Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJedynak, Anna
dc.contributor.editorMaciaszek, Janusz
dc.date.accessioned2020-12-30T14:24:26Z
dc.date.available2020-12-30T14:24:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJedynak A., Granice jaźni, granice umysłu, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 223-238, doi: 10.18778/8220-034-8.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-034-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33004
dc.descriptionNa dwa sposoby przejawia się w filozofii pojmowanie jaźni czy umysłu jako wykraczających poza zwyczajowo przyjmowane granice. Po pierwsze – jako uczucie jedności z wszelkim istnieniem, wszechświatem, przyrodą czy Bogiem, znane ludziom różnych czasów i kultur. Romain Rolland nazwał je „oceanicznym” i upatrywał w nim podstaw duchowości. Po drugie – jako szereg powstałych ostatnio koncepcji, które pojmują umysł bardzo obszernie, włączając doń elementy otoczenia (teoria umysłu rozszerzonego, koncepcja umysłu ucieleśnionego i usytuowanego, enaktywizm). Różnią się te dwa nurty podejściem, genezą i metodą. Uczucie oceaniczne jest bardzo osobiste, raczej odczute niż przemyślane, wpływające na sposób przeżywania własnego istnienia. Natomiast wspomniane koncepcje są zobiektywizowane, badają umysł z zewnątrz, uwzględniają racjonalne argumenty i świadectwa neuronaukowe. Mimo tych różnic te dwa nurty koncentrują się wokół podobnych spraw. Co ciekawe, stopniowa radykalizacja różnych koncepcji poszerzonego umysłu wydaje się przechodzić przez podobne stadia co stopniowe poszerzanie poczucia jaźni w pewnych typach praktyki medytacyjnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMaciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.relation.ispartofseriesBibliotheca Philosophica;6
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectenaktywizmpl_PL
dc.subjectjaźńpl_PL
dc.subjectuczucie oceanicznepl_PL
dc.subjectmedytacjapl_PL
dc.subjectumysł rozszerzonypl_PL
dc.subjectumysł ucieleśnionypl_PL
dc.subjectumysł usytuowanypl_PL
dc.titleGranice jaźni, granice umysłupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number223-238pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-035-5
dc.referencesAdams F., Aizawa K. (2009), Defending the Bounds of Cognition, [w:] The Extended Mind, R. Menary (red.), MIT Press, Cambridge, s. 67–80.pl_PL
dc.referencesClark A., Chalmers D. (1998), The Extended Mind, „Analysis” 58, s. 7–19.pl_PL
dc.referencesFreud S. (1998), Kultura jako źródło cierpień, tłum. R. Reszke, [w:] idem, Pisma społeczne, Dzieła, t. 4, Wydawnictwo KR, Warszawa, s. 163–227.pl_PL
dc.referencesHutto D.D., Myin E. (2013), Radicalizing Enactivism: Basic Minds without Content, MIT Press, Cambridge–London.pl_PL
dc.referencesJedynak A. (2014), Contemporary Western Concepts – a Step toward Eastern Mentality, „GSTF Journal of General Philosophy” 1, 1, s. 58–63.pl_PL
dc.referencesKabat-Zinn J. (2014), Gdziekolwiek jesteś, bądź, Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesLogan R.K. (2007), The Extended Mind: The Emergence of Language, the Human Mind and Culture, University of Toronto Press, Toronto–Buffalo–London.pl_PL
dc.referencesLoughlin V. (2019), Extended Mind, Extended Conscious Mind, Enactivism, http://victorloughlin. com/downloads/PhDThesis.pdf (dostęp: 24.05.2019).pl_PL
dc.referencesMaharaj A. (2017), The Challenge of the Oceanic feeling: Romain Rolland’s Mystical Critique of Psychoanalysis and His Call of the „New Science of the Mind”, „History of European Ideas”, https://philarchive.org/archive/MAHTCO-17 (dostęp: 19.03.2019).pl_PL
dc.referencesMaturana H.R., Varela F.J. (1992), The Tree of Knowledge: The Biological Roots of Human Understanding, Shambhala, Boston.pl_PL
dc.referencesMenary R. (2009), Cognitive Integration and the Extended Mind, [w:] R. Menary (red.), The Extended Mind, MIT Press, Cambridge, s. 227–243.pl_PL
dc.referencesPecher D., Zwaan R.A. (red.) (2005), Grounding Cognition: The Role of Perception and Action in Memory, Language, and Thinking, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesPrinz J.J. (2009), Are Emotions Feelings?, „Journal of Consciousness Studies” 16, 9, s. 9–25.pl_PL
dc.referencesPrzełęcki M. (2007), Horyzonty metafizyki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesResearchers Grow Active Mini-Brain-Networks (2019), „Science Daily”, 27.06.2019, https:// www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190627113945.htm (dostęp: 18.08.2019pl_PL
dc.referencesRobbins P., Aydede M. (red.) (2009), Cambridge Handbook of Situated Cognition, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesRosch E., Varela F.J., Thompson E. (1991), The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesThompson E., Varela F.J. (2001), Radical Embodiment: Neural Dynamics and Consciousness, „Trends in Cognitive Sciences” 5, s. 418–425.pl_PL
dc.referencesWilber K. (2002), Psychologia integralna. Świadomość, duch, psychologia, terapia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWilliams M., Teasdale J., Segal Z., Kabat-Zinn J. (2013), Świadomą drogą przez depresję, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-034-8.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe