in eastern Cape art from Bushman rock art to 1875, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 1993. | pl_PL |
dc.references | Cowling Richard, Richardson Dave, Fynbos: South Africaʼs Unique Floral Kingdom, Fernwood Press, Cape Town 1995. | pl_PL |
dc.references | Crais Clifton C., The Making of the Colonial Order: White Supremacy and Black Resistance in the Eastern Cape, 1770–1865, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1992. | pl_PL |
dc.references | Cruise Wilma, Contemporary Ceramics in South Africa, Struik Winchester, Cape Town 1991. | pl_PL |
dc.references | Crump Alan (ed.), The Standard Bank Corporate Art Collection, Standard Bank Centre Art Gallery, Johannesburg 1990. | pl_PL |
dc.references | Cullinan Patrick, Colonel R. J. Gordon: the Dias Padrão at Kwaaihoek, the hermitage at Mossel Bay, „Quarterly Bulletin of the S.A. Library” 1982, 37(2). | pl_PL |
dc.references | Cullinan Patrick, Robert Jacob Gordon, 1743–1795: The Man and His Travels at the Cape, Struik Winchester, Cape Town 1992. | pl_PL |
dc.references | Dapper Olfert, Naukeurige beschrijvinge der Afrikaensche gewesten van Egypten, Barbaryen, Lybiën, Biledulgerid, Negroslant, Guinea, Ethiopiën, Abyssinië, vertoont in de benamingen…, Jacob van Meurs, Amsterdam 1676. | pl_PL |
dc.references | De Villiers Simon A., Otto Landsberg 1803–1905, C. Struik. Douglas, Cape Town 1974. | pl_PL |
dc.references | Delmont Elizabeth, Catalogue raisonne of Maggie Laubserʼs works, niepublikowana praca magisterska, University of the Witwatersrand, 1980. | pl_PL |
dc.references | Delmont Elizabeth, Maggie Laubser: juvenilia and early South African works before 1913, „South African Journal of Cultural and Art History” 1989, vol. 3, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Delmont Elizabeth, The role of self in the Expressionist paradigm: a critical examination of Laubserʼs German works, „De Arte” 1992, vol. 46. | pl_PL |
dc.references | Dewar John, Neglected Art at Jo’burg Art Gallery. On the Art Scene Column, „The Star” 1988, 25 November. | pl_PL |
dc.references | Douglas Henry Alexander, An Address Delivered at the Opening of the Fine Arts Exhibition on Friday, October 29, 1858, Published by the committee, Cape Town 1858. | pl_PL |
dc.references | Dowson Thomas A., Lewis-Williams David (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Dubow Neville, Irma Stern, C. Struik Publishers, Cape Town 1974. | pl_PL |
dc.references | Dubow Neville (ed.), Paradise: The Journal and Letters (1917–1933) of Irma Stern, Chameleon Press, Cape Town 1991. | pl_PL |
dc.references | Eeden van Jeanne, Du Preez Amanda, South African visual culture, Van Schaik Uitgewers/Publishers, Pretoria 2005. | pl_PL |
dc.references | Elliott David (ed.), Art from South Africa, Museum of Modern Art distributed by Thames and Hudson, Oxford 1990. | pl_PL |
dc.references | Enwezor Okwui, Trade Routes: History and Geography: Second Johannesburg Biennale, Africus Institute for Contemporary Art, South Johannesburg 1997 | pl_PL |
dc.references | Enwezor Okwui, Farrell Ann Laurie, Perryer Sophie (eds.), Personal Affects: Power and Poetics in Contemporary South African Art, t. 1, Museum for African Art, New York 2004. | pl_PL |
dc.references | Fairbridge Dorothea, Lady Anne Barnard at the Cape of Good Hope 1797–1802, Clarendon Press, Oxford 1924. | pl_PL |
dc.references | Fall NʼGoné, Pivin Jean Loup (eds.), Anthology of African art: the twentieth century, D. A. P./Distributed Art Publishers, New York; Revue Noire Editions, African Contemporary Art, Paris 2002. | pl_PL |
dc.references | Fee Hoisted Berning and Bonnie Ntshalintshali, Standard Bank Young Artist Award 1990, with an essay by Andrew Verster, Standard Bank, Johannesburg 1990. | pl_PL |
dc.references | Fisher John, That Miss Hobhouse, Seeker and Warburg, London 1971. | pl_PL |
dc.references | Fransen Hans, Drie Eeue Kuns in Suid-Afrika, Anreith, Scottsville 1981. | pl_PL |
dc.references | Fransen Hans, Guide to the Museums of Southern Africa – Gids vir die museums van Suider-Afrika, S.A. Museums Association, revised edition, Johannesburg 1978. | pl_PL |
dc.references | Fransen Hans, Three Centuries of South African Art, Donker, Johannesburg 1982. | pl_PL |
dc.references | Freschi Federico, Big Business Beautility: The Old Mutual Building, Cape Town, South Africa, „Journal of Decorative and Propaganda Arts” 1994, vol. 20. | pl_PL |
dc.references | Gledhill Eily, Mary Elizabeth Barber: naturalist, historian and artist, „Grahamstown Historical Society Annals” 1976, vol. 2. | pl_PL |
dc.references | Gordon-Brown Alfred, Pictorial Africana: A Survey of Old South African Paintings, Drawings and Prints to the End of the Nineteenth Century with a Biographical Dictionary of One Thousand Artists, A. A. Balkema, Cape Town 1975. | pl_PL |
dc.references | Greenwall Ryno, Artists and Illustrators of the Anglo-Boer War, Fernwood Press, Cape Town 1992. | pl_PL |
dc.references | Guenther Egon, Skotnes Cecil, Retrospective Exhibition 1956–1972, Pretoria Art Museum, Pretoria 1972. | pl_PL |
dc.references | Gutsche Thelma, The Bishopʼs Lady, Howard Timmins, Cape Town 1970. | pl_PL |
dc.references | Hammond-Tooke David, Nettleton Anitra (eds.), Ten Years of Collecting (1979–1989), University of the Witwatersrand, Johannesburg 1989. | pl_PL |
dc.references | Harmsen Frieda, Maud Sumner and her muse, [w:] Women and the Visual Arts, Proceedings of the 1st conference of the South African Association of Art Historians (Transvaal Branch) 1990. | pl_PL |
dc.references | Harmsen Frieda, Maud Sumner, Painter and Poet, J. L. van Schaik, Pretoria 1992. | pl_PL |
dc.references | Harmsen Frieda, The Women of Bonnefoi, J. L. van Schaik, Pretoria 1980 | pl_PL |
dc.references | Hassan Salah M., Oguibe Olu, Authentic/Ex-centric: Conceptualism in Contemporary African Art, Forum for African Arts, New York 2001. | pl_PL |
dc.references | Herreman Frank, DʼAmato Mark, Liberated Voices, contemporary art from South Africa, The Museum For African Art, New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Heymans Rina, The Voortrekker Monument, Pretoria, VM Board of Control, Pretoria 1986. | pl_PL |
dc.references | Hobbs Philippa, Rankin Elizabeth, Printmaking in a transforming South Africa, David Philip, Cape Town 1997. | pl_PL |
dc.references | Huddleston Sarah, Against All Odds: George Pemba – His Life and Works, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1996. | pl_PL |
dc.references | Huntley Merle, Art in Outline 2: from rock art to the late 18th century, Oxford University Press, Oxford 1994. | pl_PL |
dc.references | Huntley Merle, Art in Outline, Oxford University Press, Oxford 1992. | pl_PL |
dc.references | Hyam Ronald, Empire and Sexuality: The British Experience, Manchester University Press, Manchester 1990. | pl_PL |
dc.references | Images of Defiance: South African Resistance Posters of the 1980s, Ravan Press, Johannesburg 1991. | pl_PL |
dc.references | Jager de E[dward]. J., Images of Man: Contemporary South African Black Art and Artists, Fort Hare University Press, Alice 1992. | pl_PL |
dc.references | Jeppe Harold, South African Artists 1900–1962, Afrikaanse Pers-Boekhande, Johannesburg 1963. | pl_PL |
dc.references | Kasfir Sidney, African Art and Authenticity: A Text with a Shadow, [w:] Oguibe Okwunodu, Enwezor Okwui (eds.), Reading the Contemporary: African Art from Theory to the Marketplace, Institute of International Visual Arts. Kirkman House, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Kasfir Sidney, Contemporary African Art, Thames & Hudson, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Kennedy R. F. (ed.), Catalogue of Pictures in the Africana Museum, vol. 1–7, Africana Museum, Johannesburg 1966–1972. | pl_PL |
dc.references | Kennedy R. F. (ed.), Catalogue of Prints in the Africana Museum and in Books in the Strange Collection of Africana in the Johannesburg Public Library up to 1870, vol. 1–2, Africana Museum, Johannesburg 1975–1976. | pl_PL |
dc.references | Kirby Percival R., The Hottentot Venus, „Africana Notes and News” 1948, vol. 6, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Klopper Sandra, Nel Karel, The Art of Southeast Africa: From the Conru Collection, 5 Continents, Milan 2002. | pl_PL |
dc.references | Klopper Sandra, ʽGeorge French Angasʼ (Re)presentation of the Zulu in The Kafirs Illustrated, „South African Journal of Cultural and Art History” 1989, vol. 3, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Kolbe Peter, Caput bonae spei hodiernum, Das ist vollständige Beschreibung des Africanischen Vorgebürges der Guten Hofnung, worinnen in dreyen Theilen abgehandelt wird, wie es heut zu Tage nach seiner Situation und Eigenschaft aussiehet… und …was die eigenen Einwohner die Hottentotten, vor seltsame Sitten und Gebräche haben, Peter Conrad Monath, Nuremberg 1719. | pl_PL |
dc.references | Lessing Margaret (ed.), South African Women Today, Maskew Miller, Cape Town 1994. | pl_PL |
dc.references | Lockett Cecily (ed.), Breaking the Silence: A Century of South African Womenʼs Poetry, Ad Donker, Johannesburg 1990. | pl_PL |
dc.references | Maggie Laubser: Early Works from the Silberberg Collection, South African National Gallery, Cape Town 1988. | pl_PL |
dc.references | Manganyi Noel Chabani, Gerard Sekoto, „I am an African”, Wits University Press, Johannesburg 2004. | pl_PL |
dc.references | Mannering Hildegard Kirsten, European stylistic influence on early twentieth century South African painters, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 1996. | pl_PL |
dc.references | Marschall Sabine, Art in South Africa: ʻredressʼ through Terminology, „De Arte” 2001, September, vol. 64. | pl_PL |
dc.references | Marschall Sabine, Landscape of Memory: Commemorative Monuments, Memorials and Public Statuary in Post-apartheid South-Africa, Afrika-Studiecentrum series, vol. 15, BRILL NV, Amsterdam 2010. | pl_PL |
dc.references | Matsemela Manaka (ed.), Echoes of African art: a century of art in South Africa, Skotaville, Braamfontein 1987. | pl_PL |
dc.references | Mbatha Azaria, Azaria Mbatha, „Artlook” 1969, October, vol. 35. | pl_PL |
dc.references | McDonald Peter D., Literature Police: Apartheid Censorship and Its Cultural Consequences, Oxford University Press, Oxford 2009. | pl_PL |
dc.references | Meintjes Julia, Pritchard Robert (eds.), South African Reserve Bank Art Collection, Reserve Bank, Johannesburg 1991. | pl_PL |
dc.references | Mills Sara, Discourses of Difference: An Analysis of Womenʼs Travel Writing and Colonialism, Routledge, London 1991. | pl_PL |
dc.references | Mitford-Barberton Ivan, The Barbers of the Peak: A History of the Barber, Atherstone, and Bowker Families, Oxford University Press, Oxford 1934. | pl_PL |
dc.references | Mnyele Thamsanqa, Thoughts on Bongiwe and the Role of Revolutionary Art, [w:] Andries Olifant, Ivan Vladislavic (eds.), The Years of Staffrider, Ravan Press, Johannesburg 1988. | pl_PL |
dc.references | Moriarty Thomas, Finding the Words: A Rhetorical History of South Africaʼs Transition from Apartheid to Democracy, Praeger, New York 2003. | pl_PL |
dc.references | Naudé Adèle, Hugo Naudé, Struik Publishers, Cape Town 1974. | pl_PL |
dc.references | Ndebele Njabulo, Rediscovery of the Ordinary: Essays on South African Literature and Culture, COSAW, Fordsburg 1991. | pl_PL |
dc.references | Nel Paul G., J. H. Pierneef – His Life and Work, Perskor, Cape Town 1990. | pl_PL |
dc.references | Nettleton Anitra, Writing Artists into History: Dumile Feni and the South African Canon, „African Arts”, Spring 2011, vol. 44, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Nettleton Anitra, Hammond-Tooke David (eds.), African art in Southern Africa: from tradition to township, Ad. Donker, Johannesburg 1989. | pl_PL |
dc.references | Newton-Thompson Joyce, Gwelo Goodman: South African Artist, George Allen and Unwin, London 1951. | pl_PL |
dc.references | Nicol Tracy-Lee, Aspects of memory in the sculptural work of Jane Alexander: 1982–2009, niepublikowana praca magisterska, Rhodes University, Grahamstown 2010. | pl_PL |
dc.references | Ogilby John, Africa: Being an Accurate Description of the Regions of Ægypt, Barbary, Lybia, and Billedulgerid, The Land of Negroes, Guinee, Æthiopia, and the Abyssines, …, T. Johnson, London 1670. | pl_PL |
dc.references | Ogilvie Grania, The Dictionary of South African Painters and Sculptors, Everard Read, Johannesburg 1988. | pl_PL |
dc.references | Oliphant Andries, A few South Africans: the political image and artistic reproduction in the work of Sue Williamson, „Northwestern Review” 1986, vol. 24, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Our Art, vol. 1–4, Lantern, Pretoria 1959–1993. | pl_PL |
dc.references | Pearse Geoffrey Eastcott, Eighteenth century architecture in South Africa, A. A. Balkema, Cape Town 1968. | pl_PL |
dc.references | Peffer John, Art and the end of Apartheid, Minneapolis University Press, Minneapolis–London 2009. | pl_PL |
dc.references | Perryer Sophie (ed.), 10 Years, 100 Artists: Art in a Democratic South Africa, Struik Publishers, Cape Town 2004. | pl_PL |
dc.references | Petiver James, Gazophylacii Naturæ & Artis, Decas Prima-[Decimus] In quâ Animalia, Quadrupeda, Aves, Pisces, Reptilia, Insecta, Vegetabilia; item Fossilia, Corpora Marina & Stirpes Minerales è Terra Eruta, Lapides Figurâ Insignes &c. Descriptionibus Brevibus& Iconibus Illustrantur, hisce Annexa erit Supellex Antiquaria, Numismata, Gemmæ Excisæ, & Sculpturæ,Opera Figulina, Lucernæ, Urnæ, Instrumenta Varia: Inscriptiones, Busta, Reliquaque ad [i]tem Priscam Spectantia: item Machinæ, Effigies Clarorum Virorum, Omniaque Arte Producta, Londini: Christ. Bateman 1702–09. | pl_PL |
dc.references | Pippa Skotnes: In the Wake of the White Wagons, Standard Bank Young Artist Award catalogue with an essay by Michael Godby, Standard Bank, Johannesburg 1993. | pl_PL |
dc.references | Ponsonby Laura, Marianne North at Kew Gardens, Webb and Bower, Exeter 1990. | pl_PL |
dc.references | Powell Ivor, Jane Alexander: Sculpture and Photomontage, Cape Town 1995. | pl_PL |
dc.references | Powell Richard J., Black Art: A Cultural History, II edition, Thames & Hudson, London 2003. | pl_PL |
dc.references | Pratt Mary Louise, Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation, Routledge, London 1992. | pl_PL |
dc.references | Pratt Mary Louise, Scratches on the Face of the Country; Or, What Mr. Barrow Saw in the Land of the Bushmeni, „Critical Inquiry” 1985, vol. 12, no. 1 („Race”, Writing, and Difference). | pl_PL |
dc.references | Proud Hayden (ed.), Revisions. Expanding the narrative of South African art The Campbell Smith Collection, Unisa Press, Pretoria 2006. | pl_PL |
dc.references | Purcell F[rederick] W. F., Jan van Riebeeckʼs Portrait, „South African Medical Journal” 1952, 5 April. | pl_PL |
dc.references | Quinton J[ohannes] C., Robinson A[ntony] M. L. (eds.), François le Vaillant, Traveller in South Africa, and His Collection of 165 Water-Colour Paintings, 1781–1784, Parliament Library, Cape Town 1973 | pl_PL |
dc.references | Ramphele Mamphela, A Life, David Philip, Cape Town 1995. | pl_PL |
dc.references | Rankin Elizabeth, Black artists, white patron: The cross-cultural art market in urban South Africa, „Africa Insight” 1990, vol. 20, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Rankin Elizabeth, Images of Metal: Post-War Sculptures and Assemblages in South Africa, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Rankin Elizabeth, Images of Wood: Aspects of the History of Sculpture in 20th-century South Africa, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1989. | pl_PL |
dc.references | Rankin Elizabeth, Hobbs Philippa, Rorke’s Drift: Empowering Prints. Twenty Years of Printmaking in South Africa, Double Storey Books, Cape Town 2003. | pl_PL |
dc.references | Raven-Hart Rowland, Before Van Riebeeck, Struik, Cape Town 1967. | pl_PL |
dc.references | Richards Colin, Excess as transgression: reducing surface to depth in the still-life painting of Penny Siopis, Printed in the Proceedings of the 2nd conference of the South African Association of Art Historians 1986. | pl_PL |
dc.references | Robinson Lewin A[ntony] M. (ed.), The Cape Journals of Lady Anne Barnard 1797–98, Van Riebeeck Society, Cape Town 1994. | pl_PL |
dc.references | Robinson Lewin A[ntony] M. (ed.), The Letters of Lady Anne Barnard: Written to Henry Dundas from the Cape of Good Hope 1793–1803, A. A. Balkema, Cape Town 1973. | pl_PL |
dc.references | Rookmaaker L[arron] C., J. N. S. Allamand’s edition (1769–1781) to the Nouvelle Edition of Buffon’s Histoire Naturelle published in Holland, „Bijdragen tot de Dierkunde” 1992, vol. 61(3). | pl_PL |
dc.references | Rory Bester (ed.), Figure and Ground. Reflections on the South African Reserve Bank Art Collection, Ultra Litho (Pty), Johannesburg 2007. | pl_PL |
dc.references | [Roupell Arabella], Specimens of the Flora of South Africa, W. Nicol, London 1849. | pl_PL |
dc.references | Rourke John P., A Century of Cape Botanical Art, City of Cape Town, Cape Town 1988. | pl_PL |
dc.references | Roworth Edward, Landscape Art in South Africa, [w:] Charles Holme (ed.), Art of the British Empire Overseas, The Studio Ltd., London, Paris, New York 1917. | pl_PL |
dc.references | Saar Johan Jacob, Ost-Indianische funfzehnjährige Kriegs-Dienste und wahrhafftige Beschreibung, was sich Zeit solcher funfzehen Jahr, von Anno Christi 1644 bis Anno Christi 1659 zur See und zu Land, in offentlichen Treffen, in Belägerungen, in Stürmen, in Eroberungen, Portugäsen und Heydenscher Plätze und Städte, in Marchirn, in Quartirn mit Ihm und andern Seinen Camerades begeben hab, am allermeisten auf der grossen und herrlichen Insel Ceilon, Felssecker, Nurnberg 1662. | pl_PL |
dc.references | Sack Steven, The Neglected Tradition: Towards a New History of South African Art (1930–1988), Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1988. | pl_PL |
dc.references | Schmahmann Brenda, Through the looking glass: representations of self by South African women artists, David Krut Publishers, Johannesburg 2004. | pl_PL |
dc.references | Schoeman Karel, Irma Stern: The Early Years, 1894–1933, South African Library, Cape Town 1994. | pl_PL |
dc.references | Schoonraad Murray, Nuwe Groep/New Group 1938–1954, South African National Gallery, Cape Town 1988. | pl_PL |
dc.references | Shaw Margaret, Hottentots, Bushmen and Bantu, [w:] François le Vaillant: Traveller in South Africa, vol. 1, Library of Parliament, Cape Town 1973. | pl_PL |
dc.references | Simbao Ruth, Afri thing is not what it seems. Weighing the Africa in South Africa, „Art South Africa” 2008, vol. 7, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Simons Phillida Brooke, Godby Michael, The life and work of Charles Bell, Fernwood Press, Cape Town 1998. | pl_PL |
dc.references | Skawran Karin, Is there life after trance?, „De Arte” 1991, vol. 44. | pl_PL |
dc.references | Skawran Karin, South African women and the fine arts, [w:] Margaret Lessing (ed.), South African Women Today, Maskew Miller Longman, Cape Town 1994. | pl_PL |
dc.references | Skawran Karin, The visual as a site of meaning: San parietal painting and the experience of modern art, [w:] Thomas A. Dowson, David Lewis-Williams (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Skawran Karin, Walter Battiss: Gentle Anarchist, Standard Bank Gallery, Johannesburg 2005. | pl_PL |
dc.references | Skawran Karin (ed.), Miscast: Negotiating the Presence of the Bushmen, University of Cape Town Press, Cape Town 1996. | pl_PL |
dc.references | Smith Andrew B., The Khoikhoi at the Cape of Good Hope: Seventeenth-Century Drawings in the South African Library, South African Library, Cape Town 1993. | pl_PL |
dc.references | Smith Anna H., Claudius Water-Colours in the Africana Museum, Africana Museum, Johannesburg 1952. | pl_PL |
dc.references | Solomon Anne, ʽMythic womenʼ: a study in variability in San rock art and narrative, [w:] Thomas A. Dowson, and David Lewis-Williams (eds.), Contested Images: Diversity in Southern African Rock Art Research, Witwatersrand University Press, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Spiro Lesley, Gérard Sekoto, Gerard Sekoto: unsevered ties, Johannesburg Art Gallery, 1.11.1989– 10.2.1990, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg 1989. | pl_PL |
dc.references | Stern Irma, Congo, Van Schaik, Pretoria 1943. | pl_PL |
dc.references | Strauss Pamela, Africa Style in South Africa, Jonathan Ball, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Strutt Daphne H., Fashion in South Africa, 1652–1900: an illustrated history of styles and materials for men, women and children, with notes on footware, hairdressing, accessories and jewellery, A. A. Balkema, Cape Town 1975. | pl_PL |
dc.references | Suzman Helen, In No Uncertain Terms, Jonathan Ball Publishers, Johannesburg 1994. | pl_PL |
dc.references | Tachard Gay, Voyage de Siam, des pères Jesuites, envoyéz par le Roy, aux Indes & à la Chine, avec leurs Observations Astronomiques, et leurs Remarques de Physique, de Géographie, d’Hydrographie, & d’Histoire, Arnould Seneuze, Daniel Horthemels, Paris 1686. | pl_PL |
dc.references | Trotter Alys Fane, Old Colonial Houses of the Cape of Good Hope, Facsimile reprint of 1900 edition, Art Link, Johannesburg 1996. | pl_PL |
dc.references | Vaillant François Le, Second voyage dans lʼintérieur de lʼAfrique, par le cap de Bonne-espérance, dans les années 1783, 84 et 85, H. J. Jansen et compe, lʼan 3 de la République, Paris [1795]. | pl_PL |
dc.references | Vaillant François Le, Voyage De Monsieur Le Vaillant Dans LʼIntérieur De LʼAfrique par Le Cap De Bonne-Espérance, Dans les Années 1780, 81, 82, 83, 84 & 85; vol. 1–2, Mourer/ Hignou, Lausanne 1790. Permalink: http://www.mdz-nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn: de:bvb:12-bsb10467327-6 (22.08.2012) oraz edycja vol. 1–2, Leroy, Paris 1790. | pl_PL |
dc.references | Van der Aa Pieter, Naaukeurige versameling der gedenkwaardigste zee- en land-reysen na Oost- en West-Indien, P. v.d. Aa & F. Halma, Lejden Leyden & Utrecht 1706–1708. | pl_PL |
dc.references | Van der Merwe N. J. The National Womenʼs Monument, War Museum, Bloemfontein b.d. | pl_PL |
dc.references | Van Robbroeck Lize, The ideology and practice of community arts in South Africa, with particular reference to Katlehong and Alexandra Arts Centres, niepublikowana praca magisterska, University of the Witwatersrand 1991. | pl_PL |
dc.references | Van Robbroeck Lize, Township Art: Libel or Label, „De Arte” 1998, no. 57. | pl_PL |
dc.references | Van Rooyen Johan, Maggie Laubser, C. Struik, Cape Town 1974. | pl_PL |
dc.references | Villiers Rina de, J. H. Pierneef: Pretorian, Transvaler, South African, Pretoria Art Museum, Pretoria 1986. | pl_PL |
dc.references | Visoná Monica Blackmun, Poynor Robin, Cole Herbert M. (eds.), History of Art in Africa, Prentice Hall, New Jersey 2004. | pl_PL |
dc.references | Vorster Margaret, Special uses of the symbol in contemporary visual art, Masters dissertation, University of the Witwatersrand 1984. | pl_PL |
dc.references | Walker Cherryl, Women and Resistance in South Africa, David Philip, Cape Town 1991. | pl_PL |
dc.references | Walker Cherryl (ed.), Women and Gender in Southern Africa to 1945, David Philip, Cape Town 1990. | pl_PL |
dc.references | Ware Vron, Beyond the Pale: White Women, Racism and History, Verso, London 1992. | pl_PL |
dc.references | Warner Brian (ed.), Lady Herschel: Letters from the Cape, Friends of the South African Library, Cape Town 1991. | pl_PL |
dc.references | Welz Stephan and Co, Important South African, American, British and Continental Paintings, Drawings, Sculpture and Prints (20th anniversary catalogue, 15 May), Stephan Welz and Co/Sotheby’s, Johannesburg 1989 oraz idem, 3 November 1997. | pl_PL |
dc.references | Williamson Sue, Ashraf Jamal, Art in South Africa: the Future Present, David Philip Publishers, Cape Town 1996. | pl_PL |
dc.references | Williamson Sue, Resistance Art in South Africa, II edition, Double Storey, Cape Town 2004. | pl_PL |
dc.references | Williamson Sue, South African art now, Collins Design, New York 2009. | pl_PL |
dc.references | Wilson Herbert Wrigley, With the Flag to Pretoria: A History of the Boer War of 1899–1900, Harmsworth Brothers, London 1901. | pl_PL |
dc.references | Women Artists in South Africa, South African National Gallery, Cape Town 1985. | pl_PL |
dc.references | Younge Gavin, Art of the South African Townships, Thames and Hudson, London 1988. | pl_PL |
dc.references | Ziegler Nirmi, ʽIdentity’ reflected in South African art more, [w:] Who Am I… ngingubani?, Catalogue, Durban Art Gallery, Durban 2011. | pl_PL |
dc.references | Appiah Kwame Anthony, Gates Henry Louis (Jr.) (eds.), Africana: The Encyclopedia of the African and African American Experience, Basic Civitas Books, New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Beinart William, Twentieth Century South Africa, Oxford University Press, Oxford 2001. | pl_PL |
dc.references | Böeseken Anna Jacoba, Slaves and Free Blacks at the Cape, 1658–1700, Tafelberg, Cape Town 1977. | pl_PL |
dc.references | Brown Joshua, Manning Patrick, Shapiro Karin, Wiener Jon (eds.), History from South Africa. Alternative Visions and Practices, Temple University Press, Philadelphia 1991. | pl_PL |
dc.references | Butler Anthony, Democracy and Apartheid: Political Theory, Comparative Politics and the Modern South African State, Macmillan Press, Palgrave Macmillan, Basingstoke 1998. | pl_PL |
dc.references | Curtin Philip, Feierman Steven, Thompson Leonard Monteath, Vansina Jan (red.), Historia Afryki. Narody i cywilizacje, tłum. Marek Jannasz, konsultacja Bronisław Nowak, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.references | Davidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, red. naukowa Hanna Rubinkowska-Anioł (wydanie polskie), tłum. Bartosz Hlebowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Elphick Ralph, Kraal and Castle. KhoiKhoi and the founding of white South Africa, London 1977. | pl_PL |
dc.references | Elphick Richard, Giliomee Hermann (eds.), The Shaping of South African Society, 1652–1820, Longman Penguin Southern Africa, Cape Town 1979. | pl_PL |
dc.references | Elphick Richard, Khoikhoi and the Founding of White South Africa, Ravan Press, Johannesburg 1985. | pl_PL |
dc.references | Fredrickson George M., Black Liberation: A Comparative History of Black Ideologies in the United States and South Africa, University Press, Oxford 1996. | pl_PL |
dc.references | Gibson Nigel, Ideology, Political Education, and South Africa’s Transition from Apartheid, [w:] Stephen N. Ndegwa (ed.), Decade of Democracy in Africa, Brill Academic Publishers, Leiden 2001 | pl_PL |
dc.references | Gilbert Erik, Reynolds Jonathan T. (eds.), Africa in World History: Front Prehistory to the Present, New Jersey 2004. | pl_PL |
dc.references | Giliomee Hermann, Mbenga Bernard, New History of South Africa, Tafelberg Publishers, Cape Town 2007. | pl_PL |
dc.references | Harris Joseph E., Africans and Their History, II edition, Plume, New York 1998. | pl_PL |
dc.references | Louw Eric P., The Rise, Fall, and Legacy of Apartheid, Praeger, Westport 2004. | pl_PL |
dc.references | Malinowski Marek J., Afryka Południowa od XVII do początku XIX w., [w:] Michał Tymowski (red.), Historia Afryki do początku XIX wieku, Wrocław–Warszawa–Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Meredith Martin, Diamonds, Gold and War: The British, the Boers and the Making of South Africa, Public Affairs, New York 2008. | pl_PL |
dc.references | Meredith Martin, The State of Africa. A History of Fifty Years of Independence, Free Press, London 2005. | pl_PL |
dc.references | Rodney Thomas, Davenport Hope, Saunders Christopher (eds.), South Africa: A Modern History, V edition, Macmillan, Houndmills–London 2000. | pl_PL |
dc.references | Ross Robert, Status and Respectability in the Cape Colony 1750–1870: A Tragedy of Manners. African Studies Series, Cambridge University Press, Cambridge 1999. | pl_PL |
dc.references | Ross Robert, Mager Anne Kelk, Nasson Bill (eds.), The Cambridge History of South Africa. 1885– 1994, vol. 2, Cambridge University Press, Cambridge 2011. | pl_PL |
dc.references | Saunders Christopher (ed.), Illustrated History of South Africa: The Real Story, III edition, Reader’s Digest, Cape Town 1994. | pl_PL |
dc.references | Thompson Leonard, A History of South Africa, III edition, Yale University Press, New Haven 2001. | pl_PL |
dc.references | Albiński Wojciech, Kalahari, Twój Styl, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Albiński Wojciech, Królestwo potrzebuje kata, Twój Styl, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Albiński Wojciech, Soweto – my love Autor, Wydawnictwo W. A. B, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Anatomia apartheidu: pytania i odpowiedzi na temat Organizacji Narodów Zjednoczonych i dyskryminacji rasowej w Afryce Południowej, Urząd Informacji Publicznej ONZ, Książka i Wiedza, Warszawa 1969. | pl_PL |
dc.references | Balicki Jan, Afrykanerzy. Afrykanie. Apartheid, Książka i Wiedza, Iskry, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Balicki Jan, Apartheid – studium prawno-polityczne rasizmu w Afryce Południowej, PIW, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Balicki Jan, Dyskryminacja rasowa – przeszłość i teraźniejszość, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1986. | pl_PL |
dc.references | Balicki Jan, Historia Burów. Geneza państwa apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980. | pl_PL |
dc.references | Bartnicki Andrzej, Zarys dziejów Afryki i Azji: historia konfliktów 1869–2000, Książka i Wiedza, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Bębnik Grzegorz, Ostatnia walka Afrykanerów, Rekonkwista, Biała Podlaska 2004. | pl_PL |
dc.references | Chałasiński Józef, Chałasińska Krystyna, Bliżej Afryki, PAX, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Cymorek Małgorzata (red.), Estetyka Afryki, Universitas, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Dobosiewicz Zbigniew, Tadeusz Łętocha, Marek J. Malinowski, „Białe Imperium” Południowej Afryki, Książka i Wiedza, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Dziewanowski Kazimierz, Brzemię białego człowieka. Jak zbudowano Imperium Brytyjskie, Rytm, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Fierla Damian, Wojna burska 1899–1902, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Fryźlewicz Tomasz, Republika Południowej Afryki, Patrick, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Gąsowski Andrzej, RPA, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Gluziński Krzysztof, Orzeł Małgorzata (oprac.), Afryka Południowa w piśmiennictwie polskim: katalog wystawy/South Africa in Polish literature: exhibition catalogue, Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Południowoafrykańskiej, Wrocław 1994. | pl_PL |
dc.references | Gołąbek Stefan, Związki Polski i Polaków z Afryką (do 1945 roku), PWN, Warszawa, Łódź 1978. | pl_PL |
dc.references | Grinberg Daniel, Geneza apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980. | pl_PL |
dc.references | Hohenberger-Gorzkowska Jadwiga, Afrykańskie reminiscencje: moja dziecięca odyseja, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2001. | pl_PL |
dc.references | Jabłonowski Henryk, Skalski Ernest, Kraj niedobrej nadziei, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Jaworski Jan, Polsko-Afrykańskie koneksje, StarCo, Konstantynów Łódzki 2000. | pl_PL |
dc.references | Kapiszewski Andrzej (red.), Republika Południowej Afryki – Polska. Materiały z konferencji poświęconej 10-leciu niepodległości Republiki Południowej Afryki, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Kiwerska Jadwiga, Rozpad imperium brytyjskiego w Afryce, PWN, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Koch Jerzy, „Wenus hotentocka” i inne rozprawy o literaturze południowoafrykańskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Koch Jerzy, Historia literatury południowoafrykańskiej: Literatura afrikaans (XVII–XIX wiek), Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Kowalski Marek Arpad, Diamenty we krwi, Harald G Dictionaries, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Kowalski Marek Arpad, W kraju Burów i Zulusów, Książka i Wiedza, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Kropiwnicki Aleksander, Czarny wulkan, Rytm, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Krzywicki Janusz, Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Część 1. W kręgu tradycji, Trio, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Krzywicki Janusz, Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Część 2. Rozliczenie z kolonializmem, Trio, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Afrykanie, Burowie, Brytyjczycy. Studium wzajemnych relacji 1795–1854, BEL Studio, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Burzliwa biografia małego narodu, Rec: Herman Gilliomee, The Afrikaners. Biography of a People, Londyn 2003, „Kwartalnik Historyczny” 2005, t. 112, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Miejsce Południowej Afryki w kształtowaniu koncepcji polityki imperialnej Wielkiej Brytanii 1899–1914, DIG, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Partia Narodowa a demontaż apartheidu, „Mówią Wieki” 2004, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Wielki Trek – fikcja czy rzeczywistość?, „Przegląd Historyczny” 2006, t. 97, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Leśniewski Michał, Wojna burska 1899–1902. Geneza, przebieg i międzynarodowe uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Łętocha Tadeusz, Republika Południowej Afryki – kraj apartheidu, Książka i Wiedza, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Malinowski Marek J., Białe mocarstwo Czarnego Lądu, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Malinowski Marek J., Ideologie afrykańskie 1945–1985, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986. | pl_PL |
dc.references | Malinowski Marek J., Republika Południowej Afryki. Przemiany wewnętrzne i ich międzynarodowe uwarunkowania, PWN, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Milewski Jan J., Lizak Wiesław (red.), Stosunki międzynarodowe w Afryce, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Fundacja Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Nowak Bronisław, Republika Południowej Afryki, [w:] Bronisław Nowak, Andrzej Dziubiński (red.), Encyklopedia historyczna świata, t. 12, Afryka, Opres, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Pawlik Jacek, Szupejko Małgorzata (red.), Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, Ikonografia sztuki Republiki Południowej Afryki jako odzwierciedlenie stosunków ekonomicznych w kraju, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Problemy biedy i bogactwa we współczesnej Afryce, Forum Politologiczne, t. 12, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2011. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, Zjawisko akulturacji na przykładzie z sztuki południa Afryki, [w:] Jacek Pawlik, Małgorzata Szupejko (red.), Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Romejko Adam, Rola arcybiskupa Desmonda Tutu w walce z Apartheidem, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Ugrupowania polityczne i ruchy społeczne w Afryce, Seria „Forum Politologiczne”, t. 9, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2009. | pl_PL |
dc.references | Skalski Ernest, Apartheid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1969. | pl_PL |
dc.references | Solarz Marcin W., Republika Południowej Afryki. Trwałość czy zmierzch potęgi w regionie?, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Zajas Paweł, Postkolonialne imaginarium południowoafrykańskie literatury polskiej i niderlandzkiej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2008. | pl_PL |
dc.references | Zins Henryk, Afryka i Europa, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Zins Henryk, Cecil Rhodes. Ekspansja brytyjska w Afryce pod koniec XIX wieku, Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 2000. | pl_PL |
dc.references | Zins Henryk, Historia Zimbabwe, Dialog, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Diaspora polska w Republice Południowej Afryki w warunkach współczesnej unifikacji i dywersyfikacji świata, Olsztyn 2008. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Kształtowanie się systemu politycznego Nowej Afryki Południowej. Wybrane problemy, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Z problemów społeczno-politycznych współczesnej Afryki subsaharyjskiej, Seria: „Forum Politologiczne”, t. 1, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2004. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Kształtowanie się, rozwój oraz aktywność zawodowa i społeczna Polonii południowoafrykańskiej, maszynopis pracy doktorskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Parlament Republiki Południowej Afryki, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Partia Narodowa w Afryce Południowej – od pełni władzy do upadku, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Ugrupowania polityczne i ruchy społeczne w Afryce, Seria: „Forum Politologiczne”, t. 9, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2009. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Polskie nazwy w Afryce Południowej (na tle nazewnictwa pochodzenia europejskiego), „Poradnik Językowy” 1996, nr 3(532). | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Polsko-południowoafrykańskie stosunki polityczne, Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1998. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Przywódcy południowoafrykańscy dwóch epok: Jan Smuts i Nelson Mandela, [w:] Wawrzyniec Konarski, Agnieszka Durska, Szymon Bachrynowski (red.), Kryzys przywództwa we współczesnej polityce, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, System konstytucyjny Republiki Południowej Afryki, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Sztuka białych w południowej Afryce, [w:] Arkadiusz Żukowski (red.), Problemy biedy i bogactwa we współczesnej Afryce, Forum Politologiczne, t. 12, Instytut Nauk Politycznych UWM, Olsztyn 2011. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, W kraju złota i diamentów. Polacy w RPA XVI–XX w., PWN, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Żukowski Arkadiusz, Współczesny obraz diaspory polskiej w Republice Południowej Afryki, [w:] Dominik Kopiński, Arkadiusz Żukowski (red.), Afryka na progu XXI wieku: Polityka. Kwestie społeczne i gospodarcze, t. 2, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | http://70.84.171.10/~ etools/newsbrief/1995/news0601) | pl_PL |
dc.references | http://www.africamediaonline.com/lightbox/index/3087?page=2&per_page=50&share_ id=MzA4Nw%3D%3D%0A&tmp_id=NjUy%0A# | pl_PL |
dc.references | http://www.africamediaonline.com/mmc/gallery/detail/4930?tab=african_calendar | pl_PL |
dc.references | http://www.sil.si.edu/SILPublications/ModernAfricanArt/maaprint.cfm?subcategory=South%20 Africa | pl_PL |
dc.references | http://www.asai.co.za/ | pl_PL |
dc.references | http://www.artthrob.co.za/ | pl_PL |
dc.references | http://www.museums.org.za/wfc/bub/m_o.htm | pl_PL |
dc.references | http://www.saha.org.za/publications/images_of_defiance.htm | pl_PL |
dc.references | http://www.cama.org.za/southafr/art.htm | pl_PL |
dc.references | http://www.sanlam.co.za/ | pl_PL |
dc.references | http://library.thinkquest.org/18799/jale.html | pl_PL |
dc.references | http://www.mg.co.za/mg/art/fineart/archive/fineart-history.htm | pl_PL |
dc.references | http://www.artthrob.co.za/00sept/index.html | pl_PL |
dc.references | http://www.artslink.co.za/ | pl_PL |
dc.references | http://www.artnews.co.za/html/home.html | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aneta.pawlowska@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-863-9 | |