Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2019-03-27T06:20:48Z
dc.date.available2019-03-27T06:20:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationStasiak A., 2019, Przestrzeń turystyczna jako przestrzeń doświadczeń, Prace i Studia Geograficzne, 64.1, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 61-87.pl_PL
dc.identifier.issn0208-4589
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27267
dc.description.abstractSpecyfiką turystyki, wyróżniającą ją na tle innych gałęzi gospodarki, jest przestrzenny charakter doświadczeń (ścisłe powiązanie doświadczeń podróżnych z konkretną lokalizacją). W pracy przedstawiono definicję i rodzaje doświadczeń rynkowych (na podstawie literatury przedmiotu), a następnie zaprezentowano koncepcję markowego doświadczenia turystycznego i jego klasyfikacje według wybranych kryteriów. Trzon opracowania stanowi przegląd przestrzeni sprzyjających powstawaniu doświadczeń (naturalnych i specjalnie zaprojektowanych) oraz charakterystykaprzestrzeni doświadczeń turystycznych w ujęciu teoretycznym. W zakończeniu artykułu wskazano główne problemy i perspektywy rozwoju badań nad przestrzenią doświadczeń turystycznych.pl_PL
dc.description.abstractThe specificity of tourism, which distinguishes it from other branches of economy, lies in the spatial nature of experiences (a close connection between travelers' experiences and a specific location). The article presents a definition and types of market experience (based on the literature on the subject), followed by the concept of brand tourism experience and its classifications according to selected criteria. The core of the study is a review of the spaces conducive to the creation of experiences (natural and specially designed) and the description of the tourism experience space from the theoretical perspective. At the end of the article, the main problems and prospects for the development of research into the space of tourist experiences are indicated.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofPrace i Studia Geograficzne;64.1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprzestrzeń turystycznapl_PL
dc.subjectdoświadczenia turystycznepl_PL
dc.subjectprzestrzeń doświadczeńpl_PL
dc.subjectgospodarka doświadczeńpl_PL
dc.subjecttourist spacepl_PL
dc.subjecttourist experiencepl_PL
dc.subjectexperiencespacepl_PL
dc.subjectexperience economypl_PL
dc.titlePrzestrzeń turystyczna jako przestrzeń doświadczeńpl_PL
dc.title.alternativeTourist space as an experiencescapepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number61-87pl_PL
dc.identifier.eissn2543-7313
dc.referencesAli F., Kim W. G., Li J., Jeon H-M. (2016), Make it delightful: Customers' experience, satisfaction and loyalty in Malaysian theme parks, Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 2, No. 1, s. 67–74.pl_PL
dc.referencesBigné J. E., Andreu L., Gnoth, J., 2005, The theme park experience: An analysis of pleasure, arousal and satisfaction, Tourism Management, 26(6), s. 833–844.pl_PL
dc.referencesBosangit C., Hibbert S., McCabe S., 2015, “If I was going to die I should at least be having fun”: Travel blogs, meaning and tourist experience, Annals of Tourism Research, Vol. 55, s. 1-14.pl_PL
dc.referencesBosiacki S., Rydlewski P., 2009, Wielkomiejskie centra i galerie handlowe jako miejsca rekreacji i atrakcje turystyczne, Zeszyty Naukowe, nr 16, Wyższa Szkoła Handlu i Usług, Poznań.pl_PL
dc.referencesDoroz-Tomasik H., Jankowski G., 2016, Parki tematyczne w Polsce – typologia i analiza globalnego sukcesu komercyjnego, Geography and Tourism, t. 4, nr 1, s. 23–31.pl_PL
dc.referencesDudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka - wspólnie zyskać!, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 269-282.pl_PL
dc.referencesCzajkowski J., 1984, Muzea na wolnym powietrzu w Europie, KAW, Rzeszów-Sanok.pl_PL
dc.referencesCzechowicz-Woźniak A., 2012, Muzea piłki nożnej na świecie, Muzealnictwo, nr 53, s. 164–170.pl_PL
dc.referencesCudny W., 2018, Car tourism, Springer International Publishing, s. 142.pl_PL
dc.referencesDziewanowska K., Kacprzak A., 2013, Marketing doświadczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, ss. 192.pl_PL
dc.referencesFuhrmann M., 2008, Znaczenie turystyczne centrów handlowych nowej generacji w Warszawie, Turystyka i Hotelarstwo, Wyd. WSTH w Łodzi, nr 14, s. 135-144.pl_PL
dc.referencesJemielniak D., 2013, Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia, nr 154, s. 97-116.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2008, Przestrzeń gościnna – kilka uwag o konkurencyjności regionów, [w:] G. Gołembski (red.), Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 136–150.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., 2014, Rozwój, struktura przestrzenna i funkcje centrów handlowych w Polsce [w:] E. Klima (red.), Ludność, Mieszkalnictwo, Usługi – W 70. rocznicę urodzin Profesora Jerzego Dzieciuchowicza. Population, Housing, Services – 70th Anniversary of Professor Jerzy Dzieciuchowicz, „Space ‒ Society ‒ Economy” 13, Department of Population and Services Studies, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 247–267.pl_PL
dc.referencesKostecka J., 2007, Manufaktura – nowa przestrzeń turystyczno-rekreacyjna Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, Wyd. WSTH w Łodzi, nr 12, s. 9–36.pl_PL
dc.referencesKozinets R. V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKruczek Z., 2009, Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem, ale jak?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź, s. 71–80.pl_PL
dc.referencesKruczek Z., 2012, Parki tematyczne jako flagowe atrakcje turystyczne. Rozwój i globalizacja. Turystyka Kulturowa, 3, s. 29–40.pl_PL
dc.referencesKruczek Z., 2015, Analiza frekwencji w polskich atrakcjach turystycznych, Turyzm, 25/1, s. 47–55.pl_PL
dc.referencesKruczek Z., 2014, Od egipskich piramid po disneylandy. Szkice o ewolucji atrakcji turystycznych, Folia Turistica, nr 31, s. 9–30.pl_PL
dc.referencesKruczek Z., Ludwig J., 2016, Ocena atrakcyjności Camp Nou Experience w Barcelonie. [w:] M. Kazimierczak (red.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, AWF Poznań, s. 179-191.pl_PL
dc.referencesLi S., Scott N., Walters G., 2014, Current and potential methods for measuring emotion in tourism experiences: a review, Current Issues in Tourism 18(9), s. 1-23.pl_PL
dc.referencesMajewska J., Napierała T., Adamiak M., 2016, Wykorzystanie nowych technologii i informacji do opisu przestrzeni turystycznej, Folia Turistica, Zarządzanie i transfer wiedzy w turystyce, Nr 41, s. 309-340.pl_PL
dc.referencesMajchrzak K., 2007, Centrum handlowe jako atrakcja turystyczna ery postturystyki na przykładzie Starego Browaru w Poznaniu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 466, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 9.pl_PL
dc.referencesMakowski G., 2004, Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Trio, Warszawa, ss. 172.pl_PL
dc.referencesMossberg L., 2007, A Marketing Approach to the Tourist Experience, „Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism”, vol. 7, nr 1, s. 59–74.pl_PL
dc.referencesPine B. J., Gilmore J. H., 1999, The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, ss. 254.pl_PL
dc.referencesPisarski M., 2009, Światowy przemysł parków tematycznych, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem, ale jak?, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 285–296.pl_PL
dc.referencesPolskie parki rozrywki, 2016, Wydawnictwo „Press-Forum”, Polanica-Zdrój, ss. 126.pl_PL
dc.referencesRitzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, Muza SA, Warszawa, ss. 353.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2011, Centra handlowe − miejsca spędzania czasu wolnego przez łodzian, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica, nr 11, s. 207–217.pl_PL
dc.referencesRynek EscapeRoom w Polsce. Raport, 2018, w wersji elektornicznej: https://lockme.pl/userfiles/files/RynekERwPolsce_raport.pdfpl_PL
dc.referencesShaw C., 2005, Revolutionize Your Customer Experience. Palgrave Macmillan, New York.pl_PL
dc.referencesSotiriadis M., Varvaressos S., 2016, Crucial Role and Contribution of Human Resources in the Context of Tourism Experiences: Need for Experiential Intelligence and Skills, [w:] M. Sotiriadis, D. Gursoy (red.), The Handbook of Managing and Marketing Tourism Experiences, Emerald Group Publishing Limited, s. 45–64.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 1996, Muzea na wolnym powietrzu w Polsce i możliwości ich wykorzystania dla celów turystycznych, Turyzm 6/1996, z. 2, s. 67–94.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2011, Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, s. 39-51.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2013a, Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, „Turyzm”, 23/1, s. 29–38.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2013b, Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń, „Turyzm”, 23/2, s. 65–74.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2015a, Triada doświadczeń turystycznych i efekt „wow!” podsta¬wą kreowania nowoczesnej oferty turystycznej, [w:] Rapacz A., red., Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 379, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 332–347.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2015b, Przestrzeń turystyczna Polski w świetle konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej na najlepszy produkt turystyczny, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń w turystyce. Znaczenie i wykorzystanie, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, s. 197-210.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2016, Doświadczenie – stary-nowy paradygmat turystyki, Folia Turistica, Nr 41, Zarządzanie i transfer wiedzy w turystyce, AWF w Krakowie, Kraków, s. 191–216.pl_PL
dc.referencesStasiak A., Włodarczyk B., 2015, Czy turystyka może nie być aktywna? O potrzebie podziałów i klasyfikacji turystyki, [w:] A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, s. 39–51.pl_PL
dc.referencesSzlendak T., Antonowicz D., Kossakowski R., Sipińska-Małaszyńska M., 2014, Stadiony piątej generacji jako „maszyny do życia”, Prakseologia, nr 155, Warszawa, s. 229-257.pl_PL
dc.referencesTchorek Z., Kulykovets O., Górska-Warsewicz H., 2016, Tematyczne parki rozrywki w Europie i Polsce w percepcji turystów, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 2 (34), 285–295.pl_PL
dc.referencesTEA/AECOM, 2017, Theme Index and Museum Index: The Global Attractions Attendance Report.pl_PL
dc.referencesWiliams A., 2002, Understanding the hospitality consumer, Butterworth-Heinemann, Oxford.pl_PL
dc.referencesWilk W., 2003, Między zakupami a rozrywką – nowe znaczenie centrum handlowego, Prace i Studia Geograficzne, t. 32, s. 205–224.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk B., 2011, Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, s. 15-27.pl_PL
dc.referencesZátori A., 2016, Experience-Centric Approach and Innovation, [w:] M. Sotiriadis, D. Gursoy (red.), The Handbook of Managing and Marketing Tourism Experiences, Emerald Group Publishing Limited, s. 21–44.pl_PL
dc.referencesBoguszewicz-Kreft M., 2010, Doświadczenie jako propozycja wartości dla klienta, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Finanse i Marketing, 3(52), 79-91.pl_PL
dc.referencesCieślikowski K., 2017, Nowoczesne obiekty sportowe jako atrakcyjne produkty turystyczne regionu, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, XVIII, 8, Część III, 347-361.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurzątkowski M., 1978, „Skansen ożywiony” – imitacja, inscenizacja czy mistyfikacja?, [w:] Międzynarodowa Konferencja Skansenowska, Sanok 1978.pl_PL
dc.referencesMedlik S., 1995, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiddleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkowronek I., 2012, Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 1999, Funkcja turystyczna skansenów w Polsce i ich rola w przekształcaniu miejscowości, maszynopis pracy doktorskiej (promotor: prof. dr hab. Stanisław Liszewski), Wydział Biologii i Nauk o Ziemi, Uniwersytet Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referenceswww.parkmania.pl (12.03.2018).pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe