Show simple item record

dc.contributor.authorKaniowski, Andrzej
dc.contributor.editorMaciaszek, Janusz
dc.date.accessioned2020-12-30T13:51:01Z
dc.date.available2020-12-30T13:51:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKaniowski A. M., Pogląd Kazimierza Twardowskiego na temat zajmowania się przez filozofię „poglądami na świat i życie”. Kilka słów w kwestii rozumu praktycznego, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 239-251, doi: 10.18778/8220-034-8.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-034-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33001
dc.descriptionNa losach „filozofii praktycznej” w Polsce zaważyły w znacznej mierze poglądy Kazimierza Twardowskiego. Ten mający ogromne zasługi dla polskiej filozofii uczeń Franza Brentano był z jednej strony wielkim admiratorem Kanta, a z drugiej całkowicie dezawuował jego koncepcję rozumu praktycznego. Powodem admiracji było to, że Kant odebrał metafizyce (w jej ówczesnym i niegdysiejszym rozumieniu) prawo do tego, by się mogła mieć za naukę, od myślenia filozoficznego zaś domagał się przejścia na pozycje krytycyzmu. Twardowski zdał się jednak pominąć całkowicie to, że Kantowskiego krytycyzmu nie można oderwać od – będącego jego drugą stroną – Kantowskiego transcendentalizmu. Wprawdzie w pewnym nurcie kontynuacji kantowskiego transcendentalizmu w filozofii niemieckiej, a także u jej polskich twórczych kontynuatorów doszło do „dogmatycznego bujania w obłokach”, nie jest to jednak jeszcze dostateczny powód, by rozstać się z rozumem praktycznym i zgodzić się z Twardowskim, który twierdzi, iż w gestii filozofii nie leży zajmowanie się „poglądami na świat i życie”. Takie m.in. poglądy na temat spraw, którymi zajmował się od wieków „rozum praktyczny”, przyczyniły się do powstania w polskiej filozofii luki w namyśle nad możliwością rozprawiania w ramach filozofii nad sprawami związanymi z poglądem na świat i życie. Namysł taki prowadzony był natomiast w filozofii niemieckiej (w wyniku przekształcenia przez Hegla „rozumu praktycznego” w „ducha obiektywnego” i zwrócenia się ku „praktyce” – czyli pracy, działaniu społecznemu, bądź też komunikacji), a także w amerykańskim pragmatyzmie (C.S. Peirce). Z połączenia tych dwu nurtów filozoficznego namysłu wyrasta teoria racjonalności komunikacyjnej J. Habermasa, która jest też odpowiedzią na wyzwanie, jakim jest pluralizm światopoglądowy. Stanowisko Twardowskiego w kwestii niefilozoficznego charakteru zajmowania się „poglądami na świat i życie” przyczyniło się do tego, że polska myśl filozoficzna nie przebyła drogi wiodącej od Hegla, przez Wilhelma von Humboldta, Charlesa Sandersa Peirce’a, Hansa-Georga Gadamera, do Jürgena Habermasa.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMaciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.relation.ispartofseriesBibliotheca Philosophica;6
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectKazimierz Twardowskipl_PL
dc.subjectświatopoglądpl_PL
dc.subjectfilozofii naukowapl_PL
dc.subjectkrytycyzmpl_PL
dc.subjectrozum praktycznypl_PL
dc.subjecttranscedentalizmpl_PL
dc.subjectrozum praktycznypl_PL
dc.subjectKantpl_PL
dc.subjectSzkoła Lwowsko-Warszawskapl_PL
dc.titlePogląd Kazimierza Twardowskiego na temat zajmowania się przez filozofię „poglądami na świat i życie”. Kilka słów w kwestii rozumu praktycznegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number239-251pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-035-5
dc.referencesBrentano F. (1895), Die vier Phasen der Philosophie und ihr augenblicklicher Stand, Verlag bei J. G. Cotta’schen Buchhandlung, Stuttgart, s. 24–27.pl_PL
dc.referencesEisler R. (1899), Kriticismus, [w:] idem, Wörterbuch der philosophischen Begriffe und Ausdrücke, Ernst Siegfried Mittler und Sohn, Berlin, s. 422–423.pl_PL
dc.referencesEisler R. (1910), Kritizismus, [w:] idem, Wörterbuch der philosophischen Begriffe, Ernst Siegfried Mittler und Sohn, Berlin, s. 679–683.pl_PL
dc.referencesHumboldt W. v. (1836), Über die Verschiedenheit des menschlichen Sprachbaues und ihren Einfluss auf die geistige Entwickelung des Menschengeschlechts, Dümmler, Berlin.pl_PL
dc.referencesKant I. (1953), Uzasadnienie metafizyki moralności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKant I. (1957), Krytyka czystego rozumu, t. 1, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKleszcz R. (2013), Metoda i wartości. Metafilozofia Kazimierza Twardowskiego, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOssowska M. (1957), Podstawy nauki o moralności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚniadecki J. (1821), Pisma Jana Śniadeckiego o filozofii Kanta, Druk Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesTwardowski K. (1904), Otwarcie Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie, „Przegląd Filozoficzny” 7, 2, s. 239–243.pl_PL
dc.referencesTwardowski K. (1929), Przemówienie prof. dra Kazimierza Twardowskiego wygłoszone na zebraniu jubileuszowym Polskiego Towarzystwa Filozoficznego dnia 12. Lutego 1929 r., nakładem „Słowa Polskiego”, Lwów.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-034-8.16


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe