Show simple item record

dc.contributor.authorKołodziejczyk, Artur
dc.date.accessioned2020-10-06T09:00:53Z
dc.date.available2020-10-06T09:00:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1731-5638
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32290
dc.description.abstractWspółczesny świat, podlegający nieustannym przemianom, stawia przed teologią nowe wyzwania. Jednym z nich jest aktualizacja treści Objawienia Bożego, aby stały się one zrozumiałe i lepiej trafiały do konkretnego człowieka. Wiąże się to w istotny sposób z koniecznością zdiagnozowania kondycji człowieka w danym okresie dziejowym. Autor argumentuje, że współcześnie trzeba konfrontować się z kryzysem wydarzenia spotkania i dialogu interpersonalnego. Wskazuje także, że są to jedne z elementarnych czynników Objawienia chrześcijańskiego. Tym samym postuluje, aby we współczesnej teologii posługiwać się paradygmatem spotkaniowym. Teologia spotkania winna analizować doświadczenie religijne człowieka, w którym człowiek uważnie przeżywa manifestujący się Absolut oraz konsekwencje wynikające z tegoż doświadczenia dla osoby ludzkiej. Wskazuje także, iż zagadnienie spotkania jest dla chrześcijaństwa kluczowe, albowiem we Wcieleniu doszło do wydarzenia spotkania Boskości z człowieczeństwem. W zakończeniu pracy wskazuje na perspektywy badawcze – także z zakresu analiz interdyscyplinarnych – dla teologii spotkania.pl_PL
dc.description.abstractThis paper argues that today the current question – one of the most important in theology – is: which theological paradigm should be applied today? We have to remember that this question is not groundless. According to the International Theological Commission, the sheer fulness and richness of Revelation is too great to be grasped by any one theology. In fact gives rise to multiple theologies as it is received in diverse ways by human beings. The author argues that in contemporary theology should appear paradigm of encounter. Theology of the encounter should examine the religious experience of human being. In this experience, happens the encounter between God and man. God initiates the dialogue.pl_PL
dc.description.sponsorshipFindings of the article are part of the research project of the "Tutorial" programme organized of the Scientific Association Collegium Invisibilepl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.relation.ispartofseriesTeologia i Człowiek;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectteologia spotkaniapl_PL
dc.subjectdialogpl_PL
dc.subjectspotkaniepl_PL
dc.subjectczłowiekpl_PL
dc.subjectparadygmat teologicznypl_PL
dc.subjecttheology of the encounterpl_PL
dc.subjectdialoguepl_PL
dc.subjectencounterpl_PL
dc.subjecthuman beingpl_PL
dc.subjectparadigm of encounterpl_PL
dc.titleW poszukiwaniu nowego paradygmatu: teologia spotkania jako nowy sposób uprawiania refleksji nad Objawieniempl_PL
dc.title.alternativeThe Search for a New paradigm: Theology of the encounter as a New Way of reflection on revelationpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderArtur Kołodziejczykpl_PL
dc.page.number129-139pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Institute of Philosophypl_PL
dc.identifier.eissn2391-7598
dc.contributor.authorBiographicalnote(born 1991) philosopher, theologian; PhD candidate at the Department of Contemporary Philosophy of the Institute of Philosophy of the University of Lodz, where preparing a doctoral dissertation on the impact of the Holocaust on the post-war philosophy of God and man as perceived by Hannah Arendt and Hans Jonas. Member of Collegium Invisibile since 2013. He worked as a researcher at the Philosophy Department of the Tel Aviv University, where he conducted research related to his dissertation and didactic classes in contemporary Polish philosophy. In 2019, he received a grant "Prom" of the Polish National Agency for Academic Exchange for a research internship at The New School in New York.pl_PL
dc.referencesBalthasar H. U. von, Gloria, t. 1, Mediolan 1975.pl_PL
dc.referencesBenedykt XVI, Adhortacja Verbum domini.pl_PL
dc.referencesBenedykt XVI, Encyklika Deus caritas est.pl_PL
dc.referencesBuber M., Ja i Ty: wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesGiussani L., Chrześcijaństwo jako wyzwanie, tłum. D. Chodyniecki, Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesII Sobór Watykański, Konstytucja Gaudium et spes.pl_PL
dc.referencesKapuściński R., Ten Inny, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesKracik, J., Komentarz do „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański, Konstytucja Gaudium et spes, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesLonergan B. J. F., Metoda w teologii, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj: perspektywy, zasady i kryteria, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesPerzyński A., Metoda teologiczna, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesSeweryniak H., Teologia fundamentalna, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBalthasar H. U., Gloria, t. 1, Mediolan 1975.pl_PL
dc.contributor.authorEmailartur.kolodziejczyk@unilodz.eupl_PL
dc.identifier.doi10.12775/TiCz.2017.050
dc.relation.volume40pl_PL
dc.disciplinenauki teologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe