dc.contributor.author | Michalak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-01-13T09:37:21Z | |
dc.date.available | 2021-01-13T09:37:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Michalak A., Znaczenie zasady dwuizbowości w praktyce ustrojowej wybranych demokracji Azji Południowo-Wschodniej. Malezja, Singapur, Tajlandia, Timor Wschodni, WUŁ, Łódź 2019, http://dx.doi.org/10.18778/8142-796-8 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-796-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33092 | |
dc.description.abstract | Istniejące klasyfikacje parlamentów wskazują, że badacze kręgu atlantyckiego nie sięgają w swych dociekaniach do państw Azji Południowo-Wschodniej i przyjętych tam rozwiązań ustrojowych. Region ten w omawianym zakresie wymaga zatem przeprowadzenia badań prawno-porównawczych, zwłaszcza pod kątem analizy adaptowanych instytucji, ich modyfikacji oraz unikatowych, charakterystycznych rozwiązań. Prezentowana monografia stanowi efekt badań prowadzonych w latach 2014–2017, mających na celu przeanalizowanie funkcjonowania organów władzy ustawodawczej w wybranych demokracjach Azji Południowo-Wschodniej. Autorka ukazuje, jakie znaczenie prawne (sposób unormowania omawianej zasady w aktach normatywnych), funkcjonalne (efektywność procesu legislacyjnego oraz wykonywania innych kompetencji legislatywy), a także polityczne (stabilizacja rządów, hegemonia jednej partii) miało wprowadzenie dwuizbowej struktury parlamentu w państwach tego regionu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Przygotowanie i wydanie publikacji zostało sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2013/09/D/HS5/04458 w związku z realizacją projektu „Znaczenie zasady dwuizbowości w praktyce ustrojowej demokracji parlamentarnych Azji Południowo-Wschodniej” | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Azja Południowo-Wschodnia | pl_PL |
dc.subject | władza ustawodawcza | pl_PL |
dc.subject | dwuizbowość parlamentu | pl_PL |
dc.subject | akty normatywne | pl_PL |
dc.subject | legislacja | pl_PL |
dc.title | Znaczenie zasady dwuizbowości w praktyce ustrojowej wybranych demokracji Azji Południowo-Wschodniej. Malezja, Singapur, Tajlandia, Timor Wschodni | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 100 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Konstytucyjnego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-797-5 | |
dc.references | Arter D., One Ting Too Many: The shift to unicameralism in Denmark, [w:] Two into One: The politics and processes of national legislative cameral change, L. Longley, D. Olson (eds), Boulder 1991. | pl_PL |
dc.references | The Asia Foundation, An introduction to Constitutional Law in Timor-Leste, Stanford 2014, tekst publikacji dostępny na: http://www.thesis.xlibx.info/th-juristic/361044–1-constitutional-law-timor-leste-usaid-the-asia-foundation-timor-les.php (dostęp: 10.10.2016). | pl_PL |
dc.references | The Asia Foundation, Democracy, Representation, and Accountability in Timor Leste, http://asiafoundation.org/publication/democracy-representation-accountability-timor%E2%80%90leste/ (dostęp: 23.09.2016). | pl_PL |
dc.references | Bagehot W., The English Constitution, London 1867. | pl_PL |
dc.references | Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Bankowicz M., System polityczny Singapuru. Ewolucja historyczna i teraźniejszość, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Blondel J., The National Executives in East and Southeast Asia, [w:] Democratisation, Governance and Regionalism in East and Southeast Asia: A comparative study, I. Marsh (ed.), Milton Park, Abingdon, Oxon 2006. | pl_PL |
dc.references | Bryce J., Bryce V., Modern democracies in Two Volumes, Vol. II, London 1921 (reprint London 2008). | pl_PL |
dc.references | Bulmer E., Bicameralism, International IDEA Constitution-Building Primer, https://www.idea.int/sites/default/files/publications/bicameralism-primer.pdf (dostęp: 22.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Case W., Executive Accountability in Southeast Asia: The Role of legislatures in new democracies and under electoral authoritarianism, „Policy Studies” 2011, Vol. 57. | pl_PL |
dc.references | Ciemniewski J., Dwuizbowość w systemie konstytucyjnym III Rzeczypospolitej, „Przegląd Sejmowy” 2010, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Coakley J., The Strange Revival of Bicameralism, „The Journal of Legislative Studies” 2014, Vol. 20, Issue 4. | pl_PL |
dc.references | Country Reports on Human Rights Practices for 2015 United States Department of State Bureau of Democracy, Human Rights and Labor, https://www.state.gov/documents/organization/253017.pdf (dostęp: 20.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Cracknell R., Acts & Statutory Instruments: Volume of UK legislation 1950 to 2007, Standard Note: SN/SG/2911, 23 stycznia 2008 r., www.parliament.uk (dostęp: 12.07.2017). | pl_PL |
dc.references | Croissant A., Electoral Politics in Southeast and East Asia: A comparative perspective, [w:] Electoral Politics in Southeast & East Asia, A. Croissant (ed.), Singapore 2002. | pl_PL |
dc.references | Croissant A., Lorenz P., Comparative Politics of Southeast Asia. An introduction to governments and political regimes, Wiesbaden 2018. | pl_PL |
dc.references | Davies N., Na krańce świata. Podróż historyka przez historię, Kraków 2017. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski M., Zasada dwuizbowości parlamentu w polskim prawie konstytucyjnym, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski M., Zasada dwuizbowości parlamentu, [w:] Zasady ustroju III Rzeczypospolitej Polskiej, D. Dudek (red.), Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Dressel B., Bunte M., Constitutional Politics in Southeast Asia: From contestation to constitutionalism?, „Contemporary Southeast Asia” 2014, Vol. 36, No. 1, s. 1–22. | pl_PL |
dc.references | Elgie R., The Semi-Presidential One, http://www.semipresidentialism.com (dostęp: 7.07.2017). | pl_PL |
dc.references | Eska J., Elementy modelu westminsterskiego w porządku konstytucyjnym Nowej Zelandii, [w:] Konstytucjonalizm w państwach anglosaskich, A. Zięba (red.), Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Fish M. S., Kroenig M., The Handbook of National Legislatures. A global survey, New York 2011. | pl_PL |
dc.references | Fox R., Korris M., Making Better Law. Reform of the legislative process from policy to Act, London 2010. | pl_PL |
dc.references | Funston J., Government and Politics in Southeast Asia, Singapore 2006. | pl_PL |
dc.references | Graham H., The Mother of Parliaments, Alexandria 1910. | pl_PL |
dc.references | Hansard Society, Making the Law: the report of Hansard Society Commission on the legislative process, London 1992. | pl_PL |
dc.references | Harding A., The Constitution of Malaysia. A contextual analysis, Oxford 2012. | pl_PL |
dc.references | Heufers R., The Politics of Democracy in Malaysia, Asien, październik 2002. | pl_PL |
dc.references | Hicken A., Kasuya Y., A Guide to the Constitutional Structures and Electoral Systems of East, South and Southeast Asia, „Electoral Studies” 2003, Vol. 22. | pl_PL |
dc.references | Hong Hai L., Kian Ming O., Electoral Campaigning in Malaysia, [w:] Election Campaigning in East And Southeast Asia: Globalization of political marketing, Ch. Schafferer (ed.), Hampshire 2006. | pl_PL |
dc.references | Hwee Yeo Lay, Electoral Politics in Singapore, [w:] Electoral Politics in Southeast & East Asia, A. Croissant (ed.), Singapore 2002. | pl_PL |
dc.references | Inter-Parliamentary Union, Parliaments of the World: A comparative reference compendium, New York 1986. | pl_PL |
dc.references | Jackson K., The Abolition of the New Zealand Upper House of Parliament, [w:] Two into One: The Politics and processes of national legislative cameral change, L. Longley, D. Olson (eds), Boulder 1991. | pl_PL |
dc.references | Jayasuriya K., Rodan G., Beyond hybrid regimes: more participation, less contestation in Southeast Asia. Democratization, „Democratization” 2007, Vol. 14(5). | pl_PL |
dc.references | Jelonek A. W., W stronę nieliberalnej demokracji, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Jones D., Resolving the Constitutional Question of the Malaysian King and Rulers, „Asian Journal of Political Science” 1995, Vol. 3. | pl_PL |
dc.references | Ketterer J., Morocco’s New Bicameral Parliament: Democratic Obstacle or Catalyst? – referat zaprezentowany na Third Workshop of Parliamentary Scholars and Parliamentarians, Wroxton College, Oxfordshire, UK, 8–9 sierpnia 1998 r. | pl_PL |
dc.references | Lee H.P., Constitutional Conflicts in Contemporary Malaysia, Oxford 1995. | pl_PL |
dc.references | Li-ann T., A Treatise on Singapore Constitutional Law, Sinagapore 2012. | pl_PL |
dc.references | Lijphart A., Democracies: Patterns of majoritarian and consensus government in twenty-one countries, New Haven 1984. | pl_PL |
dc.references | Łabno A., System konstytucyjny Portugalii, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Machelski Z., Modele parlamentów dwuizbowych. Ujęcie porównawcze, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2012, nr 13. | pl_PL |
dc.references | Majkowska O., Pozycja parlamentu brytyjskiego w świetle działania systemu dwupartyjnego, maszynopis rozprawy doktorskiej dostępny w zbiorach Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, www.sbc.org.pl (dostęp: 12.07.2017). | pl_PL |
dc.references | The Malaysian Bar, Major Changes to the Constitution, http://www.malaysianbar.org.my/echoes_of_the_past/major_changes_to_the_constitution.html (dostęp: 11.12.2016). | pl_PL |
dc.references | Marczewski P., Sześciło D., Co wolno opozycji i dlaczego jest potrzebna? Uprawnienia opozycji parlamentarnej, Fundacja S. Batorego, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Massicotte L., Legislative Unicameralism: A global survey and a few case studies, „The Journal of Legislative Studies” 2001, Vol. 7. | pl_PL |
dc.references | Michalak A., Konsekwencje uchwalenia the Fixed Term Parliament Act 2011 dla brytyjskiej praktyki konstytucyjnej, „Białostockie Studia Prawnicze” 2019, nr 1 (w druku). | pl_PL |
dc.references | Michalak A., Postępowanie ustawodawcze w parlamencie Zjednoczonego Królestwa w zakresie rządowych projektów ustaw publicznych, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Michalak A., Postępowanie ustawodawcze w zakresie projektów ustaw publicznych wnoszonych indywidualnie przez brytyjskich parlamentarzystów, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2011, nr 1(5). | pl_PL |
dc.references | Michalak A., Rządowy proces legislacyjny – uwagi na tle praktyki legislacyjnej lat 2015–2018, [w:] Wokół rządu w polskim i litewskim prawie konstytucyjnym, D. Górecki (red.), Łódź 2019. | pl_PL |
dc.references | Michalak A., Systemy konstytucje wybranych państw Azji Południowo-Wschodniej, Łódź 2018. | pl_PL |
dc.references | Mołdawa T., Zaleśny J., Parlamentaryzm w świecie współczesnym. Między ideą a rzeczywistością, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | National Democratic Institute For International Affairs, Legislative Research Series Paper #3 One Chamber or Two? Deciding Between a Unicameral And Bicameral Legislature, https://www.ndi.org/sites/default/files/029_ww_onechamber_0.pdf (dostęp: 22.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Neo J. L., The New Constitutional Amendment Bill: Changes to the role and functions of the council of presidential advisors, https://singaporepubliclaw.com/2016/11/07/the-new-constitutional-amendment-bill-changes-to-the-role-and-functions-of-the-council-of-presidential-advisors/ (dostęp: 12.12.2016). | pl_PL |
dc.references | Norton P., The Commons in Perspective, Oxford 1981. | pl_PL |
dc.references | Norton P., How Many Bicameral Legislatures Are There?, „The Journal of Legislative Studies” 2004, Vol. 10. | pl_PL |
dc.references | Norton P., Parliamentary Procedure: The Hidden Power?, [w:] The Law, Politics and the Constitution. Essays in honour of Geoffrey Marshall, D. Butler, V. Bogdanor, R. Summers (eds), Oxford 1999. | pl_PL |
dc.references | Olson D.M., Demokratyczne instytucje legislacyjne. Ujęcie porównawcze, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Patterson S. C., Mughan A., Fundamentals of Institutional Design: The functions and powers of parliamentary second chambers, „Journal of Legislative Studies” 2001, Vol. 7. | pl_PL |
dc.references | Power G., The Changing Nature of Parliamentary Representation, Inter-Parliamentary Union, https://www.ipu.org/our-work/strong-parliaments/setting-standards/global-parliamentary-report (dostęp: 22.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Roschmann C., East Timor (Timor Leste). Constitutional Framework for a Country in the Making, [w:] Constitutionalism in Southeast Asia, Vol. 2, Reports on National Constitutions, C. Hill, J. Menzel (eds), Singapore 2008. | pl_PL |
dc.references | Russel M., The Territorial Role of Second Chambers, „Journal of Legislative Studies” 2001, Vol. 7. | pl_PL |
dc.references | Russell M., Gover D., Legislation at Westminster: Parliamentary actors and influence in the making of British law, Oxford 2017. | pl_PL |
dc.references | Sarnecki P., Drugie izby parlamentów i ich rola w ustawodawstwie, Raport nr 152, Biuro Studiów i Ekspertyz 1999, http://biurose.sejm.gov.pl/teksty/r-152.htm (dostęp: 22.06.2016). | pl_PL |
dc.references | Sarnecki P., Problem dwuizbowości parlamentu (na prawach rękopisu), Serock 2006. | pl_PL |
dc.references | Sarnecki P., Ustroje państw współczesnych, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Shell D., The History of Bicameralism, „The Journal of Legislative Studies” 2001, Vol. 7. | pl_PL |
dc.references | Skotnicki K., Senat III RP – nieprzemyślany czy niepotrzebny, [w:] Dwadzieścia lat transformacji ustrojowej w Polsce, M. Zubik (red.), Warszawa 2010, | pl_PL |
dc.references | Sokolewicz W., O potrzebie reformy Senatu, „Państwo i Prawo” 2001, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Sydow B. von, Sweden’s Road to a Unicameral Parliament, [w:] Two into One: The politics and processes of national legislative cameral change, l. Longley, D. Olson (eds), Boulder 1991. | pl_PL |
dc.references | Szymanek J., Izby drugie parlamentu w procesie ustawodawczym, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Tan K. Y. L., The Constitution of Singapore: A contextual analysis, London 2015. | pl_PL |
dc.references | Tan K. Y. L., Parliament and the Making of Law in Singapore, [w:] The Singapore Legal System, K. Y. L. Tan (ed.), Singapore 1999. | pl_PL |
dc.references | Tan K. Y. L., Yeh Jiunn-Rong, Chen Chao-Ju, Lee Li-Ju, Chang Wen-Chen, History and Culture: Complexities in studying Southeast Asian constitutionalism, „National Taiwan University Law Review”, wrzesień 2010, Vol. 5, No. 2. | pl_PL |
dc.references | Thorarensen B., The People’s Contribution to Constitutional Changes. Writing, Advising or Approving? – Lessons from Iceland, [w:] Participatory Constitutional Change: The people as amenders of the constitution, X. Contiades, A. Fotiadou (eds), London–New York 2017. | pl_PL |
dc.references | Trzciński J., Otwarcie, [w:] Zagadnienia prawa parlamentarnego, Materiały z XLVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego, Serock, 1–3 czerwca 2006 r., Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Urzędowy wykaz polskich nazw geograficznych świata, wydany przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej przy Głównym Geodecie Kraju, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Vatter A., Bicameralism and Policy Performance: The effects of cameral structure in Comparative Perspective, „The Journal of Legislative Studies” 2005, Vol. 11. | pl_PL |
dc.references | Vollmer P. M., Clarke-Petty N., Dilluvio M., Leys D., Volume of Legislation, House of Lords Library Note LLN 2010/012, 25 maja 2010 r., www.parliament.uk (dostęp: 12.07.2017). | pl_PL |
dc.references | Wartości azjatyckie. Polityka i prawa człowieka, J. Marszałek-Kawa (red.), Toruń 2010. | pl_PL |
dc.references | World Encyclopedia of Parliaments and Legislatures, Kurian G.T., Longley L. D., Melia T. O. (eds), Vol. 1, Waszyngton 1998. | pl_PL |
dc.references | Wu Y.-S., Clustering of semi-presidentialism: A first cut, [w:] R. Elgie, S. Moestrup, Wu Y.-S., Semi-Presidentialism and Democracy, London 2011. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewski W., Ustawa i delegacja ustawodawcza w Anglii, Kraków 1960. | pl_PL |
dc.references | Zrozumieć Azję, Dyskutują: Maria Krzysztof Byrski, Krzysztof Gawlikowski, Henryk Lipszyc, Stanisław Zapaśnik, Jacek Borkowicz, Wojciech Górecki, „Więź” 2000, nr 7, http://labo-old.wiez.pl/teksty.php?zrozumiec_azje&p=4 (dostęp: 19.08.2016). | pl_PL |
dc.references | Zubik M., Doświadczenia racjonalizacji polskiego parlamentaryzmu okresu transformacji ustrojowej, [w:] Quo vadis Polonia. W drodze do demokratycznego państwa prawa. Polska 1989–2009, J. Kochanowski, M. Kuruś (red.), Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Zwierzchowski E. (red.), Izby drugie parlamentu, Białystok 1996. | pl_PL |
dc.references | http://www.eld.gov.sg | pl_PL |
dc.references | www.parliament.gov.sg | pl_PL |
dc.references | http://www.eld.gov.sg/elections_presidential | pl_PL |
dc.references | http://www.electionguide.org/elections/id/2966/ | pl_PL |
dc.references | http://www.singapore-elections.com/general-election/ | pl_PL |
dc.references | https://www.instituteforgovernment.org.uk/blog/101-uses-zombie-parliament | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-796-8 | |