Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPłóciennik, Michał
dc.date.accessioned2020-09-16T07:03:15Z
dc.date.available2020-09-16T07:03:15Z
dc.date.issued2020-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32230
dc.description.abstractPrzedłożona rozprawa stanowi próbę ukazania konieczności szerszego uwzględniania antropologiczno-metafizycznych kontekstów w ramach współczesnej refleksji nad wzajemnym odniesieniem filozofii i pedagogiki, a tym samym wpisania na nowo redukcjonistycznie pojmowanej filozofii- niemetafizycznej czy też postmetafizycznej, oraz redukcjonistycznie pojmowanej pedagogiki jako nauki szczegółowej, w szerszy horyzont filozofii wychowania, przy jednoczesnym przywróceniu filozofii statusu sztuki sztuk, rozumianego jako jedność egzystencji i kontemplacji, a więc jej ponownego całościowego- metafizycznego otwarcia jako sposobu bycia. Tytułowa filozofia wychowania nie jest bynajmniej rozumiana jako filozoficzny namysł nad wychowaniem, ale mamy tu do czynienia z próbą ustanowienia, odsłonięcia perspektywy filozoficzno-wychowawczej, swoistej zasady filozoficzno-wychowawczej na kształt zasady dialogicznej postulowanej przez filozofię dialogu, która nie jest filozoficznym namysłem nad dialogiem, ale swoistym apelem do myślenia i przeżywania rzeczywistości na sposób dialogiczny, więcej: wezwaniem do odkrycia-odsłonięcia jej dialogicznej struktury. Takie podejście próbuje godzić napięcie światopoglądowe i naukowe w rozumieniu filozofii i wewnątrz niego się lokuje, z niego wyrasta, a także wpisuje się w terapeutyczno-psychagogiczny model rozumienia i uprawiania filozofii, stąd refleksja prowadzona jest w kluczu diagnoza – poszukiwanie remedium, wreszcie osadzone jest ono w soteriologicznym wychyleniu, stąd odniesienia duchowościowe i religijno-mistyczne.pl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilozofia wychowaniapl_PL
dc.subjectpedagogikapl_PL
dc.subjectmetafizykapl_PL
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.titleAntropologiczno-metafizyczne konteksty współczesnej filozofii wychowaniapl_PL
dc.page.number144pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.contributor.authorEmailplociennikmichal@o2.plpl_PL
dc.dissertation.directorWoźniczka, Maciej
dc.dissertation.reviewerDancak, Pavol
dc.dissertation.reviewerRembierz, Marek
dc.date.defence2020-09-25
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe