dc.contributor.author | Jedynak, Anna | |
dc.contributor.editor | Maciaszek, Janusz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T14:24:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T14:24:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Jedynak A., Granice jaźni, granice umysłu, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 223-238, doi: 10.18778/8220-034-8.15 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-034-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33004 | |
dc.description | Na dwa sposoby przejawia się w filozofii pojmowanie jaźni czy umysłu jako wykraczających poza zwyczajowo przyjmowane granice. Po pierwsze – jako uczucie jedności z wszelkim istnieniem, wszechświatem, przyrodą czy Bogiem, znane ludziom różnych czasów i kultur. Romain Rolland nazwał je „oceanicznym” i upatrywał w nim podstaw duchowości. Po drugie – jako szereg powstałych ostatnio koncepcji, które pojmują umysł bardzo obszernie, włączając doń elementy otoczenia (teoria
umysłu rozszerzonego, koncepcja umysłu ucieleśnionego i usytuowanego, enaktywizm). Różnią się te dwa nurty podejściem, genezą i metodą. Uczucie oceaniczne jest bardzo osobiste, raczej odczute niż przemyślane, wpływające na sposób przeżywania własnego istnienia. Natomiast wspomniane koncepcje są zobiektywizowane, badają umysł z zewnątrz, uwzględniają racjonalne argumenty i świadectwa neuronaukowe. Mimo tych różnic te dwa nurty koncentrują się wokół podobnych spraw. Co ciekawe,
stopniowa radykalizacja różnych koncepcji poszerzonego umysłu wydaje się przechodzić przez podobne stadia co stopniowe poszerzanie poczucia jaźni w pewnych typach praktyki medytacyjnej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Maciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.relation.ispartofseries | Bibliotheca Philosophica;6 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | enaktywizm | pl_PL |
dc.subject | jaźń | pl_PL |
dc.subject | uczucie oceaniczne | pl_PL |
dc.subject | medytacja | pl_PL |
dc.subject | umysł rozszerzony | pl_PL |
dc.subject | umysł ucieleśniony | pl_PL |
dc.subject | umysł usytuowany | pl_PL |
dc.title | Granice jaźni, granice umysłu | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 223-238 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-035-5 | |
dc.references | Adams F., Aizawa K. (2009), Defending the Bounds of Cognition, [w:] The Extended Mind, R. Menary (red.), MIT Press, Cambridge, s. 67–80. | pl_PL |
dc.references | Clark A., Chalmers D. (1998), The Extended Mind, „Analysis” 58, s. 7–19. | pl_PL |
dc.references | Freud S. (1998), Kultura jako źródło cierpień, tłum. R. Reszke, [w:] idem, Pisma społeczne, Dzieła, t. 4, Wydawnictwo KR, Warszawa, s. 163–227. | pl_PL |
dc.references | Hutto D.D., Myin E. (2013), Radicalizing Enactivism: Basic Minds without Content, MIT Press, Cambridge–London. | pl_PL |
dc.references | Jedynak A. (2014), Contemporary Western Concepts – a Step toward Eastern Mentality, „GSTF Journal of General Philosophy” 1, 1, s. 58–63. | pl_PL |
dc.references | Kabat-Zinn J. (2014), Gdziekolwiek jesteś, bądź, Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Johnson M. (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Logan R.K. (2007), The Extended Mind: The Emergence of Language, the Human Mind and Culture, University of Toronto Press, Toronto–Buffalo–London. | pl_PL |
dc.references | Loughlin V. (2019), Extended Mind, Extended Conscious Mind, Enactivism, http://victorloughlin. com/downloads/PhDThesis.pdf (dostęp: 24.05.2019). | pl_PL |
dc.references | Maharaj A. (2017), The Challenge of the Oceanic feeling: Romain Rolland’s Mystical Critique of Psychoanalysis and His Call of the „New Science of the Mind”, „History of European Ideas”, https://philarchive.org/archive/MAHTCO-17 (dostęp: 19.03.2019). | pl_PL |
dc.references | Maturana H.R., Varela F.J. (1992), The Tree of Knowledge: The Biological Roots of Human Understanding, Shambhala, Boston. | pl_PL |
dc.references | Menary R. (2009), Cognitive Integration and the Extended Mind, [w:] R. Menary (red.), The Extended Mind, MIT Press, Cambridge, s. 227–243. | pl_PL |
dc.references | Pecher D., Zwaan R.A. (red.) (2005), Grounding Cognition: The Role of Perception and Action in Memory, Language, and Thinking, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Prinz J.J. (2009), Are Emotions Feelings?, „Journal of Consciousness Studies” 16, 9, s. 9–25. | pl_PL |
dc.references | Przełęcki M. (2007), Horyzonty metafizyki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Researchers Grow Active Mini-Brain-Networks (2019), „Science Daily”, 27.06.2019, https:// www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190627113945.htm (dostęp: 18.08.2019 | pl_PL |
dc.references | Robbins P., Aydede M. (red.) (2009), Cambridge Handbook of Situated Cognition, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Rosch E., Varela F.J., Thompson E. (1991), The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Thompson E., Varela F.J. (2001), Radical Embodiment: Neural Dynamics and Consciousness, „Trends in Cognitive Sciences” 5, s. 418–425. | pl_PL |
dc.references | Wilber K. (2002), Psychologia integralna. Świadomość, duch, psychologia, terapia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Williams M., Teasdale J., Segal Z., Kabat-Zinn J. (2013), Świadomą drogą przez depresję, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-034-8.15 | |