Show simple item record

dc.contributor.authorJedlińska, Eleonora
dc.date.accessioned2020-08-13T07:30:37Z
dc.date.available2020-08-13T07:30:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJedlińska E., Powszechna wystawa światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-362-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-362-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32196
dc.descriptionKsiążka przybliża fenomen, jakim były w kulturze europejskiej wystawy światowe. Autorka bada ich genezę i przedstawia zarys ich historii (od Pierwszej Wystawy Francuskiej w 1798, poprzez wystawę londyńską w 1851, Wystawę Powszechną w Paryżu w 1855, wystawę paryską w 1867, wiedeńską w 1873, wystawy paryskie w 1878 i 1889, wystawę w Chicago w 1893 - po tytułową, paryską, w 1900). Publikacja zawiera szczegółową analizę planów i projektów oraz omówienia ważniejszych realizacji architektonicznych, towarzyszących temu podniosłemu wydarzeniu (m.in. Brama Monumentalna, Grand Palais i Petit Palais, Most Aleksandra III, Pałac Wody i Elektryczności, Rue des Nations wraz z pawilonami narodowymi oraz La Ruche). Osobną część poświęcono sztukom pięknym. Zasadniczą treść książki (napisanej przez historyka sztuki) stanowią problemy artystyczne, którym towarzyszą zagadnienia historyczne, socjologiczne, polityczne i filozoficzne, kształtujące postawy społeczne końca XIX w. Obszerne fragmenty dotyczą obecności na wystawie 1900 r. artystów polskich - ich dzieł i roli w kształtowaniu świadomości istnienia Polski. Publikacja zawiera kilkadziesiąt wyjątkowych zdjęć z 1900 r. oraz współczesne fotografie najważniejszych obiektów architektonicznych Paryża, powstałych na Wystawę Światową. Bogactwo ilustracji, przedstawiających rzadko reprodukowane dzieła sztuki z licznych muzeów na świecie sprawia, że książka może być atrakcyjnym źródłem ikonograficznym.pl_PL
dc.description.abstractThe present book is devoted mainly to problems in the presentation and interpretation of architecture and the fine arts at and ‘alongside’ the Universal World Exposition in Paris in 1900. Also touched upon are the epoch-making issues which shaped the ideas behind the world expositions. We consider, among others, such problems as: an outline of the expositions’ genesis, the first attempts at exhibition of industrial goods from various countries as a form of international rivalry, reception of the watchwords of Enlightenment rationalism at the beginning of the 19th century, the influence of the Industrial Revolution, and the universal exhibitions as a realization of the ideas of Count Henri de Saint-Simon. The world expositions became a model for the realization of Saint-Simon’s thought, in which the creations of human thought and handiwork, as well as the power and authority of money, were demonstrated. The Count’s heirs were fascinated by the colonization of unknown lands, deserts and seas; colonization was supposed to cause economic development, and even just the carrying out of colonization gave these activities a political and philosophical dimension.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecteuropejskie wystawy światowepl_PL
dc.subjectPowszechna wystawa światowa 1900 rokupl_PL
dc.subjectGrand Palaispl_PL
dc.subjectPetit Palaispl_PL
dc.subjectMost Aleksandra IIIpl_PL
dc.titlePowszechna wystawa światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republikipl_PL
dc.title.alternativeThe 1900 Universal World Exhibition in Paris: The Splendors of The Third Republicpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number250pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki, Zakład Historii Malarstwa i Rzeźby XIX i XX w.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-362-7
dc.referencesAlbum Photographique de Exposition 1900, éd. A. Triade, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesSztuka na wystawie paryskiej, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”, 8 (21) kwietnia 1900, nr 16 (864), s. 185–186.pl_PL
dc.referencesAllowood J., The Great Exhibitions, Studio Vista, London 1977.pl_PL
dc.referencesAlexandre A., Continental Pictures at the Paris Exhibition, “The Paris Exhibition 1900. Art Journal” 1901, s. 322 [London].pl_PL
dc.referencesAlexandre A., Exposition de 1900. L’oeuvre de Rodin (avec: préfaces d’Eugène Carrière, Jean-Paul Laurens), Paris 1900.pl_PL
dc.references„L’Architecture”, 12 janvier 1895, s. 447.pl_PL
dc.referencesLe jury des récomponses á l’Exposition Universelle de Paris, „L’Art moderne”, 22 juillet 1900, s. 231.pl_PL
dc.referencesNegro Exhibit at Paris, “New York Times”, 3 November 1899, s.n.n.pl_PL
dc.referencesPetit chronique, „L’Art moderne”, 10 juin 1900, s. 177; 17 juin 1900, s. 187.pl_PL
dc.referencesRoyal Commission Paris International Exhibition: The Royal Pavilion, Hudson and Kearns, London 1900, s.n.n.pl_PL
dc.referencesSztuka na wystawie paryskiej, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”, 29 kwietnia 1900, nr 19 (867), s. 224–225.pl_PL
dc.referencesUdział Polaków w wystawach paryskich w XIX stuleciu (1808–1867), „Sztuka” 1904, s. 405 [Paryż].pl_PL
dc.referencesWystawa powszechna międzynarodowa z r. 1867, „Biblioteka Warszawska” 1868, t. 4, s. 3–27.pl_PL
dc.referencesZ wystawy Paryskiej, „Bluszcz” 1900, nr 27, s. 213–214.pl_PL
dc.references„Architekt” 1902, nr 1, 5, 7 [Kraków].pl_PL
dc.references„L’Architecture” 1892–1900 [Paris].pl_PL
dc.referencesL’Architecture à l’Exposition Universelle de 1900, Librairies-Imprimeries Réunies, Paris 1900, s. 65, Pl. X.pl_PL
dc.referencesL’Art à l’Exposition Universelle de 1900, „Revue de l’art ancient et moderne” 1900 [Paris].pl_PL
dc.references„L’Art moderne”, 3 juin 1900, s. 177; 22 juillet 1900, s. 230–231; 26 august 1900, s. 272–274.pl_PL
dc.referencesAshby Ch., Budownictwo ‘Fennomane’: fiński styl narodowy w architekturze komercyjnej? Dyskusja na przykładzie projektów Vilho Penttilä i Onni Törnqvista, [w:] Naród. Styl. Modernizm, przeł. M. Myszkiewicz, red. J. Purchla i in., Materiały z międzynarodowej konferencji pod patronatem Comité international d’histoire de l’art (CIHA), Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München i Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 6–12 września 2003, Kraków–Monachium 2006.pl_PL
dc.references„L’Aurore” 1900.pl_PL
dc.referencesAubin L., La Russe a l’Expisition Universelle de 1900, „Cahier du monde russe”, juillet–septembre 1996, vol. 37, no. 3.pl_PL
dc.referencesAuvien V. E., Touch the unreachable. Looking for the Finnish identity, Media Lab, University of Art and Design Helsinki, Helsinki 2009.pl_PL
dc.referencesBarthélemy A., L’Exposition Décenalle de l’art français (1890–1900). Grand Palais des Beaux- Arts des Champs Élysées à Paris, „Revue encyclopédique” 1900, vol. 10, s. 645.pl_PL
dc.referencesBanham R., Rewolucja w architekturze, przeł. Z. Drzewiecki, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesBeneveni F ., Odczyty o wystawie paryskiej, Warszawa 1868, s. 18.pl_PL
dc.referencesBird A ., Paxton’s Palace, Cassell, London 1976.pl_PL
dc.referencesBeausire A ., Quand Rodin exposait, Paris 1988.pl_PL
dc.references„Bulletin polonais”, 15 novembre 1900, vol. 147, s. 315–316.pl_PL
dc.references„Biuletyn Stowarzyszenia Węgierskich Inżynierów i Architektów” 1895.pl_PL
dc.referencesBobrowska-Jakubowska E., Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesBobrowska-Jakubowska E., Wystawa 1900, 1 maja 2000, https://www.google.pl/search? q= ewa+bobrowska [data dostępu: 30.08.2012].pl_PL
dc.referencesBoileau L.-Ch., Causerie, „L’Architecture” 1893, s. 75.pl_PL
dc.referencesBoileau L.-Ch., „L’Architecture” 1889, s. 483; 1899, s. 89; 1900, s. 386–387, 487.pl_PL
dc.referencesBoileau L.-Ch., Meltzer R., „L’Architecture” 1900, s. 144–151.pl_PL
dc.referencesBriggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, przeł. J. Jedliński, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBrisse L., Album de l’Exposition Universelle, Paris 1855.pl_PL
dc.referencesBronowski J., The Ascent Man, London 1970.pl_PL
dc.referencesCallowey T. J., “The Negro Exhibit”, [w:] U.S. Commission to the Paris Exposition, Report of the Commissioner-General for the United States to the International Universal Exposition, Paris, 1900, Vol. 2, http://www.loc.gov/pictures/collection/anedub/dubois.html [data dostępu: 28.03.2014].pl_PL
dc.referencesCamille Claudel, Musée Rodin Paris, 15 april – 20 juillet 2010, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesCamille Claudel. Regards, Annciene Chapelle Saint Charles, 18 septembre – 19 octobre 2010, Soissins 2010.pl_PL
dc.referencesCatalogue d’exposition Rodin en 1900. L’exposition de l’Alma, Reunion des Musées Nationoaux, Musée du Luxemburg, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesCatalogue des artistes polonaise à l’Exposition internationale universelle de 1900 à Paris. Avec deux plans indiquant la disposition de sections étrangères dans le Grand Palais des Beaux-Arts; édité par Société polonaise artistique et littéraire de Paris, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesCatalogue of Exhibitors in the United States Sections of the International Universal Exposition, Paris 1900, Imprimerie Lemercier, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesChagall M ., Moje życie, przeł. J. Sell, Wydawnictwo Irsa, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesCohen J.-L., Scènes de la vie future, Flammarion, Paris 1995.pl_PL
dc.referencesComte J ., L’art à l’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesCorrespondence de Camille Pissarro, 1889–1903, éd. J. Bailly-Herzberg, Saint-Ouen-l’Aumône 1991.pl_PL
dc.referencesCorrespondence de Rodin, Musée Rodin, Paris 1987.pl_PL
dc.referencesCouchoud J.-P., Sztuka francuska II, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesCrane W., The Claims of Decorative Art¸ London 1892.pl_PL
dc.referencesCrespelle J.-P., Montmartre w czasach Picassa. 1900–1910, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesCrespelle J.-P., Montparnasse w latach 1905–1930, przeł. E. Bąkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesLes Curiosités de l’Exposition de 1878, guide du voyageur par Hippolyte Gautier et Adrien Desprez, Paris 1878.pl_PL
dc.referencesDaney Ch., Introduction: Les expositions universelles, aboutissement de la pensée saint-simonienne ou vaste entreprise commerciale?, [w:] L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000, s. 8.pl_PL
dc.referencesDangle’s Guide de Paris and the Exhibition, London 1900.pl_PL
dc.referencesDavies N., Europa. Rozprawa historyka z historią, przeł. E. Tabakowska, Kraków 1998.pl_PL
dc.references„Dekorative Kunst” 1900, Nr 3, s. 457–463.pl_PL
dc.referencesDąbrowska-Szelągowska M., Polscy moderniści wobec Rodina. Dwie poetyki kreacjonistyczne, „Biuletyn Historii Sztuki” 2000, nr 3–4, s. 353–378.pl_PL
dc.referencesDemolder E., Au Palais des Champs Élysées, „L’Art moderne”, 3 juin 1900, s. 177; 10 juin 1900, s. 187; 17 juin 1900, s. 197–199; 24 juin 1900, s. 197–199.pl_PL
dc.referencesDes Granges R., L’Actualité: Les Promenades à l’Exposition – Japonaiseries, „Monitor universelle”, 7 juillet 1900.pl_PL
dc.referencesDobrowolski T., Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, Wrocław–Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesDrexlerowa A. M., Polscy artyści na wystawach powszechnych w latach 1851–1900, [w:] Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata II wojny światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesDrexlerowa A. M., Olszewski A. K., Polska i Polacy na Powszechnych Wystawach Światowych 1851–2000, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.references„Dziennik Warszawski” 1867, nr 145, s. 1356–1357.pl_PL
dc.referencesEdelfelt A., Upadek i odrodzenie smoka dekoracyjnego, przeł. M. Myszkiewicz, „Abacus. Yearbook of the Museum of Finnish Architecture”1982, t. 3.pl_PL
dc.referencesEkielski W., Przemysł artystyczny galicyjski na Wystawie Paryskiej w roku MCM, „Architekt” 1900, nr 1, s. 12.pl_PL
dc.referencesL’Exposition de Paris 1900, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesL’Exposition de 1900. Architecture. Sculpture. Grand Palais et Petit Palais. Recueil de Planches, Paris [b.r.w.].pl_PL
dc.referencesL’Exposition du Siècle, [w:] Le Monde Moderne, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1867, illustrée publication internationale autorisée par la Commission Impériale, Paris 1867.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1867 à Paris. Rapports du jury internationale publiés sous la direction M. Michel Chévalier, vol. XIII, Paris 1868.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle de 1900 à Paris, „Projet de reconstruction de Paris à travers les âges, présenté par Lucien Leblanc et Charles Normand”, éd. R. Fiori, Vannes, Lafolyes 1894, http://cths.fr/an/prosopo.php?id=106081 [data dostępu: 9.03.2012].pl_PL
dc.referencesL’Exposition Universelle Paris 1900. Champs Élysées – Invalides – Champ de Mars – Palais Étrangeres – Trocadéro, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesL’oeuvre de Rodin, Pavillon de l’Alma, Societé d’éducation artistique, 1er juin – novembre, Place d’Alma, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesDrogi duszy, „Krytyka” 1901, t. II, s. 2–3.pl_PL
dc.references„Le Figaro”, 20 février 1909, no. 51, s. 1.pl_PL
dc.referencesFrancastel P., Sztuka a technika, przeł. M. i S. Jarocińscy, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesFrantz H., Le Salon de 1900, Exposition Décenalle, Paris 1901.pl_PL
dc.referencesFriebe W., Buildings of the World Exhibitions, Leipzig 1985.pl_PL
dc.referencesFuller L ., Quinze ans de ma vie, préf. A. France, Libraire F. Juven, Paris 1908.pl_PL
dc.referencesFuller L., Fifteen Years of a Dancer’s Life, Publ. H. Jenkins, London 1913.pl_PL
dc.referencesGeffroy G., Revue des Idéas: l’Exposition de 1900 et les Exposition: Plaidoyers pour conte, „Revue encyclopédique” 1900, vol. 10, s. 611 [Paris].pl_PL
dc.referencesGerson W., Wystawa międzynarodowa w Paryżu w r. 1889-ym, „Tygodnik Ilustrowany” 1889, nr 327, s. 215.pl_PL
dc.referencesGiedion S., Przestrzeń, czas i architektura. Narodziny nowej tradycji, przeł. J. Olkiewicz, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesGiller A ., Polska na Wystawie Powszechnej w Wiedniu 1873 r., Lwów 1873.pl_PL
dc.referencesGirouard M., Des villes et des hommes. Architecture et société, Paris 1987.pl_PL
dc.referencesGourmont R . de, Livres de Masques, Paris 1896.pl_PL
dc.referencesGreder L., Loisirs d’art. Mélanges. La peinture étrangère à l’Exposition de 1900 à Paris, Paris 1901.pl_PL
dc.referencesGreenhalgh P., Ephemeral vistas. The Expositions Universelles, Great Exhibitions and World’s Fairs, 1851–1939, Manchester University Press, New York 1988.pl_PL
dc.referencesGrosmann G. U., Die Renaissance der Renaissance-Baukunst, [w:] Renaissance der Renaissance. Ein Bürgerlicher Kunststil im 19. Jahrhundert, Vol. 6, Weserrenaissance-Museum Schloss Brake, München–Berlin 1992.pl_PL
dc.referencesGrünwald M., Körösi A., Wystawa Paryska w 1900 roku, przeł. J. Brendel, „Biuletyn Stowarzyszenia Węgierskich Inżynierów i Architektów” 1895, s. 149–163 [Budapeszt].pl_PL
dc.referencesLe Guide de l’Exposition de 1900, Flammarion, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesGuinaudeau B., La Décenalle, „L’Aurore”, 20 mai 1900, no. 944, s. 1.pl_PL
dc.referencesGuinaudeau B., La Décenalle russe, „L’Aurore”, 27 juillet 1900, s. 48.pl_PL
dc.referencesHaake M., Sztuka w zaścianku. O obrazowej funkcji fauna w malarstwie J. Malczewskiego, „Artium Quaestiones” 2011, t. XII, s. 166–167.pl_PL
dc.referencesHammond B., Hammond J. L., The Town Labourer, 1760–1832, the New Civilization¸ London 1917.pl_PL
dc.referencesHarris T., What is Architecture?, [w:] Examples of the Architecture in the Victorian Age, London 1862.pl_PL
dc.referencesHolbrook J., The Eighteen-Nineties: A Review of Art and Idéas at the Close of the Nineteenth Century, Alfred A. Knopf, New York 1922.pl_PL
dc.referencesH.Q., Malarz baśni, „Tygodniki Ilustrowany” 1910, nr 7, s. 126.pl_PL
dc.referencesHurad C.-L., Livre d’or de l’Exposition, vol. 2, Guillard, Aillaud, Paris 1889.pl_PL
dc.referencesHuyghe R., Les signe du tempes et l’art moderne, Flammarion, Paris 1985.pl_PL
dc.referencesHuyghe R., Rudel J., L’art et la monde modern, vol. 1: 1880–1920, Larousse, Paris 1970.pl_PL
dc.referencesIlustrowany przewodnik po Paryżu i Wystawie Powszechnej 1900 r., Warszawa 1900.pl_PL
dc.referencesIngram I. S., The Centennial Exposition, Described and Illustrated, Hubbard Brothers, Philadelphia 1876 (microfilm).pl_PL
dc.referencesIsay R., Panorama des Expositions Universelles, Gallimard, Paris 1937.pl_PL
dc.referencesJabłczyński F., Józef Pankiewicz i jego obrazy, „Tygodniki Ilustrowany” 1902, nr 10, s. 181– 183.pl_PL
dc.referencesJankowski J ., Wystawa zbiorowa prac Kazimierza Stabrowskiego, „Świat” 1910, nr 6.pl_PL
dc.referencesJastrun M ., Posłowie, [w:] R. M. Rilke, Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesJedlińska E., Powszechna Wystawa Światowa w Paryżu w 1900. Pomiędzy historią a nowoczesnością, „Acta Universitatis Lodzienisis” 1989, Folia historica 33.pl_PL
dc.referencesJobard M., Revue générale de l’architecture et des travaux publics, Paris 1849, http://www.designinform. co.uk/ journals33.htm [data dostępu: 13.10.2014].pl_PL
dc.referencesJones E. L., The European Miracle: Environments, Economics and Geopolitics in the History of Europe and Asia, Cambridge 1981.pl_PL
dc.referencesJulian Ph., The Triumph of Art Nouveau: Paris Exhibition 1900, Phaidon, London 1974.pl_PL
dc.referencesKędzierski M., Alberto Giacometti i jego „rzeczywistość”, „Kwartalnik Artystyczny” 2013, nr 80, s. 41–42.pl_PL
dc.referencesKhan G., Symbolistes et Décadentes, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesKjelleberg P., Meuble français et européen du moyen âge a nos jours, Editions de l’amateure, Paris 1991.pl_PL
dc.referencesKleczyński J., Wystawa obrazów Kazimierza Stabrowskiego, „Sfinks” 1910, z. 25.pl_PL
dc.references„Kłosy”” 1889, nr 1253, s. 85.pl_PL
dc.referencesKonczyński T., Gabriel d’Annunzio, „Słowo Polskie” 1898, nr 37.pl_PL
dc.referencesKotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesKowalski J. i in., Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesKnipping J. B., Jan Toorop, Amsterdam 1945.pl_PL
dc.referencesKraszewski J. I., Rachunki z roku 1867, cz. 1, „Dziennik Poznański” 1867, s. 217–219.pl_PL
dc.referencesKról M., Między realizmem a symbolizmem. Twórczość Akseli Gallen-Kalleli, http://www.kul.pl/ files/564/public/ ARTykuly/ARTykuly003/ARTykuly_003_2009_WK_23str.pdf [data dostępu: 13.10.2014]pl_PL
dc.referencesKuryluk E., Wiedeńska apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX wieku, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesLanoux A ., L’Exposition de 1900: La fortune de la France, Paris 1969.pl_PL
dc.referencesLaurent M., Rodin, przeł. K. Bielawska, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesLiebekowa Z., Z wystawy Paryskiej, „Bluszcz” 1900, nr 29, s. 230–231; nr 34, s. 270–271; nr 37, s. 292.pl_PL
dc.referencesLost paradise: Symbolist Europe, katalog wystawy Montreal Museum of Fine Arts, czerwiec–październik 1995.pl_PL
dc.references„London Gazette”, 17 August 1900, s. 5112.pl_PL
dc.referencesLumières du Nord. La peinture scandinave 1885–1905, Petit Palais, Paris 1987.pl_PL
dc.referencesLucie-Smith E., Symbolist Art, Thames and Hudson, London 1972.pl_PL
dc.referencesMackill J. W., The Life of William Morris, London 1899.pl_PL
dc.referencesMadsen S. T., Sources of Art Nouveau, Oslo–New York 1956.pl_PL
dc.referencesMakała R., „Neorenesans północny” jako niemiecki styl narodowy na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Recepcja renesansu w XIX i XX wieku, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesMallarmé S ., L’introduction, [w:] R. Ghil, Traité du verbe, Paris 1885.pl_PL
dc.referencesMalinowski J ., Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesMandell R. D., Paris 1900: The Great World’s Fair, University of Toronto Press, Toronto 1967.pl_PL
dc.referencesMarinetti Filippo Tommaso (1876–1944) i Boccioni Umberto (1882–1916), „Le Figaro”, 20 février 1909, nr 51, s. 1.pl_PL
dc.referencesMaus M. O., L’Art et la vie en Belgique 1830–1905, Bruxelles 1929.pl_PL
dc.referencesMaus M. O., La Sculpture a l’Exposition Universelle, „L’Art moderne”, 1er juillet 1900, s. 205– 207.pl_PL
dc.referencesMehoffer J., Notatnik paryski 3, Wrocław, Ossolineum, Dz. Rękopisów, sygn. 12803/3.pl_PL
dc.referencesMeyer P., Historia sztuki europejskiej, przeł. F. Buhl, T. Dobrzeniecki, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesMirbeau O., Ku nowym formom ekspresji, przeł. H. Morawska, [w:] Moderniści o sztuce, wyb., oprac. i wstęp E. Grabska, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesMonet, sa vie, son oeuvre par Gustave Geffroy, Macula, Paris 1987, s.n.n. (wyd. I 1922).pl_PL
dc.referencesMorawski M ., Z wystawy paryskiej, „Przegląd Powszechny” 1889, t. 24, s. 230–231.pl_PL
dc.referencesMoréas J., Le Manifest de Symbolique, „Figaro”, 18 września 1886, s. 1.pl_PL
dc.referencesMumford L., Technika a cywilizacja. Historia rozwoju maszyny i jej wpływ na cywilizację, przeł. E. Danecka, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesMycielski J., Z pod wieży Eiffel. Wrażenia i opisy skreślił…, Kraków 1890.pl_PL
dc.referencesOfficial Catalogue of the Great Exhibition, “Edinburgh Review” 1851, Vol. 94, No. 192, s.n.n.pl_PL
dc.referencesOkulicz-Kozarynowie M. i R., À la Botticelli. Jeszcze o prerafaelityzmie w literaturze Młodej Polski, katalog wystawy Śladami prerafaelitów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesOłdziejewski K., Wystawy Powszechne, ich historia, organizacja, położenie prawne i wartość społeczno-gospodarcza, Poznań 1928.pl_PL
dc.referencesOry P., Les Exposition Universelles de Paris. Panorama raisonné, aves des aperçus nouveaux et des illustrations par les meilleurs auters, Ramsay „image”, Paris 1982.pl_PL
dc.referencesParis Exposition 1900, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesPetit Journal Supplément, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesPevsner N ., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, przeł. J. Wiercińska, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesPiast [S. Szczepanowski], Dezynfekcja prądów europejskich, „Słowo Polskie” 1898, nr 40.pl_PL
dc.referencesPicht G ., Kunst und Mythos, Einführung Carl Friedrich von Weizsäcker, Stuttgart 1986.pl_PL
dc.referencesPinet H., Rodin les mains du génie, Découvertes Gallimard, Paris 2009.pl_PL
dc.referencesPissarro C., Listy do syna Lucjana, przeł. S. Kossobudzki, oprac. W. Jaworska, Wrocław–Warszawa–Kraków 1971 (wyd. I 1943).pl_PL
dc.referencesPlum W., Les expositions universelles au 19ème siècle, spectacles au changement socio-culturel, Bonn 1977.pl_PL
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Wstęp, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Ossolineum, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesPotocki A., Sztuka na wystawie paryskiej, „Tygodnik Ilustrowany” 1900, nr 34, s. 661; nr 36, s. 709–710; nr 37, s. 729.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesPorębski M., Interregnum, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesPorębski M., Modernizm i modernizmy, [w:] Sztuka około 1900 roku. Materiały Sesji Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Kraków, grudzień 1967, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesHr. Q., Malarz baśni, „Tygodniki Ilustrowany” 1910, nr 7, s. 126.pl_PL
dc.referencesRegamey F., Japan in Art and Industry, Putnam, New York 1893.pl_PL
dc.referencesRichardson A. E., Architecture from the Classic Standpoint, “Architectural Review” 1911, Vol. 39, http://archive.org/stream/academyarchitect40londuoft/academyarchitect40londu- oft_djvu.txt [data dostępu: 27.03.2012].pl_PL
dc.referencesRilke R. M., Auguste Rodin, Berlin 1903.pl_PL
dc.referencesRilke R. M., August Rodin, przeł. W. Wirpsza, Kraków 1964.pl_PL
dc.referencesRiva R. T., A probable model for Proust’s Elstir, “Modern Language Notes” 1963, Vol. 78, No. 3 (May), s. 307–313.pl_PL
dc.referencesRobida A., La Vie électrique, Paris 1892.pl_PL
dc.referencesRodenbach G., L’élite, Paris 1899.pl_PL
dc.referencesRodin en 1900. L’Exposition de l’Alma, éd. A. Le Normand-Romain, Musée Rodin, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesRoger M ., L’Exposition Universelle de 1900, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesRosenblum R., Stevens M. A., Dumas A., 1900. Art at the Crossroads, 16 January – 3 April 2000, Solomon R. Guggenheim Museum, New York 2000.pl_PL
dc.referencesSabartès J ., Picasso, documents iconographiques, Cailler, Genève 1956.pl_PL
dc.referencesSanchez P., Préface, [w:] D. Vieville, Les expositions de la galerie Eugène Druet: répertoire des artistes exposants et liste de leurs oeuvres, 1903–1938, Édition Echelle de Jacob, Paris 2009.pl_PL
dc.referencesSarajas-Korte S., Lumière du Nord, catalogue de l’exposition, Petit Palais, Paris 1987.pl_PL
dc.referencesSilverman D. L., Art Nouveau in fin-de-siècle France. Politics, Psychology and Style, Art Book Fund, University of the California Press, Berkeley–Los Angeles 1992.pl_PL
dc.referencesSztuka polska. Malarstwo, red. F. Jasieński, A. Łada-Cybulski, Lwów [1903–1904].pl_PL
dc.referencesStier H., Die deutsche Renaissance als nationaler Still und die Grenzen ihrer Anwendung, „Deutsche Bauzeitung“ 1884, s. 426–429.pl_PL
dc.referencesSosnowski J., „Czas” 1893, nr 187, s. 1.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie zarządu Koła Polskiego Artystyczno-Literackiego w Paryżu za 1900 roku (istnienia Towarzystwa rok czwarty), Paryż 1901.pl_PL
dc.referencesStrang R., Art in Paris: Pictures by Foreign Artists at the Exhibition, “New York Times”, 16 June 1900, s. 22.pl_PL
dc.referencesSzczepański L., Sztuka narodowa, „Życie” 1898, nr 9, 10.pl_PL
dc.referencesSztuka polska. Malarstwo, red. F. Jasieński, A. Łada-Cybulski, Lwów [1903–1904].pl_PL
dc.referencesPawilon w stylu zakopiańskim projektu E. Kovátsa na wystawie paryskiej¸ „Kraj” 1900, nr 7, s. 15.pl_PL
dc.referencesTaride E., Album photographique de exposition, Paris 1900.pl_PL
dc.referencesTellier G., Paris, capital de l’Exposition et l’un de ses principaux maîtres d’oeuvre, [w:] L’Exposition Universelle de 1900, éd. J.-Ch. Mabire, L’Harmattan, Paris 2000, s. 167.pl_PL
dc.referencesThuillant P., Cité d’artistes „La Ruche”. La vie des „Abeilles”, „Art et Décoration” 2013, no. 484, s. 53–54.pl_PL
dc.referencesVariétés artistiques¸ „Bulletin polonais”, 15 novembre 1900, no. 147, s. 315–316.pl_PL
dc.referencesVarnedoe K., Northern Light, Yale University Press, New Haven–London 1988.pl_PL
dc.referencesVerhaeren É ., Écrits sur l’art (1893–1916), éd. P. Aron, Labor, Bruxelles 1997.pl_PL
dc.referencesVision du Futur, catalogue de l’exposition, Grand Palais, Paris 2000–2001.pl_PL
dc.referencesVitry P., L’Entrée Monumentale de l”Exposition Universelle de 1900, „Art et décoration: revue mensuelle d’art moderne”, juillet–décembre 1898, s. 97–104.pl_PL
dc.referencesWageman P., Fired by Passion. The life and work of Akseli Gallen-Kallela, [w:] Akseli Gallen- Kallela. The spirit of Finland, ed. D. Jackson, P. Wageman, Groninger 2007.pl_PL
dc.referencesWallis M., Secesja, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesWaltherI. F., Impresionist Art, [w:] B . von Bismarck, A. Blühmetal., Impressionism in Europe and North America, t. 2, Taschen, Kolonia 1993.pl_PL
dc.referencesWarnod J., Le Bateau-Lavoir, Presses de la Connaissance, Paris 1975.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz S., „Tygodnik Ilustrowany” 1889, nr 316, s. 33–34.pl_PL
dc.referencesWilde O., New Remorse, „The Spirit Lamp”, 6 December 1892, s. 97.pl_PL
dc.referencesWyka K., Thanatos i Polska, Kraków 1971.pl_PL
dc.referencesWysocki A., Urodzony w Turku. W 50. rocznicę śmierci Henryka Glicensteina, katalog wystawy Muzeum Okręgowego, Konin 1993.pl_PL
dc.referencesZdziechowski M., Spór o piękno, „Przegląd Literacki” 1898, nr 7.pl_PL
dc.referencesZgórniak M., Malarstwo na wystawach światowych w Paryżu w świetle statystyki Michała Żmigrodzkiego, [w:] Mistrzowi Mieczysławowi Porębskiemu uczniowie, red. T. Gryglewicz i in., Wydawnictwo UJ, Kraków 2001, s. 439–452.pl_PL
dc.referencesZgórniak M., Polscy uczniowie Académie Julian do roku 1919, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesZola É., Słuszna walka. Od Courbeta do impresjonistów, wyb. G. Picon, oprac. J.-P. Bouillon, przeł. H. Morawska, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesŻmigrodzki M ., Krótki zarys historii sztuki, Kraków 1900–1901.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-362-7


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe