| dc.contributor.author | Jedlińska, Eleonora | |
| dc.date.accessioned | 2020-08-13T07:30:37Z | |
| dc.date.available | 2020-08-13T07:30:37Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Jedlińska E., Powszechna wystawa światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-362-7 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-362-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32196 | |
| dc.description | Książka przybliża fenomen, jakim były w kulturze europejskiej wystawy światowe. Autorka bada ich genezę i przedstawia zarys ich historii (od Pierwszej Wystawy Francuskiej w 1798, poprzez wystawę londyńską w 1851, Wystawę Powszechną w Paryżu w 1855, wystawę paryską w 1867, wiedeńską w 1873, wystawy paryskie w 1878 i 1889, wystawę w Chicago w 1893 - po tytułową, paryską, w 1900). Publikacja zawiera szczegółową analizę planów i projektów oraz omówienia ważniejszych realizacji architektonicznych, towarzyszących temu podniosłemu wydarzeniu (m.in. Brama Monumentalna, Grand Palais i Petit Palais, Most Aleksandra III, Pałac Wody i Elektryczności, Rue des Nations wraz z pawilonami narodowymi oraz La Ruche). Osobną część poświęcono sztukom pięknym. Zasadniczą treść książki (napisanej przez historyka sztuki) stanowią problemy artystyczne, którym towarzyszą zagadnienia historyczne, socjologiczne, polityczne i filozoficzne, kształtujące postawy społeczne końca XIX w. Obszerne fragmenty dotyczą obecności na wystawie 1900 r. artystów polskich - ich dzieł i roli w kształtowaniu świadomości istnienia Polski. Publikacja zawiera kilkadziesiąt wyjątkowych zdjęć z 1900 r. oraz współczesne fotografie najważniejszych obiektów architektonicznych Paryża, powstałych na Wystawę Światową. Bogactwo ilustracji, przedstawiających rzadko reprodukowane dzieła sztuki z licznych muzeów na świecie sprawia, że książka może być atrakcyjnym źródłem ikonograficznym. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The present book is devoted mainly to problems in the presentation and interpretation of architecture and the fine arts at and ‘alongside’ the Universal World Exposition in Paris in 1900. Also touched upon are the epoch-making issues which shaped the ideas behind the world expositions. We consider, among others, such problems as: an outline of the expositions’ genesis, the first attempts at exhibition of industrial goods from various countries as a form of international rivalry, reception of the watchwords of Enlightenment rationalism at the beginning of the 19th century, the influence of the Industrial Revolution, and the universal exhibitions as a realization of the ideas of Count Henri de Saint-Simon. The world expositions became a model for the realization of Saint-Simon’s thought, in which the creations of human thought and handiwork, as well as the power and authority of money, were demonstrated. The Count’s heirs were fascinated by the colonization of unknown lands, deserts and seas; colonization was supposed to cause economic development, and even just the carrying out of colonization gave these activities a political and philosophical dimension. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | europejskie wystawy światowe | pl_PL |
| dc.subject | Powszechna wystawa światowa 1900 roku | pl_PL |
| dc.subject | Grand Palais | pl_PL |
| dc.subject | Petit Palais | pl_PL |
| dc.subject | Most Aleksandra III | pl_PL |
| dc.title | Powszechna wystawa światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki | pl_PL |
| dc.title.alternative | The 1900 Universal World Exhibition in Paris: The Splendors of The Third Republic | pl_PL |
| dc.type | Book | pl_PL |
| dc.page.number | 250 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki, Zakład Historii Malarstwa i Rzeźby XIX i XX w. | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-362-7 | |
| dc.references | Album Photographique de Exposition 1900, éd. A. Triade, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Sztuka na wystawie paryskiej, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”, 8 (21) kwietnia 1900, nr 16 (864), s. 185–186. | pl_PL |
| dc.references | Allowood J., The Great Exhibitions, Studio Vista, London 1977. | pl_PL |
| dc.references | Alexandre A., Continental Pictures at the Paris Exhibition, “The Paris Exhibition 1900. Art Journal” 1901, s. 322 [London]. | pl_PL |
| dc.references | Alexandre A., Exposition de 1900. L’oeuvre de Rodin (avec: préfaces d’Eugène Carrière, Jean-Paul Laurens), Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | „L’Architecture”, 12 janvier 1895, s. 447. | pl_PL |
| dc.references | Le jury des récomponses á l’Exposition Universelle de Paris, „L’Art moderne”, 22 juillet 1900, s. 231. | pl_PL |
| dc.references | Negro Exhibit at Paris, “New York Times”, 3 November 1899, s.n.n. | pl_PL |
| dc.references | Petit chronique, „L’Art moderne”, 10 juin 1900, s. 177; 17 juin 1900, s. 187. | pl_PL |
| dc.references | Royal Commission Paris International Exhibition: The Royal Pavilion, Hudson and Kearns, London 1900, s.n.n. | pl_PL |
| dc.references | Sztuka na wystawie paryskiej, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”, 29 kwietnia 1900, nr 19 (867), s. 224–225. | pl_PL |
| dc.references | Udział Polaków w wystawach paryskich w XIX stuleciu (1808–1867), „Sztuka” 1904, s. 405 [Paryż]. | pl_PL |
| dc.references | Wystawa powszechna międzynarodowa z r. 1867, „Biblioteka Warszawska” 1868, t. 4, s. 3–27. | pl_PL |
| dc.references | Z wystawy Paryskiej, „Bluszcz” 1900, nr 27, s. 213–214. | pl_PL |
| dc.references | „Architekt” 1902, nr 1, 5, 7 [Kraków]. | pl_PL |
| dc.references | „L’Architecture” 1892–1900 [Paris]. | pl_PL |
| dc.references | L’Architecture à l’Exposition Universelle de 1900, Librairies-Imprimeries Réunies, Paris 1900, s. 65, Pl. X. | pl_PL |
| dc.references | L’Art à l’Exposition Universelle de 1900, „Revue de l’art ancient et moderne” 1900 [Paris]. | pl_PL |
| dc.references | „L’Art moderne”, 3 juin 1900, s. 177; 22 juillet 1900, s. 230–231; 26 august 1900, s. 272–274. | pl_PL |
| dc.references | Ashby Ch., Budownictwo ‘Fennomane’: fiński styl narodowy w architekturze komercyjnej? Dyskusja na przykładzie projektów Vilho Penttilä i Onni Törnqvista, [w:] Naród. Styl. Modernizm, przeł. M. Myszkiewicz, red. J. Purchla i in., Materiały z międzynarodowej konferencji pod patronatem Comité international d’histoire de l’art (CIHA), Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München i Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 6–12 września 2003, Kraków–Monachium 2006. | pl_PL |
| dc.references | „L’Aurore” 1900. | pl_PL |
| dc.references | Aubin L., La Russe a l’Expisition Universelle de 1900, „Cahier du monde russe”, juillet–septembre 1996, vol. 37, no. 3. | pl_PL |
| dc.references | Auvien V. E., Touch the unreachable. Looking for the Finnish identity, Media Lab, University of Art and Design Helsinki, Helsinki 2009. | pl_PL |
| dc.references | Barthélemy A., L’Exposition Décenalle de l’art français (1890–1900). Grand Palais des Beaux- Arts des Champs Élysées à Paris, „Revue encyclopédique” 1900, vol. 10, s. 645. | pl_PL |
| dc.references | Banham R., Rewolucja w architekturze, przeł. Z. Drzewiecki, Warszawa 1979. | pl_PL |
| dc.references | Beneveni F ., Odczyty o wystawie paryskiej, Warszawa 1868, s. 18. | pl_PL |
| dc.references | Bird A ., Paxton’s Palace, Cassell, London 1976. | pl_PL |
| dc.references | Beausire A ., Quand Rodin exposait, Paris 1988. | pl_PL |
| dc.references | „Bulletin polonais”, 15 novembre 1900, vol. 147, s. 315–316. | pl_PL |
| dc.references | „Biuletyn Stowarzyszenia Węgierskich Inżynierów i Architektów” 1895. | pl_PL |
| dc.references | Bobrowska-Jakubowska E., Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Bobrowska-Jakubowska E., Wystawa 1900, 1 maja 2000, https://www.google.pl/search? q= ewa+bobrowska [data dostępu: 30.08.2012]. | pl_PL |
| dc.references | Boileau L.-Ch., Causerie, „L’Architecture” 1893, s. 75. | pl_PL |
| dc.references | Boileau L.-Ch., „L’Architecture” 1889, s. 483; 1899, s. 89; 1900, s. 386–387, 487. | pl_PL |
| dc.references | Boileau L.-Ch., Meltzer R., „L’Architecture” 1900, s. 144–151. | pl_PL |
| dc.references | Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, przeł. J. Jedliński, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Brisse L., Album de l’Exposition Universelle, Paris 1855. | pl_PL |
| dc.references | Bronowski J., The Ascent Man, London 1970. | pl_PL |
| dc.references | Callowey T. J., “The Negro Exhibit”, [w:] U.S. Commission to the Paris Exposition, Report of the Commissioner-General for the United States to the International Universal Exposition, Paris, 1900, Vol. 2, http://www.loc.gov/pictures/collection/anedub/dubois.html [data dostępu: 28.03.2014]. | pl_PL |
| dc.references | Camille Claudel, Musée Rodin Paris, 15 april – 20 juillet 2010, Paris 2010. | pl_PL |
| dc.references | Camille Claudel. Regards, Annciene Chapelle Saint Charles, 18 septembre – 19 octobre 2010, Soissins 2010. | pl_PL |
| dc.references | Catalogue d’exposition Rodin en 1900. L’exposition de l’Alma, Reunion des Musées Nationoaux, Musée du Luxemburg, Paris 2001. | pl_PL |
| dc.references | Catalogue des artistes polonaise à l’Exposition internationale universelle de 1900 à Paris. Avec deux plans indiquant la disposition de sections étrangères dans le Grand Palais des Beaux-Arts; édité par Société polonaise artistique et littéraire de Paris, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Catalogue of Exhibitors in the United States Sections of the International Universal Exposition, Paris 1900, Imprimerie Lemercier, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Chagall M ., Moje życie, przeł. J. Sell, Wydawnictwo Irsa, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Cohen J.-L., Scènes de la vie future, Flammarion, Paris 1995. | pl_PL |
| dc.references | Comte J ., L’art à l’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Correspondence de Camille Pissarro, 1889–1903, éd. J. Bailly-Herzberg, Saint-Ouen-l’Aumône 1991. | pl_PL |
| dc.references | Correspondence de Rodin, Musée Rodin, Paris 1987. | pl_PL |
| dc.references | Couchoud J.-P., Sztuka francuska II, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1981. | pl_PL |
| dc.references | Crane W., The Claims of Decorative Art¸ London 1892. | pl_PL |
| dc.references | Crespelle J.-P., Montmartre w czasach Picassa. 1900–1910, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987. | pl_PL |
| dc.references | Crespelle J.-P., Montparnasse w latach 1905–1930, przeł. E. Bąkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989. | pl_PL |
| dc.references | Les Curiosités de l’Exposition de 1878, guide du voyageur par Hippolyte Gautier et Adrien Desprez, Paris 1878. | pl_PL |
| dc.references | Daney Ch., Introduction: Les expositions universelles, aboutissement de la pensée saint-simonienne ou vaste entreprise commerciale?, [w:] L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000, s. 8. | pl_PL |
| dc.references | Dangle’s Guide de Paris and the Exhibition, London 1900. | pl_PL |
| dc.references | Davies N., Europa. Rozprawa historyka z historią, przeł. E. Tabakowska, Kraków 1998. | pl_PL |
| dc.references | „Dekorative Kunst” 1900, Nr 3, s. 457–463. | pl_PL |
| dc.references | Dąbrowska-Szelągowska M., Polscy moderniści wobec Rodina. Dwie poetyki kreacjonistyczne, „Biuletyn Historii Sztuki” 2000, nr 3–4, s. 353–378. | pl_PL |
| dc.references | Demolder E., Au Palais des Champs Élysées, „L’Art moderne”, 3 juin 1900, s. 177; 10 juin 1900, s. 187; 17 juin 1900, s. 197–199; 24 juin 1900, s. 197–199. | pl_PL |
| dc.references | Des Granges R., L’Actualité: Les Promenades à l’Exposition – Japonaiseries, „Monitor universelle”, 7 juillet 1900. | pl_PL |
| dc.references | Dobrowolski T., Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, Wrocław–Warszawa 1989. | pl_PL |
| dc.references | Drexlerowa A. M., Polscy artyści na wystawach powszechnych w latach 1851–1900, [w:] Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata II wojny światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993. | pl_PL |
| dc.references | Drexlerowa A. M., Olszewski A. K., Polska i Polacy na Powszechnych Wystawach Światowych 1851–2000, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | „Dziennik Warszawski” 1867, nr 145, s. 1356–1357. | pl_PL |
| dc.references | Edelfelt A., Upadek i odrodzenie smoka dekoracyjnego, przeł. M. Myszkiewicz, „Abacus. Yearbook of the Museum of Finnish Architecture”1982, t. 3. | pl_PL |
| dc.references | Ekielski W., Przemysł artystyczny galicyjski na Wystawie Paryskiej w roku MCM, „Architekt” 1900, nr 1, s. 12. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition de Paris 1900, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition de 1900. Architecture. Sculpture. Grand Palais et Petit Palais. Recueil de Planches, Paris [b.r.w.]. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition du Siècle, [w:] Le Monde Moderne, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1867, illustrée publication internationale autorisée par la Commission Impériale, Paris 1867. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1867 à Paris. Rapports du jury internationale publiés sous la direction M. Michel Chévalier, vol. XIII, Paris 1868. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle de 1900 à Paris, „Projet de reconstruction de Paris à travers les âges, présenté par Lucien Leblanc et Charles Normand”, éd. R. Fiori, Vannes, Lafolyes 1894, http://cths.fr/an/prosopo.php?id=106081 [data dostępu: 9.03.2012]. | pl_PL |
| dc.references | L’Exposition Universelle Paris 1900. Champs Élysées – Invalides – Champ de Mars – Palais Étrangeres – Trocadéro, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | L’oeuvre de Rodin, Pavillon de l’Alma, Societé d’éducation artistique, 1er juin – novembre, Place d’Alma, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Drogi duszy, „Krytyka” 1901, t. II, s. 2–3. | pl_PL |
| dc.references | „Le Figaro”, 20 février 1909, no. 51, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Francastel P., Sztuka a technika, przeł. M. i S. Jarocińscy, Warszawa 1966. | pl_PL |
| dc.references | Frantz H., Le Salon de 1900, Exposition Décenalle, Paris 1901. | pl_PL |
| dc.references | Friebe W., Buildings of the World Exhibitions, Leipzig 1985. | pl_PL |
| dc.references | Fuller L ., Quinze ans de ma vie, préf. A. France, Libraire F. Juven, Paris 1908. | pl_PL |
| dc.references | Fuller L., Fifteen Years of a Dancer’s Life, Publ. H. Jenkins, London 1913. | pl_PL |
| dc.references | Geffroy G., Revue des Idéas: l’Exposition de 1900 et les Exposition: Plaidoyers pour conte, „Revue encyclopédique” 1900, vol. 10, s. 611 [Paris]. | pl_PL |
| dc.references | Gerson W., Wystawa międzynarodowa w Paryżu w r. 1889-ym, „Tygodnik Ilustrowany” 1889, nr 327, s. 215. | pl_PL |
| dc.references | Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura. Narodziny nowej tradycji, przeł. J. Olkiewicz, Warszawa 1968. | pl_PL |
| dc.references | Giller A ., Polska na Wystawie Powszechnej w Wiedniu 1873 r., Lwów 1873. | pl_PL |
| dc.references | Girouard M., Des villes et des hommes. Architecture et société, Paris 1987. | pl_PL |
| dc.references | Gourmont R . de, Livres de Masques, Paris 1896. | pl_PL |
| dc.references | Greder L., Loisirs d’art. Mélanges. La peinture étrangère à l’Exposition de 1900 à Paris, Paris 1901. | pl_PL |
| dc.references | Greenhalgh P., Ephemeral vistas. The Expositions Universelles, Great Exhibitions and World’s Fairs, 1851–1939, Manchester University Press, New York 1988. | pl_PL |
| dc.references | Grosmann G. U., Die Renaissance der Renaissance-Baukunst, [w:] Renaissance der Renaissance. Ein Bürgerlicher Kunststil im 19. Jahrhundert, Vol. 6, Weserrenaissance-Museum Schloss Brake, München–Berlin 1992. | pl_PL |
| dc.references | Grünwald M., Körösi A., Wystawa Paryska w 1900 roku, przeł. J. Brendel, „Biuletyn Stowarzyszenia Węgierskich Inżynierów i Architektów” 1895, s. 149–163 [Budapeszt]. | pl_PL |
| dc.references | Le Guide de l’Exposition de 1900, Flammarion, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Guinaudeau B., La Décenalle, „L’Aurore”, 20 mai 1900, no. 944, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Guinaudeau B., La Décenalle russe, „L’Aurore”, 27 juillet 1900, s. 48. | pl_PL |
| dc.references | Haake M., Sztuka w zaścianku. O obrazowej funkcji fauna w malarstwie J. Malczewskiego, „Artium Quaestiones” 2011, t. XII, s. 166–167. | pl_PL |
| dc.references | Hammond B., Hammond J. L., The Town Labourer, 1760–1832, the New Civilization¸ London 1917. | pl_PL |
| dc.references | Harris T., What is Architecture?, [w:] Examples of the Architecture in the Victorian Age, London 1862. | pl_PL |
| dc.references | Holbrook J., The Eighteen-Nineties: A Review of Art and Idéas at the Close of the Nineteenth Century, Alfred A. Knopf, New York 1922. | pl_PL |
| dc.references | H.Q., Malarz baśni, „Tygodniki Ilustrowany” 1910, nr 7, s. 126. | pl_PL |
| dc.references | Hurad C.-L., Livre d’or de l’Exposition, vol. 2, Guillard, Aillaud, Paris 1889. | pl_PL |
| dc.references | Huyghe R., Les signe du tempes et l’art moderne, Flammarion, Paris 1985. | pl_PL |
| dc.references | Huyghe R., Rudel J., L’art et la monde modern, vol. 1: 1880–1920, Larousse, Paris 1970. | pl_PL |
| dc.references | Ilustrowany przewodnik po Paryżu i Wystawie Powszechnej 1900 r., Warszawa 1900. | pl_PL |
| dc.references | Ingram I. S., The Centennial Exposition, Described and Illustrated, Hubbard Brothers, Philadelphia 1876 (microfilm). | pl_PL |
| dc.references | Isay R., Panorama des Expositions Universelles, Gallimard, Paris 1937. | pl_PL |
| dc.references | Jabłczyński F., Józef Pankiewicz i jego obrazy, „Tygodniki Ilustrowany” 1902, nr 10, s. 181– 183. | pl_PL |
| dc.references | Jankowski J ., Wystawa zbiorowa prac Kazimierza Stabrowskiego, „Świat” 1910, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Jastrun M ., Posłowie, [w:] R. M. Rilke, Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987. | pl_PL |
| dc.references | Jedlińska E., Powszechna Wystawa Światowa w Paryżu w 1900. Pomiędzy historią a nowoczesnością, „Acta Universitatis Lodzienisis” 1989, Folia historica 33. | pl_PL |
| dc.references | Jobard M., Revue générale de l’architecture et des travaux publics, Paris 1849, http://www.designinform. co.uk/ journals33.htm [data dostępu: 13.10.2014]. | pl_PL |
| dc.references | Jones E. L., The European Miracle: Environments, Economics and Geopolitics in the History of Europe and Asia, Cambridge 1981. | pl_PL |
| dc.references | Julian Ph., The Triumph of Art Nouveau: Paris Exhibition 1900, Phaidon, London 1974. | pl_PL |
| dc.references | Kędzierski M., Alberto Giacometti i jego „rzeczywistość”, „Kwartalnik Artystyczny” 2013, nr 80, s. 41–42. | pl_PL |
| dc.references | Khan G., Symbolistes et Décadentes, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Kjelleberg P., Meuble français et européen du moyen âge a nos jours, Editions de l’amateure, Paris 1991. | pl_PL |
| dc.references | Kleczyński J., Wystawa obrazów Kazimierza Stabrowskiego, „Sfinks” 1910, z. 25. | pl_PL |
| dc.references | „Kłosy”” 1889, nr 1253, s. 85. | pl_PL |
| dc.references | Konczyński T., Gabriel d’Annunzio, „Słowo Polskie” 1898, nr 37. | pl_PL |
| dc.references | Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980. | pl_PL |
| dc.references | Kowalski J. i in., Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Knipping J. B., Jan Toorop, Amsterdam 1945. | pl_PL |
| dc.references | Kraszewski J. I., Rachunki z roku 1867, cz. 1, „Dziennik Poznański” 1867, s. 217–219. | pl_PL |
| dc.references | Król M., Między realizmem a symbolizmem. Twórczość Akseli Gallen-Kalleli, http://www.kul.pl/ files/564/public/ ARTykuly/ARTykuly003/ARTykuly_003_2009_WK_23str.pdf [data dostępu: 13.10.2014] | pl_PL |
| dc.references | Kuryluk E., Wiedeńska apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX wieku, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Lanoux A ., L’Exposition de 1900: La fortune de la France, Paris 1969. | pl_PL |
| dc.references | Laurent M., Rodin, przeł. K. Bielawska, Warszawa 1991. | pl_PL |
| dc.references | Liebekowa Z., Z wystawy Paryskiej, „Bluszcz” 1900, nr 29, s. 230–231; nr 34, s. 270–271; nr 37, s. 292. | pl_PL |
| dc.references | Lost paradise: Symbolist Europe, katalog wystawy Montreal Museum of Fine Arts, czerwiec–październik 1995. | pl_PL |
| dc.references | „London Gazette”, 17 August 1900, s. 5112. | pl_PL |
| dc.references | Lumières du Nord. La peinture scandinave 1885–1905, Petit Palais, Paris 1987. | pl_PL |
| dc.references | Lucie-Smith E., Symbolist Art, Thames and Hudson, London 1972. | pl_PL |
| dc.references | Mackill J. W., The Life of William Morris, London 1899. | pl_PL |
| dc.references | Madsen S. T., Sources of Art Nouveau, Oslo–New York 1956. | pl_PL |
| dc.references | Makała R., „Neorenesans północny” jako niemiecki styl narodowy na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Recepcja renesansu w XIX i XX wieku, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź 2012. | pl_PL |
| dc.references | Mallarmé S ., L’introduction, [w:] R. Ghil, Traité du verbe, Paris 1885. | pl_PL |
| dc.references | Malinowski J ., Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000. | pl_PL |
| dc.references | Mandell R. D., Paris 1900: The Great World’s Fair, University of Toronto Press, Toronto 1967. | pl_PL |
| dc.references | Marinetti Filippo Tommaso (1876–1944) i Boccioni Umberto (1882–1916), „Le Figaro”, 20 février 1909, nr 51, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Maus M. O., L’Art et la vie en Belgique 1830–1905, Bruxelles 1929. | pl_PL |
| dc.references | Maus M. O., La Sculpture a l’Exposition Universelle, „L’Art moderne”, 1er juillet 1900, s. 205– 207. | pl_PL |
| dc.references | Mehoffer J., Notatnik paryski 3, Wrocław, Ossolineum, Dz. Rękopisów, sygn. 12803/3. | pl_PL |
| dc.references | Meyer P., Historia sztuki europejskiej, przeł. F. Buhl, T. Dobrzeniecki, Warszawa 1973. | pl_PL |
| dc.references | Mirbeau O., Ku nowym formom ekspresji, przeł. H. Morawska, [w:] Moderniści o sztuce, wyb., oprac. i wstęp E. Grabska, Warszawa 1971. | pl_PL |
| dc.references | Monet, sa vie, son oeuvre par Gustave Geffroy, Macula, Paris 1987, s.n.n. (wyd. I 1922). | pl_PL |
| dc.references | Morawski M ., Z wystawy paryskiej, „Przegląd Powszechny” 1889, t. 24, s. 230–231. | pl_PL |
| dc.references | Moréas J., Le Manifest de Symbolique, „Figaro”, 18 września 1886, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Mumford L., Technika a cywilizacja. Historia rozwoju maszyny i jej wpływ na cywilizację, przeł. E. Danecka, Warszawa 1966. | pl_PL |
| dc.references | Mycielski J., Z pod wieży Eiffel. Wrażenia i opisy skreślił…, Kraków 1890. | pl_PL |
| dc.references | Official Catalogue of the Great Exhibition, “Edinburgh Review” 1851, Vol. 94, No. 192, s.n.n. | pl_PL |
| dc.references | Okulicz-Kozarynowie M. i R., À la Botticelli. Jeszcze o prerafaelityzmie w literaturze Młodej Polski, katalog wystawy Śladami prerafaelitów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2006. | pl_PL |
| dc.references | Ołdziejewski K., Wystawy Powszechne, ich historia, organizacja, położenie prawne i wartość społeczno-gospodarcza, Poznań 1928. | pl_PL |
| dc.references | Ory P., Les Exposition Universelles de Paris. Panorama raisonné, aves des aperçus nouveaux et des illustrations par les meilleurs auters, Ramsay „image”, Paris 1982. | pl_PL |
| dc.references | Paris Exposition 1900, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Petit Journal Supplément, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Pevsner N ., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, przeł. J. Wiercińska, Warszawa 1978. | pl_PL |
| dc.references | Piast [S. Szczepanowski], Dezynfekcja prądów europejskich, „Słowo Polskie” 1898, nr 40. | pl_PL |
| dc.references | Picht G ., Kunst und Mythos, Einführung Carl Friedrich von Weizsäcker, Stuttgart 1986. | pl_PL |
| dc.references | Pinet H., Rodin les mains du génie, Découvertes Gallimard, Paris 2009. | pl_PL |
| dc.references | Pissarro C., Listy do syna Lucjana, przeł. S. Kossobudzki, oprac. W. Jaworska, Wrocław–Warszawa–Kraków 1971 (wyd. I 1943). | pl_PL |
| dc.references | Plum W., Les expositions universelles au 19ème siècle, spectacles au changement socio-culturel, Bonn 1977. | pl_PL |
| dc.references | Podraza-Kwiatkowska M., Wstęp, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Ossolineum, Wrocław 1976. | pl_PL |
| dc.references | Potocki A., Sztuka na wystawie paryskiej, „Tygodnik Ilustrowany” 1900, nr 34, s. 661; nr 36, s. 709–710; nr 37, s. 729. | pl_PL |
| dc.references | Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1977. | pl_PL |
| dc.references | Porębski M., Interregnum, Warszawa 1975. | pl_PL |
| dc.references | Porębski M., Modernizm i modernizmy, [w:] Sztuka około 1900 roku. Materiały Sesji Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Kraków, grudzień 1967, Warszawa 1969. | pl_PL |
| dc.references | Hr. Q., Malarz baśni, „Tygodniki Ilustrowany” 1910, nr 7, s. 126. | pl_PL |
| dc.references | Regamey F., Japan in Art and Industry, Putnam, New York 1893. | pl_PL |
| dc.references | Richardson A. E., Architecture from the Classic Standpoint, “Architectural Review” 1911, Vol. 39, http://archive.org/stream/academyarchitect40londuoft/academyarchitect40londu- oft_djvu.txt [data dostępu: 27.03.2012]. | pl_PL |
| dc.references | Rilke R. M., Auguste Rodin, Berlin 1903. | pl_PL |
| dc.references | Rilke R. M., August Rodin, przeł. W. Wirpsza, Kraków 1964. | pl_PL |
| dc.references | Riva R. T., A probable model for Proust’s Elstir, “Modern Language Notes” 1963, Vol. 78, No. 3 (May), s. 307–313. | pl_PL |
| dc.references | Robida A., La Vie électrique, Paris 1892. | pl_PL |
| dc.references | Rodenbach G., L’élite, Paris 1899. | pl_PL |
| dc.references | Rodin en 1900. L’Exposition de l’Alma, éd. A. Le Normand-Romain, Musée Rodin, Paris 2001. | pl_PL |
| dc.references | Roger M ., L’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Rosenblum R., Stevens M. A., Dumas A., 1900. Art at the Crossroads, 16 January – 3 April 2000, Solomon R. Guggenheim Museum, New York 2000. | pl_PL |
| dc.references | Sabartès J ., Picasso, documents iconographiques, Cailler, Genève 1956. | pl_PL |
| dc.references | Sanchez P., Préface, [w:] D. Vieville, Les expositions de la galerie Eugène Druet: répertoire des artistes exposants et liste de leurs oeuvres, 1903–1938, Édition Echelle de Jacob, Paris 2009. | pl_PL |
| dc.references | Sarajas-Korte S., Lumière du Nord, catalogue de l’exposition, Petit Palais, Paris 1987. | pl_PL |
| dc.references | Silverman D. L., Art Nouveau in fin-de-siècle France. Politics, Psychology and Style, Art Book Fund, University of the California Press, Berkeley–Los Angeles 1992. | pl_PL |
| dc.references | Sztuka polska. Malarstwo, red. F. Jasieński, A. Łada-Cybulski, Lwów [1903–1904]. | pl_PL |
| dc.references | Stier H., Die deutsche Renaissance als nationaler Still und die Grenzen ihrer Anwendung, „Deutsche Bauzeitung“ 1884, s. 426–429. | pl_PL |
| dc.references | Sosnowski J., „Czas” 1893, nr 187, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Sprawozdanie zarządu Koła Polskiego Artystyczno-Literackiego w Paryżu za 1900 roku (istnienia Towarzystwa rok czwarty), Paryż 1901. | pl_PL |
| dc.references | Strang R., Art in Paris: Pictures by Foreign Artists at the Exhibition, “New York Times”, 16 June 1900, s. 22. | pl_PL |
| dc.references | Szczepański L., Sztuka narodowa, „Życie” 1898, nr 9, 10. | pl_PL |
| dc.references | Sztuka polska. Malarstwo, red. F. Jasieński, A. Łada-Cybulski, Lwów [1903–1904]. | pl_PL |
| dc.references | Pawilon w stylu zakopiańskim projektu E. Kovátsa na wystawie paryskiej¸ „Kraj” 1900, nr 7, s. 15. | pl_PL |
| dc.references | Taride E., Album photographique de exposition, Paris 1900. | pl_PL |
| dc.references | Tellier G., Paris, capital de l’Exposition et l’un de ses principaux maîtres d’oeuvre, [w:] L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000, s. 167. | pl_PL |
| dc.references | Thuillant P., Cité d’artistes „La Ruche”. La vie des „Abeilles”, „Art et Décoration” 2013, no. 484, s. 53–54. | pl_PL |
| dc.references | Variétés artistiques¸ „Bulletin polonais”, 15 novembre 1900, no. 147, s. 315–316. | pl_PL |
| dc.references | Varnedoe K., Northern Light, Yale University Press, New Haven–London 1988. | pl_PL |
| dc.references | Verhaeren É ., Écrits sur l’art (1893–1916), éd. P. Aron, Labor, Bruxelles 1997. | pl_PL |
| dc.references | Vision du Futur, catalogue de l’exposition, Grand Palais, Paris 2000–2001. | pl_PL |
| dc.references | Vitry P., L’Entrée Monumentale de l”Exposition Universelle de 1900, „Art et décoration: revue mensuelle d’art moderne”, juillet–décembre 1898, s. 97–104. | pl_PL |
| dc.references | Wageman P., Fired by Passion. The life and work of Akseli Gallen-Kallela, [w:] Akseli Gallen- Kallela. The spirit of Finland, ed. D. Jackson, P. Wageman, Groninger 2007. | pl_PL |
| dc.references | Wallis M., Secesja, Warszawa 1974. | pl_PL |
| dc.references | WaltherI. F., Impresionist Art, [w:] B . von Bismarck, A. Blühmetal., Impressionism in Europe and North America, t. 2, Taschen, Kolonia 1993. | pl_PL |
| dc.references | Warnod J., Le Bateau-Lavoir, Presses de la Connaissance, Paris 1975. | pl_PL |
| dc.references | Witkiewicz S., „Tygodnik Ilustrowany” 1889, nr 316, s. 33–34. | pl_PL |
| dc.references | Wilde O., New Remorse, „The Spirit Lamp”, 6 December 1892, s. 97. | pl_PL |
| dc.references | Wyka K., Thanatos i Polska, Kraków 1971. | pl_PL |
| dc.references | Wysocki A., Urodzony w Turku. W 50. rocznicę śmierci Henryka Glicensteina, katalog wystawy Muzeum Okręgowego, Konin 1993. | pl_PL |
| dc.references | Zdziechowski M., Spór o piękno, „Przegląd Literacki” 1898, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Zgórniak M., Malarstwo na wystawach światowych w Paryżu w świetle statystyki Michała Żmigrodzkiego, [w:] Mistrzowi Mieczysławowi Porębskiemu uczniowie, red. T. Gryglewicz i in., Wydawnictwo UJ, Kraków 2001, s. 439–452. | pl_PL |
| dc.references | Zgórniak M., Polscy uczniowie Académie Julian do roku 1919, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Zola É., Słuszna walka. Od Courbeta do impresjonistów, wyb. G. Picon, oprac. J.-P. Bouillon, przeł. H. Morawska, Warszawa 1982. | pl_PL |
| dc.references | Żmigrodzki M ., Krótki zarys historii sztuki, Kraków 1900–1901. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-362-7 | |