Marketing w kreowaniu wizerunku gminy i zwiększaniu jej konkurencyjności na przykładzie gmin województwa łódzkiego
Streszczenie
Przedmiotem rozprawy jest zagadnienie marketingu w kontekście kreowania wizerunku gminy, budowania rozpoznawalności organizacji w odniesieniu do gmin województwa łódzkiego. Prawne i ekonomiczne usamodzielnienie jednostek samorządowych, w tym gmin, po 1989 roku spowodowało powstanie konkurencji również pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Przed władzą samorządową stoi zadanie zapewnienia gminie rozwoju. Miasta i gminy, podobnie jak przedsiębiorstwa, rywalizują ze sobą o mieszkańców, turystów i inwestorów. Dokonany przegląd literatury naukowej w zakresie marketingu terytorialnego oraz wizerunku gminy pokazuje, że zjawisko to nie jest nadal wystarczająco zbadane. Celem głównym rozprawy było zdiagnozowanie oraz dokonanie oceny aktualnego stanu działań marketingowych podejmowanych przez władze gmin zmierzających do kreowania wizerunku, podnoszenia ich atrakcyjności i konkurencyjności.
Obserwacja przemian społeczno-gospodarczych jakie dokonały się w samorządach po 1989 roku wskazuje, że gminy napotykają na wiele problemów związanych z rozwojem i stają przed ważnymi wyzwaniami. Rozwój gmin i ich rozpoznawalność w coraz większym stopniu zależy od wykorzystania zasobów materialnych i niematerialnych danych jednostek osadniczych. Wiąże się to z koniecznością podjęcia rywalizacji na rynku terytoriów. Przedstawiona w rozprawie ocena działań marketingowych podejmowanych przez władze gmin, może przyczynić się do uzyskania przez nie przewagi konkurencyjnej. Zaobserwowane na podstawie wyników badań analizy uświadamiają złożoność zagadnień stosowania marketingu w gminach oraz istoty wizerunku. Przeprowadzona analiza literatury, odnosząca się do marketingu i wizerunku oraz uzyskane wyniki badań własnych, dają podstawę do stwierdzenia, że dostarczono dowodów potwierdzających prawdziwość przyjętej tezy, która mówi, że przyjęcie podejścia marketingowego w działaniach władz samorządowych gminy sprzyja budowaniu pozytywnego jej wizerunku i rozpoznawalności na rynku terytorium.
Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów, z czego pierwsze dwa oparto o analizę danych zastanych, w tym literatury przedmiotu, aktów prawnych itp. Rozdział trzeci opracowano na podstawie źródeł statystycznych, dotyczących województwa łódzkiego, a dwa ostatnie rozdziały prezentują wyniki własnych badań empirycznych.
W rozprawie zaprezentowane zostały badania ilościowe i jakościowe przeprowadzone w województwie łódzkim w latach 2016 – 2017. Pierwsze z nich stanowiły badania własne ankietowe ilościowe i statystyczne we wszystkich gminach miejskich, miejsko-wiejskich i wiejskich w województwie łódzkim za wyjątkiem Łodzi. W wyniku uzyskanych danych w badaniu przeprowadzono analizę gmin względem dominujących funkcji: przemysłowej, handlowo-usługowej, turystyczno-rekreacyjnej oraz rolniczej. W drugim etapie przeprowadzono badania case study w wybranych w wyniku doboru celowego gminach. Rezultaty badań stanowiły podstawę weryfikacji przyjętych hipotez. Na podstawie wyników studiów sformułowano zalecenia i rekomendacje dla osób decyzyjnych w gminach.