dc.contributor.author | Deredas, Anna | |
dc.contributor.author | Piotrowska, Alicja | |
dc.contributor.editor | Kasprzyk, Damian | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T09:39:28Z | |
dc.date.available | 2019-07-26T09:39:28Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Deredas A., Piotrowska A., Dziennik terenowy. Zapis stawania się badaczem, [w:] Nie tylko o wsi... Szkice humanistyczne dedykowane Profesor Marii Wieruszewskiej-Adamczyk, Kasprzyk D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 263-285, doi: 10.18778/7969-011-4.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-011-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/29751 | |
dc.description.abstract | This article is the result of the researches done with the first year students during their first field exercises. Their task was ‚inter alia’ – writing a field journal, which has become the record of the experience of young anthropologists. In this paper our aim is to analyze and interpret the entries created by students, looking at them from the teaching and anthropological perspective. We are looking at the role of the journal not only as a technique or method of obtaining data for the production of anthropological knowledge but also as
a learning tool, producing and developing in young adepts of anthropology necessary skills. What is more journals give us an opportunity to provide a contribution to the discussion with the participants of exercises about the specific field experience which is an important part of anthropological research procedure. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kasprzyk D. (red.), Nie tylko o wsi... Szkice humanistyczne dedykowane Profesor Marii Wieruszewskiej-Adamczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dziennik terenowy | pl_PL |
dc.subject | stawanie się badaczem | pl_PL |
dc.subject | etnologia | pl_PL |
dc.subject | antropologia kulturowa | pl_PL |
dc.title | Dziennik terenowy. Zapis stawania się badaczem | pl_PL |
dc.title.alternative | Field journal. The record of becoming a researcher | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 263-285 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej | pl_PL |
dc.references | Baran A., Komunikacja dydaktyczna, [w:] Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, pod. red. A. Rozmusa, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Bereźnicki F., Organizacyjne formy kształcenia w szkole wyższej, [w:] Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, pod. red. K. W. Jaskota, Oficyna, Szczecin 2006. | pl_PL |
dc.references | Clifford J., O autorytecie etnograficznym, [w:] Tegoż, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Clifford J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące w antropologii, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, pod. red. M. Kempnego, E. Nowickiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska K., Heurystyczna wartość wiedzy antropologicznej, [w:] Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów, pod. red. A. Pomiecińskiego, S. Sikory, Biblioteka Telgte, Poznań 2009. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska K., Opis – klucz do rozumienia kultury, „Łódzkie Studia Etnograficzne” t. XXXIX, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Łódź 1999. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska K., Stare problemy nowej antropologii, „Przegląd Socjologiczny” 2004, nr 1, s. 51–70. | pl_PL |
dc.references | Kędzierzawski W., Codzienność jako kategoria antropologiczna perspektywie historii kultury, Uniwersytet Opolski, Opole 2009. | pl_PL |
dc.references | Kubica G., Wstęp, [w:] B. Malinowski, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Kuligowski W., Defamiliaryzacja i inne praktyki antropologii bliskości, [w:] Tubylcy własnego świata. W stronę antropologii bliskości, pod. red. tegoż, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Marcus G. E., Użyteczność kategorii uczestnictwa w zmieniających się kontekstach badań terenowych, [w:] Clifford Geertz – Lokalna lektura, pod. red. D. Wolskiej, M. Brockiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Palka S., Aktualne tendencje w dydaktyce akademickiej, [w:] W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, pod. red. D. Skulicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski E., O osobliwości kształcenia w szkole wyższej, [w:] Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, pod. red. K. W. Jaskota, Oficyna, Szczecin 2006. | pl_PL |
dc.references | Polak K., Modele nauczania i możliwości ich wykorzystania w dydaktyce akademickiej, [w:] W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, pod. red. D. Skulicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Rabinow P., Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Wydawnictwo Marek Derewecki, Kęty 2010. | pl_PL |
dc.references | Rakoczy M., Wokół zwrotu interpretatywnego, „Przegląd Humanistyczny” 2008, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Sikora S., Odwrócone spojrzenie albo antropologizacja antropologii, [w:] Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów, pod. red. A. Pomiecińskiego, S. Sikory, Biblioteka Telgte, Poznań 2009. | pl_PL |
dc.references | Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, pod. red. T. Bulińskiego, M. Kairskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Wolska D., Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Wyka A., Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Zawistowicz-Adamska K., Społeczność wiejska. Doświadczenia i rozważania z badań terenowych w Zaborowie, Polskie Instytut Służby Społecznej, Łódź 1948. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-011-4.13 | |