dc.contributor.author | Wasiak, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2019-11-14T07:27:17Z | |
dc.date.available | 2019-11-14T07:27:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30732 | |
dc.description.abstract | Bezpieczeństwo należy do najbardziej elementarnych potrzeb człowieka. Jest podstawowym prawem, które sprowadza się do eliminowania sytuacji zagrażających człowiekowi i jego dobrom. Sytuacje te są wynikiem jego niewłaściwych relacji z otoczeniem.
Utrata bezpieczeństwa lub zagrożenie jego utraty pozawala nam uświadomić sobie czym tak naprawdę jest bezpieczeństwo. Jednocześnie zauważamy, że ciągłe procesy społeczne zachodzące w społeczeństwie powodują możliwość zachwiania jego stanu.
Bezpieczeństwo to stan pozwalający na swobodny rozwój społeczno-gospodarczy państwa i jednostki. Znaczący udział zdarzeń drogowych wśród użytkowników dróg powoduje jego zachwianie na co wpływa coroczny wzrost zarejestrowanych pojazdów samochodowych. Dodatkowym elementem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego jest stan utrzymania i ilość dróg w Polsce, które nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ich użytkownikom.
Sprawność systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego zdaniem autora wymaga zmian, które w konsekwencji przyczynią się do trwałej jego poprawy. Proponowane zmiany należało by rozpocząć od eliminacji barier instytucjonalno-organizacyjnych odpowiedzialnych za jego zapewnienie, które pozwolą w konsekwencji na jego integracje.
Zadbanie o bezpieczny ruch drogowy, w którym liczba wypadków i ofiar zostaje zredukowana do jak najniższego możliwego poziomu wymaga i warta jest podjęcia wszelkiego trudu i niezbędnych kosztów.
Zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg powinno być jednym z kluczowych działań funkcjonowania organizacji odpowiedzialnych za jego zagwarantowanie, wśród których jest państwo i działające w jego strukturze podmioty instytucjonalno-organizacyjne.
Sprawne zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego wymaga sprawnie funkcjonującej jednostki centralnej jakim jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jednostek lokalnych, służb ratowniczych oraz budowania świadomości społecznej w zakresie wspólnej odpowiedzialności wynikającej z zagrożeń powodowanych przez ruch drogowy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego | pl_PL |
dc.subject | bezpieczeństwo publiczne-ujęcie systemowe | pl_PL |
dc.subject | administracja publiczna a bezpieczeństwo na drogach | pl_PL |
dc.subject | zdarzenia drogowe | pl_PL |
dc.subject | public safety - systemic view | pl_PL |
dc.subject | public administration and road safety | pl_PL |
dc.subject | road incidents | pl_PL |
dc.title | Instytucjonalno-organizacyjne determinanty zarządzania bezpieczeństwem na drogach publicznych w Polsce | pl_PL |
dc.title.alternative | Institutional and organizational determinants of safety management on public roads in Poland | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Andrzej Wasiak | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | andrzej-wasiak@o2.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Stawasz, Danuta | |
dc.dissertation.reviewer | Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna | |
dc.dissertation.reviewer | Niedzielski, Piotr | |
dc.date.defence | 2019 | |
dc.date.defence | 2019-12-16 | |
dc.relation.volume | 286 | pl_PL |